Toon posts:

Workstation voor ca. 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo luitjes.

Omdat het andere topic niet echt meer overzichtelijk was (volgens de MODS) hierbij alles nog is op een rijtje:

Ik moet voor mijn ouders een nieuwe zakelijk pc bouwen.
De kosten die hiervoor mogen worden gemaakt is ca. 1000 euro. (dit is excl. CD brander, CD-rom speler, beeldscherm, toetsenbord en muis.)

Het volgende wordt er doorgaans op gedaan:
- boekhouding
- stabicad (soort autocad)
- word, excel.
- de standaard windows games :-)
- internet

Waar ik me een beetje zorgen om maak is de autocad. Ze hebben nu een P4 en mij vader wordt nu al zenuwachtig als hij ven moet wachten als een tekening wordt geladen of iets dergelijks

Ik heb de volgende configuratie samengesteld:

Behuizing "Coolermaster Midi Tower - Centurion 5" a € 59,00
Deze gekozen omdat de kast wordt geplaatst in een ombouw. (lees kastje). Deze heeft passen de afmetingen voor zijn locatie en de afmetingen zijn ook groot genoeg om alles goed e netjes in te bouwen.
Deze kast heeft ook het frontpanel aan de voorzijde van de kast zitten, zodat je er altijd bij kunt komen.
Normaal zou ik voor een chieftec kast gaan maar deze hebben tegenwoordig allemaal deurtjes en is dus moeilijk weg te werken. Ook zit het frontpanel aan de zijkant van de kasten.

Voeding "Chieftec GPS-450AA (450W)" a € 55,00
Deze gekozen omdat chieftec over het algemeen welke goede spullen heeft. (heb al meerdere kasten van chieftec gebruikt en de kawaliteit is zeer goed). Deze voeding is ook temperatuur geregeld wat als het goed is weer ten goede komt van de geluidsproductie.
Uiteraard een voeding welke voldoende vermogen geeft lijkt me zo.

Geheugen "GEIL 1 GB DDR2-533 Kit (CL3 3-3-8)" a € 125,00
2 reepjes van 512Mb van het merk GEIL. Lage latency tijden moeten het geheugen wat vlotter doen laten draaien. 533 mHz omdat deze pc niet overgeclockt zal worden om de stabiliteit te garanderen.
Ik had ook reepjes van kingston kunnen nemen echter deze hebben weer hogere latencytijden. (Ik neem aan dat dit wat uitmaakt voor de snelheid van het geheugen.

moederbord "MSI Socket 775 - P965 Neo-F" a € 105,00
Reeds 2 van deze moederborden ingebouwd voor familie en kennissen. Nog geen klachten over de spullen gekregen. Mooie moederborden welke makkelijk zijn te installleren en de aansluitingen redelijk op de juiste plekken hebben zitten.
Voldoende SATA aansluitingen aanwezig voor ventuele HD uitbreidingen en 1 IDE aansluiting voor de CD-brander en CD-rom speler.
Voldoende USB aansluitingen voor alle apparaten zoals scanners, printers en extern HD's.

Harddisk ",5 inch SATA - WD Caviar SE16" a € 79,00
Deze van WD gekozen omdat dit toch wel een goed merk is. Heb zelf de spinpoints van samsung in mijn PC maar bij de laatste pc-bouw een WD geplaatst en deze is toch beduidend stiller.
250GB gekozen omdat dit groot genoeg is voor alle data, etc.
Geen raid opstelling configuratie omdat ik dit nog nooit heb gebruikt. Hierdoor kan ik geen stabiele wordkstation garanderen omdat ik niet weet hoe ventuele problemen snel op te lossen.
Backuppen doen ze op een externe HD of CD.

CPU "Socket 775 - Core™ 2 Duo E6400" a € 225,00
Dual core om meerdere processen te kunnen uitvoeren. Ook voor stabicad lijkt het me dat de verwerkingen sneller zullen verlopen.
De 6400 gekozen omdat deze net ff iets sneller is als de 6300 en dat voor maar 40 euro extra.

CPU koeler "Artic Freezer 7 pro" a € 19,00
gekozen voor de Arctic-Cooling Freezer 7 PRO omdat de standaard koeler toch best wel wat lawaai kan produceren. Aangezien iedereen toch wel lovende woorden heeft voor deze koeler gaan we die maar eens proberen.

Grafische kaart "Grafische kaart: MSI PCIe - RX1950PRO-VT2D" a € 239,00
Gekozen voor ATI omdat voor mijn gevoel deze beter presteerd dan NVIDIA in 2D programma's
Voor de 1950Pro gekozen omdat deze voldoende snelheid bezit en 256bit verwerking heeft.
Dit zou weer ten goede moeten komen voor de verwerking en inlezen van grote tekeningen is mijn idee.
Ook deze kaart gekozen omdat dit zo'n beetje de goedkoopste is met 256bit ondersteuning.

Dit alles geeft nu een totaalplaatje van: € 906,00.

Waar ik nu mij twijfels over heb is:
Moerderbord - deze is tot nu toe stabiel gebleken. Maar is de deze lekker vlot met het heen en weer vezenden van data? Of zijn er nog andere borden welke even de aandacht vergen? (voorkeur ging bij altijd uit naar ASUS-borden)
Grafische kaart - Is deze niet overkill? Wil wel graag een kaart van minimaal 256bit dit i.v.m. stabicad. (wordt de processor alweer minder belast).

Als er nog intresse is in het vorige topic die is hier te vinden:
Juiste onderdelen voor werk PC

In dit topic is al een oppering gedaan over de Quadro kaarten van Nvidia maar deze vallen een klein beetje buiten het budget.
Ook is er wat geroepen over de nieuwe moederborden van ASUS maar niet welke het zijn.
Als iemand kan vertellen welke dat zijn kan ik daar ook eens naar kijken.

• MineMine
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-01 15:24
Is het mij, of zie ik geen exacte namen van de producten?
Of kloppen deze producten nog uit Juiste onderdelen voor werk PC
Behuizing: Coolermaster Midi Tower - Centurion 5
Voedingen: Chieftec GPS-450AA (450W)
Geheugen: GEIL 1 GB DDR2-533 Kit (CL3 3-3-8)
Moederbord: MSI Socket 775 - P965 Neo-F
Harddisks: 3,5 inch SATA - Caviar SE16
CPU: Socket 775 - Core™ 2 Duo E6400
Grafische kaart: MSI PCIe - RX1950PRO-VT2D

Verwijderd

Topicstarter
U yep, |:(
ff aangepast

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als er echt weinig gegamed gaat worden, vind ik de 1950 een extreem dure kaart voor een workstation. Dan zou ik liever kijken naar een wat andere kaart zoals een 7600GT silent en liever 2GB RAM in die machine gooien; daar profiteren applicaties zoals AutoCAD veel meer van.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Ik zie nog steeds gewone namen staan, geen specifieke, of ligt het aan mij?

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 17:07:
Als er echt weinig gegamed gaat worden, vind ik de 1950 een extreem dure kaart voor een workstation. Dan zou ik liever kijken naar een wat andere kaart zoals een 7600GT silent en liever 2GB RAM in die machine gooien; daar profiteren applicaties zoals AutoCAD veel meer van.
Oke ik ga eens kijken naar de specs van de 7600GT. De 1950pro welke hier vemeld staat heeft momenteel een onbekende levertijd dus moet toch een andere kaart opzoeken.
2 GB kan ik er altijd nog van maken. Eerst proberen we 1 GB. Dit omdat het geheugen prijzen redelijk hoog zijn, en deze eindelijk een weer eens een beetje beginnen te zakken.

Verwijderd

MAX3400 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 17:07:
exact mijn gedachte...

2 GB ram lijkt me voor jou situatie/doel een betere keuze

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 17:09:
[...]

Oke ik ga eens kijken naar de specs van de 7600GT. De 1950pro welke hier vemeld staat heeft momenteel een onbekende levertijd dus moet toch een andere kaart opzoeken.
2 GB kan ik er altijd nog van maken. Eerst proberen we 1 GB. Dit omdat het geheugen prijzen redelijk hoog zijn, en deze eindelijk een weer eens een beetje beginnen te zakken.
No offence maar een CAD-station in elkaar zetten met "maar" 1GB is ronduit niet slim. Het kan natuurlijk wel maar dan blijf je hetzelfde probleen houden dat tekeningen zo langzaam geladen zullen worden. Het lezen van een file vanaf HDD is snel maar daarna moet de PC flink aan de slag met de CPU & RAM om de tekening naar het beeld te trappen. 1GB is in mijn ogen dan niet erg handig.

*edit*
Zie ook: http://www.autodesk.nl/ad...?siteID=431528&id=6694634

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 07-01-2007 17:13 ]

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 11:35
de videokaart is een beetje overkill neem een andere let daarbij ook op de geluidsproductie als je loop te autocad-ten en je pc maakt lawaai isdat na een paar uur natuurlijk wel vervelend.
mischien kan je met het geld dat je uitspaard naar de 2GB intern geheugen toe.

verder is het mischien handig om je toch eens te verdiepen in eventuele raid systemen

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Ik twijfel over het nut van een 256 bits geheugenbus van je videokaart geheugen...

We praten toch over een 2D CAD situatie? Volgens mij heeft 256 bit dan totaal geen tot weinig invloed op de snelheid waarmee je je CAD tekeningen inlaadt?

Je kunt beter kijken naar RAID mogelijkheden om je 'laad-bottleneck' aan te pakken...

Verwijderd

Topicstarter
wouter37 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 17:13:
de videokaart is een beetje overkill neem een andere let daarbij ook op de geluidsproductie als je loop te autocad-ten en je pc maakt lawaai isdat na een paar uur natuurlijk wel vervelend.
mischien kan je met het geld dat je uitspaard naar de 2GB intern geheugen toe.

verder is het mischien handig om je toch eens te verdiepen in eventuele raid systemen
Oke meer geheugen zo meer moeten doen dan een videokaart.
Maar hoeveel effect heeft eigenlijk 256bit ten opzicht van een 128 bit videokaart?
Als dit aardig wat uitmaakt dan zit je al in de prijsklasse van rond de 200 euro voor een videokaart.

Ik heb begrepen dat als je een raid maakt met een schaduw HD (dus 2 HD's met dezelfde data) dat dit geen snelheids toename heeft.
Om ze naast elkaar te laten draaien heeft uiteraard wel weer snelheids winst maar ook 2c zoveel kans op storingen in de HD's wat weer to dataverlies lijdt.
(Ik ga er binnenkort wel een mee stoeien in mijn eigen pc om er wat ervaringen mee op te doen)
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 17:19:
Ik twijfel over het nut van een 256 bits geheugenbus van je videokaart geheugen...

We praten toch over een 2D CAD situatie? Volgens mij heeft 256 bit dan totaal geen tot weinig invloed op de snelheid waarmee je je CAD tekeningen inlaadt?

Je kunt beter kijken naar RAID mogelijkheden om je 'laad-bottleneck' aan te pakken...
Ik heb uiteraard ook even naar de quadro kaarten gekeken en deze zijn dus ook maar 128 bit (de goedkopere dan). Dus daarom de vraag of het wel veel nut heeft en het merkbaar is 256bit.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 17:21 ]

Verwijderd

[...]

Maar hoeveel effect heeft eigenlijk 256bit ten opzicht van een 128 bit videokaart?
Als dit aardig wat uitmaakt dan zit je al in de prijsklasse van rond de 200 euro voor een videokaart.

Ik heb begrepen dat als je een raid maakt met een schaduw HD (dus 2 HD's met dezelfde data) dat dit geen snelheids toename heeft.
Om ze naast elkaar te laten draaien heeft uiteraard wel weer snelheids winst maar ook 2c zoveel kans op storingen in de HD's wat weer to dataverlies lijdt.
(Ik ga er binnenkort wel een mee stoeien in mijn eigen pc om er wat ervaringen mee op te doen)
1. zie mijn punt hierboven
2. RAID 0+1 :D

RAID 0 +1 STRIPING EN MIRRORING

Dit is een combinatie van de twee bovenstaande RAID oplossingen. Je hebt hiervoor minimaal 4 schijven nodig. Hierbij kan er bijvoorbeeld striping gebeuren op twee harde schijven, waarvan dan een kopie wordt geschreven naar de andere twee. Dit geeft een snel én fault-tolerant systeem. Een schematisch voorbeeldje:

Disks/Blocks
Harde schijf 1 / A C E G I
Harde schijf 2 / B D F H J
Harde schijf 3 / A C E G I
Harde schijf 4 / B D F H J

PLUSPUNTEN

[] Je gegevens zijn veilig.
[] Snel lezen: verdubbeling van de data doorvoersnelheid.

MINPUNTEN

[] Je hebt minimaal vier harde schijven nodig.
[] Je kan maar de helft van je werkelijke diskruimte gebruiken, want je slaat alles immers tweemaal op.
[] Schrijven gebeurd iets langzamer doordat alles dubbel moet worden geschreven.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 17:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
raid 0+1 is?
- Naast elkaar?
- Copy van elkaar?

• MAX3400

MAX3400

[...]

RAID0 is inderdaad een stuk sneller maar gevoeliger voor data-verlies. Gelukkig/helaas; de betrouwbaarheid van schijven in het algemeen is best goed. Ik draai op dit moment een RAID0 van de 2 Raptors en dat gaat al bijna een jaar goed, zonder enige corruptie of errors.

Aangezien er toch backups gemaakt worden op externe HDD, zou een RAID0 niet eens zou fout idee zijn voor het werkstation. Verder kan je altijd, voor extra veiligheid, een paar tientjes uitgeven voor Acronis True Image om af en toe een image te trekken van de opstart-partitie zodat bij een eventueel verlies van data je snel weer terug kan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 17:22:
raid 0+1 is?
- Naast elkaar?
- Copy van elkaar?
zie hierboven, maar financieel gezien GEEN oplossing voor jou probleem. Wellicht dat je later hiernaartoe wilt...

Verwijderd

Topicstarter
yep als je een 80 HD wilt doen dan ben je al 200 euro kwijt aan HD's.
Daarbij ondersteund het moederbord dit ook nog niet eens wat zou betekenen een duurder moederbord erbij.

Wat is er eigenlijk zo speciaa aan de QUADRO kaarten van PNY?
Die dingen zijn duur maar de specs zijn niet echt spectaculair te noemen.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 17:29:
yep als je een 80 HD wilt doen dan ben je al 200 euro kwijt aan HD's.
Daarbij ondersteund het moederbord dit ook nog niet eens wat zou betekenen een duurder moederbord erbij.

Wat is er eigenlijk zo speciaa aan de QUADRO kaarten van PNY?
Die dingen zijn duur maar de specs zijn niet echt spectaculair te noemen.
Is het mogelijk dat je minimaal even Googled voor je iets vraaagt? http://www.nvidia.com/page/quadrofx.html

Er gaat niets boven Quadro of SGI-kaarten als het gaat om CAD/CAM.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uitaard net nog even gekeken op de site van PNY.

Nu geven ze deze specs op:
Full 128-bit floating-point precision pipeline
12-bit subpixel precision
8 pixels per clock rendering engine
Hardware accelerated antialiased points and lines
Hardware OpenGL overlay planes
Hardware accelerated two-sided lighting
Hardware accelerated clipping planes
3rd-generation occlusion culling
16 textures per pixel
Hardware-Accelerated Pixel Read-Back

En een heel mooi verhaal over dat ze precision etc hebben. Maar is deze techniek al achterhaald door de nieuwere kaarten zoals de 7600GT?
Wat houdt bijvoorbeeld 12-bit subpixel precision in?

Zou het niet beter zijn om dan de "PNY VGA Quadro FX 540 128 MB" i.p.v. de 1950pro te nemen?
Deze is ook nog eens 20 euro goedkoper.

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:09

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Maar die zijn extreem duur?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Verwijderd

Topicstarter
De hogere segement wel.
De FX 540 kost bij salland 219,00 euro. (dit is volgens de site van PNY het instapsegment)

Daarom vraag ik me af wat er anders is aan die kaarten dan een standaard nieuwe kaart zoals de 7600GT ofzo.
Als die specs bijna op dezelfde range liggen als een kaart van ca. 150 euro dan kan ik die nemen en er 2 GB geheugen indrukken.

De vraag is alleen wat heeft het meeste effect? (beide is natuurlijk het beste maar dan moet er ergens anders op bezuinigd worden :/ )

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 17:47 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Quadro's zijn eigenlijk dezelfde hardware maar dan met speciaal geoptimaliseerde drivers, die ook nog een aantal features toestaan die normale "game" kaarten niet kunnen. De boel wordt speciaal gecertificeerd voor bepaalde applicaties, voor veel bedrijven erg belangrijk. OpenGL snelheid in CAD/CAM en 3D applicaties zijn vaak beter dan bij de game kaarten uitgaande van dezelfde generatie hardware.

CAD/CAM is nogal een rekbaar begrip, het licht er maar net aan hoe zwaar je tekeningen, scenes en modellen zijn. Zo kan 1 gieg en een low end videokaart prima voldoen voor bepaald autocad werk.

Ik denk dat als je gewoon een beetje redelijke "game" kaart neemt je al prima kunt werken. Die FX540 is al beswel oud.

Ik zou zelf wel een E6600 overwegen voor een CAD pc. En dat geheugen latency gedoe is ook niet het eerste waar je naar moet kijken. Als de bestanden zo zwaar zijn dat er 2GB nodig is, dan kun je beter 2GB met hogere latency hebben dan 1GB die "sneller" is.

Maar wat voor tekeningen zijn het die er op gemaakt worden?

[ Voor 24% gewijzigd door maratropa op 07-01-2007 17:55 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Voornamelijk elektrotechniesch tekeningen in de ondergronden van de bouwaannemer.
De grote van de tekening is natuurlijk dan afhankelijk hoe groot het gebouw is waar het omgaat. En wat ook zeer belangrijk is hoe hij is getekend. Hier hebben wij helaas geen invloed op omdat deze altijd worden aangeleverd.

Ikzelf werk regelmatig met tekening van Rijkwaterstaat (tekening van rijkswegen op A0 formaat) op mijn pc. AMD x2 4200 met 1GB en dat loopt al aardig vlot ook met laden. Dus de twijfels zijn er hier nog niet uit welke videokaart nu te kiezen.

Geheugen zal 1Gb blijven of andere 2 Gb worden, dit is dan even afhankelijk van de videokaart.
Ik hoor echter niemand iets over het moederbord zeggen. Betekend dit dat deze wel geschikt is voor deze doeinden?

Verwijderd

Topicstarter
Oke heb het een en ander aangepast.
Dit is het nu. Denk dat ik het zo maar ga bestellen van de week als mijn ouders het ervoor willen betalen :9.

Afbeeldingslocatie: http://img201.imageshack.us/img201/5065/computer3mq5.png

2Gb aan geheugen en voor de videokaart toch maar een 1950pro. Kan zo geen andere vinden.
Ook de behuizing is gewijzigd. Ik denk dat deze makkelijker in zijn daarvoor bestemde plek past en alles wat beter bereikbaar is zo zonder deurtjes.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 22:50 ]

Pagina: 1