Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe maak ik een magneetbaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 546 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag iets bouwen waarbij een object (mag eender wat zijn) langs een magnetische baan beweegt.

1. Mag niet te duur zijn.
2. Moet simpel zijn, want ik ben een leek in elektronica.
2. De magnetische baan moet niet lang zijn +- 50 cm

Heeft iemand hier al mee geëxperimenteerd, of weet er iemand hoe ik dit in elkaar kan steken?
Heb al gezocht op GoT maar niks gevonden hierover...

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 22:56
Ik kan je niet helpen met je probleem, ik vraag me alleen af wat dit met Drive by wire te maken heeft? :?

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 22:18:
Ik kan je niet helpen met je probleem, ik vraag me alleen af wat dit met Drive by wire te maken heeft? :?
Ik wou het beest gewoon een naam geven, wordt drive by wire voor een andere toepassing gebruikt?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:45
Moet het bewegen door het magnetisme, of het magnetisme volgen?

Drive by Wire is het besturen van een auto (oid) met een joystick (of ander electronisch invoerapperaat) ipv een mechanische oplossing (bijv. met een stuur).

[ Voor 56% gewijzigd door Invisible_man op 05-01-2007 22:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Invisible_man schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 22:20:
Ik dacht aan een baan met verschillende magnetische pushers/pullers erop. Ik weet niet of dit een antwoord is op je vraag?

Verwijderd

Topicstarter
Drive by Wire is het besturen van een auto (oid) met een joystick (of ander electronisch invoerapperaat) ipv een mechanische oplossing (bijv. met een stuur).
Sorry, my mistake, topic niet de beste titel gegeven...

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:45
Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 22:23:
[...]

Ik dacht aan een baan met verschillende magnetische pushers/pullers erop. Ik weet niet of dit een antwoord is op je vraag?
Dat is idd mijn vraag, je zou namelijk ook een voertuig(je) kunnen maken dat doormiddel van sensors een met magneten uitgezette baan kan volgen.

Edit: Zoek eens op het principe van een rail-gun.

[ Voor 6% gewijzigd door Invisible_man op 05-01-2007 22:26 ]

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:51

Daaraan toegevoegd dat ook een stuur prima drive by wire kan zijn: alleen als de mechanische overbrenging er is niet meer...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Drive by wire is dit helemaal niet, ik denk dat "Hoe maak ik een magneetbaan?" een wat duidelijker titel is, betere voorstellen mag je gerust doen.

Je wil dus een soort lineaire motor maken, daarbij kan je best eens goed kijken hoe motoren op zich werken (3-fasige motoren dan, deze lijken mij het eenvoudigst om de overstap naar lineaire motor te snappen). Bij een maglev (magnetische trein) heb je 2 magnetische systemen, enerzijds de ophanging die de trein doet zweven boven zijn rail (deze is erg moeilijk om na te maken imho), en anderzijds de lineaire motor voor de voortbeweging.

Om zelf zoiets te maken kan je volgens mij best de ophanging aan de rail gewoon met wieltjes doen, anders wordt het te ingewikkeld en duur. De lineaire motor kan je maken door op de rail een hele reeks spoeltjes na elkaar te zetten, die je aanstuurt met een 3-fasige spanning, telkens hetzelfde aangesloten per setje van 3 spoeltjes na elkaar. Daardoor zal de ene spoel na de andere magnetisch worden, zo genereer je een bewegend magnetisch veld (de stator van een 3-fasige kooiankermotor). Onderaan het treintje zet je een stuk weekijzer (best gelamelleerd dwars op de rijrichting, je kan bijvoorbeeld experimenteren met de kern van een trafo) dat door het bewegend magnetisch veld van de spoelen in de rails een interne stroom zal krijgen, waardoor een magnetisch veld opgewekt wordt, en zo deze kern meegetrokken wordt met het bewegend magnetisch veld (net als de rotor in een 3-f kooiankermotor), zo heb je de aandrijving.

Hoe maak je nu zo'n 3-fasige spanning, en regel je er snelheid en richting van je treintje mee? Daarvoor kan je imho best een aansturing kopen die ze gebruiken in modelbouwvliegtuigjes, daar steek je gewoon DC spanning in samen met wat stuursignalen, en er komt automagisch een 3-fasige frequentiegeregelde spanning uit. Voor het omkeren van de richting verwissel je gewoon 2 van de 3 fasen.

Erg eenvoudig wordt het dus niet, en heel goedkoop zal het ook niet zijn, maar het lijkt mij op het eerste zicht de meeste kans op succes te geven binnen je wensen/eisen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

makkelijkste naar mijn mening is een klein karretje met een staafmagneet erop. vlak boven de baan hang je dan een aantal reedcontacten die magneetspoelen aansturen. Die magneetspoelen zet je dan op een goede plek onder de baan.

De magneetspoelen duwen de staafmagneet voort en de staafmagneet sluit steeds een ander reedcontact waardoor weer een volgende magneetspoel wordt geactiveerd. Eventueel kan je zowel aantrekkende als afstotende magneetspoelen gebruiken.

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Het idee van een modelmotor regeling is goed. Maar er is een nadeel.
De modelregelingen werken dankzij de feedback van het draaiende deel.
Ze zijn in die zin zonder sensor. (Nodig om de beweging te controlleren)
En uitgevoerd als lineaire motor, ontbreekt de benodigde feedback.

Een aansturing van een stappenmotor zal waarschijnlijk een stuk betere kans maken.
Ok de snelheidregeling is dan eenvoudig, gewoon de klokfrequentie regelen.

Guus Assmann

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb voor een project bij natuurkunde op de middelbare school ooit eens zoiets gemaakt.

We hadden een ronde treinbaan en een karretje van lego.
Aan het karretje hadden we een permanente magneet vastgemaakt.

Met een paar systeemborden hadden we een schakeling gemaakt met een pulsgenerator en teller.
Die teller stuurde opeenvolgend eeen aantal spoelen aan die in de treinbaan zaten.
Door het systeem zo te regelen dat iedere spoel lang genoeg aanstond om het karretje aan te trekken, en kort genoeg om hem niet af te remmen konden we het karretje rondjes laten rijden.

Hoe het er precies uitzag weet ik niet meer. maar erg moeilijhk is het niet

Verwijderd

Ik ben daar ook ooit mee bezig geweest maar het ligt een beetje stil door tijdgebrek.

Wat ik had gedacht is een alu hoek profiel nemen. deze leg je met de punt naar beneden op de grond (beetje ondersteunen dat het niet omvalt).

Dan pak je een trafo kern en die snij je zo door dat i precies in het hoek profiel past.

Daarna kun je twee spoelen wikkelen om elk been van de trafo kern 1 (je hebt dan twee electromagneten), en deze stuur je dan zo aan dat ze het alu hoekprofiel afstoten. Hier maak je er twee van, een voor voor en een voor achter. Bovenop die trafo kern leg je een plankje en dat is dan je karretje.

Als je het goed doet dan kun je de hoogte regelen en heb je geen dure permanente magneten nodig. (nadeel is dat een controller voor zoiets weer moeilijker te maken is maar toch)

Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~keijse49/zweefbaan.JPG

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2007 20:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vergeef me als ik mis ben maar alu bezit toch geen magnetische eigenschappen en kan bijgevolg toch niet afgestoten worden ook?
Ik denk ook (indien je een stalen hoekprofiel gebruikt dan) dat de uiteinden van de kern langs het profiel gaan slepen aangezien de afstotende polen zich enkel op de hoek van de trafo kern bevinden waardoor de trafo kern naar links of naar rechts zal kippen, of niet?

Het concept sprekt me wel sterk aan moet ik zeggen.
naftebakje schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 03:22:
Om zelf zoiets te maken kan je volgens mij best de ophanging aan de rail gewoon met wieltjes doen, anders wordt het te ingewikkeld en duur. De lineaire motor kan je maken door op de rail een hele reeks spoeltjes na elkaar te zetten, die je aanstuurt met een 3-fasige spanning.
Kan dit gerealiseerd worden met laagspanning?

[ Voor 45% gewijzigd door naftebakje op 06-01-2007 21:14 . Reden: Samenvoegen dubbelpost ]

• naftebakje
  • Laatst online: 08:44
Ik heb je 2 bovenstaande post's samengevoegd, ff editknopje gebruiken als je nog iets wil toevoegen graag
Iwan Pattyn schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:24:
[...]Kan dit gerealiseerd worden met laagspanning?
Yep, op netspanning zou ik het je zeker afraden, met een volt of 12 moet je al voldoende beweging kunnen krijgen zonder al te gevaarlijke situatie's.

En aluminium is niet magnetiseerbaar, dus met een permanente magneet kan je geen aluminium aantrekken, toch wordt aluminium gebruikt in bijvoorbeeld de kern van een 3-f kooiankermotor (daar is ie weer, als je de werking ervan niet snapt raad ik je sterk aan die op te zoeken, het is een erg interessant en bruikbaar stukje elektromagnetisme).
Hoe kan dit (ff kort uitgelegd)? ==> Toepassen van de Wet van Lenz: In een geleider die onderhevig is aan een veranderend magnetisch veld wordt een stroom opgewekt (daardoor heb je stroom in de aluminium geleider), en een geleider waarin een stroom vloeit wekt een magnetisch veld op (daardoor werkt de aluminium geleider als magneet). Doordat de opgewekte stroom zijn ontstaansoorzaak tegenwerkt, zal de geleider proberen mee te bewegen met het magnetische veld (waardoor de geleider aan geen bewegend magnetisch veld meer onderhevig is).

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 06-01-2007 21:15 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de feedback, ik ga toch nog ff wachten om hieraan te beginnen tot ik wat meer van electronica afweet...
Als ik er ooit aan begin zal ik het projectje zeker posten.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

De baan maken kan je volgens mij doen door 3 (geïsoleerde) draden met elkaar te vlechten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:42
Hoe genereer je dan de energie voor de beweging?

Verwijderd

naftebakje schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 21:13:
[mbr]Ik heb je 2 bovenstaande post's samengevoegd, ff editknopje gebruiken als je nog iets wil toevoegen graag[/mbr]
[...]
Yep, op netspanning zou ik het je zeker afraden, met een volt of 12 moet je al voldoende beweging kunnen krijgen zonder al te gevaarlijke situatie's.

En aluminium is niet magnetiseerbaar, dus met een permanente magneet kan je geen aluminium aantrekken, toch wordt aluminium gebruikt in bijvoorbeeld de kern van een 3-f kooiankermotor (daar is ie weer, als je de werking ervan niet snapt raad ik je sterk aan die op te zoeken, het is een erg interessant en bruikbaar stukje elektromagnetisme).
Hoe kan dit (ff kort uitgelegd)? ==> Toepassen van de Wet van Lenz: In een geleider die onderhevig is aan een veranderend magnetisch veld wordt een stroom opgewekt (daardoor heb je stroom in de aluminium geleider), en een geleider waarin een stroom vloeit wekt een magnetisch veld op (daardoor werkt de aluminium geleider als magneet). Doordat de opgewekte stroom zijn ontstaansoorzaak tegenwerkt, zal de geleider proberen mee te bewegen met het magnetische veld (waardoor de geleider aan geen bewegend magnetisch veld meer onderhevig is).
thomson ring is een makkelijker voorbeeld hiervan en met behulp van dit principe zou je theoretisch ook voortstuwing kunnen maken, niet zo heel praktisch though

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 23:52:
[...]
thomson ring is een makkelijker voorbeeld hiervan en met behulp van dit principe zou je theoretisch ook voortstuwing kunnen maken, niet zo heel praktisch though
Tsja of je kijkt naar de afval verwerking, alluminium blikjes worden daar weggeschoten uit het afval (nadat er eers met een magneet al het ijzer uit gehaald is) dus dan zie je dat je met een wisselend magneetveld wel aluminium kunt afstoten.

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Iets afschieten ook goed?

zoek dan eens met google op coilgun

http://members.home.nl/yja.wolters/Coilgun/Coilgun1.htm1

Lekker belangrijk

• Ultraman
  • Laatst online: 21-11 11:16

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1