Iiyama 435, gele waas na terugkomst vakantie

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bonkiebib
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-11-2024
Probleem:
Na drie weken vakantie thuis gekomen, stekker van stekkerdoos van systeem weer in stopcontact gedouwd en systeem aangezet. Eerste wat opviel was dat de monitor zichzelf ging instellen. Bij de Iiyama zie je dan een blauw on-screen-display (osd) en meldt wat wordt ingesteld. De tekst op het osd was niet engels, zoals ik het altijd had staan, maar aziatische karakters. Mijn gedachte was: door drie weken van het stroom af te zijn geweest is het instellingen geheugen gewist en zin af bij de fabrieksinstellingen. Na ietwat moeite terug op engels als voertaal.

Wat dan opvalt is een verkleuring van het beeld: een uniforme waas van groen/geel! Heel irritant. Het lijkt dat vooral wat grijs moet zijn nu geel is. Met Adobe Gamma geprobeerd bij te stellen. Opnieuw drivers van ATI gedownload en met Catalyst Control Center de boel proberen te normaliseren, maar hel lkt zo niet om terug naar een normaal kleurweergave te komen. Ook VGA kabel loskoppelen en terug plaatsen helpt niet.

Iemand dergelijke ervaring of een hint waar het aan kan liggen?

Systeem:
proc: AMD 3500
ram: 1Gb
mobo: MSI 7093, met ATI Xpress 200
Monitor: Iiyama 435S, aangesloten op VGA

Heb dit systeem nu net geen twee jaar zonder eerder van het probleem last gehad te hebben.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-07 10:35

Griffin

Is mythical

Heb je de monitor al geprobeerd op een andere computer te testen.
Of een andere monitor op jouw computer?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Als ie heel geel is kan het zijn dat de VGA stekker niet goed zit, meestal zit de stekker dan los of er is een kabelbreuk. Bij een geel scherm is dacht ik het blauwe signaal weggevallen, er is ook een paarse variant van dit probleem.

Denk dat je het daar moet zoeken. als dat niet werkt, check dan eens de kleurtemperatuur (zie die eens op 9300K).

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

als je op de 'auto' knop drukt zijn de kleuren wel "normaal" tijdens het auto-instellen van het scherm?

zo ja.. dan zijn de kleurwaarden (calibratiegegevens) verloren gegaan. Je kunt het scherm volledig opnieuw gaan calibreren.

dit doe je zo:

je zet de 435 scherm uit.. druk op + en - en doe hem aan (hou de + en - knoppen ingedrukt). Zodra je weer beeld hebt. laat je de + en - knoppen los en druk op je op de MENU knop. nu kun je alle kleuren opnieuw instellen (van elke kleurtemperatuur)

veel succes.

--- edit:
dit euvel komt wel vaker voor bij de Iiyama pro-lite e435 series. iig m.b.v. DVI heb je hier geen last meer van.

[ Voor 10% gewijzigd door nIghtorius op 07-01-2007 20:04 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

'nu kun je alle kleuren opnieuw instellen (van elke kleurtemperatuur)'..

klinkt inderdaad als een probleem met de termperatuur van de kleuren

@ts: als je de mogelijkheid hebt om dvi te gebruiken, zeker doen - je hebt mooiere kleuren/scherper beeld daar mee, en het scherm stelt zichzelf beter in.. (maargoed meer dan rond de 12euo zou ik niet aan een kabeltje uitgeven) zoiets als dit.. V&A aangeboden: High Quality DVI kabel 2mtr

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 20:15 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53
Lees dit topic eens door, de TS van dat topic heeft last van hetzelfde, maar dan met blauwe kleuren.

[Iiyama 435S] - Windows is blauw?

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:13:
Lees dit topic eens door, de TS van dat topic heeft last van hetzelfde, maar dan met blauwe kleuren.

[Iiyama 435S] - Windows is blauw?
De topicstarter van dat topic gebruikt converters, vanaf z'n kleurenkaart (dvi) naar sub-d op z'n monitor.

• bonkiebib
Helaas geen DVI op de mobo. Maar zit er toch al aan te denken om een nieuwe mobo te halen ivm compatibiliteit met een van de chipsets met het linux kernel. Dan wordt het wel weer een mAtx incluis graphics.

De VGA kabel/pinnetjes is denk ik niet het probleem. Kabel was ongewijzigd sinds terugkomen van vakantie en het probleem deed zich dus 'spontaan' voor na de eerste boot.

Met Catalyst Control Center, de gamma's, contrast en brightness van de aparte RGB waarden is het wel redelijk opgelost. Toch is het fenomeen nog zeker zichtbaar bijvoorbeeld bij het bekijken van de vakantiefoto's.

• bonkiebib
@nIghtorius:
das een hele goeie tip! Zat al tijd te prutsen met de instelling van de de 435S, maar de manier die jij uitlegt geeft je veel meer control over het beeld. Nu heb ik het iig zo kunnen bijstellen dat het wel 'normaal' lijkt. Dank.

...en waar het nu allemaal aan gelegen heeft...?

Verwijderd

als ie egt geel is heb je misschien een gare vga kabel of er is een pinnetje gebogen
of dat beeldscherm heeft geen (goede) driver meer in zun geheugen zitten
zelf ben ik zeer tevreden liyama nooit problemen mee gehad

• bonkiebib
Had helaas vanaf begin al problemen: een soort inbranden van het scherm, heel duidelijk zichtbaar. Maar eigenwijs als ik ben, niet teruggestuurd. Dat is nu al geruime tijd over. Verder ook geen dode/luie pixel in zicht en zeer tevreden over het scherm.

Wat ik zei, niks met de kabel uitgevoerd, niet aangezeten, niet eens bewogen en opeens die gele waas. Dus risico van probleem met pinnetje, slecht connectie over kapotte kabel lijkt me miniem.

• bonkiebib
OPGELOST!

De waas die ik had had ik de laatste maanden enigzins gecompenseerd met de kleurinstellingen van ATI Catalyst. Toch kon ik het hier niet bij laten en bedacht mij vorige week dat er toch een vorm van 'hard reset' mogelijk moet zijn.

Dus weer geGoogled en dit tegengekomen op een forum:

Dat kun je oplossen met een harde reset van het scherm. Heb zelf nml ook twee van die schermen (zonder dooie pixels overigens).

- zet scherm uit
- druk nu de + en - toets in
- zet scherm aan (hou de + en - toetsen ingedrukt)
- druk nu op menu

Nu kom je in een speciaal menu waar je vanalles aan wilt kunt passen. Bij jouw problemen met de kleuren moet je gewoon autocolor even uitvoeren, dat fixed het probleem wss. Anders even de EEPROM init uitvoeren.

Daarna scherm weer uit en aanzetten

Werkt uitstekend! Dit menu geeft je meer control over de instellingen en heeft enkele auto mogelijkheden. Dus heb je dit probleem ook, volg dan bovenstaande instructies. Mijn 435s is weer als nieuw (op de burn-in na dan :X ).

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

bonkiebib schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 08:33:
OPGELOST!

De waas die ik had had ik de laatste maanden enigzins gecompenseerd met de kleurinstellingen van ATI Catalyst. Toch kon ik het hier niet bij laten en bedacht mij vorige week dat er toch een vorm van 'hard reset' mogelijk moet zijn.

Dus weer geGoogled en dit tegengekomen op een forum:

Dat kun je oplossen met een harde reset van het scherm. Heb zelf nml ook twee van die schermen (zonder dooie pixels overigens).

- zet scherm uit
- druk nu de + en - toets in
- zet scherm aan (hou de + en - toetsen ingedrukt)
- druk nu op menu

Nu kom je in een speciaal menu waar je vanalles aan wilt kunt passen. Bij jouw problemen met de kleuren moet je gewoon autocolor even uitvoeren, dat fixed het probleem wss. Anders even de EEPROM init uitvoeren.

Daarna scherm weer uit en aanzetten

Werkt uitstekend! Dit menu geeft je meer control over de instellingen en heeft enkele auto mogelijkheden. Dus heb je dit probleem ook, volg dan bovenstaande instructies. Mijn 435s is weer als nieuw (op de burn-in na dan :X ).
nIghtorius schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:03:
als je op de 'auto' knop drukt zijn de kleuren wel "normaal" tijdens het auto-instellen van het scherm?

zo ja.. dan zijn de kleurwaarden (calibratiegegevens) verloren gegaan. Je kunt het scherm volledig opnieuw gaan calibreren.

dit doe je zo:

je zet de 435 scherm uit.. druk op + en - en doe hem aan (hou de + en - knoppen ingedrukt). Zodra je weer beeld hebt. laat je de + en - knoppen los en druk op je op de MENU knop. nu kun je alle kleuren opnieuw instellen (van elke kleurtemperatuur)

veel succes.

--- edit:
dit euvel komt wel vaker voor bij de Iiyama pro-lite e435 series. iig m.b.v. DVI heb je hier geen last meer van.
zeker de post van mij op 7 jan 2007 niet gelezen. dan had je al veel eerder dit probleem kunnen oplossen... :>

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• bonkiebib
chips...inderdaad. Heb ik niet gezien, want de truc was nieuw voor mij.
Onder Windows was het al te doen na bijstellen in Catalyst. Alleen COD moest ik dan altijd in een naar geel sfeertje spelen, wat wel minder was.

* B moet volgende keer beter lezen
Pagina: 1