Toon posts:

Dynamic disk in PartitionMagic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vreemd probleem: ik had een sata schijf van 80 gig (+ andere schijven in de pc hangen) en die sata schijf was de opstartschijf voor winxp sp2. De sata schijf was opgebouwd in drie partities: c voor opstart en een d en e voor andere doeleinden.

Kreeg een nieuwe 200gig sata en heb besloten deze in te bouwen als nieuwe opstartsschijf. Kerurig partitities gemaakt (100 voor opstart en 60 en 40 voor andere doeleinden). Werkt prima. De oude sata-schijf van 80 gig heb ik in een externe sata behuizing geplaatst en vervolgens aan de pc gehangen. Pc herkende het direct en gaf de drie "oude" partitities keurig als nieuwe schijven aan. Vervolgens de "oude c schijf" van die 80 gig schijf geformatteerd en klaar. Kon de bestanden op de andere twee "oude" partitities benaderen en ging daar ook mee aan de slag. O.a. een versie van installatiesoftware voor mijn Showcenter 200 stond erop en ging deze vanaf die oude schijf installeren. Liep in het begin prima maar kreeg halverwege ene foutmelding dat een bepaald bestand ontbrak en de hele boel crashte. Niets werkte meer. Harde restart gemaak en vervolgens vanaf de cd-rom geinstalleerd en dat ging prima. Ging wat later zoeken naar mijn "oude" partities voorwat andere installatiebestanden en zag plotsklaps dat de "oude" partities waren verdwenen. Aan/uitzetten van de externe disk hielp niet. Hoorde wel de schijf opstarten maar na een paar seconden niets meer. Ook geen herkenning in explorer o.i.d. Vervolgens de computer opgestart met m'n hiren boor cd en partition magic opgestart om te zoeken naar de "oude" schijf en ja hoor gevonden. Echter het werd als een partitie aangegeven in het geel met de naam "dynamic disk". Kon er verder ook niets mee doen. Kon het niet deleten, formatteren of wat dan ook. Aangezien ik nooit van dynamic disc heb gehoord vervolgens via internet gezocht en dit bleek met Raid e.d. te maken hebben en dat je per ongeluk wel eens je schijf als dynamic kunt instellen.

Echter ik weet 100% zeker dat ik niets heb gedaan aan instellingen o.i.d.

Mijn vraag is hoe ik deze schijf nu toch weer aan de praat kan krijgen en het liefst met behoud van de bestanden.

Een ander gek ding wat er gebeurt is dat ik bij een bepaald raw-programma een key moet invoeren en telkens de melding krijg dat de key invalid is, terwijl als ik dat raw-programma op mijn laptop of een oude computer bij wijze van test installeer er geen enkel probleem is.

Benieuwd naar jullie reacties/adviezen

Joshua7

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PartitionMagic kan inderdaad niks met dynamische volumes. En dat is maar goed ook :+

Neem eens OM FAQ / Beleid » Basic vs Dynamic disks door, dan zal je veel duidelijk worden :) Het gedeelte een stuk verderop Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen? kan ook van nut zijn. Voor datarecovery kun je hier terecht: Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

De topictitel heb ik overigens verduidelijkt. Weest zuinig met kinderachtige hulpkreten en vraagtekens.

[ Voor 28% gewijzigd door BalusC op 10-01-2007 10:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het aanpassen van de titel. Ik probeerde dit nog later me de edit-functie maar de titel lukte niet, vandaar.

De stukken tekst (de basis omtrent dynamic disc) had ik al gelezen maar maken mij niet wijzer. De "help" was dan ook zeker niet kinderachtig bedoeld: het gaat hier om een externe usb schijf die zonder dat ik daartoe een actie heb ondernomen via PM als dynamic disc wordt aangemerkt en verder in xp onvindbaar is geworden. Daar begrijp ik dus niets van terwijl ik wel de gegevens nu kwijt ben. Dus ik hoop eigenlijk te weten te kunnen komen hoe het kan dat zomaar een externe usb schijf plotsklaps een dynamic disc wordt en of ik deze schijf nog op de een of andere manier kan benaderen en met een tool de data er kan afhalen??

Joshua7

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 10:50:
Dus ik hoop eigenlijk te weten te kunnen komen hoe het kan dat zomaar een externe usb schijf plotsklaps een dynamic disc wordt
Dit kan ik helaas niet veklaren. Wellicht heb je per ongeluk op "OK" geklikt toen Windows een nieuwe schijf vond en vroeg of het deze schijf dynamisch mag maken.
en of ik deze schijf nog op de een of andere manier kan benaderen en met een tool de data er kan afhalen??
Heb je de FAQ linkjes wel doorgenomen? Daarin staan waarmee je dynamische volumes kunt beheren (Windows' eigen schijfbeheer dus) en hoe je eventueel de data kunt recoveren (er staan tooltjes genoemd).

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 10-01-2007 11:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb zeker niet op "ok" geklitk o.i.d. dus het bevreemdt mij zeer. Te meer nu in de faq staat dat een externe usb schijf niet als dynamic kan worden ingesteld en dit bij mij wel "vanzelf" is gebeurd.

Het dynamische volume kan ik nu op geen enkele wijze benaderen. Uit de faq maak ik niet op dat een dynamic disc in explorer verborgen blijft of is dat wel het geval? Dat laatste is bij mij nl het probleem: in de verkenner/explorer is niets te vinden ( en ja ik draai winxp professional). Dus dan ook geen idee hoe ik de recovery tools moet "loslaten" op de onvindbare dynamic disc ( en ik heb nu nog geen paragon prof. versie o.i.d.). Dus misschien toch nog suggesties?

Joshua7

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Wordt je schijf uberhaupt nog gezien in XP?
Heb je al gekeken in apparaatbeheer, in disc management etc?
Mijn ervaringen met dynamische schijven zijn allemaal negatief. Voor mijn werk doe ik veel TD zaken, o.a. dus schijven iut oude systemen bijplaatsen in nieuw gekochte computers etc.
Iedere keer dat ik dit moet doen, en een dynamische schijf tegenkom, begin ik bij wijze van al te vloeken, het kost veel tijd en moeite om de boel hersteld te krijgen.
Voor zover ik begrijp/kan achterhalen, is een dynamische schijf gekoppeld aan een windows installatie. Door deze aan een andere installatie te koppelen, wordt de schijf als het ware afgeschermd van de nieuwe installatie. Kijk in schijfbeheer, en je zult zien dat de schijf er gewoon tussen staat, maar geen driveletters toegekend heeft gekregen.
Als je met bijv. GetDataBack gaat werken, zul je merken dat deze, ondanks dat de schijf geen driveletter heeft, toch gevonden wordt, en er over het algemeen gewoon een recovery op kan worden losgelaten.

Verwijderd

Topicstarter
Brede P,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb tot nu toe alleen via explorer gekeken en niet via discmanagement. Zal dat vanavond nog eens gaan bekijken. Hopelijk kan ik het dan toch vinden.

Het was mijn oude winxp sp2 opstartschijf terwijl ik op de nieuwe schijf een nieuwe installatie heb uitgevoerd. Kan het daar mee te maken hebben. Ik heb ook dat andere vreemde probleem met de key voor het raw-programma. Deze is op de pc niet meer te installeren terwijl het voorheen geen enkel probleem was (ook niet na schone installatie van win xp e.d.) kan het zijn dat op andere schijven (ik heb in totaal 2 andere schijven naast de opstartschijf in de pc hangen, een ide en nog een sata) ergens info op staat vanuit de oude installatieschijf.

Ik vind het een heleboel gedoe die dynamic disc, nooit van gehoord en nu dit. Hopelijk gaat het vanavond beter!?

joshua7

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hang de schijf over uit de externe behuizing in je PC en ga verder :)

offtopic:
Met dynamische schijven heb ik persoonlijk louter goede ervaringen. Dus zo slecht is het allemaal nog niet ;)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 10-01-2007 11:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC,

Aan die optie had ik ook al gedacht en ga ik vanavond ook bekijken. Maar als ik het in de pc hang verandert de status dan? Het blijft toch een dynamic disc? Of zie ik hier wat over het hoofd?

Joshua7

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zo heb je meer kans op succes, omdat je een zijweg (USB) uit de weg baant ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties en input maar helaas.. het is niet gelukt.

Kon inderdaad via paragon en disc management de usb schijf benaderen. Disc management gaf een complete scshijf van 80 gig aan met unallocated en paragon ook. Het ziet er naar dat ik alle gegevens kwijt ben en de scshijf opnieuw moet formatteren. Via paragon had ik wel de mogelijkheid eventuele oude partities te herstellen maar na een nachtje draaien leverde dat niets op.

Blijft het vreemd dat zoiets zomaar kan gebeuren maar tis niet anders.

joshua7
Pagina: 1