Toon posts:

Jumpertjes puzzel

Pagina: 1
Acties:
  • 388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Allereerst wil ik jullie allemaal een prettig nieuwjaar wensen! Daarna wil ik vragen of jullie mij kunnen helpen met mijn Chaintech 5AGM2 Socket 7 moederbord. Ik ben deze computer aan het casemodden. Nu heb ik per ongeluk een rij jumpertjes losgetrokken :( nu weet ik dus niet meer waar ze moeten zitten. Het is al een tijdje terug gebeurt, dus ik weet niet welke van de twee rijen op onderstaande foto verkeerd zitten. Dit is de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: http://img231.imageshack.us/img231/3784/pict0007tm9.jpg

Dit zijn alle gegevens die op het moederbord staan over de jumpertjes:
JP1
1-2AT-power
2-3ATX-power

JP2
1-2normal
2-3clear CMOS

JP3
1-23.45 V
2-33.3 V

JP4
2.2 V3-4
2.8 V7-8
2.9 V1-2,7-8
3.2 V5-6,7-8
3.3 V1-2,5-6,7-8
3.5 V1-2,3-4,5-6,7-8

JP5JP6JP7
602-32-32-3
661-22-32-3
751-21-22-3
831-22-31-2
1001-21-21-2

JP8JP9JP10
X1.51-21-21-2
X22-31-21-2
X2.52-32-31-2
X31-22-31-2
X3.51-21-21-2
X41-21-21-2
X4.52-31-22-3
X51-22-32-3
X5.51-21-22-3

JP11
2-3DRAM run AGP clk
1-2DRAM run CPU clk

Bij één van de rijen staat niet welke jumpertjes het zijn. Het enigste jumpertje die ik niet kon vinden op het moederbord is 4. Dus die hele strook zal jumpertje 4 voor moeten stellen :s.

Kan iemand mij helpen met het goed plaatsen van de jumpertjes, het gaat mij eigenlijk alleen om 5 t/m 11 en '4'.

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

JP4 is natuurlijk de hele rij (vandaar dat ze ook aangeven posities 1 t/m 8).

en JP5,6,7 zijn voor de FSB en JP 8,9,10 voor de MP, stel die gewoon in voor de cpu die erop zit. en JP11 lijkt me ook voor de hand liggend :)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Heb je al in de handleiding van het moederbord gekeken waar de jumpers toe dienen en hoe ze normaalgesproken staan :?

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er geen handleiding van, en op de site van Chaintech kan ik niets vinden. De processor die erop zit is

IBM 6x86MX-CVAPR300GF 3.0x 75MHZ-2.9V CORE

Nu ik dat zie, zie ik dat jumper 4 op 1-2, 7-8 moet en jumper 8, 9 en 10 weet ik nu ook. Nu 5, 6 en 7 nog, die zijn voor FSB? Wat os FSB :o :? En waar moet ik jumper 11 dan op zettem? Ik zie dat je kan kiezen tussen snelheid voor RAM gelijk houden aan AGP, of CPU, maar wat is het beste?

Tot zo ver bedankt!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

FSB is de Front Side Bus zie ook PMG FAQ en PMG FAQ

In jouw geval zul je die dus op 75MHz moeten jumperen, dus dat is
JP5 1-2
JP6 1-2
JP7 2-3
zoals in het lijstje staat dat je gepost hebt.
En kijk even wat voor mem het is, is het PC66 spul dan moet je het dus niet gelijk aan de cpu zetten want dan ben je het aan het OCen (weliswaar maar 9MHz en dat trekt het ook wel, maar wil je foutloos kun je het het beste op 66MHz gooien, dus gelijk aan de AGP clock, die ook op 66MHz draait.)
Is het PC100 spul dan maakt het eigenlijk niet uit en kun je gewoon benchen wat het snelste is.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:56

Thandor

SilverStreak

Jumper 4 is zoals Terw_Dan reeds aangeeft een hele rij. Deze dienen zoals de aangegeven waardes al doen vermoeden voor het voltage. Op jouw processor staat aangegeven dat deze 2,9V nodig heeft. De jumpers moeten dus inderdaad op '1-2,7-8' worden ingesteld :).

Jumper 8,9 en 10 stellen de multiplier in. Deze moet op 3X. De multiplier stelt de klokfrequentie van de processor in. Daarmee komen we meteen uit bij de zogenaamde FSB. FSB staat voor Front-Side-Bus. Je zou kunnen stellen dat daarmee de klokfrequentie van het moederbord mee bepaald wordt. De uiteindelijke klokfrequentie van de processor wordt bepaald door de klokfrequentie van de FSB maal de multiplier. De rekensom is dan: FSB * MP = aantal MHz.

Op jouw processor wordt net zoals het voltage en de multiplier ook de FSB aangegeven. Dit is 75MHz. Stel JP5,6 en 7 dus in zodat de FSB op 75MHz gaat draaien. (3x75 = 225MHz = PR300)

Met JP11 wordt bedoelen ze met 'DRAM run CPU clk' dat het geheugen op dezelfde klokfrequentie gaat draaien als de FSB. In jouw geval zou dat betekenen dat het geheugen dan op 75MHz gaat draaien. Immers is de FSB ook 75MHz.
Met 'DRAM run AGP clk' wordt bedoeld dat het geheugen op dezelfde klokfrequentie als het AGP slot gaat draaien. Het AGP slot draait normaal gesproken op 66MHz. Deze klokfrequentie wordt ook bepaald a.d.v. de FSB. In geval van een 66MHz FSB zal het AGP slot 1:1 lopen (je zou kunnen zeggen, met een multiplier van 1X).

Enig punt hierbij is wel dat jouw moederbord op 75MHz waarschijnlijk opgevoerd loopt t.o.v. 66MHz. Dat wil zeggen, het AGP slot en de PCI sloten zullen overclocked gaan draaien (Het AGP slot gaat op 75MHz i.p.v. 66MHz en de PCI sloten op 37,5MHz i.p.v. 33MHz). Het AGP slot en de PCI sloten zullen dan buiten de specificaties vallen maar de verschillen zijn vrij klein en zullen praktisch geen probleem vormen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de duidelijke reactie!

Ik begin het nu te snappen. De volgende jumpers moeten dus op deze stand:

JP2 = 1-2
Anders reset hij mijn BIOS-geheugen, op NORMAL dus

JP4 = 1-2, 7-8
Dat is de 2,9V voor processor

JP5 = 1-2
JP6 = 1-2
JP7 = 2-3
Dat is de 75mHz

JP8 = 1-2
JP9 = 2-3
JP10 = 1-2
Dat is de 3x multiplier

JP11 = 2-3
Zodat de RAM gelijk loopt met de AGP-poort

Dat weet ik alleen JP1 en JP3 nog niet, Maar deze staan nog goed denk ik, Ik ben alleen wel benieuwd wat het verschil is tussen AT-power en ATX-power. Ook snap ik nog niet helemaal de bedoeling van de 'rij' junpers JP4. Hoe moet ik deze nou neerzetten 8)7

Verwijderd

Das ff geleden :)
JP1 is voor het type voeding. AT opgevolgd door ATX. Een AT voeding heeft een 220V schakelaar om de voeding aan te zetten. Zie je die niet dan is het ATX.
JP3 op 3.3Vio zetten tenzij je cpu instabiel is. Ik dacht dat bijv een K6-300 3,45Vio nodig hebben.
JP4 staat op het plaatje al op 1-2 7-8 ofwel pin 1-2 en pin 7-8 verbonden.

// ik weet niet wat je nog met dit beestje doet, maar met een beetje moderner koelblok kan je hem makkelijk passief koelen en je kan eventueel het voltage naar 2.2V zetten en de cpu iets langszamer te zetten om hem energiezuiniger te maken.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 19:56 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ook snap ik nog niet helemaal de bedoeling van de 'rij' junpers JP4. Hoe moet ik deze nou neerzetten
Je moet even kijken wat het voltage is dat je proc nodig heeft. En dat voltage moet je instellen met die jumpers van JP4. Je moet in jouw geval dus alleen pins 1-2 en 7-8 verbinden met een jumper.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 19:51:
Das ff geleden :)
JP1 is voor het type voeding. AT opgevolgd door ATX. Een AT voeding heeft een 220V schakelaar om de voeding aan te zetten. Zie je die niet dan is het ATX.
JP3 op 3.3Vio zetten tenzij je cpu instabiel is. Ik dacht dat bijv een K6-300 3,45Vio nodig hebben.
JP4 staat op het plaatje al op 1-2 7-8 ofwel pin 1-2 en pin 7-8 verbonden.

// ik weet niet wat je nog met dit beestje doet, maar met een beetje moderner koelblok kan je hem makkelijk passief koelen en je kan eventueel het voltage naar 2.2V zetten en de cpu iets langszamer te zetten om hem energiezuiniger te maken.
bedankt! Dan weet ik nu waar en hoe alle jumpertjes moeten :D. Ik heb die beestje gekregen. Hij is superlangzaam enzo, maar ik ben hem in een 486-case aan het bouwen, het leek me wel grappig om te maken. Ik zal hem niet veel gaan gebruiken...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles nu aangesloten zoals jullie zeiden, en als ik de computer aandoe, heb ik geen beeld en geen toetsenbord (numlck etc. lampjes branden niet). De schijf draait wel, de CDspeler gaat open/dicht , en de CPU-fan draaid. Ook de fan in de voeding draait, en af en toe knippert het lampje op mn netwerk kaart. Kan het zijn dat één van de jumpertjes niet goed staan? De videokaart zit in de AGP poort, en deze videokaart deed het nog voordat ik aan deze casemod begon (een half jaar terug ongeveer :P).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het kan zijn dat het verkeerd gejumperd staat. In dat geval is het aan te raden even een andere jumperconfig te proberen (zet de clock wat lager e.d.). Mocht dat niets uitwijzen dan hebben we altijd de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nog :)

Verwijderd

Enige piepjes? (pc speakertje aangesloten?)
Zit er geheugen in? 1 dimm of 2x 72 pins edo- of fp-ram?
Zet het geheugen er ff opnieuw in en is dit het geheugen waarmee het systeem gewerkt heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de pc-speaker niet aangesloten, omdat ik niet precies weet waar deze moet :P dit ga ik wel even uitzoeken, die piepjes kunnen natuurlijk de fout aangeven. Dit is de RAM die erin gewerkt heeft. Ik heb geen idee wat voor RAM het is, daar ben ik niet zo in thuis... Ik zal even de PCspeaker aansluiten en kijken wat er gebeurt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:22
Thandor schreef op zondag 07 januari 2007 @ 17:49:
Enig punt hierbij is wel dat jouw moederbord op 75MHz waarschijnlijk opgevoerd loopt t.o.v. 66MHz. Dat wil zeggen, het AGP slot en de PCI sloten zullen overclocked gaan draaien (Het AGP slot gaat op 75MHz i.p.v. 66MHz en de PCI sloten op 37,5MHz i.p.v. 33MHz). Het AGP slot en de PCI sloten zullen dan buiten de specificaties vallen maar de verschillen zijn vrij klein en zullen praktisch geen probleem vormen.
Hangt af van het bord ontwerp. De VIA MVP3 zoals op dit bord gebruikt heeft 2 opties:
FSB 75, AGP 75, MCLK 75, PCI 37,5
of
FSB 75, AGP 60, MCLK 60 of 75, PCI 30

Als het goed is heb je 1 of 2 mogelijkheden over bij je FSB settings, bij veel van die borden is deze gejumperd op de ongedocumenteerde 75-sync stand.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op de foto zie ik dat je een AT voeding hebt aangesloten, dan moet de jumper op het moederbord ook op AT staan.

Als dit zo is en het werkt niet dan zal je eenmalig een powerswitch moeten aansluiten zoals je dat ook bij een ATX voeding doet en daarmee een PS_on geven door indrukken.

Dan gaat het helemaal lopen :)

Invoegen doe je zo!

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:51

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Misschien heeft iets in de pc moeite met de 75 MHz FSB. Je zou deze bij wijze van proberen je FSB op 66 MHz kunnen zetten (das dus alleen JP6 omzetten)

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik deze oude topic omhoog haal, maar de PC werkt nogsteeds niet, en ik heb inmiddels de PC-speaker aangesloten. Hij geeft alleen maar piepjes, hij stopt er niet mee, en is dus niet te tellen. Dat betekent dat de BIOS corrupt is toch? Wat dus betekent dat ie praktisch dood is :(

Ik weet niet of iemand weet wat het nog meer zou kunnen betekenen. de piepjes zijn hier te horen...

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Brrr een mobo dat blijft schreeuwen "honger! honger! honger!" klinkt inderdaad niet zo best.
Wat dat precies betekend durf ik niet te zeggen.
Ik zou de boel zo laag mogelijk zetten kwa kloksnelheid en het voltage voor de chip goed instellen.
Dan kijken wat het bord doet met alléén een processor.
Daarna zou ik hem wat RAM voeren.
Dan zou hij een toon van "no video" moeten geven, wat meestal 3 piepjes op een rij is, je herkent het gelijk eigenlijk.
Als hij dat niet doet dan zul je die jumpers moeten dubbelchecken en als dat niet helpt kun je inderdaad de pech hebben dat er echt iets corrupt is... :(

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1