Toch ook maar een desktop systeem erbij..

Pagina: 1
Acties:

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Een paar maanden geleden heb ik een laptop gekocht (een BenQ, zie dit topic). Opzich ben ik over de laptop zelf niet ontevreden, die doet voor mij alles wat hij moet doen.. Ik vind het echter als mijn vaste pc niet fijn werken en daarnaast merk ik soms ook in de polsjes dat het ook niet zo goed voor je is, een goede werkhouding biedt een laptop simpelweg gewoon niet.. en ik was niet van plan om m'n handen/polsen/armen te verpesten in ieder geval. Maar daarnaast werkt het ook gewoon fijner op een desktop vind ik. Ik ben toch van plan binnen niet al te lange tijd op kamers te gaan dus dan kan hij daar mooi staan.. de laptop gaat niet weg denk ik, je hebt toch als student echt een mobiel type-bakje nodig denk ik..

Ik heb zitten kijken om losse componenten voor een desktop systeem te kopen, mijn budget is niet zo hoog, wat ik belangrijk vind is dat het er goed uit ziet en niet al te veel herrie maakt.. Ik hoef geen machine om serieuze videobewerking te doen of om op te gamen (ja soms Age of Empires 2 ofzo :P ). Ik zoek een goede degelijke configuratie die wel wat applicaties tegelijk aan kan en een heel redelijke prestaties levert voor zijn geld, want ik hoopte voor ongeveer 750 euro iets moois in elkaar te kunnen zetten.. het was ook de bedoeling dat de dvd-drive, hdd, case + voeding, tobo en monitor toch wel een aantal jaartjes meekunnen zodat ik over een aantal jaar misschien nog eens kan upgraden..

ik heb links en rechts rondgekeken en ben op de site van 4launch het volgende gaan samenstellen..

Processor:
Intel Pentium D 915 2.80GHz FSB800 4MB Box € 116.00
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz FSB1066 2MB Box € 178.50

Koeler:
Zalman Processor Koeler CNPS7700-Cu AMD & Intel € 38.00 (voorlopig niet)

Mobo:
Asus P5GPL-X SE i915PL, SATA, GLAN, 6CH € 63.00
ECS 945G-M3 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, VGA, 1394)
moet dan wel bij Azerty: 65 + 9 = € 74,00

Geheugen:
Corsair 1GB DDR SDRAM PC3200 CL3.0 Value € 97.00
Corsair 1GB DDR2 SDRAM PC5400 CL4.0 XMS € 113.00

Videokaart:
Asus Videokaart PCI-e Radeon X1300PRO Sil. 256MB DDR2 DVI/TV € 71.00 (voorlopig niet)

Harddisk:
Maxtor 250GB SATA300 8MB FDB, STM3250820AS € 69.00

DVD-drive:
Asus DVD-/+/RAM DRW-1612BL 16x/16x/8x DL Retail (zwart) € 36.00

Case:
Antec Midi Tower NSK4000 New Sol. ATX No PSU (zilver/zwart) € 42.50

Voeding:
Zalman Powersupply ZM-360B-APS 360W € 48.00

Geluidskaart:
Creative Geluidskaart Audigy SE 7.1 Bulk € 25.00 ( voorlopig niet)

Monitor:
Iiyama TFT Monitor E1700S-B2 17", DVI, Speakers (zwart) € 203.50

Tobo + muis:
Logitech Cordless Desktop EX110 (zwart) € 29.50

Totaal incl. BTW: € 838.50
€ 794.50

voor de goede orde, het is niet dat ik getrouwd ben met 4launch, maar Eindhoven is het dichtste bij (want de "PC-Zaak" hier in Bergen op Zoom heeft veel minder aanbod dan op een aantal punten dan 4launch) en ik kan bijvoorbeeld een keer met de auto naar college in Tilburg en daarna even doorrijden naar Eindhoven maargoed dat komt later..

Ik ben echter niet helemaal zeker van m'n zaak, ik zal even wat uitleg voor de gegeven onderdelen geven..

- de Pentium D lijkt wat verouderd (als ik hier al die Core 2 Duo configuraties zie rondvliegen..) maar denken jullie dat hij zal voldoen aan mijn eisen? Het leek mij qua geld voor prestaties de beste keus.. heb voor het instapmodel van de 900-serie ipv de 800 gekozen omdat deze een grotere cache heeft.. en daarnaast wilde ik de Zalman in de silent mode laten draaien zodat er geen lawaai ontstaat, niet onbelangrijk vind ik.

- is het moederbord `ok`? Ik heb ook zitten kijken naar het onderstaande, maar dan met die 30 euro erbij werd het net wat te duur vond ik.. de figuurlijke grens of is die investering het zeker wel waard?
Asus P5PL2-C i945PL, SATA2, GLAN, 6CH - € 74,-
Corsair 1GB DDR2 SDRAM PC4200 CL4.0 Value - € 114,-

- de videokaart heb ik gekozen omdat het geheugen voldoende voor me is denk ik en vooral omdat hij ook lekker stil is en er ook een nette prijs bij staat lijkt me..

- harddisk heb ik geen goed beeld van, mag ook iets anders zijn..

- dvd lijkt me weinig mis mee en aangezien ik best veel vertrouwen in het merk Asus heb, heb ik deze gekozen..

- de case en voeding, het ziet er simpel en strak uit, is zo ook stiller dan de case mèt originele voeding (4400). Deze case heeft daarnaast nog een goede lucht-doorstroom ook, lijkt mij een mooie combinatie voor deze prijs..

- geluidskaart wilde ik voor dat geld wel hebben omdat hij toch waarschijnlijk aan m'n hifi-set komt te hangen.. lijkt me een stukje beter.

- voor de monitor heb ik bewust Iiyama gekozen, m'n vaders Pentium 3 (huidige "Windows XP bestanden en printerserver" :P ) had een 17" CRT erbij en vind hem nog steeds een super mooi beeld geven, aan m'n moeders Athlon XP 2500+ systeem hangt een 15" TFT en ook dat vind ik een erg mooi ding, daarom hetzelfde merk en aangezien ik toch niet groter gewend ben lijkt 17" voldoende..

- tobo spreekt voor zich denk ik, misschien dat ik toch iets anders neem wat ergonomischer is..

Iemand nog aanraders en ideeën bij de door mij aangegeven punten en dan met name: cpu en mobo.. of wat tips om kosten te besparen, aangezien ik eigenlijk al wel wat te ruim over m'n budget heen zit, bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter87 op 13-01-2007 17:53 . Reden: wilde wat zinnen wijzigen ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Is een los toestenbord, muis en monitor voor thuisgebruik van de laptop geen beter idee? Makkelijk en goedkoop.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:08
Kun je niet beter een laptop stand met los keyboard en eventueel monitor kopen. Ben je een stuk voordeliger uit.

Spuit elf :D

[ Voor 6% gewijzigd door Eskimootje op 10-01-2007 15:05 ]

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-01 22:00
tips om kosten te besparen, aangezien ik eigenlijk al wel wat te ruim over m'n budget heen zit
Zelfs met een orignele dockingsstation ben je een stuk goedkoper uit...
Kan je zelfs nog een 2e scherm neerzetten voor een dual monitor setup.

Kosten van een toetsenbord en muis zijn verwaarloosbaar

[ Voor 38% gewijzigd door Johny58 op 10-01-2007 15:10 ]

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

• Wouter87
beste heren ;)

daar heb ik naar gekeken ja, maar ik vind dat niet zo handig als een systeem erbij :) ik wilde eerst eens kijken of het voor dat geld zou lukken om echt een los systeem erbij te nemen, wat denk ik opzich wel aardig gelukt is, het is nog altijd een optie om wat bij de laptop te kopen ja..

Ik heb ook met interesse de introductie van de Logitech Alto gevolgd, maar een echte desktop lijkt me toch net wat fijner..

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter87 op 10-01-2007 15:12 ]

Verwijderd

Als je dan toch een desktop wilt,

-Waarom draadloos toetsenbord en muis? Je moet wel altijd batterijen hebben, als dit geen probleem is dan heb ik niks gezegd.
-Je hebt een Boxed versie genomen, gebruik deze kooler dan ook gewoon zodat je €38,- bespaard op die zalman. De kooler is ook rustig en kun je na een jaar ook vervangen,
-Koop een kast met daarin al een goede voeding, zorg voor 400Watt met 12cm. Deze zijn namelijk stil en heb je nog ruimte om te upgraden
-Geen losse geluidskaart, steek dit geld in een ander moederbord. Een 965 serie bijvoorbeeld, dit om later de overstap naar een Conroe te maken. Anders moet je ook een nieuw moederbord nemen.
-Naar een 965serie moederbord betekent ook ddr2 geheugen, dit zal niet veel schelen met de ddr400 modules.
-Videokaart kan ook goedkoper doordat je toch geen spellen speelt, een 7300GS heb je ook passief en is 15 euro goedkoper.
-XP?

• Wouter87
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:18:
Als je dan toch een desktop wilt,

-Waarom draadloos toetsenbord en muis? Je moet wel altijd batterijen hebben, als dit geen probleem is dan heb ik niks gezegd.
-Je hebt een Boxed versie genomen, gebruik deze kooler dan ook gewoon zodat je €38,- bespaard op die zalman. De kooler is ook rustig en kun je na een jaar ook vervangen,
-Koop een kast met daarin al een goede voeding, zorg voor 400Watt met 12cm. Deze zijn namelijk stil en heb je nog ruimte om te upgraden
-Geen losse geluidskaart, steek dit geld in een ander moederbord. Een 965 serie bijvoorbeeld, dit om later de overstap naar een Conroe te maken. Anders moet je ook een nieuw moederbord nemen.
-Naar een 965serie moederbord betekent ook ddr2 geheugen, dit zal niet veel schelen met de ddr400 modules.
-Videokaart kan ook goedkoper doordat je toch geen spellen speelt, een 7300GS heb je ook passief en is 15 euro goedkoper.
-XP?
thnx voor je reactie :)

- heb een batterij-lader voor m'n digicam, dus dat is geen probleem
- snap je punt over de koeler, maar ik wil echt geen herrie eigenlijk, bij die beide pc's van m'n ouders is er geen extra geld uitgetrokken voor een koeler en achteraf had ik dat zeker wel gewild maar hij kan zeker ook na een paar maandjes alsnog erin, bedankt voor de tip, scheelt in eerste instantie even wel wat geld :)
- case lag eigenlijk vrijwel vast maar ik ga nog eens rondkijken, wil alleen echt wel een stil dingetje het liefst..
- mobo + geheugen heb je een goed punt mee, me helemaal niet gerealiseerd, dat is de 60 euro wel waard (deels gefinancierd door de Zalman koeler op te offeren)
- videokaart ga ik naar kijken
- sorry vergeten te vermelden, ik heb alle software die ik nodig heb (xp, office, antivirus, grafisch) al legaal (licentie via het werk van m'n vader.)

maargoed, genoeg dingen om nog eens te bekijken en te overwegen.. laat het weten als ik dingen ge-update heb :)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Waarom ga je niet voor een AMD X2 systeem, bijvoorbeeld die op de frontpage (best buy guide). Het is een mooi systeempje, je zou eventueel nog wat dingetjes naar eigen keuze kunnen veranderen. En de X2 van AMD is toch een stukkie beter dan pentium D, en prijs verschil is er amper.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:57
Als je toch maar AoEII e.d doet heb je direct ook genoeg aan Integrated GFX lijkt me. Een 6150/X1150 heeft al HD Support en is krachtig genoeg voor die game. Heb AoEII nog wel zonder problemen gedraait (1 keertje dan in netwerkje :P) op een PIII-500, 128MB met ATI Rage Pro 8MB oid, ook mn PII-350MHz,192MB, Diamond Viper V550 (met nVidia Riva TNTchip ) 16MB (wat een naam :P) had er geen moeite mee :) . Kun je er later altijd nog een mid-end DX10 kaart in stoppen als je wilt :)

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Bij Salland heb je een core 2 duo al voor 178 euro, een E6300. Misschien het overwegen waard? Zeker als je op iets anders kunt besparen :).

• Wouter87
bassie_ schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:02:
Waarom ga je niet voor een AMD X2 systeem, bijvoorbeeld die op de frontpage (best buy guide). Het is een mooi systeempje, je zou eventueel nog wat dingetjes naar eigen keuze kunnen veranderen. En de X2 van AMD is toch een stukkie beter dan pentium D, en prijs verschil is er amper.
de best buy guide heb ik bekeken ja, zeker niet verkeerd, alleen wil ik graag wat stiller materiaal en ik weet niet of ik dat verschil met die X2 in prestatie merk.. en nu in combinatie met een goed mobo kan ik zo overstappen naar een C2D (bij 4Launch is de E6300 net zo duur trouwens) over een niet al te lange tijd, maar eigenlijk is dat niet nodig ook, sowieso vind ik ze nu nog te duur voor wat ze extra leveren, daarnaast ben ik eigenlijk ook het systeem al aan het uitkleden (cpu koeler en geluidskaart)

en AOE2 draait hier ook nog op die P3 "server" 667mhz, 32mb video, 256mb ddram :P maar ik moet wel zelf op mn studentenkamer iets hebben straks, sowieso lijkt die videokaart me wel het minimum met het oog op de toekomst (Vista.. en dan de Aero functie met name) ik weet ook niet wat ik in de toekomst verder nog meer met de pc ga doen.. dus vandaar eigenlijk

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Mwah, naar mijn menig gooi je je geld weg als je eerst een pentium D koopt, ik zou meteen voor die dual core gaan (zeker als je vista wilt) maarja dat is mijn mening :). Het prijsverschil is niet astronomisch namelijk. Als je er dan toch mee wil wachten om later up te graden, koop dan een cheap-ass celeron s775 (de goedkoopste die je kan vinden dus :P).

[ Voor 35% gewijzigd door stefan001 op 10-01-2007 23:16 ]

• Wouter87
zo toch nog ff checken voor ik ga pitten :P

een Pentium D leek me een mooi alternatief maar het is waarschijnlijk wel beter om inderdaad dan wel 65 euro extra uit te geven.. desnoods maar even wat langer wachten voor ik daadwerkelijk een eerste bestelling plaats..

(want waarschijnlijk koop ik een paar maanden later alsnog een stille Zalman cpu koeler en een geluidskaart, want toch hè, bij beide pc's van mn ouders ligt er een creative in en ik heb dat altijd een meerwaarde gevonden maargoed, t kan makkelijk later nog erbij..)

Het is zeker goed dat ik hier even dit topic heb gestart, want ik ga zeker andere dingen aanschaffen als dat ik gepland had, bedankt voor jullie reacties :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Die Pentium D moet je denk ik alleen als tussenoplossing aanschaffen. Anders kun je beter een AMD kopen of gelijk een C2D. Het is echter helemaal niet gek om nu een PD te kopen en dan over een tijdje een C2D (als die wat goedkoper zijn) mits je dan wel weer die PD ergens kunt verkopen. Ik denk persoonlijk dat ik dat ga doen binnenkort. Je bent een vrek of je bent het niet.

• Wouter87
ik heb gisteren met een vriend van me contact gehad (die zat in the middle of helemaal niks in Australië dus dat ging wat lastig eerst..) maar die stelde me voor om een moederbord van ECS te nemen omdat het prima werkt (hij heeft er erg goede ervaringen mee op zijn werk, hij werkt ook part-time in een computerzaak) en het is daarnaast nog minder duur ook..

http://www.ecs.com.tw/ECS...&DetailName=Specification

met onboard video kan voorlopig de videokaart ook even wachten en dit zou volgens hem ook C2D moeten ondersteunen dus dan doen we dat ook gelijk..

*past de startpost aan*

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:12
Tja, dat ECS moederbord heeft geen slechte chipset, maar toch zou ik het niet aanschaffen.

Maar ik ben dan ook wel erg terughoudend geworden ten opzichte van ECS. Ik heb er genoeg problemen mee gezien.

Een a merk moederbordje met Intel 945 chipset hoeft ook vermogen te kosten.

• Wouter87
GH45T schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 17:50:
Tja, dat ECS moederbord heeft geen slechte chipset, maar toch zou ik het niet aanschaffen.

Maar ik ben dan ook wel erg terughoudend geworden ten opzichte van ECS. Ik heb er genoeg problemen mee gezien.

Een a merk moederbordje met Intel 945 chipset hoeft ook vermogen te kosten.
Die vriend van me verkoopt dat spul vrij veel op zn werk en was er zo te spreken over dat hij onlangs alle mobo's van broers, zussen en ouders (5 stuks waren dat) bij hem thuis heeft vervangen voor ECS, daarnaast denk ik niet dat hij me slecht spul zou aanraden.. en wat stel je dan voor? (volgens hem was de Asus support slecht tegenwoordig en ECS voldoet prima naar zijn mening)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:12
Een Asus P5L-MX lijkt me een prima keuze. Dezelfde Intel 945G chipset dus ook met onboard VGA etc. maar dan niet van een merk als ECS.

Ik zou bij mijzelf niet snel een Asrock, ECS, MSI of Gigabyte moederbord in de pc zetten. Er zijn natuurlijk genoeg andere mensen die hier anders over denken.

Bespaar in ieder geval niet te veel op het moederbord, het is toch echt een onderdeel wat sterk bepaalt of je pc stabiel is of niet. Het zal niet het eerste ECS bordje zijn wat ik vroegtijdig kapot zie gaan (hell, mijn laatste ECS heeft het 3 maanden volgehouden, heb me de moeite niet eens meer genomen om hem RMA te sturen).

Asrock heb ik zelf in mijn 2e en 3e pc zitten. Ze functioneren op zich prima maar ik merk op mijn werk toch dat er relatief veel uitval in zit.

Gigabyte heb ik 5 series veel gebruikt, 2 series gingen masaal kapot, na een jaar was de helft van die series weer omgeruild

MSI vind ik ook niet echt geweldig, er zijn mensen die erbij zweren maar ook de MSI's zie ik op mijn werk nog wel eens raar doen, maar dan ook echt raar doen. Ze zijn niet helemaal kapot zodat ze niets meer doen maar worden gewoon instabiel, functies vallen weg etc.

Na tig pc's bouwen en repareren werk ik zelf het liefst met Asus moederborden. In mijn pc zit op dit moment een Epox en dat bevalt tot nu toe prima maar vind ik niet echt representatief.

Nadeel van Asus is de kieskeurigheid met geheugen.

Als ik een PC open schroef en ik zie een ECS of MSI moederbord in een pc met OEM geheugen, een Maxtor harde schijf, dan krijg ik gewoon al de kriebels...

• Wouter87
GH45T schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 21:42:
Een Asus P5L-MX lijkt me een prima keuze. Dezelfde Intel 945G chipset dus ook met onboard VGA etc. maar dan niet van een merk als ECS.

Als ik een PC open schroef en ik zie een ECS of MSI moederbord in een pc met OEM geheugen, een Maxtor harde schijf, dan krijg ik gewoon al de kriebels...
Ja dat komt qua prijs ook op hetzelfde neer dan hoor, dat is dan net even kijken wat ik wil.. maar ik was eigenlijk ook niet meer van plan om een Maxtor te nemen maar een Western Digital op 7200rpm en 16mb cache :) na wat reviews te hebben gelezen toch maar geen Maxtor (ondanks dat ik geen problemen heb gehad in die twee vorige systemen)
Pagina: 1