[XP HOME] dvd brander installen, wel branden niet lezen

Pagina: 1
Acties:
  • 573 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-02 08:09
Beste,

Systeeem: amd athlon1800+ 256 mb ram. 1x dvd speler, 1 cd-rom brander.
Situatie: Ik wilde de cd-rom brander vervangen voor een dvd brander. Cd-rom eruit gehaald opdezelfde aansluitingen de dvd brander gezet. De cd-rom stond op master dus ook de dvd brander op master gezet.

Nero opnieuw geinstalleerd, met dvd functies. vervolgens een cdtje en dvd gebrand: succesvol.

Probleem: Als ik de gebrande dvd in de dvd brander prop en laad. Ziet hij de cd/dvd hij ziet de bestanden. Echter kan hij geen plaatjes etc openen. Ook word bestanden kunnen niet geopend worden. Alleen een textbestandje kan wel geopend worden.

Stop ik vervolgens die gebrande dvd of cd in de andere dvd speler. Dan kan hij alles gewoon rustig openen.
Ik ben druk aan het googlen geweest en al op een ander forum bezig geweest. Echter krijg ik weinig reacties.
Iemand een idee?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 22:17
Probeer eens 2 andere merken cd's en brand dezelfde cd en kijk of deze werken.
Of kijk op www.cdfreaks.com hoe je een cd kunt testen, dus of deze goed gebrand is(en gemakkelijk leesbaar is).

• BlackHawkDesign
ik had al een phillips dvd en een phillips cd gebruikt. Beide precies hetzelfde resultaat alleen geen ander merk. Ik gebruik hier thuis ook altijd die phillips dvds.. Nog NOOIT een foute of zoiets tegengekomen. Maar ik ga even dat proggie nakijken, en het gewoon eens met een orginele cd/dvd proberen. Hoe hij deze leest.

Verwijderd

Goh,

dat jij nu zo'n probleem tegenkomt.
Ook ik heb sinds kort een groot probleem dat vergelijkbaar is. Ik krijg het niet opgelost.

Situatie: ik heb mijn oude brander NEC1300A die probleemloos werkte als master vervangen door een NEC/SOny Optiarc5170. Deze nieuwe brander leest geen orginele dvd's, geen eerder gebrande dvd's en kan alleen de 4x dvd+R van Philips branden. Niet de 16x FujiFilm die ik ook heb liggen. Bijzonder is dat ie vervolgens zijn eigen gebrande dvd's weer niet kan lezen. Het branden en lezen van cd's gaat weer wel.

Pogingen:
Heb firmware gecheckt --> nieuwste versie
Heb getracht in PIO-mode te werken --> geen succes met lezen en schrijven
Heb in safe mode getracht --> geen succes met lezen en schrijven
Ben in dos-mode gestart --> geen succes met lezen
Heb inmiddels de 3e brander in huis (dacht eerder dat de brander niet deugde) --> geen verschil
Heb andere IDE poort gebruikt, gewisseld van master naar slave --> geen verschil
Hebt een IDE-kaart geplaatst die ik had liggen en geschakeld als master of slave --> geen verschil
Booten via cd lukt, maar als ik dan een andere cd plaats kan ie 'm niet lezen.

Heb de brander in een andere desktop gestopt: alles werkt gewoon!

Kortom groot raadsel voor mij. Lijkt erop alsof deze brander incompatible is met mijn hardware of zo. Zijn overiges beide Athlon machines, maar wel een ander moederbord.

Iemand nog ideeen, of zal ik het gewoon opgeven.

Verwijderd

Oja, nog een aanvulling op vorige post.
Mijn XP Pro heb ik een maandje geleden volledig opnieuw geinstalleerd en m.i. geen echt vreemde dingen gedaan (geen exotische installaties van programma's e.d.).

Nero 6.6.0.14 inmiddels vervangen door de nieuwste nero 7.5.9. --> geen verschil

Hopelijk heeft nog iemand een suggestie, anders zal ik een ander merk/type gaan proberen.

Verwijderd

Inmiddels heb ik de moed opgegeven. Na drie nieuwe Optiarc's te hebben geprobeerd heb ik maar een nieuwe ASUS Brander gekocht. Zojuist geïnstalleerd en hij werkt gewoon. Blijkbaar kan mijn moederbord niet overweg met een Sony/NEC Optiarc brander. Blijft vreemd.

Ik kijk wel wie ik in mijn omgeving blij kan maken met een overblijvende Optiarc.

• BlackHawkDesign
dat ziet er niet echt hoopvol voor mij uit :P >:)

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:34
Zie hier hetzelfde probleem:
DVD brander leest geen dvd's

Maar er is dus geen echte oplossing?
Ik heb hier een NEC ND-4571A en een NEC 7173, allebij geven hetzelfde probleem met mijn p4c800e deluxe moederbord.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 22:17
p4c800e deluxe moederbord, op welke ide poort heb je hem aangesloten, op 1 van de 4 ide poorten, op de raid/ide poort mag volgens mij niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 20:52:
Inmiddels heb ik de moed opgegeven. Na drie nieuwe Optiarc's te hebben geprobeerd heb ik maar een nieuwe ASUS Brander gekocht. Zojuist geïnstalleerd en hij werkt gewoon. Blijkbaar kan mijn moederbord niet overweg met een Sony/NEC Optiarc brander. Blijft vreemd.

Ik kijk wel wie ik in mijn omgeving blij kan maken met een overblijvende Optiarc.
heb je soms een msi k9n diamond

heb namelijk de zelfde problemen
Pagina: 1