Vloeiende lijnen maken van ingescande tekeningen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.780 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178981

Topicstarter
Ik heb een scanner gekocht vandaag, nu wil ik wat tekeningen gaan inscannen en ze zo bewerken dat het een gewoon plaatje lijkt. Ik ken iemand die ook gewoon op papier tekent, dit inscant, en dan in photoshop bewerkt. Een resultaat hiervan:

Afbeeldingslocatie: http://blog.jivisstudios.nl/img/krikkerukke.jpg

Nu wil ik dit ook gaan doen. Het enige probleem wat ik tegenkom is het volgende: hoe kan ik de lijnen van mijn tekening net zo vloeiend en dik maken als in de tekening hierboven? Ik trek mijn tekeningen over met een zwarte pen voor ik ze inscan, maar ze zijn nooit zo 'smooth' en dik als hierboven.. Hoe krijg ik dat gefixt in Photoshop CS 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 23:42

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Niets.

In illustrator kan je de gescande tekening laten AutoTracen naar vectors en dan heb je zo'n lijnen.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 16:04

André

Analytics dude

Kun je ze niet beter in Illustrator oid overtrekken ipv met een zwarte pen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Denk je dat Illustrator potloodlijnen pakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-04 15:02
de laag met de lijntekening zwarter maken door de levels aan te passen (control+L)
Dat mag trouwens ook gebeuren bij het voorbeeld dat je laat zien... ik vind de lijnen meer grijs dan zwart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 12:02

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

vertel ook eens met welke instellingen jij je tekeningen inscant

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord! - Publish-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Anoniem: 178981 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 20:34:
Als ze donker genoeg zijn. Probeer het eens, en je weet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:38

inXs

known as inXs

Anoniem: 178981 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 20:34:
Fiks contrast verhogen in photoshop, dan wel ja.

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:19

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Misschien is inscannen met een hogere resolutie een probeersel waard (om van de trapjes af te komen)? Wat bedoel je anders met je lijnen zijn niet zo smooth?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even vluchtig wat getekent + ingescant:

Afbeeldingslocatie: http://img299.imageshack.us/img299/512/naamlooswarekleuren02db9.jpg

Edit: oei, ik zie dat ik op een erg laag dpi heb ingescand. hier een nieuwe scan:

Afbeeldingslocatie: http://img124.imageshack.us/img124/3870/tekvp4.jpg

Zoals je ziet is het overgetrokken met een zwarte pen. Mijn vraag is nu, hoe maak ik van zo'n tekening zon strak plaatje zoals in mijn startpost? Ik heb een beetje zitten in photoshop maar daar wordt het niet echt mooier op..

Denk dat ik eruit ben, net hulp van deze tutorial.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 178981 op 04-01-2007 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als ik zo snel even die FoK pagina 'scan' zie ik dat ze de afbeelding helemaal overtrekken met handgetekende penpaden. Je kunt zo natuurlijk 'on the fly' het resultaat precies zo strak tekenen als je wilt, en het werkt altijd, ook met een belabberde scan. Maar het is een hoop tekenwerk.

Voor als je die tijd niet hebt, heb ik de volgende beproefde methode als voorbereiding op het autotracen in Illustrator:

1 - Scannen in kleur of grijswaarden met een resolutie die je normaal voor bitmap zou gebruiken (1200 dpi).

2a - Select color range, een paar samples zwart aanklikken, OK, selectie 1 of 2 pixels verbreden (modify -> expand), selectie omdraaien, geselecteerd gebied wissen of lichter maken.
OF:
2b - De donkere kleur- of grijsvullingen lichter maken met levels, curves of replace colour. De vlakken hoeven niet helemaal naar wit gefilterd, als je dat wel doet wordt de zwarte lijn eromheen vaak te dun. Breng ze naar een niveau ergens onder de 50% grijs.

3 - Het hele plaatje vervagen met Gaussian blur, daarbij moet je de radius zo instellen dat de lijnen er wel iets gladder uitzien, maar niet wegvallen.

4 - Daarna verscherp je het plaatje met 'Unsharp Masking', met het effect op maximaal, en de radius iets kleiner dan je bij het Gaussiaans vervagen had gekozen.

5a - Dan het plaatje omzetten (via greyscale) naar bitmap, met de optie '50% treshold'.

5b - Als je alle lijnen iets te dik of te dun vindt, ga dan een stap terug, doe een handmatige 'Treshold'. Daarna kun je het plaatje alsnog omzetten naar bitmap.

De resulterende bitmap is optimaal voor autotracing.
Pagina: 1