Toon posts:

Verwarring rond Dual Core

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een vraagje rond Dual Core processors. Ik heb er eentje in men laptop steken:

Intel Core Duo processor 1.66 GHz ( 667 MHz FSB, 2 MB L2 cache )

Dat zou dus 2 keer een processor van 1,66 zijn, en ze hadden mij verteld dat het dan gelijk zou zijn aan 3,22
Ik heb onlangs eens geprobeerd om Half Life Lost Coast te draaien en ik kreeg dan het bericht dat ik een 1,7 processor zou hebben.
Als het dan toch maar 2 keer een 1,66 processor is, waarom steken ze er dan 2 in?

En zou ik nu met deze processor ook computerspellen kunnen spelen die bijvoorbeeld minstens een 2,5 processor nodig hebben?

Mijn vraag is dus of een core duo 1.66 gelijk is aan een gewone 3,32

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Nee.

99% van de huidig verkrijgbare applicaties (zoals bijvoorbeeld games) maken gebruik van slechts één processor(core), dus je hebt gewoon één keer 1,66 GHz.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 07-01-2007 13:59 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Nee, een dualcore van 1,66 GHz is niet gelijk aan een gewone 3,32 GHz CPU.

Als je een CPU hebt die 2 cores heeft, betekent dat dat er 2 threads tegelijk afgehandeld kunnen worden. Dit kan tot betere performance leiden. Vooral als er goed gebruikt wordt gemaakt van meerdere threads in de programma's die je gebruikt. (Iets wat op dit moment nog nauwelijks gebeurt.)
En zou ik nu met deze processor ook computerspellen kunnen spelen die bijvoorbeeld minstens een 2,5 processor nodig hebben?
Dit gaat echt al jaren niet meer op. Vergelijk maar eens een Core 2 Duo met een Pentium 4. Een C2D E6600 maakt gehakt van een Pentium 4 3,4 GHz, ondanks dat die C2D een GHz minder heeft.

Wat ik hiermee bedoel is: Je kan tegenwoordig geen eis meer stellen aan een CPU snelheid, zonder elke core/processorreeks er apart bij te vermelden. Er is een grote kans dat spellen die een 2,5 GHz CPU nodig gewoon gaan werken op je Core Duo 1,66 Ghz.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Je hebt 2 x een processor van 1,66 GHz. Dat is NIET gelijk aan 1x 3,22, ze tellen niet op. De snelheid is, afhankelijk van hoe het programma de twee processors gebruikt, dus maximaal 1,66 Ghz voor 1 proces / thread. Echter, de manier hoe dit wordt afgehandeld door de Core 2 duo is velen malen sneller als de oude Pentium 1,66 processors.

Gaat Half-life wel door na het bericht? Je kan als het goed is ook een Half-life versie downloaden die multicore processors ondersteunt, de berekeningen worden dan verdeeld over je twee "processors". Anders wordt er slechts 1 van de twee gebrukt, mat een snelheid van 1,66 Ghz. En daar zal Hl even over klagen.

"That was left handed..." - JJH

• Avalaxy
  • Laatst online: 12-03 15:40
CodeCaster schreef op zondag 07 januari 2007 @ 13:59:
Nee.

99% van de huidig verkrijgbare applicaties (zoals bijvoorbeeld games) maken gebruik van slechts één processor(core), dus je hebt gewoon één keer 1,66 GHz.
Al zouden ze gebruik maken van 2, dan nog heb je geen 3.22 GHz cpu, en bovendien zegt de clocksnelheid ook niet veel.

Verwijderd

Jouw probleem is dat je denkt in 'MHz', dat kun je gewoon niet doen.
Processor snelheid is niet gelijk aan de kloksnelheid van het ding: je kunt dus niet per definitie zeggen dat een cpu met een kloksnelheid van 2 GHz sneller is dan een met een kloksnelheid van 1.66 GHz.

En het is al helemaal niet zo dat je bij een dual-core de kloksnelheid keer 2 kan doen ofzo... De snelheid van een processor is van veel meer afhankelijk dan alleen de kloksnelheid; processor-architectuur, cache, aantal cores, maar ook hoe een bepaald programma geprogrammeerd is. Een core(2)duo / conroe is over het algemeen een stuk sneller per MHz dan bijvoorbeeld een Athlon 64, maar de Athlon 64 is (per MHz) weer sneller dan een oude Pentium 4/D (netburst)

Probleem met half-life is waarschijnlijk dat het een single-threaded programma is, en maar gebruik kan maken van 1 core van de processor.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 14:17 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Paddixx schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:03:
Nee, een dualcore van 1,66 GHz is niet gelijk aan een gewone 3,32 GHz CPU.

Als je een CPU hebt die 2 cores heeft, betekent dat dat er 2 threads tegelijk afgehandeld kunnen worden. Dit kan tot betere performance leiden. Vooral als er goed gebruikt wordt gemaakt van meerdere threads in de programma's die je gebruikt. (Iets wat op dit moment nog nauwelijks gebeurt.
Je hebt wel 2x1.66GHz, dus totaal 3,32GHz tot je beschikking (toch? :X). Maar inderdaad, als de applicatie slechts 1 core gebruikt zal de helft van je CPU capaciteit ongebruikt blijven.

Ik zelf heb ook dualcore in mijn notebook (OS X). Als ik naar mijn Activity Monitor kijk zie ik dat de CPU load over het algemeen eigenlijk prima is verdeeld :o

🌞🍃

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Datafeest schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:08:
[...]

Je hebt wel 2x1.66GHz, dus totaal 3,32GHz tot je beschikking (toch? :X). Maar inderdaad, als de applicatie slechts 1 core gebruikt zal de helft van je CPU capaciteit ongebruikt blijven.

Ik zelf heb ook dualcore in mijn notebook (OS X). Als ik naar mijn Activity Monitor kijk zie ik dat de CPU load over het algemeen eigenlijk prima is verdeeld :o
Dat komt omdat je os het verdeelt, als je een zwaar spel gaat spelen is 1 core zwaar belast.

• Invisible_man
  • Laatst online: 16:50
Ha, zo vond "Rainbow Six - Vegas" mijn C2D E6600 die op 2,4GHz draait ook te langzaam, maar draai vervolgens wel het spel op de hoogste instellingen enzo (dat is overigens meer te danken aan mijn 7900GTX videokaart).

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Thandor

SilverStreak

Datafeest schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:08:
[...]

Nee, je hebt niet 3,32GHz ter beschikking. Je hebt 2x1,66GHz ter beschikking :).
Het is absoluut niet de bedoeling om het aantal cores op te gaan tellen en dat als uiteindelijke klokfrequentie te beschouwen.

Interessant omtrent dual-core en MHz'en is wellicht:
[Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon - Dual-core globaal
[Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon - Prestaties van dual-core processoren
[Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon - Kan een Core 2 Duo met 2133MHz sneller zijn dan een Pentium D 930 (3GHz)?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1