Schijf slecht / stuk (HD Tune)

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik vond mijn PC langzaam. Heb een beetje rond gezocht en heb een test programma gedownload. (HD-tune) Nu zie ik dat bv de Hardware ECC Recovered naar mijn mening vrij hoog staat. Kan iemand mij bevestigen dat deze aan het sterven is

HD-Tune plaatjes (image shack)
Afbeeldingslocatie: http://img02.picoodle.com/img/img02/7/1/8/f_HDTuneBei_a0a8m_d96d651d.png
Afbeeldingslocatie: http://img02.picoodle.com/img/img02/7/1/8/f_HDTuneSMi_a0a8m_95970d82.png

(Kon niet echt een topic / site vinden waar stond wat normale waardes zijn alleen wat deze betekenen en dat het normaal is dat er wat in staat. Maar hoeveel is normaal??)

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:18

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Volgens had je nog wel beter kunnen zoeken naar informatie over S.M.A.R.T., wat de waarden inhouden en hoe ze werken.
Op Wikipedia heb ik twee mooie stukjes er uit kunnen lichten binnen 1 minuut.
- S.M.A.R.T. - Wikipedia (NL), is wat kort
- S.M.A.R.T. - Wikipedia (EN), een stuk uitgebreider.

Ook staat in de OM FAQ - Wat is SMART? beschreven wat SMART is en dat je de gezondheid van je disk kunt testen met een tool van de fabrikant.
SMART is alleen niet altijd accuraat. Maar als het werkt is dat heel handig.

Zoals je ziet zijn er nogal wat dalende lijnen in de benchmark van HDTune. Dat kan omdat je schijf mogelijk tegelijkertijd even iets wegschreef of iets las. Hoe heb je die benchmark genomen?
Anti-virus en alle andere software die mogelijk de disk belast uitgeschakeld?
Op zich is je average niet erg slecht.

Misschien wat meer informatie posten? En op wat voor manier is je PC langzaam?

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 09-01-2007 01:54 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan altijd nog je harde schijf testen met de desbetreffende tool van de fabrikant :) Dan kan je tenminste (9/10 keer) concluderen als je schijf goed werkt ja of nee.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een stukje over S.M.A.R.T. had ik al gevonden. Wist alleen niet hoe ik deze gegevens moet interpreteren. Het stuk in Wikipedia had ik niet gevonden. (licht wel een stuk je van de sluier op)
Het is een samsung HD. Zal een kijken of ik het test programma vanavond nog kan runnen.

De scan heb ik gedraaid terwijl er zo minimaal mogelijk andere programma's services aan stonden. (taskbar leeg) Mijn gevoel zegd dat de toegangstijden naar de data hoog zijn. (heb '0' ervaring met HD tune programma's) Als ik mijn grafiek vergelijk zie ik een grotere spreiding van de acces time. Ook de dips in de grafiek kan ik niet verklaren.

Mijn gevoel van sloom systeem zou kunnen kloppen. (redelijk hoge acces time) Ook de dalen in de transfer rate zullen niet echt bijdragen aan het geheel
Als ik meer info heb zal ik deze posten

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

• lord_eissens
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-10-2023
Dalende transferrate is normaal hoor, de schijf is aan het begin altijd sneller dan aan het einde, kan wel zo'n 20-30mb/s schelen.
Echter je burstrate op 66,6 is niet goed, lijkt erop dat je schijf op ata66 draait ipv 133 of sata 150.

[ Voor 28% gewijzigd door lord_eissens op 10-03-2007 14:32 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hmm ok?

Loze topickick, dit.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.