Sata schijf zeer traag

Pagina: 1
Acties:

• alter88
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 15:40
Hallo,

Afgelopen week heb ik mijn harde schijven eens aan een test onderworpen dmv HDTune. Ik heb 2 harde schijven in mijn systeem zitten:

- MAXTOR 120GB DiamondMax Plus 9 6Y120L0 Ultra ATA
- MAXTOR 300GB Serial ATA

De test van de eerste schijf duurde een klein uurtje met een gemiddelde snelheid van 28.9MB/sec.

De test van de tweede schijf duurde 1555 minuten en 47 seconden. Even gauw omgerekend is dat
25 uur met een gemiddelde rate van 3.1 MB/sec... Ik dacht dat een sata schijf rond de 150 MB/sec moest halen. Het is niet zo dat de schijf vol is (nog 190 GB over) en defragmentatie is volgens windows niet nodig. Mijn pc bevat ook geen virussen aldus de scanner.

Is deze schijf langzaam aan het overlijden, of is er iets anders aan de hand. Ik kan namelijk niet echt een verklaring verzinnen.

Overige specs:

Pentium 4 2,4 GHz met HT
1024 MB DDR3200 RAM
Ati Radeon 8500LE (128 MB) videokaart
Nec 3500 DVD brander
Aopen DVD speler

Weet iemand misschien wat de oorzaak zou zijn? Of wat ik nog meer kan testen?

Verwijderd

150MB/s haal je zoiezo niet, meer iets in de richting van 50/60MB/s gok ik.

Zit die sata hdd misschien op een aparte sata(pci) controller?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 22:44 ]

• alter88
Ik snap dat je het niet haalt, maar 3,1 MB/sec is wel errug traag. Hij zit direct op de eerste sata controller op het mobo.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hij draait waarschijnlijk in PIO mode (als ik het me goed herinner). Ik weet zo niet welke instelling je precies moet hebben maar het staat denk ik wel in de FAQ van dit subforum.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Neck
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09-2025
Ik kan niet helpen aan bijvoorbeeld PIO mode te denken?

Kan het zijn dat de HDD naar die modus gegaan is, controleer dat even via je apparaatbeheer en zorg dat ie op DMA staat.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
lemming_nl schreef op zondag 07 januari 2007 @ 22:51:
Hij draait waarschijnlijk in PIO mode (als ik het me goed herinner). Ik weet zo niet welke instelling je precies moet hebben maar het staat denk ik wel in de FAQ van dit subforum.
Neck schreef op zondag 07 januari 2007 @ 22:51:
Ik kan niet helpen aan bijvoorbeeld PIO mode te denken?

Kan het zijn dat de HDD naar die modus gegaan is, controleer dat even via je apparaatbeheer en zorg dat ie op DMA staat.
Voor zover ik weet kent SATA helemaal geen PIO mode. Misschien dat het helpt om je chipset/SATA drivers te installeren / updaten.

If I can't fix it, it ain't broken.

• alter88
Heb ik gedaan, helpt helaas niet... Ik ga straks nog proberen om de schijf op een andere sata aansluiting op mijn mobo aan te sluiten (dat ik daar niet eerder aan gedacht heb...)

• rkrythe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06-2025
alter88 schreef op maandag 08 januari 2007 @ 11:39:
Heb ik gedaan, helpt helaas niet... Ik ga straks nog proberen om de schijf op een andere sata aansluiting op mijn mobo aan te sluiten (dat ik daar niet eerder aan gedacht heb...)
ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Hele pc liep traag, CPU vaak 100% en mp3's afspelen haperde.

SATA schijf zat in de 1e sata port. Ik heb de schijf maar eens in de 3e port gestopt en toen was het probleem over

Flickr

• alter88
Ik heb de schijf aangesloten op andere port en nu haal ik weer 50-60 MB/sec. Ik had het zelf kunnen bedenken...

• alter88
Wel, deze droom was maar van korte duur... Nu als ik ga testen gaat het nog langzamer... 2,4 MB/s... Zijn er nog andere oplossingen, of heeft de schijf intussen allebei mijn sata poorten gesloopt?

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Het kan ook zijn dat je schijf gewoon kapot is, het probleem hoeft niet persé in je SATA poort(en) te zitten! Test je harde schijf eens met PowerMax (test tooltje van Maxtor, kan je op de website van maxtor downloaden).

If I can't fix it, it ain't broken.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:44

DataGhost

iPL dev

Borizz schreef op zondag 07 januari 2007 @ 22:59:
[...]

[...]

Voor zover ik weet kent SATA helemaal geen PIO mode. Misschien dat het helpt om je chipset/SATA drivers te installeren / updaten.
SATA = SATA
PATA = IDE
allebei ATA...
The programmed input/output (PIO) interface was the original method used to transfer data between the CPU (through the ATA controller) and an ATA device. The PIO interface is grouped into different modes that correspond to different transfer rates. The electrical signaling among the different modes is similar -- only the cycle time between transactions is reduced in order to achieve a higher transfer rate. All ATA devices support the slowest mode -- Mode 0. By accessing the information registers (using Mode 0) on an ATA drive, the CPU is able to determine the maximum transfer rate for the device and configure the ATA controller for optimal performance.
Als DMA transfers fout gaan zit er nog steeds weinig anders op dan PIO te gebruiken hoor...

TS: Probeer eens een andere datakabel. Als er namelijk X DMA-fouten optreden wordt je schijf door Windows teruggezet in PIO-mode. Voor zover ik weet is dat alleen te verhelpen door de hele controller te verwijderen in apparaatbeheer en deze opnieuw te laten detecteren na een reboot. De andere oplossing is het omprikken van een kabel, dan wordt die teller weer gereset (per poort). Als er echter nog steeds iets brak is, zoals bijvoorbeeld de kabel, blijf je fouten krijgen en wordt ook die poort lekker teruggezet.
Pagina: 1