Studentenlaptop: gaan voor een BenQ van de Uni?

Pagina: 1
Acties:
  • 416 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Beste Tweakers,

omdat ik komend studiejaar eerstejaars ben aan de Uni van Tilburg moet ik wel min of meer een laptop gaan kopen voor het eerste jaar.. Ik hoef geen laptop om op te gamen of extreme videobewerking te doen. Ik zoek een goede degelijke laptop die wel veel applicaties tegelijk aankan en goede prestaties levert voor zijn geld (dus niet al te duur is..) natuurlijk wil ik wel dat hij geschikt is voor Vista. Ik wil er uiterlijk 1000 -1100 euro aan uitgeven als t kan.. Wachten op de Core 2 Duo laptops lijkt me niet nodig aangezien ik toch niet echt een zwaarder werkpaard zoek..

Nu bied de Universiteit het volgende aan:

BenQ Joybook P51
900,- euro (excl 85,- euro subsidie = 815,- euro)

AMD Turion 64 X2 Mobile Technology TL-50 (1.6 GHz, L2 cache 2 x 256 KB)
Chipset: nVidea C51MV
Windows XP Professional UK
Wireless LAN 802.11 B/G 54 Mbits
1 GB intern geheugen DDR (2 x 512 MB)
80 GB (5400 RPM - SATA)
Dual Layer DVD +/- R/RW
15,4 inch TFT scherm, WXGA - 1280x800 pixels Glare
Built-in 56k/V.92 modem
Built-in 10/100/1000 Mbps LAN
128 MB shared Video memory nVidia Geforce 6100
4 in 1 Card Reader (ms/ms-pro/sd/mmc)

Garantie: 3 jaar Collect & Return garantie / 4 jaar ondersteuning van de Uni

Dit lijkt opzich een goede keuze, hij voldoet immers aan alle voorwaarden denk ik zo, dual core Turion voor een goede werksnelheid.. en alle software van de Universiteit is al geïnstalleerd en het zal op de onderwijsinstelling een bekende machine zijn.. bij naspeuren over de kwaliteit en ervaringen met BenQ notebooks kwam ik echter op een best wel dood spoor uit, hier het forum niet veel, en verder op internet via google ook niet.. (of gebruikersreviews op vergelijk.nl e.d. niets gevonden) ook een vriend van me die in een computerzaak werkt kon me niet echt veel vertellen over de notebooks, en zo was ik nog niets wijzer..

Toen maar besloten naar een goede computerzaak in de buurt te gaan voor een alternatief en samen met de verkoper kwam ik uit op een HP waarvan ik gelijk de specs even geef..

HP Pavilion dv5237ea
winkelprijs: +/- 960,- euro

Intel® Core™ Duo Processor T2050 (1,60 GHz , Level 2 cache 2 MB, 533-MHz bussnelheid)
Legitieme Windows XP Home Edition
Standaard geheugen 1024 MB (DDR2 667-MHz)
Geheugenlayout (2 x 512 MB) Maximum geheugen Ondersteunt tot 2 GB DDR-geheugen
Interne vaste schijf 100 GB SATA 5400-rpm
Super Multi dvd-writer (±r, ±rw) met ondersteuning voor dubbellaags
Digitale kaartlezer (6-in-1) (xD, SD, Smart Media, Memory Stick, Memory Stick Pro, Multimedia Card)
High speed 56K modem
Netwerkinterface 10/100 LAN Ethernet
Intel® PRO/Wireless 3945 802.11a/b/g geïntegreerd draadloos LAN
15,4-inch WXGA high-definition BrightView breedbeeldscherm 1280 x 800
Intel® Graphics Media Accelerator 950
Tot 128 MB gedeeld videogeheugen

Garantie: 1 jaar pick-up en return service, onderdelen en arbeid

Ook deze voldoet prima aan de eisen en past binnen het budget maar toch blijf ik twijfelen over de BenQ en de kwaliteit.. want die 3 jaar garantie klinkt aardig maar ik heb liever een laptop die ik zelf heb en die niet bij de reparatie staat.. moeilijk moeilijk.. van de ene kant ga ik met de HP op zeker alhoewel je dat ook niet 100% zeker weet.. aan de andere kant is de BenQ wel zo handig, die 3 jaar garantie is niet voor niets zou je denken maar van de andere kant weet ik niet of t nou wel goede machines zijn..

Dus blijf ik met nog wat vragen zitten..
- heeft er iemand ervaringen met de notebooks van BenQ en wat vond je de minpunten?
- in hoeverre vind jij het raadzaam om voor de BenQ te gaan gezien het feit dat hij slechts 150 euro goedkoper is dan de HP?
- is het risico om de BenQ te nemen niet te groot (ondanks de drie jaar garantie)? (reparatie = laptop kwijt)
- moet ik anders nog eens naar andere merken met ongeveer dezelfde specs kijken (bijv. Asus A6T) of zou jij voor een van deze machines gaan?
- of toch wachten op de Core 2 Duo laptops?

sites met specs:

HP Pavilion dv5237ea:
http://h10010.www1.hp.com...49-12435698-77684959.html
BenQ Joybook P51
http://www.benq-eu.com/pr...t=679&page=specifications
Site UvT:
http://www.uvt.nl/dienste...len.html#Go%20Challenging

het zou fijn zijn als iemand me verder kon adviseren! :) alvast bedankt!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Het nadeel van laptops kopen op de Uni van Tilburg is dat hun service niet echt denderend is. Ik ken meerdere mensen die hun laptops meer dan 4 weken kwijt zijn geweest. Opzich klinkt deze aanbieding inclusief die subsidie niet zo slecht.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:45
zorg er in ieder geval voor dat je de xp Pro versie erbij koopt/krijgt, anders zou je het nog wel eens lastig kunnen krijgen om je pc in het uni domein te hangen.

als student kun je trouwens via surfspot XP Pro legaal kopen voor slechts €48.

• Wouter87
nachtnet schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 18:23:
zorg er in ieder geval voor dat je de xp Pro versie erbij koopt/krijgt, anders zou je het nog wel eens lastig
kunnen krijgen om je pc in het uni domein te hangen.
Pro is al voorgeïnstalleerd zover ik begrepen heb.. en anders heb ik nog een licentie :-)
Januszjes schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 18:17:
Het nadeel van laptops kopen op de Uni van Tilburg is dat hun service niet echt denderend is. Ik ken meerdere mensen die hun laptops meer dan 4 weken kwijt zijn geweest. Opzich klinkt deze aanbieding inclusief die subsidie niet zo slecht.
Bedankt voor je reactie.. dat van die service/garantie wist ik dus niet..

*twijfelt nog steeds*

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 11:40

Luke!

#Treinbaas
Idem.

Ik heb zelf een IBM T42 via de TU/e en daar was de service best goed geregeld, maar goed, als er niks aan je laptop is dan kom je verder ook niet met de servicedesk in aanraking. An sich zijn de specs goed, kan wel niet zo'n geweldig merk (BenQ) zijn, maar de gebruikte zooi is volgens mij niet slecht.

Ik kijk het ook nog even aan...

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:42

Theo

moederbord

Als je je laptop aan de uni geeft voor reparatie, krijg je dan van de uni een tijdelijke laptop?? Bij mij op de opleiding is dat wel zo (han, arnhem). Als jouw opleiding deze service ook bied zou ik gewoon direct voor de Benq gaan.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Wouter87
theodouma schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:08:
Als je je laptop aan de uni geeft voor reparatie, krijg je dan van de uni een tijdelijke laptop?? Bij mij op de opleiding is dat wel zo (han, arnhem). Als jouw opleiding deze service ook bied zou ik gewoon direct voor de Benq gaan.
Dat is dus helaas niet het geval... anders zou ik het ook wel weten ja..

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:24
Gewoon bij BenQ zelf aanvragen, reparatietijd bij BenQ is gemiddeld 1,5 week en wordt netjes bij je opgehaald en weer bezorgd door een koeriersdienst

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-01 18:56

-ET-

Phone Home

BenQ is toch inmiddels onderdeel van Siemens?

Het nadeel van die HP is dat je geen XP Pro erbij krijgt. Hoewel dat voor studenten ook niet echt een probleem meer is.

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
In Tilburg heb je geen domein, je hoeft alleen een VPN-verbinding op te zetten.
Dat werkt neem ik aan ook gewoon in XP Home (eventueel met 3rd party programma), dus dat hoeft het probleem niet te zijn.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:24
-ET- schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:14:
BenQ is toch inmiddels onderdeel van Siemens?

Het nadeel van die HP is dat je geen XP Pro erbij krijgt. Hoewel dat voor studenten ook niet echt een probleem meer is.
BenQ is voortgekomen uit Acer

• Wouter87
mad-dog schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:02:
Gewoon bij BenQ zelf aanvragen, reparatietijd bij BenQ is gemiddeld 1,5 week en wordt netjes bij je opgehaald en weer bezorgd door een koeriersdienst
Ok, dat is goed om te weten, jij hebt verder ook goede ervaringen met de kwaliteit van de machines van het merk?

dat het los van Acer is heb ik ook al elders vernomen ja..
Pagina: 1