Toon posts:

Juiste onderdelen voor werk PC

Pagina: 1
Acties:
  • 84 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo luitjes,

Ik moet voor mijn ouders een nieuwe zakelijk pc bouwen.
Het volgende wordt er doorgaans op gedaan:
- boekhouding
- stabicad (soort autocad)
- word, excel.
- de standaard windows games :-)
- internet

Waar ik me een beetje zorgen om maak is de autocad. Ze hebben nu een P4 en mij vader wordt nu al zenuwachtig als hij ven moet wachten als een tekening wordt geladen of iets dergelijks :+

Ik heb de volgende configuratie samengesteld:

Behuizing: Coolermaster Midi Tower - Centurion 5
Voedingen: Chieftec GPS-450AA (450W)
Geheugen: GEIL 1 GB DDR2-533 Kit (CL3 3-3-8)
Moederbord: MSI Socket 775 - P965 Neo-F
Harddisks: 3,5 inch SATA - Caviar SE16
CPU: Socket 775 - Core™ 2 Duo E6400
Grafische kaart: MSI PCIe - RX1950PRO-VT2D

Waar ik nu mij twijfels over heb is:
Moerderbord - is deze stabiel en lekker vlot met het heen en weer vezenden van data?
Grafische kaart - Is deze niet overkill? Wil wel graag een kaart van minimaal 256bit dit i.v.m. stabicad. (wordt de processor alweer minder belast).

Ik ben benieuwd naar jullie mening en als er je iets wilt wijzigen roep het dan. (wel graag met onderbouwing waarom) 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2007 21:00 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Het moederbord zit wel goed.

Maar kijk ook eens naar de Arctic Silentium Pro serie. Die hebben standaard een 500 watt voeding en zijn stil.

En als je later niet wilt upgraden naar 2GB, zou ik 2*512 MB nemen in verband met Dual-Channel.

Verder zou ik een Seagate Barracuda nemen, die zijn over het algemeen toch een stukje beter.
Ik ben benieuwd naar jullie mening en als er je iets wilt wijzigen roep het dan. (wel graag met onderbouwing waarom) 8)
Doe jij dat dan ook eens :/ .

Verwijderd

Topicstarter
Oke hier komt mijn onderbouwing.

Behuizing
Deze gekozen omdat de kast wordt geplaatst in een ombouw. (lees kastje)
Deze kast heeft de frontpanel aan de voorzijde van de kast zitten.
Normaal zou ik voor een chieftec kast gaan maar deze hebben tegenwoordig allemaal deurtjes en is dus moeilijk weg te werken. Ook zit het frontpanel aan de zijkant van de kasten.

Voeding
Deze gekozen omdat chieftec over het algemeen welke goede spullen heeft. (heb al meerdere kasten van chieftec gebruikt). Deze voeding is ook temperatuur geregeld wat als het goed is weer ten goede komt van de geluidsproductie.
Uiteraard een voeding welke voldoende vermogen geeft lijkt me zo. :9

Geheugen
2 reepjes van 512Mb van het merk GEIL. Lage latency tijden moeten het geheugen wat vlotter doen laten draaien. 533 mHz omdat deze pc niet overgeclockt zal worden om de stabiliteit te garanderen.

Moederbord
Reeds 2 van deze moederborden ingebouwd voor familie en kennissen. Nog geen klachten over de spullen gekregen. Mooie moederborden welke makkelijk zijn te installleren en de aansluitingen redelijk op de juiste plekken hebben zitten.
Voldoende SATA aansluitingen mogelijk en 1 IDE aansluiting voor de CD-brander en CD-rom speler.
Voldoende USB aansluitingen voor alle apparaten zoals scanners, printers en extern HD's.

Harddisk
Deze van WD gekozen omdat dit toch wel een goed merk is. Heb zelf de spinpoints van samsung in mijn PC maar bij de laatste pc-bouw een WD geplaatst en deze is toch beduidend stiller.
250GB gekozen omdat dit groot genoeg is voor alle data, etc.

CPU
Dual core om meerdere processen te kunnen uitvoeren. Ook voor stabicad lijkt het me dat de verwerkingen sneller zullen verlopen.
De 6400 gekozen omdat deze net ff iets sneller is als de 6300 en dat voor maar 40 euro extra.

Grafische kaart
Gekozen voor ATI omdat voor mijn gevoel deze beter presteerd dan NVIDIA in 2D programma's
Voor de 1950Pro gekozen omdat deze voldoende snelheid bezit en 256bit verwerking heeft.
Dit zou weer ten goede moeten komen voor de verwerking en inlezen van grote tekeningen is mijn idee.
Maar kijk ook eens naar de Arctic Silentium Pro serie. Die hebben standaard een 500 watt voeding en zijn stil.
Deze kasten heb ik uiteraard ook overwagen. Waarom niet gekozen is omdat de inbouw nogal vreemd is met de voedingsaansluiting onderin. Daarbij zijn de maten ook niet denderend groot te noemen. En is de voet waarschijnlijk te breed om niet in de daarvoor bestemde plek te passen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Wat zijn de specs van de huidige PC, want misschien is het wel voordeliger om er een snellere processor in te gooien + een sloot geheugen erbij.

Verwijderd

Waarom neem je niet een Quadro of FireGL kaart?
Als je cad/cam werkzaamheden gaat doen is dat de beste oplossing.

Solidworks, NX, Autocad enz hebben allemaal hardwarecompatibiliteitcontrolelijsten (scrabblewoord) voor het desbetreffende pakket. Mijn advies is toch te kiezen voor een Nvidia Quadro FX 1500 256MB van PNY o.i.d.

Stabiplan heb ik ook ervaring mee. (Installatie in een Client/Server omgeving was erg lastig btw)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zou meer RAM nemen. CAD tekeningen willen nogal wat RAM vreten namelijk, en als je systeem moet gaan swappen wordt het traag.
Gezien je pa zenuwachtig wordt als er iets geladen moet worden, lijkt het me heel raadzaam om een extra gigabyte te nemen.

Eveneens in verband met laden is het misschien nuttig om naar RAID te kijken. De meeste moederborden hebben dat al onboard en als je het niet te gek maakt met exotische RAID levels is dat erg rap.
Even voorbeeldje: ik draai hier 2x 160GB in RAID0 (stripe, 2 disks aan elkaar als 1 grote) en haal daarmee ongeveer 90MB per seconde, tegenover ongeveer 65MB per seconde van een enkele disk. behoorlijke verbetering dus.
Nu is RAID0 een onveilig iets. Als 1 disk er mee stopt ben je alle data kwijt. Maja dat is met een enkele HDD ook het geval. Alsie crasht ben je het kwijt.
Om veiligheid te waarborgen is het misschien wel nuttig om voor RAID1 te gaan. Dat is ook lekker snel met inlezen (niet met schijven, daar is het wat trager), maar daarbij is de ene schijf een exacte kopie van de andere, dus als er 1 stopt werkt de andere alsnog verder. Ff disk vervangen, array rebuilden en de boel draait zoals vanouds.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-01 02:56

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik denk dat de laadtijden bij autocad hem meer in het lezen van af de hardeschijf zit dan dat de snelheid van het moederbord, of videokaart een beperking vormt. Dus je kan beter inversteren in een snellere hardeschijf of bijv. een snelle raid setup.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04
Vervang dat GEIL geheugen is door goedkoper Kingston of Corsair geheugen. Je pa merkt het verschil niet behalve in zijn portemoinee! GEIL is voor overclockers niet voor mensen die werken met een computer.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Bijv. een WD Raptor dus.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 13:17
Grafische kaart lijkt mij inderdaad wel overkill, als er geen 3D tekeningen worden gemaakt maar 2D voor bouwplannen en dergelijke, kan je even goed een kaartje van 70 euro kopen.

Zelfs met 3D tekeningen moet je even kijken of er wel degelijk gebruik gemaakt wordt van de 3D acceleratiemogelijkheden die je kaart heeft. Kan het via google zo niet meteen vinden... De gewone Autocad heeft bij solid moddeling allesinds wel voordeel bij een stevig kaartje.

[ Voor 11% gewijzigd door FragileM64 op 06-01-2007 00:40 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Tweak-Freak schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 00:32:
Ik denk dat de laadtijden bij autocad hem meer in het lezen van af de hardeschijf zit dan dat de snelheid van het moederbord, of videokaart een beperking vormt. Dus je kan beter inversteren in een snellere hardeschijf of bijv. een snelle raid setup.
Raid gaat niet werken met een neo-f. Stelletje *^%^$% hebben raid gemaakt met 1 poort.

• SATAII controller integrated in ICH8/JMicron JMB361
- Up to 300MB/sec transfer speed.
- 4 SATAII ports by ICH8.
- 1 SATAII port by JMicron JMB361.

Weer heel slim.

Verwijderd

Even rustig, er wordt niet gezegd dat er perse dit mobo gebruikt moet worden.

Dus ook geen standaard Asus P5B bord, dat is een equivalent van de MSI.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2007 00:46 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uhh, die ICH8 controller is afaik ook gewoon RAID hoor..

en anders is een ander moederbord toch ook een optie?
Ik hoor lovende verhalen over de nieuwe Asus planken iig.

[ Voor 50% gewijzigd door McKaamos op 06-01-2007 01:07 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn de specs van de huidige PC, want misschien is het wel voordeliger om er een snellere processor in te gooien + een sloot geheugen erbij.
Pentium 4 2,8Ghz met 1 Gb geheugen (2x256 + 1x 512)
Videokaart is volgens mijn nog zo'n standaard ding.

Echter de pc begint een beetje kuren te geven. Soms gaat het beeld even weg en komt het weer terug. Laatst kregen ze een geheugendump melding.
Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 00:25:
Mijn advies is toch te kiezen voor een Nvidia Quadro FX 1500 256MB van PNY o.i.d.

Stabiplan heb ik ook ervaring mee. (Installatie in een Client/Server omgeving was erg lastig btw)
Whoow heb je die prijs wel eens gezien van die kaart?
Deze valt wel meteen af zo. Maar hij is wel weer speciaal gemaakt voor CAD en DCC.
Stabiplan draait hier stand alone gelukkig.
Ik zou meer RAM nemen. CAD tekeningen willen nogal wat RAM vreten namelijk, en als je systeem moet gaan swappen wordt het traag.
Gezien je pa zenuwachtig wordt als er iets geladen moet worden, lijkt het me heel raadzaam om een extra gigabyte te nemen.

Eveneens in verband met laden is het misschien nuttig om naar RAID te kijken.
Extra ram is misschien een optie. Ik wil eerst zo is zien hoe hij draait. Ik denk namelijk dat hij al stukken sneller zal wezen dan de oude configuratie.
Raid heb ik geen ervaringen mee. Aangezien ze een stabiel systeem willen hebben welke zekerheid waarborgt wil ik hier dan ook nog niet aan beginnen. Ze gebruiken van de 250 Gb maar zo'n 40 Gb en maken dus altijd netjes een backup op een externe HD.
Vervang dat GEIL geheugen is door goedkoper Kingston of Corsair geheugen. Je pa merkt het verschil niet behalve in zijn portemoinee! GEIL is voor overclockers niet voor mensen die werken met een computer.
Kingston Valuram kost ook al 115,00 euro. Dit geil geheugen is maar 10 euro duurder. Ik weet alleen niet wat voor invloed de latencytijden hebben op de snelheid van het een of ander.
Het kinston gehuegen heeft de volgende latencytijden: CL4 4-4-12.
Ik weet niet of het merk MDT wat is? Deze kosten maar 99 euro.
Grafische kaart lijkt mij inderdaad wel overkill, als er geen 3D tekeningen worden gemaakt maar 2D voor bouwplannen en dergelijke, kan je even goed een kaartje van 70 euro kopen.

Zelfs met 3D tekeningen moet je even kijken of er wel degelijk gebruik gemaakt wordt van de 3D acceleratiemogelijkheden die je kaart heeft. Kan het via google zo niet meteen vinden... De gewone Autocad heeft bij solid moddeling allesinds wel voordeel bij een stevig kaartje.
Er worden voornamelijk 2D bouwtekeningen gemaakt/ gebruikte. Maar kun jij zo een kaartje van 7- euro noemen welke 256bit heeft?
Uhh, die ICH8 controller is afaik ook gewoon RAID hoor..

en anders is een ander moederbord toch ook een optie?
Ik hoor lovende verhalen over de nieuwe Asus planken iig.
RAID wil ik even laten voor wat het is. Zie hierboven ergens >:)
Maar wat zijn de nieuwe ASUS moederborden?
En is er niet de kans dat daar nog zogenaamde kinderziektes inzitten?
Ik kan me herrinneren dat de P5B borden ook nogal wat foutjes zaten in het begin.

Zo dat waren de reakties op de reakties. :P
Even voor de duidelijkheid over de kosten van de onderdelen. Aangezien sommige wel enthosiast worden. Voor het hele systeem geldt een maximale besteding van 900 - 1000 euro.
Dit is excl. CD-brander en CD-rom speler.
Ik had dit eigenlijk wel even in de startpost moeten vermelden 8)7

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

(jarig!)
misschien het idee om een heel nieuw topic te maken met alle relevante informatie en onderbouwing ;)

Dit is echt een warboel om te lezen en de topicstart en titel voldoen niet aan Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.