Een paar maanden geleden heb ik een laptop gekocht (een BenQ, zie dit topic). Opzich ben ik over de laptop zelf niet ontevreden, die doet voor mij alles wat hij moet doen.. Ik vind het echter als mijn vaste pc niet fijn werken en daarnaast merk ik soms ook in de polsjes dat het ook niet zo goed voor je is, een goede werkhouding biedt een laptop simpelweg gewoon niet.. en ik was niet van plan om m'n handen/polsen/armen te verpesten in ieder geval. Maar daarnaast werkt het ook gewoon fijner op een desktop vind ik. Ik ben toch van plan binnen niet al te lange tijd op kamers te gaan dus dan kan hij daar mooi staan.. de laptop gaat niet weg denk ik, je hebt toch als student echt een mobiel type-bakje nodig denk ik..
Ik heb zitten kijken om losse componenten voor een desktop systeem te kopen, mijn budget is niet zo hoog, wat ik belangrijk vind is dat het er goed uit ziet en niet al te veel herrie maakt.. Ik hoef geen machine om serieuze videobewerking te doen of om op te gamen (ja soms Age of Empires 2 ofzo
). Ik zoek een goede degelijke configuratie die wel wat applicaties tegelijk aan kan en een heel redelijke prestaties levert voor zijn geld, want ik hoopte voor ongeveer 750 euro iets moois in elkaar te kunnen zetten.. het was ook de bedoeling dat de dvd-drive, hdd, case + voeding, tobo en monitor toch wel een aantal jaartjes meekunnen zodat ik over een aantal jaar misschien nog eens kan upgraden..
ik heb links en rechts rondgekeken en ben op de site van 4launch het volgende gaan samenstellen..
Processor:
Intel Pentium D 915 2.80GHz FSB800 4MB Box € 116.00
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz FSB1066 2MB Box € 178.50
Koeler:
Zalman Processor Koeler CNPS7700-Cu AMD & Intel € 38.00 (voorlopig niet)
Mobo:
Asus P5GPL-X SE i915PL, SATA, GLAN, 6CH € 63.00
ECS 945G-M3 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, VGA, 1394)
moet dan wel bij Azerty: 65 + 9 = € 74,00
Geheugen:
Corsair 1GB DDR SDRAM PC3200 CL3.0 Value € 97.00
Corsair 1GB DDR2 SDRAM PC5400 CL4.0 XMS € 113.00
Videokaart:
Asus Videokaart PCI-e Radeon X1300PRO Sil. 256MB DDR2 DVI/TV € 71.00 (voorlopig niet)
Harddisk:
Maxtor 250GB SATA300 8MB FDB, STM3250820AS € 69.00
DVD-drive:
Asus DVD-/+/RAM DRW-1612BL 16x/16x/8x DL Retail (zwart) € 36.00
Case:
Antec Midi Tower NSK4000 New Sol. ATX No PSU (zilver/zwart) € 42.50
Voeding:
Zalman Powersupply ZM-360B-APS 360W € 48.00
Geluidskaart:
Creative Geluidskaart Audigy SE 7.1 Bulk € 25.00 ( voorlopig niet)
Monitor:
Iiyama TFT Monitor E1700S-B2 17", DVI, Speakers (zwart) € 203.50
Tobo + muis:
Logitech Cordless Desktop EX110 (zwart) € 29.50
Totaal incl. BTW: € 838.50
€ 794.50
voor de goede orde, het is niet dat ik getrouwd ben met 4launch, maar Eindhoven is het dichtste bij (want de "PC-Zaak" hier in Bergen op Zoom heeft veel minder aanbod dan op een aantal punten dan 4launch) en ik kan bijvoorbeeld een keer met de auto naar college in Tilburg en daarna even doorrijden naar Eindhoven maargoed dat komt later..
Ik ben echter niet helemaal zeker van m'n zaak, ik zal even wat uitleg voor de gegeven onderdelen geven..
- de Pentium D lijkt wat verouderd (als ik hier al die Core 2 Duo configuraties zie rondvliegen..) maar denken jullie dat hij zal voldoen aan mijn eisen? Het leek mij qua geld voor prestaties de beste keus.. heb voor het instapmodel van de 900-serie ipv de 800 gekozen omdat deze een grotere cache heeft.. en daarnaast wilde ik de Zalman in de silent mode laten draaien zodat er geen lawaai ontstaat, niet onbelangrijk vind ik.
- is het moederbord `ok`? Ik heb ook zitten kijken naar het onderstaande, maar dan met die 30 euro erbij werd het net wat te duur vond ik.. de figuurlijke grens of is die investering het zeker wel waard?
Asus P5PL2-C i945PL, SATA2, GLAN, 6CH - € 74,-
Corsair 1GB DDR2 SDRAM PC4200 CL4.0 Value - € 114,-
- de videokaart heb ik gekozen omdat het geheugen voldoende voor me is denk ik en vooral omdat hij ook lekker stil is en er ook een nette prijs bij staat lijkt me..
- harddisk heb ik geen goed beeld van, mag ook iets anders zijn..
- dvd lijkt me weinig mis mee en aangezien ik best veel vertrouwen in het merk Asus heb, heb ik deze gekozen..
- de case en voeding, het ziet er simpel en strak uit, is zo ook stiller dan de case mèt originele voeding (4400). Deze case heeft daarnaast nog een goede lucht-doorstroom ook, lijkt mij een mooie combinatie voor deze prijs..
- geluidskaart wilde ik voor dat geld wel hebben omdat hij toch waarschijnlijk aan m'n hifi-set komt te hangen.. lijkt me een stukje beter.
- voor de monitor heb ik bewust Iiyama gekozen, m'n vaders Pentium 3 (huidige "Windows XP bestanden en printerserver"
) had een 17" CRT erbij en vind hem nog steeds een super mooi beeld geven, aan m'n moeders Athlon XP 2500+ systeem hangt een 15" TFT en ook dat vind ik een erg mooi ding, daarom hetzelfde merk en aangezien ik toch niet groter gewend ben lijkt 17" voldoende..
- tobo spreekt voor zich denk ik, misschien dat ik toch iets anders neem wat ergonomischer is..
Iemand nog aanraders en ideeën bij de door mij aangegeven punten en dan met name: cpu en mobo.. of wat tips om kosten te besparen, aangezien ik eigenlijk al wel wat te ruim over m'n budget heen zit, bedankt!
Ik heb zitten kijken om losse componenten voor een desktop systeem te kopen, mijn budget is niet zo hoog, wat ik belangrijk vind is dat het er goed uit ziet en niet al te veel herrie maakt.. Ik hoef geen machine om serieuze videobewerking te doen of om op te gamen (ja soms Age of Empires 2 ofzo
ik heb links en rechts rondgekeken en ben op de site van 4launch het volgende gaan samenstellen..
Processor:
Intel Pentium D 915 2.80GHz FSB800 4MB Box € 116.00
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz FSB1066 2MB Box € 178.50
Koeler:
Zalman Processor Koeler CNPS7700-Cu AMD & Intel € 38.00 (voorlopig niet)
Mobo:
Asus P5GPL-X SE i915PL, SATA, GLAN, 6CH € 63.00
ECS 945G-M3 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, VGA, 1394)
moet dan wel bij Azerty: 65 + 9 = € 74,00
Geheugen:
Corsair 1GB DDR SDRAM PC3200 CL3.0 Value € 97.00
Corsair 1GB DDR2 SDRAM PC5400 CL4.0 XMS € 113.00
Videokaart:
Asus Videokaart PCI-e Radeon X1300PRO Sil. 256MB DDR2 DVI/TV € 71.00 (voorlopig niet)
Harddisk:
Maxtor 250GB SATA300 8MB FDB, STM3250820AS € 69.00
DVD-drive:
Asus DVD-/+/RAM DRW-1612BL 16x/16x/8x DL Retail (zwart) € 36.00
Case:
Antec Midi Tower NSK4000 New Sol. ATX No PSU (zilver/zwart) € 42.50
Voeding:
Zalman Powersupply ZM-360B-APS 360W € 48.00
Geluidskaart:
Creative Geluidskaart Audigy SE 7.1 Bulk € 25.00 ( voorlopig niet)
Monitor:
Iiyama TFT Monitor E1700S-B2 17", DVI, Speakers (zwart) € 203.50
Tobo + muis:
Logitech Cordless Desktop EX110 (zwart) € 29.50
Totaal incl. BTW: € 838.50
€ 794.50
voor de goede orde, het is niet dat ik getrouwd ben met 4launch, maar Eindhoven is het dichtste bij (want de "PC-Zaak" hier in Bergen op Zoom heeft veel minder aanbod dan op een aantal punten dan 4launch) en ik kan bijvoorbeeld een keer met de auto naar college in Tilburg en daarna even doorrijden naar Eindhoven maargoed dat komt later..
Ik ben echter niet helemaal zeker van m'n zaak, ik zal even wat uitleg voor de gegeven onderdelen geven..
- de Pentium D lijkt wat verouderd (als ik hier al die Core 2 Duo configuraties zie rondvliegen..) maar denken jullie dat hij zal voldoen aan mijn eisen? Het leek mij qua geld voor prestaties de beste keus.. heb voor het instapmodel van de 900-serie ipv de 800 gekozen omdat deze een grotere cache heeft.. en daarnaast wilde ik de Zalman in de silent mode laten draaien zodat er geen lawaai ontstaat, niet onbelangrijk vind ik.
- is het moederbord `ok`? Ik heb ook zitten kijken naar het onderstaande, maar dan met die 30 euro erbij werd het net wat te duur vond ik.. de figuurlijke grens of is die investering het zeker wel waard?
Asus P5PL2-C i945PL, SATA2, GLAN, 6CH - € 74,-
Corsair 1GB DDR2 SDRAM PC4200 CL4.0 Value - € 114,-
- de videokaart heb ik gekozen omdat het geheugen voldoende voor me is denk ik en vooral omdat hij ook lekker stil is en er ook een nette prijs bij staat lijkt me..
- harddisk heb ik geen goed beeld van, mag ook iets anders zijn..
- dvd lijkt me weinig mis mee en aangezien ik best veel vertrouwen in het merk Asus heb, heb ik deze gekozen..
- de case en voeding, het ziet er simpel en strak uit, is zo ook stiller dan de case mèt originele voeding (4400). Deze case heeft daarnaast nog een goede lucht-doorstroom ook, lijkt mij een mooie combinatie voor deze prijs..
- geluidskaart wilde ik voor dat geld wel hebben omdat hij toch waarschijnlijk aan m'n hifi-set komt te hangen.. lijkt me een stukje beter.
- voor de monitor heb ik bewust Iiyama gekozen, m'n vaders Pentium 3 (huidige "Windows XP bestanden en printerserver"
- tobo spreekt voor zich denk ik, misschien dat ik toch iets anders neem wat ergonomischer is..
Iemand nog aanraders en ideeën bij de door mij aangegeven punten en dan met name: cpu en mobo.. of wat tips om kosten te besparen, aangezien ik eigenlijk al wel wat te ruim over m'n budget heen zit, bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door Wouter87 op 13-01-2007 17:53 . Reden: wilde wat zinnen wijzigen ]