Toon posts:

Gaten boren in mijn MOBO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oudere PC een HP-Pavilion t190.nl.

Daarvan doet de CPU fan het steeds slechter, de temps lopen steeds meer op (de pc is schoon van binnen). Dus ik dacht ff een nieuwe fan en heatsink kopen en klaar is clara :D

:(

Nou nee, Ik heb een socket A (462) en daar zijn geen originele fans meer voor te krijgen. Toen dacht ik ff mazzel te hebben want ik kwam de Zalman CNPS 7000B-Cu tegen op Alternate en die kon ook op een socker A (462). Er worden extra beugels geleverd om hem te plaatsen en ik dacht dat je dan gewoon de oude manier van monteren hebt en dat de fan er mooi op kan. Nou blijkt dat die beugels naast je socket in gaten geschroefd moeten worden en dat dan daarop de heatsink geplaatst wordt.

Nou weet ik dat mijn HP een Asus A7N8X-la mobo heeft en hij staat ook op de lijst van mobo’s waarbij deze gaten gewoon zitten. Maar de la geeft al aan dat dit een speciale versie is voor HP en bij mij zitten deze gaten dicht.

Ik zie ze wel zitten maar ze lijken niet uitgestanst, ze zijn helemaal zilver(net als waar de schroeven doorheen zitten om het mobo aan de kast te zetten)

Ik heb ff deze pic opgezocht om het duidelijker te maken.
Dit is een foto van de Asus A7N8X mobo, bij mij zitten de 4 gaten dicht.
Afbeeldingslocatie: http://www.basandra.nl/fastlinks/CPU.jpg

Mijn vraag is nu (na dit hele verhaal) Kan ik deze gaten er zelf niet inboren. Er lopen geen stroom lijnen door dus lijkt het me geen probleem maar weet het niet zeker. En als het kan hoe kan ik dat dan het beste doen, b.v. met een houtboor of wat anders. Daar heb ik jullie hulp ff bij nodig. (qua ideeën natuurlijk, het boren kan ik zelf wel :9 )

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:06
De meeste moederborden zijn 6 laags of meer.. Je kan niet zien wat eronder zit, dus met boren loop je wel heel erg grote kans dat het bord onherstelbaar beschadigt wordt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

er is iemand op got die het had gedaan op een dual core moederbord.

Dus even kijken welke maat boortje nodig heb (een nieuwe aub)
en dan eerst voor boren met een klein boortje en zo verder tot dat je de juiste maat heb.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik denk dat je die gaten inderdaad gewoon uitboren. Volgens mij heb ik dit trouwens al eens eerder voorbij zien komen op GoT. Anders moet je maar even zoeken.

Mocht je het toch niet aandurven, zou je altijd nog een koeler als deze kunnen nemen.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
FatalError schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:06:
De meeste moederborden zijn 6 laags of meer.. Je kan niet zien wat eronder zit, dus met boren loop je wel heel erg grote kans dat het bord onherstelbaar beschadigt wordt.
Als het zomaar ergens in een blank stukje zou zijn dan zou ik het ook niet doen maar dit zijn standaard ruimtes voor gaten en alleen omdat HP ze niet nodig heeft zijn ze dicht. (denk ik) :?

@paddixx ik heb zo een fan geprobeerd maar die koelen voor geen meter :'(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 23:10 ]

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 12:45

Xof

Lijkt me niet dat HP dat bord zo gemodificeerd heeft dat er nu opeens wel iets onder zit.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Ik zou het gewoon proberen, veel heb je niet te verliezen. De soort boor zal vast niet veel uitmaken, als je hem er maar niet te snel doorheen jaagt. (en misschien hoog in de toeren?)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Kan gewoon. Is eerder gedaan met een A7N8X bord.
Weet niet meer wie, maar het was een gotter die dat heeft gedaan.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
Waarom koop je niet gewoon een andere Socket A koeler? Zoals http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=HJLC03

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ja kan, je hoeft niet eens te boren. Even een soldeer bout er op en het soldeer smelt weg! :)
Niet moeilijk zolang je maar voorzichtig bent.

4 gaatjes smelten is een eitje vergeleken met mijn mod >:)
[onboard vga] zelf AGP-slot op mobo solderen?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
willy1986 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:31:
Ja kan, je hoeft niet eens te boren. Even een soldeer bout er op en het soldeer smelt weg! :)
Niet moeilijk zolang je maar voorzichtig bent.
Verwijderd in "Asus A7N8X-VM/400 "Gaten om de socket mo..."
Zit dus vrijwel zeker PCB onder.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat zoals ik al eerder zei deze fans slecht presteren. De temps blijven idle rond de 40 graden, niet zo slecht maar deze fans kunnen slecht met pieken overweg. Omdat ik een AMD heb zit de temperatuur beveiliging niet zo hoog (rond de 75 graden) en ook al draait de CPU nooit lang op deze temps (stressed 55/65) zitten er wel erg veel pieken bij die hoger gaan.

Ik denk dat ik gewoon de stoute schoenen aan ga trekken en het probeer.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
Prima te doen hoor, maar TS moet wel opletten dat hij de gaatjes niet te groot uitboort en vooral ook goed het uitgeboorde stof wegblaast zou het geen probleem moeten zijn.

HP en Fujitsu Siemens gebruiken vaak gewoon standaard moederborden van Asus, hier zitten kleine aanpassingen aan maar het grootste gedeelte is gewoon vergelijkbaar.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 07:09

Willem2

Ω is futile

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:04:
Ik heb een oudere PC een HP-Pavilion t190.nl.

Daarvan doet de CPU fan het steeds slechter, de temps lopen steeds meer op (de pc is schoon van binnen).
Leuk experiment, maar het klinkt meer als symptoom bestrijding dat het probleem oplossen. Als je temps steeds meer oplopen en je PC is schoon van binnen dan is je fan gaar en/of heb je problemen met je koelpasta tussen je CPU en koelribben. Dan kun je dus beter je koelpasta vervangen en/of een nieuwe ventilator erop zetten; goedkoper, veiliger & sneller.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 11:00
GH45T schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 08:04:
[...]

Prima te doen hoor, maar TS moet wel opletten dat hij de gaatjes niet te groot uitboort en vooral ook goed het uitgeboorde stof wegblaast zou het geen probleem moeten zijn.
NIET NIET wegblazen. Laat iemand er een stofzuiger bijhouden en alles gelijk opzuigen. Ook zou ik niet met verschillende boordiameters aan de gang gaan. (of je moet een boorkolom hebben). Een boor snijdt namelijk nooit vanuit het hart van een gat, anders zou je boor dol staan te draaien op het center van een gat. Wanneer je dus vanuit de hand een gat gaat vergroten, is de kans erg groot dat de boor ergens begint te happen en zich naast het center in 1x door het mobo heen hapt.

Mijn advies zou zijn: Stevige ondergrond, centeren met een priem en direct de goede boordiameter toepassen. Zou een geval van 'piece of cake' moeten zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Daarom zat ik ook aan een houtboor te denken.
Afbeeldingslocatie: http://www.2college.nl/tech/kwartet/boorhout_kwartet.JPG
Vanwegen de scherpe punt.

@willem2 ik geef liever wat extra geld uit voor een goede oplossing dan voor wat goedkoper lijkt maar eigenlijk niet is.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb het gedaan.....

Na het boren van de gaten heb ik eerst een testsetup gedaan zonder HD en spelers en andere pci app, gewoon of ik in de bios kon komen. Mobo CPU GRAKA en RAM.

Alles aangesloten en doen kreeg ik een lange zeer harde pieptoon :X
K*t dat was het eerste wat er uit mijn mond kwam, ik maar eens kijken naar alle onderdelen of ik die er wel goed in had gedaan. Alles eruit en bij de GRAKA zag ik dat ik de stekker voor extra voeding was vergeten 8)7 .

Deze er weer in en weer een lange pieptoon (mider dan voorheen nu echt van mijn MOBO). :(

Ik was in gedachte al op zoek naar een ander MOBOtje, zagik dat ik na mijn 1e probleem het geheugen was vergeten terug te zetten.

Nu alles teruggezet zoals het hoort en voila de bios in met 30graden. :*)

Nu alles weer in elkaar en 33 graden idle en 45 graden stressed met kleine pieken naar 50. :>

Ik ben nu (achteraf) blij dat ik deze koeler erop heb gezet.
Ook mede dankzij wat goede aanwijzingen door mijn mede Tweaker.

daarvoor dank ik jullie _/-\o_

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Hehe, netjes! Dat is het betere modden/tweaken :9

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou binnenkort nog een de stockkoeling van mijn asus 6800le onderhanden nemen :Y

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:04:
I
Nou nee, Ik heb een socket A (462) en daar zijn geen originele fans meer voor te krijgen.
Ik heb er van de week in de winkel nog een nieuwe gekocht van Nexus, omdat de oude zo'n herrie maakt, dus ze zijn nog wel te krijgen.....

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
nvm, niet goed gelezen

[ Voor 92% gewijzigd door Avalaxy op 13-01-2007 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt maar in ik heb de laatste 1,5 jaar ook een B-merk fan en sink op mijn pc gehad maar die koelde bij mij niet goed. Zoals ik al eerder gezegd heb hij koelde 40/45 idle en 55/65 stressed. Het grootste probleem bij mij waren de pieken die boven de 75graden konden komen en daardoor mijn PC rebooten.

Nu in de winter gaat het wel goed maar in de zomer was het altijd met de kast open en een grote ventilator aan spelen. Dat is nu weer verleden tijd.
Afbeeldingslocatie: http://www.basandra.nl/fastlinks/temp.gif
Idle 30/35 en stressed 50/55 en geen grote pieken meer.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2007 15:59 ]

Pagina: 1