Toon posts:

Wat vragen over DDR2 geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik liep een tijd geleden Computerland binnen want ik had nog geheugen nodig om mijn pc af te maken. Ik had toen net een E6600 gekocht en ik wist dat die op een fsb zat van 1066.

Dus ik zei tegen die verkoper ik heb een E6600 ik wil het gewoon stabiel laten draaien en ik zoek daar het meest passend geheugen bij, kwam hij hij even later terug met 2 reepjes DDR2-800. Hij zei dat dat op het moment het snelste was.
Dus ik blij naar huis en nou las ik laatst dat om de beste performance uit je processor te halen je 1:1 op moet draaien met het geheugen, en dat de enige manier om dat te doen is is om in dual channel te draaien. Maar dan had ik toch maar eigenlijk maar 2x 533 geheugen nodig? :/
Ik voel me een beetje opgelicht.

Moederbord : P5n32-SLI SE Deluxe
Processor : E6600
Geheugen : Nanya Elixer DDR2-800

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Je bent niet opgelicht, hij heeft je verteld dat het het snelste geheugen is wat ze hebben en dat kan dan ook kloppen.
Natuurlijk heb jij iets anders gevraagt maar hij heeft daar geen bevesteging op gegeven.
Je zou terug kunnen gaan en iets kunnen proberen te regelen.

• Getah
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07-2023
Jij hebt gelijk en je bent dus (min of meer) opgelicht. Het hangt ook van de prijs af. Als jouw PC6400 (800 MHz) net zo duur was als PC4200 (533 MHz) ) wat je eigenlijk nodig had dat zou ik niet klagen, en anders kun je even teruggaan en uitleggen dat je het niet zo netjes vindt wat ze hebben gedaan. Met een beetje geluk kun je het dan nog omruilen, en anders zijn ze een klant kwijt en hebben ze slechte mond op mond reclame eraan overgehouden..

Edit: als hij zei dat 800 MHz geheugen het snelste was dat ze hadden dan klopt het inderdaad misschien wel, maar het is niet zo snel als jij nodig had..

[ Voor 16% gewijzigd door Getah op 10-01-2007 19:25 ]

Verwijderd

Volgens mij maakt het voor de processor niet uit als het werkgeheugen in dual channel sneller is dan de fsb. Volgens mij zou je huidige configuratie niet beter presteren met 533 mhz werkgeheugen dan 800 mhz geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Het was een actie op dat moment, per reepje 512MB 59,- ten opzichte van de 55,- van 667.

533 hadden ze niet van dat merk dus ik weet niet hoe duur dat was.

Dan nog een vraagje, is dual channel eigelijk net zoiets als raid0? Ik bedoel, gebruik je met 2 reepjes (1GB) in dual channel nog maar 512MB? Alleen 2x zo snel?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:30:
Het was een actie op dat moment, per reepje 512MB 59,- ten opzichte van de 55,- van 667.

Dan nog een vraagje, is dual channel eigelijk net zoiets als raid0? Ik bedoel, gebruik je met 2 reepjes (1GB) in dual channel nog maar 512MB? Alleen 2x zo snel?
nee het is voor de fsb van je processor.
1 reepje werkt bijvoorbeeld effectief op 533mhz, Om tegemoet te komen aan een fsb van bijvoorbeeld 1066 zal je 2 van die reepjes in dual channel moeten draaien zodat je op een effectieve snelheid van 1066 komt... ofsow...

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Zie ook nieuws: Effect snel geheugen op prestaties Core 2 gemeten (en natuurlijk ook het bronartikel daarbij) over waarom je met PC6400 toch een aardige snelheidswinst over PC4200 kunt halen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Je slaat de spijker 2 maal mis :). Bij dual-channel met 1GB heb je ook gewoon 1GB, niet meer en niet minder. De clocksnelheid is echter 2x zo groot omdat je beide geheugen channels gebruikt, dus mag je de clocksnelheid van de modules x2 doen.

Bij raid0 is het zo dat als je 2x250GB zet, je ook echt 500GB hebt. Bij raid1 echter heb je dan maar 250GB (die slaat alles dubbel op oid).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, wat verwacht je nu van ons? 8)7

Ik kan je in ieder geval adviseren dat je in het vervolg éérst research moet plegen eer je het een en ander gaat kopen. Dat doe je toch ook voor alle andere dingen, zoals wasmachines, auto's, TV's, etc, hoop ik? De PMG FAQ » Welke moet ik nemen? was bijvoorbeeld een goed startpunt :) Voorts is er ook nog de RAM FAQ die je via diezelfde FAQ had kunnen vinden :Y)

Loos topic, dicht dus.

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 10-01-2007 20:35 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21

Nou, dan zou ik me niet druk maken :) Het prijsverschil tussen 533 en 667 is al niet noemenswaardig, dus je bent maximaal een paar Euro duurder uit nu.
Ja, het is zoiets als RAID0. Maar net als bij RAID0 kun je de volledige hoeveelheid gebruiken, dus twee maal 512MB is 1GB.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.