Externe HDD crash

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• oszy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-12-2024
Gisteren in een onoplettend trek ik de data kabel van mijn externe hdd eruit. |:(
Hij stond op dat moment aan maar was met geen handeling bezig.
De harde schijf was vanaf dat moment direct niet meer te benaderen. :(
Nadat ik mijn pc met xp sp2 heb herstart kon ik de harde schijf wel weer zien. En ook weer zien wat erop staat. Echter kan ik wat erop staat niet meer openen of naar de interne hdd kopiëren.
Ik heb al diverse recovery software progjes geprobeerd maar niets kan deze benaderen.
Dus Help! _/-\o_
Heeft het zin als ik de ext.hdd aan een andere pc hang?
Of dat ik de hdd eruit sloop en even intern hang?
Ik moet zeggen dat ik hier niet zo veel verstand van heb maar mij lijkt dat de RAID beschadigd is en dan hebben deze opties geen zin, toch?
Ik heb dus ook al Raid Recontructor geprobeerd maar die ziet hem ook niet meer.
Is mijn enige optie nog om te formatteren??
Bedankt voor jullie tijd. _/-\o_

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Raid? zitter er twee HD's in je behuizing dan?

check ook:
OM FAQ / Beleid

[ Voor 46% gewijzigd door j-w op 10-01-2007 09:38 ]

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Je hebt een externe HDD in een RAID staan? :?

• oszy
ik begrijp dat ik met RAID helemaal op het verkeerde spoor zit :o :o :X 8)7
Dus dat vergeet dan maar

Zouden die andere oplossingen kunnen helpen?

OM FAQ / Beleid heb ik wel geraadpleegd
maar zoals gezegd recovery progjes werken (nog) niet.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
oszy schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:36:
Gisteren in een onoplettend trek ik de data kabel van mijn externe hdd eruit. |:(
Hij stond op dat moment aan maar was met geen handeling bezig.
De harde schijf was vanaf dat moment direct niet meer te benaderen. :(
Nadat ik mijn pc met xp sp2 heb herstart kon ik de harde schijf wel weer zien. En ook weer zien wat erop staat. Echter kan ik wat erop staat niet meer openen of naar de interne hdd kopiëren.
Ik heb al diverse recovery software progjes geprobeerd maar niets kan deze benaderen.
Dus Help! _/-\o_
Heeft het zin als ik de ext.hdd aan een andere pc hang?
Of dat ik de hdd eruit sloop en even intern hang?
Ik moet zeggen dat ik hier niet zo veel verstand van heb maar mij lijkt dat de RAID beschadigd is en dan hebben deze opties geen zin, toch?
Ik heb dus ook al Raid Recontructor geprobeerd maar die ziet hem ook niet meer.
Is mijn enige optie nog om te formatteren??
Bedankt voor jullie tijd. _/-\o_
Data kabel = USB kabel?

Invoegen doe je zo!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:31

lier

MikroTik nerd

Heb je al chkdsk gedraaid op je externe disk ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• oszy
data kabel is inderdaad usb kabel

en chkdsk wel gepoogd maar lukt dan dus ook niet om verbinding te maken.

Maar bijv. externe hdd in de pc hangen en dan chkdsk, is een poging waard niet dan?

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
oszy schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 11:28:
data kabel is inderdaad usb kabel

en chkdsk wel gepoogd maar lukt dan dus ook niet om verbinding te maken.

Maar bijv. externe hdd in de pc hangen en dan chkdsk, is een poging waard niet dan?
Zeker wel.

Vreemd is in ieder geval dat dit is voorgevallen na loshalen USB kabel, dit mag wel problemen opleveren bij een of meer bestanden maar niet op het filesystem.

Invoegen doe je zo!

• oszy
Heb net geprobeerd om de hdd in mijn pc te hangen
maar dit is een andere aansluiting dan de interne hdd, dus daar kom ik niet verder mee :?

De 'gecrashte' hdd is trouwens een fujitsu mhv2100at.

Het begint er trouwens meer op te lijken dat mijn pc contact verliest met de externe hdd.
Ik heb zoiets ooit eerder gehad.
En toen bleek het meer een combi te zijn van die externe hdd met de pc.
Toen ik daar de externe hdd in mijn pc hing (daar ging dat wel bij) deed deze het wel goed.

Chkdsk lukt zo dus ook niet. Dus ik vraag me ook af of formateren wel gaat lukken.

Dus alle tips zijn op dit moment weer welkom.

thanks

• j-w
  • Niet online

j-w

oszy schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:58:
Heb net geprobeerd om de hdd in mijn pc te hangen
maar dit is een andere aansluiting dan de interne hdd, dus daar kom ik niet verder mee :?
probeer even uit te zoeken wat voor aansluitingen het hier om gaat...

tip: picture search in google op SATA, IDE :)

tip2: http://www.beginnersweb.nl/woordenboek.php

[ Voor 12% gewijzigd door j-w op 13-01-2007 17:06 ]

• FLyTE
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-01-2025

FLyTE

Hoe of wat?

Ik heb hetzelfde gehad met een 2.5" schijf in een USB-case. Kon niet meer in WinXP Pro benaderd worden. Toen via systeembeheer de schijf 'snel' geformatteerd en via GetDataBack for NTFS de gegevens terug gewonnen. En daarna de schijf weggegooid, had beschadigde sectoren en geen garantie meer.

Pentium Dualcore E2160 - 2 x 1024mb PC2-5300 - MSI G31M - XFX 8800GTX

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02:13
j-w schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 17:02:
[...]

probeer even uit te zoeken wat voor aansluitingen het hier om gaat...

tip: picture search in google op SATA, IDE :)
Ik neem aan dat het een IDE aansluiting is. deze lijkt op de kabel van je optical drives zoals DVD-rom player.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• oszy
To_Tall schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 17:05:
[...]

Ik neem aan dat het een IDE aansluiting is. deze lijkt op de kabel van je optical drives zoals DVD-rom player.
Ik neem ook aan dat het een ide is.
Heb net ff gezocht, en ze lijken inderdaad veel op elkaar alleen de afstand tussen de pinnetjes is dus net iets anders

misschien dat dit nog helpt

http://www.fujitsu.com/gl...hdd/mhv2xxxat-jumper.html

• j-w
  • Niet online

j-w

oszy schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 17:08:
[...]

Ik neem ook aan dat het een ide is.
Heb net ff gezocht, en ze lijken inderdaad veel op elkaar alleen de afstand tussen de pinnetjes is dus net iets anders

misschien dat dit nog helpt

http://www.fujitsu.com/gl...hdd/mhv2xxxat-jumper.html
Dus je externe HD is IDE, en je interne HD is SATA?
Heeft je moederbord echt geen IDE aansluiting?

Verwijderd

Probeer eerst maar eens om Scandisk te draaien, wilt U alstublieft niet zo vervelend op enter drukken na iedere regel, regels worden automatisch afgebroken.

• oszy
j-w schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 17:12:
[...]

Dus je externe HD is IDE, en je interne HD is SATA?
Heeft je moederbord echt geen IDE aansluiting?
Duur jullie antwoorden leer ik ook alweer.
Maar ik zou hem dus gewoon op een dvd-rom aansluiten moeten kunnen aansluiten (?)

• oszy
Misschien zeg ik iets heel doms maar kan het zo zijn dat er inderdaad geen IDE aansluiting op mijn moederbord zit? Mijn pc is ongeveer 5 jaar oud mocht dat iets meer zeggen.
Volgens mij zijn de aansluitingen van de rom-drives en de hdd hetzelfde.
De externe hdd is trouwens inderdaad een IDE.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

als je computer vijf jaar oud is zit er zeeeeekers ide in, of heb je alleen scsi. Het lijkt erop dat er zoiets als dit is gebeurd:

hdd is ooit eens gecrasht/puntfout
je trok de datakabel eruit en dat viel volledig toevallig samen met een glitch die ervoor zorgde dat de fout zich uitbreidde in het bestandssysteem
nu is je bestandssysteem gefickt

waarschijnlijk, als je het voor elkaar krijgt een idecontroller te vinden, zul je in hd tune een paar mooie rode vlakjes zien en bij de health van je hdd een paar reallocated sectors :-S

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
oszy schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 18:58:
Misschien zeg ik iets heel doms maar kan het zo zijn dat er inderdaad geen IDE aansluiting op mijn moederbord zit? Mijn pc is ongeveer 5 jaar oud mocht dat iets meer zeggen.
Dan haal je even die van je cdrom eraf en sluit je daaraan je IDE schijf. ;)

• j-w
  • Niet online

j-w

oszy schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 18:58:
ik snap er helemaal niks meer van!

Kun je antwoord geven op de volgende vragen:
1. Wat voor aansluiting heeft je externe HDD? (Let op: het gaat om de aansluiting van de harddisk in het doosje, je moet het doosje dus openschroeven om hier achter te komen!)
2. Is je externe HD 2.5" of 3.5"? (gebruik desnoods een lineaal, een inch is 2,54cm)
3. Wat voor aansluiting heeft je interne HDD?
4. Wat voor aansluiting heeeft je CD-ROM?

Gebruik Google picture search om te zien hoe de drie verschillende types aansluitingen (IDE,SATA,SCSI) er uit zien....

Je geeft nu steeds een heel klein beetje informatie. Daardoor moeten we steeds gissen naar hoe de situatie er echt bij jou uitziet. Dat maakt het oplossen v/h probleem (onnodig) erg moeilijk.

[ Voor 20% gewijzigd door j-w op 14-01-2007 13:30 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:44

DataGhost

iPL dev

Als ik even google naar je externe schijf zie ik allemaal plaatjes van 2,5"-schijven. In een normale PC zitten 3,5"-schijven. Deze hebben een grotere connector dan die van een 2,5". Je zal dus een verloopstukje IDE 2,5" -> IDE 3,5" moeten zoeken. Op je moederbord zitten met 99% zekerheid gewone IDE-aansluitingen. Het is niet je moederbord die afwijkt, het is je externe schijf.

wat ssj3gohan zegt over reallocated sectors is waarschijnlijk onzin, dit gebeurt alleen bij fysieke beschadigingen. Waarschijnlijk is vond je filesystem het niet zo leuk dat je de kabel er zomaar uit trok en is dit dus het resultaat. Waarschijnlijk kan je de schijf gewoon perfect benaderen als je deze formatteert, maar dan ben je wel alle gegevens erop kwijt.

Ik neem dus aan dat je schijf FAT32-formatted is? Want dan zou dit nog redelijk te verklaren zijn, schijfactie + grote schrijfcache en dan krijg je dit al vlug inderdaad. Bij NTFS zou het volgens mij niet zomaar mogen gebeuren.

[ Voor 13% gewijzigd door DataGhost op 14-01-2007 11:27 ]

• oszy
Allereerst iedereen bedankt voor alle reakties.
En J-W ik weet dat ik inderdaad elke keer een beetje info geef maar dat komt omdat ik ook elke keer weer iets nieuws ontdek/leer, sorry daarvoor.

Dataghost: ik moet zeggen dat wat jij zegt mij tot nu toe nog het meest aannemelijk klinkt.
De externe hdd zit in een Dvico Tivx 2000 met een 2,5" dus dat klinkt mij wel logisch als de connector afwijkt. http://www.tvix.co.kr/Eng/Products/C2000U.aspx
Hij is inderdaad FAT32 (dit vanwege een on-the-go functie) en het is jammer als ik alles kwijt ben maar ik ben al blij als ik niet een nieuwe (hdd) hoef te kopen.

J-W:
j-w schreef op zondag 14 januari 2007 @ 11:12:
[...]
1. Wat voor aansluiting heeft je externe HDD? (Let op: het gaat om de aansluiting van de harddisk in het doosje, je moet het doosje dus openschroeven om hier achter te komen!)
2. Is je externe HD 2.5" of 3.5"? (gebruik desnoods een lineaal, een inch is 2,54cm)
3. Wat voor aansluiting heeft je interne HDD?
4. Wat voor aansluiting heeeft je CD-ROM?
1. het gaat dus eigenlijk om een soort mediacenter achtig iets die via een usb loopt, intern is dit een IDE aansluiting
2. Het is een 2.5"
3 en 4 beide hebben dezlefde aansluiting SATA

• j-w
  • Niet online

j-w

oszy schreef op zondag 14 januari 2007 @ 16:41:
Allereerst iedereen bedankt voor alle reakties.
En J-W ik weet dat ik inderdaad elke keer een beetje info geef maar dat komt omdat ik ook elke keer weer iets nieuws ontdek/leer, sorry daarvoor.

Dataghost: ik moet zeggen dat wat jij zegt mij tot nu toe nog het meest aannemelijk klinkt.
De externe hdd zit in een Dvico Tivx 2000 met een 2,5" dus dat klinkt mij wel logisch als de connector afwijkt. http://www.tvix.co.kr/Eng/Products/C2000U.aspx
Hij is inderdaad FAT32 (dit vanwege een on-the-go functie) en het is jammer als ik alles kwijt ben maar ik ben al blij als ik niet een nieuwe (hdd) hoef te kopen.

J-W:

[...]

1. het gaat dus eigenlijk om een soort mediacenter achtig iets die via een usb loopt, intern is dit een IDE aansluiting
2. Het is een 2.5"
3 en 4 beide hebben dezlefde aansluiting SATA
OK. Duidelijk :)

Wat vreemd is dat je computer 5 jaar oud is en toch alles via SATA doet. SATA werd namelijk pas geintroduceerd in 2003. :? :?

Als je moederbord een IDE aansluiting heeft dan kun je Dataghost's tip gebruiken om je 2.5"HDD aan te sluiten.

Als je moederbord echt geen IDE aansluitingen heeft dan heb je ook nog een IDE controller PCI-kaartje nodig om dit te doen.

[ Voor 20% gewijzigd door j-w op 14-01-2007 17:18 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

ooooooooooooh het is een 2,5"... zeg dat dan :-)

das een ander verhaal. Maar dat hebben de mensen boven me al verteld :s

• oszy
Langzamerhand krijg ik steeds beter contact met de ext.hdd.
Heb nu zelfs alles eraf kunnen halen en hem geformateerd.
Chkdsk geeft aan dat er geen fouten zijn.
Maar af en toe valt ie dus nog weg.
Zou het iets met de usb aansluiting te maken kunne hebben ipv met de harde schijf?

• j-w
  • Niet online

j-w

oszy schreef op maandag 15 januari 2007 @ 21:09:
Zou het iets met de usb aansluiting te maken kunne hebben ipv met de harde schijf?
ja dat kan. Daar kun je achter komen door de HD los van de behuizing te gebruiken.
Pagina: 1