Hardeschijf partitioneren, fat32 en hfs+ hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-02 23:26

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Ik heb van mijn vader een nieuwe 120gb hardeschijf gekregen tbv. backups e.d. Alleen nu zit ik met de vraag of hoe ik partitie kan maken voor zowel mijn mac als mijn windows computer. Oftewel een FAT32 en een HFS+ (met name voor muziek) ?

Als ik mijn schijf wil partitioneren kan ik helaas alleen kiezen uit MacOSX of Unix File System, maar niet voor Windows File System (FAT32 of in die trant). Doe ik iets verkeert, of wordt het niet ondersteunt via een USB 3,5" ding/geval/doos ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

verkeerd.

FAT31 partities kun je alleen aanmaken op drives met een MBR-partitietabel of een GUID partitietabel. Op een Apple Partition Map partitietabel kun je idd alleen UFS/HFS gebruiken. (Nou ja, voor 't FS maakt 't strict gezien niet uit, maar dan kan windows er niets mee.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Lees het volgende Topic.

Het lijkt er op dat hiervoor niet een hele goede oplossing voor is. Het ziet erna uit dat het alleen via FAT kan.

Partitioneren / formatteren Lacie 500GB als fat werkt niet*

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Tiiim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 08:17

Tiiim

Grand Theft Audio

fyi, FAT32 kan sowieso geen partities aan boven de 20gb oid. NTFS heeft het nadeel dat MacOSX er niet naar kan schrijven. elk voordeel heb zn nadeel.

Maar, waarom moeilijk doen met partities? Gewoon MacDrive gebruiken voor Windows om je HFS+ partitie te lezen. Geen speedloss of dergelijke compatibility problemen. Werkt als een trein!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-02 23:26

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Nou het met name voor foto's en opslag voor mijn notebook images. Nu zal dit alleen voor Windows XP werken, omdat ik nog niet iets zoals Ghost of TrueImage hebben gevonden voor MacOSX. Vooral omdat ik geen 160gig hdd heb om een gehele image te maken van mijn notebook. Ik moet namelijk dan zowel mijn MaCOSX als mijn Windows XP partitie backupen. Ik kan dan het beste een backup hebben die zou klein mogelijk is (zonder muziek, films e.d.).

Ik zal wel gewoon stom zijn wat qua MacOSX betreft dus misschien kan ik gewoon de files die ik nodig heb (/Users/, /Library/ System ed.) zippen of rarren?

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-02 15:27
Ext3 in combinatie met http://www.fs-driver.org/ misschien

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

ik heb hier een hd van 250 gig

1e partitie 200gig voor de mac (hfs)
en de overige 50gig voor 1 dos partitie( fat32)
let wel op dat je bij fat32 max een bestand van 4gig kan opslaan! groter gaat niet
maar je kan perfect een dos partitie van 100 gig ofzo aanmaken hoor (wel via mac)
via windows lukt dit niet want hier hebben ze een beperking opgezet van bv. 30gig (ik zeg maar wat)

succes
Pagina: 1