Drive by wire is dit helemaal niet, ik denk dat "Hoe maak ik een magneetbaan?" een wat duidelijker titel is, betere voorstellen mag je gerust doen.
Je wil dus een soort lineaire motor maken, daarbij kan je best eens goed kijken hoe motoren op zich werken (3-fasige motoren dan, deze lijken mij het eenvoudigst om de overstap naar lineaire motor te snappen). Bij een maglev (magnetische trein) heb je 2 magnetische systemen, enerzijds de ophanging die de trein doet zweven boven zijn rail (deze is erg moeilijk om na te maken imho), en anderzijds de lineaire motor voor de voortbeweging.
Om zelf zoiets te maken kan je volgens mij best de ophanging aan de rail gewoon met wieltjes doen, anders wordt het te ingewikkeld en duur. De lineaire motor kan je maken door op de rail een hele reeks spoeltjes na elkaar te zetten, die je aanstuurt met een 3-fasige spanning, telkens hetzelfde aangesloten per setje van 3 spoeltjes na elkaar. Daardoor zal de ene spoel na de andere magnetisch worden, zo genereer je een bewegend magnetisch veld (de stator van een 3-fasige kooiankermotor). Onderaan het treintje zet je een stuk weekijzer (best gelamelleerd dwars op de rijrichting, je kan bijvoorbeeld experimenteren met de kern van een trafo) dat door het bewegend magnetisch veld van de spoelen in de rails een interne stroom zal krijgen, waardoor een magnetisch veld opgewekt wordt, en zo deze kern meegetrokken wordt met het bewegend magnetisch veld (net als de rotor in een 3-f kooiankermotor), zo heb je de aandrijving.
Hoe maak je nu zo'n 3-fasige spanning, en regel je er snelheid en richting van je treintje mee? Daarvoor kan je imho best een aansturing kopen die ze gebruiken in modelbouwvliegtuigjes, daar steek je gewoon DC spanning in samen met wat stuursignalen, en er komt automagisch een 3-fasige frequentiegeregelde spanning uit. Voor het omkeren van de richting verwissel je gewoon 2 van de 3 fasen.
Erg eenvoudig wordt het dus niet, en heel goedkoop zal het ook niet zijn, maar het lijkt mij op het eerste zicht de meeste kans op succes te geven binnen je wensen/eisen.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.