IBM xSeries 345 cooling

Pagina: 1
Acties:

• ShoarmaJunkie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-10-2023
Hoi allemaal,
Ik zit met een luxe probleempje; ik heb een mooie 2u hoge dual Xeon IBM server die echt belachelijk veel lawaai maakt. Het is echt net een 1500watt stofzuiger van bedenkelijke kwaliteit als ie aanstaat ;) Het lawaai wordt veroorzaakt door de 8 fans die er in zitten. Nu wil ik de fans eruit halen en de 2 Xeons op een andere manier koelen. Uiteraard moet de power supply wel gekoeld worden, maar dat scheelt me al gauw 6 fans. De 2 Xeons zitten erg dicht op elkaar wat koelen met heatpipes of Zallmans onmogelijk maakt. De server hangt vrij, dus niet in een rack wat me de ruimte geeft om de kast probleemloos te modden. Iemand suggesties om de procs genoeg te koelen?
Hieronder een plaatje van de server. De grote aluminium blokken zijn de Xeons

Groetjes
Patrick

Afbeeldingslocatie: http://rotterdam.homeip.net/tn345.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door ShoarmaJunkie op 11-01-2007 00:57 ]

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Staat dat ding soms op je slaapkamer?
Zo'n ding hoort in een serverpark te staan, daar maakt het geen reet uit hoeveel herrie ie maakt.
Ik zou voor geen geld aan zoiets kloten, betrouwbaarheid is waar alles om draait :)

Oja handig om te weten, wat zijn de specs van dat ding...

[ Voor 35% gewijzigd door niels88 op 10-01-2007 23:47 ]

• ShoarmaJunkie
haha nee, hij hangt in de gangkast maar die is erg dicht in de buurt van mn slaapkamer ;)
Tis overigens een:

xSeries 345 8670 - 32X
Original description: Xeon 2.4GHz/400MHz (512KB), 2GB DDR ECC (2x 1GB), 6x 36GB 15000 rpm SCSI, Ultra320 SCSI, ServeRAID 5i, 24X-10X CD-ROM, Ethernet, PCI, 8MB SVGA ATI, Rack, (5x8)

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

durf het bijna niet te zeggen maar...water ^^ ?

2 blokjes, paar slangetjes, pomp, en 3x 120 mm fans @ 800 rpm houden dat ding heus wel koel :) en onhoorbaar stil. Kosten : 2x 30 voor de blokjes, 10'tje voor slangen, 30 voor een pompje, en 50/60 voor een rad,nog een 3 tientjes voor de fans : reken 200 euro :) Of ga 2e hands, dan ben je voor 100 euro zeker klaar.

http://specs.tweak.to/16495

• ShoarmaJunkie
Ja, heb ik ook aan lopen denken, maar krijg nachtmerries van een lekkende of loszittende slang :s
Hoe betrouwbaar is dat spul en welk merk is goed?
Zou een aktieve heat sink genoeg zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door ShoarmaJunkie op 11-01-2007 00:32 ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

een passieve bedoel je ? passief is zonder fan..er zijn enorme passieve heatsinks te vinden, zowel voor waterkoeling als non-waterkoeling... Als jij je slangen gewoon met slangklemmen vastzet en goed vastschroeft, en het een dagje op lekken test is er absoluut niks aan de hand hoor, ik heb zelf 9 maanden 24/7 gedraait met waterkoeling,niks aan de hand. De pc ligt nu uit elkaar vanwege een mod :)

merk e.d. is je eigen mening, duurder is vaak beter. Ik ben persoonlijk fan van www.aquacomputer.de , uit duitsland, ze spreken engels, leveren voor een paar euro in een 2-tal weken naar nederland en hebben goede spullen voor een goede prijs :)

http://specs.tweak.to/16495

• ShoarmaJunkie
Passieve heatsinks zitten er al in, met daar achter 2x 2 dubbel uitgevoerde fans die een kleine zakelijke jet jaloers maken lol. Met aktief bedoel ik bijv een Nexus Technology SNA-6067 (http://www.sallandautomatisering.nl/?catId=334).
Hoeveel druk staat er op zo'n slang dan, of kabbelt het er rustigjes doorheen?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als je een waterkoelingssysteem goed in elkaar zet is er echt niets aan de hand. 't Is geen waterleiding waar 6 bar druk op staat ;)
Ik heb een server op m'n kamer staan, die ook nog eens overclockt draait (zie sig). Hiervoor gebruik ik al 3 jaar hetzelfde waterkoelsysteem. Lekker stil en minimaal onderhoud (half jaar terug een nieuw pompje).

Hoe ga je eigenlijk de warmteafvoer regelen? Het lijkt me dat zo'n server een gangkast redelijk snel op temperatuur heeft :P

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Modbreak:Geen spam hier

[ Voor 78% gewijzigd door Twynn op 11-01-2007 11:35 ]

• ShoarmaJunkie
Als het geluidprobleem weg is kan ik wel roosters in de deur maken of anders uit de buitenmuur een steen slopen en daar een rooster in plaatsen, dan kan de buitenlucht er zo instromen

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

padonker schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 01:23:
Als het geluidprobleem weg is kan ik wel roosters in de deur maken of anders uit de buitenmuur een steen slopen en daar een rooster in plaatsen, dan kan de buitenlucht er zo instromen
Ideetje: je maakt een rooster in de deur en schroeft de radiator met de fans er tegenaan. Het is stil, je hebt ventilatie en de warmte is meteen de gangkast uit :)

[ Voor 18% gewijzigd door MadMarky op 11-01-2007 02:45 ]

🖥️ | 🚗

• ShoarmaJunkie
ja is inderdaad een idee :Y Wist niet dat die slangen zo lang zijn??

Verwijderd

Zoiets had ik ook tijdelijk even in de woonkamer moeten plaatsen hier, in de bios een SmartFan functie ingesteld.. problem solved... was lekker geruisloos btw :P Maar het gaat hier om een IBM en ik weet niet hoe verschillend die zijn met een regulier Asus bordje.

• ShoarmaJunkie
Tsja het is een server en zoals Niels idd al opmerkte, die dingen zijn gemaakt voor maximale performance en voor een serverruimte, waar geluid geen probleem is. Dat soort opties zitten iig niet in deze bios. Toch bedankt voor de tip

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Voor zoiets is waterkoeling de beste optie imho.
Als je de slangen goed vast zet met slangklemmen is er niks aan de hand.
Innovatek heeft passieve waterkoelradiatoren. Beetje aan de lompe kant, maar zoiets valt wel aan de boven of onderkant van de kast te monteren.
Ze hebben ook sets die uit losse elementen bestaan zodat je de passieve radiator ook uit kan breiden en het koelvermogen te vergroten.

http://www.webshop-innova...1b/50098894d70a23f01.html <-- die bijvoorbeeld.
Even doorzoeken op de site, laat weten dat die maximaal 170watt aan warmte af kan voeren. Moet voldoende zijn voor 2 Xeons.
Mocht het toch niet voldoende zijn, dan kan je em ook nog voorzien van een klein briesje met dit ding: http://www.webshop-innova...1b/53097596cb0e1bb01.html
padonker schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 10:48:
ja is inderdaad een idee :Y Wist niet dat die slangen zo lang zijn??
Die slangen kan je net zo lang maken als jij wil. Je kan ze op rollen van weetikveelhoeveel meter tegelijk kopen en dan zelf op maat knippen.
Er staat ook nauwelijks druk op een waterkoelingskit. Het is geen waterleiding ofzo :+
Tis meer een aquarium setje.

edit: owjah, mocht je voor zo'n passieve radiator gaan, als het goed is heeft freezinghardware.nl ze in het assortiment. Dan hoef je ze niet uit duitsland te bestellen.

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 11-01-2007 11:34 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• ShoarmaJunkie
Ok, ik denk dat ik idd ff ga kijken voor waterkoeling. Nog 1 vraagje dan; wat is een goed merk en dan met name de blokjes die op de procs gaan? Er zijn er zo vreselijk veel...en voor een n00b als ik (op dit gebied dan he haha) is er geen doorkomen aan.
Met die convectoren van Innovatek kan ik gelijk mooi mijn huis verwarmen *O*

[ Voor 13% gewijzigd door ShoarmaJunkie op 11-01-2007 12:43 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

padonker schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 12:37:
Ok, ik denk dat ik idd ff ga kijken voor waterkoeling. Nog 1 vraagje dan; wat is een goed merk en dan met name de blokjes die op de procs gaan? Er zijn er zo vreselijk veel...en voor een n00b als ik (op dit gebied dan he haha) is er geen doorkomen aan.
Ach zo heel veel maakt het niet uit, als je maar een gerenomeerd merk neemt.
De meeste blokjes zijn wel OK.
However, ik denk dat je wel voor een beetje plat model moet gaan en er haakse slang aansluitingen bij moet kopen (ivm 2U hoogte enzo). Ook moet je even kijken welk model bij de sockets past. Ik neem aan dat je socket 604/603 processoren hebt iig ;)

Goede voorbeelden van platte modellen:
Alphacool NexXxoS HP Pro
Alphacool NexXxoS XP
Innovatek FlatFlow-O-Matic (niet zeker of je daar de goede bracket bij kan krijgen voor S604/S603)

edit:
trouwens, vergeet niet een flesje water additief bij te kopen (tegen algen en metaal corosie).
Dat mix je met gedemineraliseerd/gede-ioniseerd/gedestileerd water (een van die 3, het zijn maar namen en zijn in princiepe allemaal hetzelfde, verkrijgbaar bij de meeste bouwmarkten), en dat gaat in je koelsetup.
Gewoon kraanwater zitten namelijk veel mineralen in en daar kan makkelijk alg in ontwikkelen wat je slangen verstopt (dikke groene drap enzo, lastig schoon te maken).
Een grote fles voorgemixte koelvloeistof voor autos werkt ook goed. Is nog wat makkelijker en misschien zelfs goedkoper dan een paar flessen schoon water met additief, en het heeft hetzelfde effect.

edit2: ik weet niet of je wel eens een aquarium hebt gehad of hebt moeten zorgen voor iemands aquarium, maar als je dat een maand onverzorgd laat, krijg je daar dus ook diezelfde groene prut in te zitten. Dat gebeurt ook met een waterkoel setup, wanneer je er kraanwater in doet. Dus neem echt dat schone water in flessen van de bouwmarkt of koop auto koelvloeistof.

[ Voor 34% gewijzigd door McKaamos op 11-01-2007 14:29 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik zou echt geen waterkoeling nemen, dat lekt zo vaak, is het niet direct, dan wel na weken of maanden en vergt tevens meer onderhoud dan 'fans' (die je hoogstens eens schoon moet blazen) ...

Waarom vervang je die kabaal-fans niet door stille fans ? Kost waarschijnlijk net zoveel als waterkoeling, maar stukken veiliger. Ook zou je mogelijk 4 van de 8 fans uit kunnen zetten, die zijn er toch als fail-over. Als je de temps van je mobo, CPU en disks monitoort, kun je zien of dat nog genoeg koeling geeft ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SKiLLa schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 14:28:
Ik zou echt geen waterkoeling nemen, dat lekt zo vaak, is het niet direct, dan wel na weken of maanden en vergt tevens meer onderhoud dan 'fans' (die je hoogstens eens schoon moet blazen) ...

Waarom vervang je die kabaal-fans niet door stille fans ? Kost waarschijnlijk net zoveel als waterkoeling, maar stukken veiliger. Ook zou je mogelijk 4 van de 8 fans uit kunnen zetten, die zijn er toch als fail-over. Als je de temps van je mobo, CPU en disks monitoort, kun je zien of dat nog genoeg koeling geeft ...
Wel eens gekeken naar de hoeveelheid hitte die Xeons geven? Daar moet je wel kabaal fans voor hebben om ze op temperatuur te houden.
Stille fans met hoge flow bestaan niet.
Face it, waterkoeling is hier de beste optie.
Daarnaast lekt waterkoeling echt niet als je de slangen gewoon stevig vast zet.
Innovatek heeft daar een ingenieus systeem voor, namelijk deze gevallen: http://www.webshop-innova...2a/501424943d0dcbe28.html
Die klemmen de slang zelf goed aan, zodat je dus geen losse slang klemmen nodig hebt, en daarmee kans maakt dat het lekt.

edit: uiteraard bestaan ze ook haaks:
http://www.webshop-innova...2a/501424947f0d46f13.html
Zijn direct in de koelblokken te schroeven en voorzien van een anti-lek rubbertje.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 11-01-2007 14:35 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

SKiLLa schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 14:28:

[...]
Goh, nu spreek je mijn eerdere post compleet tegen. Heb je uberhaupt ervaring met waterkoeling? If so, dan mag je mij vertellen wat je onder 'meer onderhoud' verstaat. Zoals ik al zei heb ik er juist jarenlang geen omkijken naar gehad :z
padonker schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 12:37:
Dit is een must om eens door te nemen: [WC] Het grote waterkoelings topic deel XXI

Verder zou je een kant-en-klaar setje kunnen bestellen, al lijkt me dat lastig vanwege je afwijkende sockets. Je kunt net zo goed zelf een setje samenstellen, eigenlijk is het belangrijkste dat je de verschillende onderdelen een beetje afstemt op dezelfde slangdiameter (8mm, 10mm of 12mm). Bezuinig ook niet op slangen, neem Tygon slangen in plaats van PVC of siliconen.

🖥️ | 🚗

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
PVC is goed genoeg anders. Moet wel flexibel zijn in een server hé. Verder zou ik ook geen blokjes nemen met een plexietop. Gewoon lekker koper of ALU. Zelf ben ik ook nogal gek van Noctua fans :9~ Heerlijk stil. En kijk idd. eens in het grote waterkoelingstopic.

• ShoarmaJunkie
Zal ik doen...lekkage is echt een nightmare scenario }:O
En wat als ik nou een klein tafelmodel koelkastje uit elkaar sloop en dat aansluit op mn blokjes?

[ Voor 46% gewijzigd door ShoarmaJunkie op 12-01-2007 00:20 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mwah, zuipt energie ;)
Werkt wel, maar dan ben je aan het waterchillen. Dat levert water onder kamertemperatuur op en dan krijg je snel condens, dus dan moet je met schuimplastic en vaseline aan de slag om de boel te isoleren.
Geen goede optie voor een server dus.

Verwijderd

Als je bang bent voor lekkage zorg je er toch voor dat je mobo horizontaal hangt met de blokjes naar beneden. Als het lekt lekt het dan op je case en niet op je hardware.

• ShoarmaJunkie
ja was al van plan om hem verticaal te plaatsen ivm ruimtegebrek

Verwijderd

ik geloof dat die 15k schijven de meeste herrie maken.

maar wisselen zou ik zeker niet doen, dan maar herrie..

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Gekke vraag misschien, maar zitten er twee voedingen in?

Money for nothin' and your chicks for free

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 12:01:
ik geloof dat die 15k schijven de meeste herrie maken.

maar wisselen zou ik zeker niet doen, dan maar herrie..
Mwah, een paar schijven vallen wel mee hoor.
Heb hier zelf een PowerEdge2500 staan (naja, dat is het hardwarematig iig, zit een ander merklabel op de buitenkant :+ ), met daarin 6 stuks 10Krpm harddisks (uit 2001/2002).
Die worden gewoonweg overstemt door de fans (4 casefans, 80x80x35 en 6x 40x40x15 in de 3 voedingen). Je hoort ze wel als je er op let, maar ze zijn zeker niet het grootste deel van het lawaai.
Mijn andere server (Een proliant 1600) heeft 3x4.3GB 7200rpm (uit 1997), maar die schijven hoor je meer als de 6 in de PE2500... Bouwjaar heeft dus een impact. Harddisks worden namelijk steeds stiller, ook in servers.

De server van de topicstarter heeft waarschijnlijk een relatief nieuw bouwjaar, en als de harddisks van hetzelfde tijdperk zijn, zal het denk ik wel meevallen met de geluidproductie van die dingen.
DeeJee schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 12:03:
Gekke vraag misschien, maar zitten er twee voedingen in?
Ziet er wel zo uit iig. Ik denk aan de achterkant een paar hendeltjes te herkennen, wat duid op een hotswap voeding (en dan heb je er dus automatisch 2 of meer ;) )

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 26-01-2007 12:45 ]

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Wat ik nog weet van die servers is dat wanneer er twee voedingen inzitten en er maar 1 (goed) is aangesloten, de server een enorm lawaai maakt.
Zodra de tweede voeding wordt aangesloten maakt de server veel minder lawaai.

De fans gaan dan in een lager toerental draaien.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

DeeJee schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 12:46:
Wat ik nog weet van die servers is dat wanneer er twee voedingen inzitten en er maar 1 (goed) is aangesloten, de server een enorm lawaai maakt.
Zodra de tweede voeding wordt aangesloten maakt de server veel minder lawaai.

De fans gaan dan in een lager toerental draaien.
Nope, das niet zo. Iig niet bij alle servers (bij bijna geeneen eigenlijk voor zover ik weet. Bij mijne kan ik er ook gewoon een voeding uit sleuren en dan merk je niks.).
Hooguit dat de fans in de voeding zelf harder gaan draaien omdat die ene voeding dan alle vermogen moet gaan leveren.
De rest van de fans draaien dan gewoon verder op hun normale toerental.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Ik weet wel dat het bij ons wel het geval was. Iig dan de fans in de voeding. Stopte we er een tweede voedingskabel bij dan werd het stiller.

Verwijderd

Kan je dat ding écht niet ergens anders neerzetten?
De huidige oplossing is het meest betrouwbaar, waarschijnlijk heb je maar de helft van de fans nodig, en is de rest gewoon voor de veiligheid.
Bij waterkoeling moet je toch om de zoveel tijd je vloeistof vervangen enzo.

• ShoarmaJunkie
Ik heb de Silent Mod van Vandread gebouwd en dat werkt heel goed :)
Moet de fans er nog inzetten en nog een extra dempvlak op de airflow uitgang zetten en dan istie stil genoeg. Iemand tips voor lekker stille 120 mm fans? Hoeveel db is eigenlijk stil? Zie ze tussen 32-45db maar dat zegt me niet zoveel. Kweet dat 3db een verdubbeling van het volume is dus 32 of 45 is nogal een verschil, maar weet eigenlijk niet waar ik dat mee moet vergelijken...
Pagina: 1