Toon posts:

Computer valt uit bij opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 442 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb het volgende probleem: soms, als ik mijn computer opstart, valt hij uit. Start ik hem dan weer op, krijg ik te zien: The system was shut down due to thermal overheating.
Daarna gaat alles weer zonder problemen...
Dit gebeurt zo om de 2/3 dagen... :'(
Ik weet niet zeker of dit wel in de juiste topic staat, maar aangezien ik denk dat dit probleem bij mijn moederbord of processor ligt..

Ik heb de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter hier gelezen, maar dit heeft mij niet echt geholpen.

Ik heb CPU Burn al eens gerunt, dit gaf geen fouten.
Ook bij HDTune kreeg ik geen fouten, alleen kwam ik wel op een gevaarlijke temperatuur: 56°, volgens HDTune. :?
Memtest heb ik ook eens laten lopen (weet eigenlijk niet zeker of ik het wel volledig heb laten lopen, maar op een bepaald moment deed hij toch niets meer), ook hier geen problemen.

Ik heb mijn moederbord ook eens nagekeken, alle transistors en condensators (iemand had me aangeraden dit eens te checken) zagen er goed uit.
Er zat redelijk veel stof in de computer en deze heb ik met een stofzuiger (na alles goed af te sluiten) eens deftig en voorzichtig schoongemaakt.
Ook alle kabels heb ik eens gecheckt en alles was in orde...
Mijn CPU-fan en voeding-fan draaien allebei nog goed.

Nu zit ik dus zonder enig idee wat het probleem kan zijn. Er is allesinds koelpasta onderweg zodat ik er wat nieuwe kan aanbrengen, wie weet helpt dit wat.
Heeft iemand nog ideeën voor dingen die ik kan testen/checken? Mijn geheugen in een andere slot steken bvb? Dit heb ik nog niet gedaan, maar aangezien Memtest geen problemen gaf zie ik het nut niet. En ook kan ik het resultaat pas weten als hij weer uitvalt ;)

Dit is mijn systeem: een toch wel lekker oude computer :P

Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional Service Pack 2
CPU Type: Intel Pentium 4A, 2000 MHz (5 x 400)
Moederbordnaam: Intel Ashland D845GLAD (4 PCI, 2 DIMM, Audio, Video)
Moederbord Chipset: Intel Brookdale-G i845GL
Systeemgeheugen: 509 MB (PC2100 DDR SDRAM)
Video kaart: Intel(R) 82845G/GL/GE/PE/GV Graphics Controller (64 MB)
3D-Versneller: Intel Extreme Graphics
Geluidskaart: Intel 82801DB(M) ICH4(-M) - AC'97 Audio Controller [A-1]
Harde schijf: MAXTOR 6L020J1 (20 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)

Alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 18:10 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Klinkt zo in eerste instantie als een brakke sensor die af en toe dus gek doet :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:56

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Jouw CPU mag tussen de 65 en 70 graden worden, geen zorgen..

Probeer eens een ander programma voor de temperaturen. Sommige software heeft standaard een afwijking. Een simpel programma als speedfan kan misschien duidelijkheid geven over je temperatuur.

Wordt je CPU eigenlijk wel warm. Als je PC uitvalt, kun je dan het koelblok van je processor aanraken (kort)... verbrand je je bijna, dan is er iets goed heet.

En als laatste; de P4 heeft een inebouwde thermische beveiliging. Als de cpu te warm wordt, klokt hij zichzelf lager...hij valt niet uit!

EDIT: ik heb afgelopen week nog een 80286 laptopje gefixt....da`s pas oud ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Michael Knight op 09-01-2007 18:18 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ok voor zover ik speedfan begrijp, is er inderdaad niets mis met mijn harde schijf.

Voor aan het koelblok van mijn processor te komen moet ik de koeler er af halen zeker? :P
Het lijkt me vooral zo raar dat het een overhittingprobleem is, aangezien ik de computer elke keer pas aanzet...

Alhoewel, ik meen me te herinneren dat de computer ook eens is uitgevallen nadat hij al even aanstond.

Heeft iemand nog ideeën?

• RHochstenbach
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-02-2021
Nou, zo'n processor is toch al binnen een paar seconden rond de 70 graden , zonder koeling (een p4 van 3.5 ghz). Maar je zou eens moeten kijken of er stof in de koeling en/of de processor zit.

[ Voor 6% gewijzigd door RHochstenbach op 09-01-2007 18:31 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 18:09:
Ook bij HDTune kreeg ik geen fouten, alleen kwam ik wel op een gevaarlijke temperatuur: 56°, volgens HDTune. :?
Memtest heb ik ook eens laten lopen (weet eigenlijk niet zeker of ik het wel volledig heb laten lopen, maar op een bepaald moment deed hij toch niets meer), ook hier geen problemen.
56 graden vind ik voor een harddisk wel wat veel ja :). Dit mag echter niet het probleem veroorzaken wat jij beschrijft.

Memtest was waarschijnlijk vastgelopen (temperatuursprobleem misschien? :)).

Je moet je pc aan zetten, en dan aan de heatsink van de processor voelen (die laat je er op zitten ;)), als die koud is, maakt hij waarschijnlijk slecht contact met je processor, waardoor je processor dus te heet wordt.

Wat je verder kan proberen is met de kast open te werken, eventueel met tafelventilator op het binnenwerk gericht. Wordt hij dan nog te heet, heb je waarschijnlijk ergens een heatsink niet goed zitten. Werkt je computer dan normaal, heb je casefans nodig.

Kijk ook even naar heatsinks op het moederbord, wellicht kunnen die ook een dergelijke melding veroorzaken.

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, ik wist niet zeker wat een heatsink was, maar nu weet ik het ;)

Hoe kan ik dan aan de heatsink 'zien' wat er mis is?
Ook, deze computer heb ik toch al zo'n 4-5 jaar, hoe kan die heatsink "niet goed zitten"?

Casefans zitten toch op de behuizing zelf? Of kan je makkelijk een aparte casefan op je behuizing vastmaken?

Bedankt voor de hulp, ik zal het de volgende keer dat ik de computer opstart eens bekijken.

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-12 00:05
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 18:09:

weet je zeker dat er geen fouten waren tijdens mem test? want vast lopen is geen goed teken tijdens memtest

Verwijderd

Topicstarter
soheilmd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 19:53:
[...]

weet je zeker dat er geen fouten waren tijdens mem test? want vast lopen is geen goed teken tijdens memtest
nja vast lopen was het niet echt...of misschien wel :?
de eerste test gaf geen problemen, de tweede ook niet, en bij de derde gebeurde er gelijk niets
het scherm bleef op hetzelfde staan, hij checkte iets, maar je zag niets vooruitgaan
come to think of it, ik kon memtest eigenlijk niet stoppen, escape werkte niet en ook de num lock kon ik niet meer uitzitten

dussss...hij loopt waarschijnlijk vast bij memtest, wat kan dit betekenen?

Verwijderd

Dat kan van alles betekenen, maar als ik zo lees is het vooral een temperatuursprobleem. Zoals al is voorgesteld: doe de kast open en richt er een tafelventilator op (zodat alles goed gekoeld wordt). En kijk of je dan nog steeds vastlopers krijg.
Wat zijn trouwens je temperaturen van je CPU en je mobo volgens speedfan/everest/bios?

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-12 00:05
als je meerdere reepjes hebt haal ze erruit en test ze een bij een en dan elke paar loops, en zo als gezegd goed koelen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:09:
Dat kan van alles betekenen, maar als ik zo lees is het vooral een temperatuursprobleem. Zoals al is voorgesteld: doe de kast open en richt er een tafelventilator op (zodat alles goed gekoeld wordt). En kijk of je dan nog steeds vastlopers krijg.
Ok dit zal ik eens proberen, maar de enigste ventilator die ik heb is een heel grote van mn broer :P Beter dat dan niets zeker? lol
Het gebeurt maar af en toe dat de computer uitvalt, maar ik zal het zeker eens proberen met die ventilator, in hoeverre het gaat allesinds.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:09:
Wat zijn trouwens je temperaturen van je CPU en je mobo volgens speedfan/everest/bios?
Hmm met everest en speedfan kan ik gelijk alleen maar de temperatuur van mijn hd bekijken....De eerste keer dat ik met die programmas werk, maar ik zie nergens temperatuur van mijn CPU of mobo staan.

@soheilmd: ik heb maar 1 reep 512MB, wel 2 slots, maar dit maakt niets uit zeker?

Alvast bedankt iedereen voor de hulp :) Het ziet er naar uit dat ik best een casefan koop.

Nu komt mijn broer af dat hij ongeveer dezelfde problemen heeft als mij (identieke computer), zijn computer loopt zelfs vast :P
Best grappig....
....nee, eigenlijk niet

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Kijk bij speedfan onder de knop 'Configure' hier kun je de aanwezige sensoren aan en uitvinken :)
Sensoren die verkeerde waarden aangeven, kun je zo dus ook onzichtbaar maken ;)

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
met cpu heb ik het ook es ghad koeler niet goed er op :p
Dat was met een intel 3ghz. Ik vroeg me toen al af waarom Uguru aldoor zei dat me cpu temp binnen 2sec al 115C was. Heb cker 5x zo opgestart. Werkt nog steeds prima trouwes (klokt lekker over tot ver boven 4ghz pfieuww :D). Is gebeurt met standaard 775 koeler trouwes, blijkbaar kan die er toch nog verkeerd op :P
Michael Knight schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 18:15:
En als laatste; de P4 heeft een inebouwde thermische beveiliging. Als de cpu te warm wordt, klokt hij zichzelf lager...hij valt niet uit!
Klopt dus niet helemaal, als hij "snel" opwarmt valt hij uit en start opnieuw op.

Bij jou zal het wel iets anders zitten, omdat hij het soms heeft. Msschien kan je in de bios die temp warnings aanpassen? en de cpu koeler ff opnieuw erop zetten.
56c voor een hdd is redelijk hoog, maar dat is ie niet gelijk bij opstarten uiteraard.
Als je broer het ook heeft lijkt me het eerder een mb probleem idd met de tempsensors.

Nukezone FTW

• stefan001
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:27:
Alvast bedankt iedereen voor de hulp :) Het ziet er naar uit dat ik best een casefan koop.
Dus met de kast open loopt hij niet vast? En de heatsink wordt heet?

Verwijderd

Topicstarter
stefan001 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 08:39:
[...]

Dus met de kast open loopt hij niet vast? En de heatsink wordt heet?
Ik had het toen nog niet getest, maar het leek me het waarschijnlijkst.
Het is gewoon moeilijk om te vergelijken, aangezien het maar om de paar dagen gebeurd en ik dus weinig indicatie heb als iets helpt of niet. Dat met mijn ventilator zal moeilijk gaan, want die is echt erg groot.
Daarnet gebeurde het eigenlijk ook half, de computer had het weer lastig met opstarten maar viel niet uit. Toen heb ik hem eens opengedaan en aan de heatsinks gevoeld, deze voelden niet warm aan. Moet ik het straks nog eens proberen als hij al even aan staat?

@Powrskin: Het lijkt me raar dat mijn cpu koeler niet goed zou zitten, aangezien ik daar nooit aan heb gezeten (heb de computer geassembleerd gekregen). Ik wil het er wel eens afdoen en opnieuw aan bevestigen, binnenkort ga ik toch koelpasta hebben die ik er op zou willen doen.

Met die temp warnings bedoel je als hij zegt: The computer was previously shut down due to thermal overheating? Ik zal wat rondzoeken in mijn BIOS, maar wat zou dit kunnen helpen?

Die 56° was alleen een piek die hij eens haalde volgens HD Tune, nu met speedfan zit ik rond 45°, beginnende rond 35° als hij net opgestart is.

@Michael Knight: Bij speedfan in de configuratie kan ik nog altijd alleen maar de temperatuur van mijn harde schijf bekijken, mijn processor temperatuur staat niet bij de lijst van temperaturen...

Nog een reden dat ik "denk" dat het aan mijn cpu ligt: soms (ook weer om de paar dagen) krijgt mijn scherm geen signaal....

Nog iemand die mij kan helpen? :) thx

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik even de computer van mijn broer aangepakt: ik heb hem eerder vervloekt dan verbeterd :(

Hij had dus hetzelfde probleem: bij het opstarten valt de computer direct uit. Dit gebeurde niet zo veel, maar het gebeurde wel.

Op mijn vader zijn werk deden ze dezelfde oude computers weg, en ik heb er de processorkoeler en voeding uitgehaald om die van mn broer zn computer te vervangen.
Alles heb ik weer goed aangesloten, en nu valt ie 4 van de 5 keren uit bij het opstarten :(

Ook het geheugen heb ik eens in een andere slot gestoken...niets hielp

Ik ga later eens die memtest wat langer laten lopen, maar voorlopig snap ik echt niet wat het probleem kan zijn...Die "nieuwe" processorkoeler en voeding zijn nog in goede conditie in vergelijking met de oude.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Hopelijk :)

edit: het maakt ook niet uit of de kast nu open staat of niet :?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2007 16:24 ]

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Powrskin schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 01:16:
met cpu heb ik het ook es ghad koeler niet goed er op :p
Dat was met een intel 3ghz. Ik vroeg me toen al af waarom Uguru aldoor zei dat me cpu temp binnen 2sec al 115C was. Heb cker 5x zo opgestart. Werkt nog steeds prima trouwes (klokt lekker over tot ver boven 4ghz pfieuww :D). Is gebeurt met standaard 775 koeler trouwes, blijkbaar kan die er toch nog verkeerd op :P

[...]
Klopt dus niet helemaal, als hij "snel" opwarmt valt hij uit en start opnieuw op.

Bij jou zal het wel iets anders zitten, omdat hij het soms heeft. Msschien kan je in de bios die temp warnings aanpassen? en de cpu koeler ff opnieuw erop zetten.
56c voor een hdd is redelijk hoog, maar dat is ie niet gelijk bij opstarten uiteraard.
Als je broer het ook heeft lijkt me het eerder een mb probleem idd met de tempsensors.
Het klopt wel...
Haal je koelblok eens van je P4 :) Hij klokt eerst terug en doet dan uiteindelijk niets...doe vervolgens je koelblok er weer op....je pc gaat gewoon weer verder ;)

Staan ook filmpjes van op internet, dus google er maar eens op.

Verwijderd

Topicstarter
Michael Knight schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 18:07:
Haal je koelblok eens van je P4 :) Hij klokt eerst terug en doet dan uiteindelijk niets...doe vervolgens je koelblok er weer op....je pc gaat gewoon weer verder ;)

Staan ook filmpjes van op internet, dus google er maar eens op.
Ok, hoe zoek ik er naar?

Ik zal je idee morgen zeker eens proberen. Dus het koelblok van de processor halen, de computer starten, even wachten, het koelblok er weer opzetten en alles gaat weer normaal?

• stefan001
Ik vind het een slecht idee om je pc op te starten zonder koelblok op je processor. Misschien zijn ze wel beveiligd dat ze terugklokken of zichzelf uitschakelen, maar ik zou het toch niet proberen :).

Ga nu eerst eens kijken of je heatsink heet wordt! Zo nee, zit hij er niet goed op. Simpel. Kijk eventueel ook nog eens in de PMG FAQ :).

edit:
Wat was nou het probleem met die tafelventilator? Te groot? Dah :P, je moet hem er gewoon op een halve meter afstand in laten blazen O-)

[ Voor 15% gewijzigd door stefan001 op 13-01-2007 22:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niets wil werken :(

Nu krijg ik hem bijna totaal niet meer aan...Elke keer als ik hem aanzet valt hij direct weer uit.
Ik heb er een grote ventilator op laten blazen, maar dit hielp niet.
Net voordat ik de hoop ging opgeven heb ik hem toch aangekregen. Straks zal ik dan eens kijken of de heatsink heel warm wordt.

Maar dit is toch wel heel raar. Het is echt alleen maar erger geworden sinds ik de voeding en processkoeler heb vervangen. En deze zijn echt exact dezelfde. Alle kabels zitten zeker goed, dit heb ik al 10x gecheckt.

Iemand die mij nog verder kan helpen? Bedankt :)

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

misschien een beetje een late reactie, maar ik had laatst dat ik lekker aan het uberleetgamen was op mijn blaasbak pentium III (ok, niet leet...), opeens hoorde ik een gigantische knal en liep mn computer helemaal vast...

was de koeler van de processor gevallen :-S, door de thermal cycles had hij zich langzaam losgewerkt.

Verwijderd

Heb je hem al uit de kast werkend gekregen? Dus alles (ook moederbord) eruit halen (en op karton ofzo leggen) en dan los testen. Misschien maak je wel kortsluiting ofzo.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:41

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Hoe zit het met je koelpasta? (als dat er wel tussen zit uiteraard |:( ) Kun je eventueel er een betere koeler opzetten, of je proc onderklokken (niet doen als je niet weet hoe en wat). Zou eens een tijdje met die grote fan draaien (al is ie een meter, kast open, ding ertegenaan en gaan met die banaan). Heb je dan geen vastlopers dan kun je gaan uitsluiten. Hoe heet is je videokaart btw?

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Topicstarter
@Asmodean: ik zal het direct eens proberen hem uit de kast op te starten

@FreezeXJ: Ik heb er pas nieuwe koelpasta opgezet. (Cooler Master)

Ik heb geen idee hoe ik mijn processor moet onderklokken dus ik zal het maar niet proberen zeker? :P
Is dat wat Michael Knight voorstelde? Ik wil het wel eens proberen als ik heel voorzichtig ben...

Ik heb de grote fan er zo'n 2 minuten op gezet en nog altijd viel hij direct uit bij het opstarten. Moet ik het nog langer doen?

Mijn broer meld me nu dat de computer soms heropstart....en dan krijgt hij de melding, zoals ik had: The computer was shut down due to thermal overheating. Daarna start hij weer normaal op.

Misschien steek ik best de oude processorkoeler er terug op, toen kregen we niet zoveel problemen.

Ahja en de videokaart is in het moederbord gebouwd.

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 12:17:
Ik heb geen idee hoe ik mijn processor moet onderklokken dus ik zal het maar niet proberen zeker? :P
Is dat wat Michael Knight voorstelde? Ik wil het wel eens proberen als ik heel voorzichtig ben...
Je processor kan het zelf inderdaad ook, en dat doet i dan ook, maar in feite is het overklokken, alleen ga je in dit geval de andere kant op. Van 2Ghz naar 1.5 ipv 2.5, zodat hij ook minder energie verbruikt => minder warm wordt. Het punt is dat ik niet weet of zo'n oud ding ook uit zichzelf zal throttlen (terugschakelen).
Ik heb de grote fan er zo'n 2 minuten op gezet en nog altijd viel hij direct uit bij het opstarten. Moet ik het nog langer doen?
Als ie uitvalt heeft het niet gewerkt, en is het dus niet het probleem dat je onderdelen nekt. Kun je met minimaal spul opstarten ( CPU, Mobo, 1 bankje RAM, videokaart, PSU), liefst buiten de kast? Als er dan iets vastloopt weet je iig waar je het moet zoeken.
Alle onderdelen die je eventueel kunt vervangen met boven verdenking verheven delen is mooi, dat scheelt zoekwerk.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Topicstarter
FreezeXJ schreef op zondag 14 januari 2007 @ 12:30:
Als ie uitvalt heeft het niet gewerkt, en is het dus niet het probleem dat je onderdelen nekt. Kun je met minimaal spul opstarten ( CPU, Mobo, 1 bankje RAM, videokaart, PSU), liefst buiten de kast? Als er dan iets vastloopt weet je iig waar je het moet zoeken.
Alle onderdelen die je eventueel kunt vervangen met boven verdenking verheven delen is mooi, dat scheelt zoekwerk.
En ook nog de harde schijf zeker?
Hoe kan ik dan weten waar ik moet zoeken als het nog altijd vastloopt?

Het gaat niet makkelijk zijn alles buiten de kast te zetten, maar ik zal het zeker proberen, alvast bedankt

Verwijderd

Nee, probeer het eerst zonder harde schijf. En kijk dan of je gewoon normaal in de bios kan komen. Als dat lukt zonder problemen, sluit dan pas de harde schijf aan. Of een CD-ROM. Als dit beide lukt, ga dan naar windows en doe wat stress testen. Blijf ondertussen kijken of de koeler wel goed heet wordt, en of de north/southbridge niet te heet wordt.

Edit: heb je trouwens al wel een keer (terwijl alles nog in de kast is) de PC gestart zonder de harde schijf? : dus de hdd is dan niet aangesloten op het moederbord, en hij krijgt ook geen voeding (voor het geval het een voedingsprobleem is).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2007 13:07 ]

• stefan001
Kan je eens een foto van het binnenwerk posten?

Verwijderd

Topicstarter
Ok het ligt dus duidelijk aan de harde schijf...zonder de harde schijf startte hij zonder problemen op, maar met de harde schijf moest ik het toch een aantal keren proberen voordat de computer aanbleef

Stom dat ik het niet eerder zonder de harde schijf heb proberen opstarten 8)7

Kan ik hier eigenlijk iets aan doen behalve een nieuwe harde schijf kopen? Ik ben nu even memtest aan het laten lopen, eens kijken wat voor resultaten die geeft....

stefan001, heb je die foto's nu nog nodig?

Bedankt d:)b

• stefan001
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 14:59:
stefan001, heb je die foto's nu nog nodig?
Als je probleem is verholpen niet :).

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Mag ik toch de suggestie doen om je PSU eens door te lichten? Kan zijn dat die HDD net teveel is voor em, en dat dat em de das omdoet. Gooi voor de gein je videokaart (de slot-one) en je geluidskaart er eens uit, en laat ook je CD-ROM en DVD er even uit. Start ie dan wel, dan mag je je voeding met een mooie boog de vuilnisbak in mikken.
(oh, kom niet aan met "dat ding is 650Watt, daar ligt het niet aan", ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat hij nog niet eens de helft levert, en dat zul je ook niet nodig hebben ook, maar zo'n ding kan brak worden, wat ie nu dus is). leesvoer over voedingen, HWI Test
ander leesvoer, algemeen

Verwijderd

Topicstarter
Ok Freezejx, ik heb ook eens geprobeerd zonder de CD-Rom hem op te starten, of zonder floppy, of zonder hardy schijf, of een combinatie.
Mijn videokaart en geluidskaart zijn in mijn moederbord ingebouwd dus deze kon ik niet uitzetten. Of gaat dit wel?

Zonder de harde schijf gaf hij nooit een probleem, maar met de harde schijf en cd-rom of floppy viel hij vaak uit bij het opstarten.
Bij de andere identieke computer heb ik dit ook eens getest, met hetzelfde resultaat. Nuja de harddisks hebben het toch zo'n 5-6 jaar uitgehouden he?

Wat ik ook nog opmerkte is dat als de harde schijf draait, deze toch wel wat lawaai maakt. Misschien is dit ook een teken?

Voor de rest kan ik niet veel meer doen zeker behalve een nieuwe harde schijf kopen?
Is dat het nog waard, denk je?

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 19:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ik zit nu met nog een probleem :?

De 2 computers zijn identiek, al de kabels zijn gelijk enzo, dit heb ik gecheckt. De ene (computer1 zal ik het even noemen) heeft wel een Cd-writer en de andere (computer2) niet.

Mijn probleem nu is, dat computer2 niet voorbij windows geraakt. Hij blijft staan in het scherm met het windows xp logo en de balk die vooruit gaat. Maar verder geraakt hij niet :s

Alles in de BIOS is hetzelfde, behalve PCI IDE Bus Master staat op disabled in computer2 en bij computer1 op enabled. Als ik hem op enabled zet in computer2 wil hij mijn harde schijf niet vinden.
Dit is zeker omdat computer1 een cd writer heeft? Hier staat ook bij Secondary IDE Slave die cdwriter.

Maar hoe komt het dat ik niet voorbij windows geraak?

Iemand enig idee aub? En een opmerking over het al dan niet vervangen van harde schijf?

Bedankt! _/-\o_

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Tja dan denk ik toch dat die harde schijf er genoeg van heeft. Ze houden het vaak langer uit, maar kapot is kapot, en ik denk dat deze het gehad heeft. Bus Master zou aan moeten kunnen staan, dit betekent (scratch scratch, oud geheugen) dat apparaten direct toegang krijgen tot een bus, zonder de CPU te raadplegen. Als het niet werkt, jammer, maar je zult er niet aan doodgaan.
Waard? je kunt een HDD altijd overplaatsen, en op zich doet dit systeem het dus nog prima, dus tenzij je dolgraag wilt upgraden zou ik er gewoon een nieuwe inhangen. Een werkend systeem is altijd meer waard dan een stofvanger. Overigens kan het ook gewoon zijn dat je FAT/hoehetookheetinNTFS corrupt is, omdat je te veel vervangen hebt aan hardware, en Windows niet meer weet wat ie moet doen. Controleer je schijf dus even, maxtor en Seagate schijnen nette tools hiervoor te hebben. Succes

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm op die ene harde schijf die niet eens meer windows wil laden zal ik die tools niet kunnen gebruiken denk ik :P
Ik zal het wel proberen op de andere die nog werkt.

Maar ik ben toch al op zoek gegaan naar nieuwe harde schijven...Valt wel nog mee qua prijs, de prijzen van ATA zijn ongeveer hetzelfde als SATA.
Meer dan de harde schijven vervangen ga ik waarschijnlijk niet doen, de rest werkt inderdaad nog goed.

Kan je een ATA schijf zonder problemen naast een SATA schijf gebruiken? Mits instellen van slave/master in de bios zeker?

Nogmaals bedankt voor de hulp :)

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 13:20:
Kan je een ATA schijf zonder problemen naast een SATA schijf gebruiken? Mits instellen van slave/master in de bios zeker?
Ik wil jou nog wel eens een SATA als slave zien instellen :P Als je moederbord het ondersteunt, kun je ze er zo inhangen, maar mag ik even waarschuwen dat SATA en PATA een andere aansluiting gebruiken? (En nee, daar is voor zover ik weet geen verloopstekkertje voor :+ ) Die Tools kun je wel gebruiken als je er een werkende HDD naast zet, en van daaruit je spul gebruikt. Wil je je data redden (wie had er ook al weer een backup) dan zul je dat toch zo moeten doen.

• stefan001
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 13:20:
Hmmm op die ene harde schijf die niet eens meer windows wil laden zal ik die tools niet kunnen gebruiken denk ik :P
Die werken vanaf floppy/cd :), kijk maar op de site van de fabrikant.

Verwijderd

Topicstarter
FreezeXJ schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 15:18:
[...]

Ik wil jou nog wel eens een SATA als slave zien instellen :P Als je moederbord het ondersteunt, kun je ze er zo inhangen, maar mag ik even waarschuwen dat SATA en PATA een andere aansluiting gebruiken? (En nee, daar is voor zover ik weet geen verloopstekkertje voor :+ ) Die Tools kun je wel gebruiken als je er een werkende HDD naast zet, en van daaruit je spul gebruikt. Wil je je data redden (wie had er ook al weer een backup) dan zul je dat toch zo moeten doen.
Weet ik wel hoor van die SATA/PATA :P
De belangrijke dingen staan toch op een externe harde schijf dus er moet niets gered worden.

Ik ga waarschijnlijk de moeite niet doen voor die tools, het is tijd voor een nieuwe harde schijf (eigenlijk een volledige nieuwe computer, maar ja ikzelf heb al een nieuwe >:) ).
Worden er nog moederborden gemaakt die zowel PATA als SATA aankunnen?

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:01
Ja, eigelijk allemaal. Ik ken geen borden die geen PATA meer hebben. Het gros van de opticals is namelijk PATA

• stefan001
De intel 965 chipset had geen PATA meer dacht ik :).

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ok ik heb nu een nieuw probleem, en mijn computer doet hetzelfde: direct na het opstarten uitvallen

Ik heb 2 nieuwe (oude van mijn vader zijn werk) 20gb harde schijven van Maxtor (D740X-6L) gekregen. Ik wil deze dus alle2 op 1 computer krijgen dus de ene op master en de andere op slave.

Dit staat op de harde schijf hoe ik de jumpers moet instellen: Afbeeldingslocatie: http://img180.imageshack.us/img180/7220/hddtopxx6.th.jpg
Nogal een wazige foto, maar bij onderste staat er Master en bij de middelste Slave (Jumper Parking Position).

De grijze plug van de kabel zat in de oude harde schijf dus dat is dan de master? Hier veranderde ik dus niets aan de jumper want die zat al goed. De zwarte plug van de kabel stak ik dan in de nieuwe harde schijf waar ik de jumper op slave heb gezet.
Afbeeldingslocatie: http://image.compusa.com/prodimages/36/590a577d-e239-4074-a49e-f69b8c1b1a7b.gif

Nu krijg ik hetzelfde probleem als ervoor: de computer start op, maar heeft gelijk problemen met het laden van de harde schijf en valt direct uit. Het lukt geen enkele keer hem aan te houden.

Wat ik al geprobeerd heb:
- elke harde schijf apart proberen: hier startte hij zonder problemen op
- de 2 harde schijven aan en de cd-rom uit: opstarten en uitvallen
- de 2 harde schijven aan en de floppy uit: opstarten en uitvallen
- de 2 harde schijven aan en de cd-rom en floppy uit: opstarten en uitvallen

Dus hier mag ik uit concluderen dat het niet aan mijn voeding ligt toch?

Doe ik dan iets verkeerd bij Master/Slave? Het is mijn eerste keer dat ik het probeerde, maar ik dacht dat ik alles goed heb gezet....

Tips of ideeën iemand? Bedankt :)

edit: doet het er toe hoe die jumper er in zit? Omgekeerd, ondersteboven,...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 12:02 ]

• stefan001
Je moet nog ff goed kijken hoe die jumpers zitten idd, ik heb er een keer ook heel erg mee lopen kloten :). Ik had steeds de jumper verkeerd zitten, omdat je de harddisk ondersteboven moet houden om het goed te hebben met het plaatje (dacht ik). Ff goed opletten :).

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad, heb ik tijdig opgemerkt.

Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/2931/img7941bk2.jpg

Zo staan ze, dat klopt toch?
Het is toch ook juist he, de grijze kabel voor master en de zwarte voor slave?

En het is normaal dat de computer uitvalt als de master en slave niet goed staan? :?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 12:11 ]

• stefan001
Uitval niet, maar ik heb ook wel eens problemen gehad met verkeerde instellingen (laaaang geleden :P).

De zwarte wordt doorgaans gebruikt voor de master, de grijze voor de slave (zoals ik ze op het plaatje zie), de blauwe gaat in het mobo. Doe hem wel in de primary :). Echter mag het in principe niet uit maken of je die zwarte en grijze omdraait, als je de jumpers op de harddisk maar goed hebt staan. Misschien heb je een eigenwijs moederbord :P.

Verwijderd

Topicstarter
omfg ik heb de jumper dus toch verkeerd gezet bij de slave :P
heb nu eens geprobeerd hem eentje rechts van waar hij nu staat (dus eentje links van waar hij als master moet staan) te zetten en hij pakte hem!

Hij blijft wel ongelofelijk veel lawaai maken....maarja hier kan ik niets aan doen zeker?

Bedankt voor de hulp ;)

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Die kabel maakt niet uit, het gaat puur om jumpers. Staan beide HDD's wel goed ingesteld (er is verschil tussen Master en Single Disk, de laatste betekent dat hij gewoon alleen op z'n kabel zit, heb je toevallig 2 PATA-poorten zodat je ze allebei hun eigen ding kunt geven?)

Ceterum Censeo PSUum esse emoveram. Een HDD vreet niet zo heel gek veel als ie eenmaal draait, maar als er meer moeten opstarten lusten ze toch veel meer power, en kan die dikke voeding toch net niet beefy genoeg lijken. Wil je uiteraard niet aan een nieuwe voeding praten, maar toch O-) Als je een andere PC hebt, hang ze dan eens zo eraan en check in je BIOS of ze allebei herkend worden, zo ja, dan schop je moederbord eruit, zo nee, check je jumper settings nog eens.

ps. Een harde schijf die meer geluid maakt als normaal vraagt luidruchtig om vervanging. Sommige series maken meer geluid dan andere, maar let er toch even op

[ Voor 9% gewijzigd door FreezeXJ op 17-01-2007 14:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb spijtig genoeg geen 2 PATA poorten nee, het zou idd handig geweest zijn!

Dus je denkt dat als ik een sterkere voeding heb, hij mijn 2 harde schijven wel zal kunnen pakken? Het is mij maar 1 keer gelukt om ze allebei aan te krijgen, de ene in master en de andere in slave. Daarna geen enkele keer meer :'( Toch raar dat het soms lukt en soms niet...
Nuja het zijn harde schijven van 20 gb dus om daar nieuwe voeding voor te kopen :) Mijn vader en broer willen er geen geld voor uitgeven dus het zal bij 1 harde schijf van 20gb blijven.

Qua geluid ja...ik had er vroeger geen last van (ik had hem vroeger), maar ik luister ook altijd naar muziek. Naar mijn weten heeft hij altijd dat lawaai gemaakt, mijn broer is er gewoon gevoeliger aan.

We gaan toch proberen deze computers nog zo lang mogelijk te rekken ;)

Bedankt he O-)

Verwijderd

Topicstarter
Pfff en nog maar eens een probleem...

Windows wil niet installeren :'( Hij blijft in het installeren scherm zitten...de harddisk draait wel mooi enzo, maar ik heb de installatie nu al een uur laten lopen en het is nog altijd niet gedaan dus dat is niet normaal meer.
Ik heb het ook met een andere harde schijf geprobeerd, en hier heb ik hetzelfde probleem.

Dus het ligt aan mijn BIOS denk ik. Moet ik hier iets speciaals aan of uit zetten na mijn gesjoemel met Master/Slave hard disks? Ik heb wat rondgekeken, maar voor zover ik het begreep moet ik niets veranderen denk ik...De harddisk wordt allesinds herkend in de BIOS

Kan iemand me verder helpen? :*)

Edit: en even bevestigen dat het inderdaad door stroomtekort is dat ik geen 2 harde schijven kan gebruiken?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 22:10 ]

• stefan001
Stroomtekort lijkt me onwaarschijnlijk, dan zou je de harde schijven wel constant horen up-en downspinnen (heb ik met een externe hd gehad).

Als je je bios verdenkt, reset het dan :).

Kan je even posten hoe je de configuratie nu precies hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Ligt het dan aan mijn moederbord denk je dat het niet lukt 2 harde schijven tegelijk te gebruiken? Het is wel 1x gelukt :S

Ik heb mijn BIOS gereset, en het lukt nog altijd niet om windows te installeren...Echt heel raar, ik snap er niets van. Ik ga eens de bios van de andere computer bekijken en zien wat er verschillend is. Maar voor zover ik mij herinner is alles hetzelfde....

Mijn configuratie is nog altijd dezelfde, behalve dat ik het geheugen verdubbeld heb (identiek geheugen hoor, maar dit heeft er toch niets mee te maken?)

Systeemgeheugen: 2x509 MB (PC2100 DDR SDRAM)

Edit: ik heb eens op de intel site gekeken voor mijn moederbord:
Hier stond er de mogelijke fout: Drive Not Recognized During Install of Microsoft* Windows 98SE or Windows* Me
http://support.intel.com/.../desktop/sb/cs-009052.htm
Maar ja ik probeer windows xp te installeren....ook staat er nerges in mijn BIOS de optie Enhanced mode.

Verder kon ik bij de hard disk drive problems (http://support.intel.com/.../desktop/sb/cs-010355.htm) ook niets vinden om mijn probleem op te lossen.

Iemand? :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2007 16:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik weet nu echt niet wat er mis is...

Het lukt op geen enkele van de 2 computers windows te installeren op de harde schijf. Ik heb het met zo'n 5 (identieke) harde schijven geprobeerd, en ik blijf gewoon op het scherm van de windows installatie zitten waar er als time remaining 39 minuten staat.

Ik heb het ook eens met maar 1 reep geheugen geprobeerd (wie weet), maar dit hielp ook niet.

Waar kan dit aan liggen en hoe kan ik het fixen?
Hopelijk kan iemand me helpen want ik ben echt radeloos :'(
:)

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Windhoos CD brak? Ik ga gewoon random schieten nu, maar HDD lijkt me redelijk uitgesloten (5hdds gaan nooit tegelijk stuk, zo bruin bakt Murphy ze ook weer niet) Heb je een werkende computer? Dan kun je steeds een verdacht onderdeel daarin testen, en werkt die PC ook niet, dan mag je dat geteste onderdeel weggooien.
IDE poort kapot? Doet een CD-romspeler het wel? (kun je testen door geluid aan te sluiten en er een muziekCD in te stoppen meestal)
BIOS goed ingesteld? Loop alle waarden nog eens na met je manual ernaast. Stel eens wat in, en wie weet.
Stiekum toch weer die voeding? Weer alles eruit gooien, en alleen CDrom en HDD erin, en dan kijken of ie het doet.
Andere ideeën? Ik ben er ongeveer doorheen namelijk

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de ideeën :) Hier zijn mijn antwoorden:

Ik betwijfel of de windows cd niet goed werkt, want ik heb hem laatst gebruikt om xp te installeren op mijn nieuwe computer. Maar toch ga ik het niet uitsluiten, ik zal proberen aan een andere cd te geraken.
Alle2 de oude computers werken hoor, ik heb 1 harde schijf die ik nog niet geformatteerd heb (formatteren lukt wel) en waar er nog windows op zit, en deze werkt bij alle2 de computers.
Dus hieruit kan ik ook uitsluiten dat de IDE poort kapot is toch?

Ik heb wel geen kabel voor het geluid van mijn cd-rom aan te sluiten...denk je dat hij maar half zou kunnen werken, dat hij de installatie van windows start maar niet verder geraakt?
Maarja, aan de andere kant, dan zouden de cd-rom spelers van de 2 computers niet werken en dit lijkt me wel raar. Maar ik ga het ook niet uitsluiten ;)

Ik ben het installeren nu eens aan het proberen zonder de floppy disk aangesloten. Verder kan ik niets uitzetten aangezien de video en geluid onboard is.

Ik heb spijtig genoeg geen manual van het moederbord, maar zoveel opties zijn er niet in de BIOS. Ik heb ze even overgetypt, hopelijk vind je iets dat ik verkeerd of niet heb gedaan :)

Main
Hier kan ik niets veranderen behalve de taal en datum.

Advanced:
- PCI Config
- Boot Config
- Peripheral Config
- IDE Config
, hierbij staat:

* IDE Controller: Both: Enables both IDE Controllers (Disabled: Disables the integrated IDE Controller; Primary: Enables only the Primary IDE Controller; Secondary: Enables only the Secondary IDE Controller). Dit laat ik best op both staan zeker?
* PCI IDE Bus Master: Enabled, nu probeer ik eens Disabled
* Hard Disk Pre-Delay: Disabled (Select the hard disk drive pre-delay. Causes the BIOS to insert a delay before attempting to detect IDE drives in the system.)
* Primary IDE Master: Maxtor 6L020J1
(bij selecteren alleen keuze: Type: Auto of User)
* Slave: Not Detected
* Secondary IDE Master: Toshiba DVD-Rom SD-M16
* Slave: Not Deteced

- Diskette Config
- Event Log Config
- Video Config
- USB Config
- Chipset Config

Security

Hier kan ik een paswoord instellen, maar ja...

Power
- After Power Failure: Last State (Determines the mode of operation if a power loss occurs. Stays Off: system will remain off once power is restored; Power On: boots the system after power is restored; Last State: restores the system to the same state it was in before power failed.)
- Wake On PCI PME: Stay Off (Determines the action taken when the system power is off and a PCI Power Management Enable wake up event occurs)
- Wake on Modem Ring: Stay off (Determines the action taken when the system power is off and a model connected to the serial port is ringing)

Boot
- Silent Boot: Disabled (Disabled: displays normal POST messages; Enabled: displays OEM Logo instead of POST messages)
- Intel (R) Rapid BIOS Boot: Enabled (Allows BIOS to skip certain tests while booting. This will decrease the time needed to boot the system)
- Scan User Flash Area: Enabled (Allows BIOS to scan the Flash ROM for user binaries)
- PXE Boot to LAN: Disabled (Disables or enables PXE boot to LAN)
- USB Boot: Enabled (Disables or enables booting to USB devices)
- Boot Device Property: 1. CD-ROM, 2. Hard Drive, 3. Removable Dev)
- Hard Disk Drives
- Removable Devices
- ATAPI CD-ROM Drives

Behalve de IDE Config kan ik niet echt iets doen dat het zou veranderen denk ik :S

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 11:17 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
toch nog maar een reactie :P
Onwaarschijnlijk, maar het zou ook nog een (2 :D) voedingprobleem kunnen zijn.
Iets waarschijnlijker. De Moederborden zijn het aan het opgeven en worden onstabiel.
Waarschijnlijkst. Allebei een (nieuwe) driver geinstalleerd die voor problemen zorgt?

@Michael Knight
De p4 slaat uit, hij slaat niet terug. Test het zelf zou ik zeggen :9, dan zie je het wel.
Waarom zou ik een filmpje zoeken als ik het live kan meemaken :P

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Omfg het lag dus echt aan mijn windows xp cd *O*
Echt raar, zo'n 2 weken geleden had ik de cd gebruikt om windows te installeren en ik kreeg geen fouten...

Nuja, nu ben ik toch te blij dat het werkt :P

Nu nog proberen 2 harde schijven erin te steken :*)

Bedankt voor alle hulp in deze ondertussen al 3 pagina lange topic!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 13:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met spijt in mijn hart moet ik deze topic toch nog eens heropenen :'(

Nu krijgt het scherm soms geen signaal van de computer...

Even een korte samenvatting:
Mijn eerste probleem was dat de computer soms uitviel bij het opstarten. Daarna gebeurde ook soms als hij opnieuw werd aangezet, dat hij piepte en zei dat de computer uitgezet was "due to thermal overheating".

Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional Service Pack 2
Systeemgeheugen: 509 MB (PC2100 DDR SDRAM)

Op een bepaald punt gebeurde het zelf 4 op de 5 keren dat de computer uitviel bij het opstarten. Dan heb ik eens de harde schijf uitgeschakeld en toen startte de computer op zonder problemen --> het lag aan de harde schijf dacht ik dus.

Op het werk van mijn vader deden ze hun computers weg, en deze zijn identiek aan de onze. Dus ik heb wat onderdelen veranderd: de voeding, de processorkoeler, het geheugen en de harde schijf.
Alles leek weer goed te werken (merk wel op, het gebeurde maar af en toe dat de computer uitviel, dus het was moeilijk om te weten of een verandering hielp).
Ik heb ook wat zitten proberen om er een master en slave harde schijf op te zetten, maar toen viel de computer elke keer uit (het is 1x gelukt om de computer opgestart te krijgen met 2 harde schijven).

Dat is ondertussen al weer even geleden, en nu meld mijn broer mij dat zijn scherm soms geen signaal krijgt van de computer. Pas na het herstarten van de computer krijgt het scherm een signaal.
Ik heb de kabels allemaal gecheckt, en deze zitten goed.
Ook bij de andere computer (ook een identieke) heb ik dit eens gehad. Mijn ouders zeiden zelf ook dat hij eens is uitgevallen bij het opstarten :'(

Waarschijnlijk is het gewoon tijd voor een nieuwe computer, maar toch zou ik willen weten of ik niet iets kan doen om het te proberen maken.
Heeft iemand enige ideeën? Iets dat ik nog kan doen of gewoonweg fout doe?

Alvast bedankt O-)

Verwijderd

Topicstarter
Een klein kickje? Heeft iemand een idee wat de mogelijke reden kan zijn?
1 van de computers heeft zelf een andere processor en moederbord (een identieke aan de vorige, maar in betere staat)

• MrRobert
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-12 11:04
hehe wat voor soort voeding heb je er eigenlijk ophangen?? ik weet niet of die na een tijdje brak worden, maar ik weet wel dat mijn pc vaag deed met een qtek voeding, iederskeer toen ik een reepje geheugen erbij plaatste.
Nieuwe voeding ;) probleem opgelost

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.compucase.de/produkte/images/fotos/300lrpt207.gif

HEC-300LR-PT/207: 300 Watt

Heb wat zitten googelen maar heb er niet echt iets over gevonden.

Dus dat ligt toch aan de voeding die symptomen? Scherm die soms geen signaal krijgt, computer die soms uitvalt bij opstarten en die altijd uitvalt bij gebruik van 2 harde schijven (let wel, hij viel ook uit als ik bij 2 harde schijven de cd-rom en floppy uitzette).

Toch al bedankt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die uitsluitsel kan geven aub?

Ik wil wel nieuwe voeding kopen, maar wil toch eerst zeker zijn dat het aan mijn voeding ligt :)

Verwijderd

Wij kunnen niet weten of het aan de voeding ligt of niet. Dat kan je alleen weten door een andere voeding te gebruiken. Leen er eentje van een vriend ofzo.

• stefan001
Als er meerdere identieke computers zijn met hetzelfde probleem, verdenk ik eerder het mobo dan de voeding :). Ondertussen is het echter wel een ingewikkeld verhaal geworden met al die computers van jou, dus ik ben het overzicht wel een beetje kwijt :P.

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry, ik dacht dat de samenvatting duidelijk was :P
Ik heb dus 2 computers met dezelfde problemen.

Nu blijkt trouwens dat er iemand van mijn vader zijn werk hetzelfde probleem heeft als ons: zijn computer valt uit bij het opstarten en pas na een paar keer proberen werkt hij.

Dus ja....gewoon tijd voor een nieuwe computer denk ik zo :P

Ik ga wel nog kijken ofdat ik een voeding van iemand kan lenen om het daar eens mee te testen zodat ik de voeding dan zou kunnen uitsluiten ;)
Pagina: 1