600 vrij uit te geven aan hardware? Maar waaraan?

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-07 13:37
Hoi,

Van mijn baas heb ik een soort van kerstbonus gehad van 500 ex btw, zodat het op de zaak worden gezet. Dus eigenlijk 600 euro incl.

Aangezien ik veel grafisch werk verricht als hobby ben ik op jacht naar een 20-22 inch flatpanel. Nu heb ik een 17 inch Samsung.

Mijn specs:
asus a8v deluxe (AGP)
AMD X2 4800- (edit: + 8)7 )
2gb ram pc3200
ati 850 xt pe (alleen D-sub)
en nog wat pci-spul als audigy 2 zs ed.

Nu heb ik een major dilemma: Wat moet ik nou aanschaffen!

Stel ik wil een groter scherm, dan wil ik deze ook met DVI aansluiten. Dus een nieuwe graka is dan een vereiste. Maar aangezien deze al midrange is wil ik niet een gelijke aanschaffen alleen dan met DVI. Maar als ik dus een snelle kaart kies (met uitzondering van de X1950pro op agp) kom ik automatisch bij PCI-E en dus een nieuw mobo.
Nu ben ik best bereid een PCI-mobo aan te schaffen en de RAM en processor te verhuizen. Dacht zelf aan A8N-premium.

Is het slim om nog even te wachten met een grote upgrade en de X1950pro(AGP) aanschaffen zodat ik het scherm op DVI aan kan sluiten of toch maar de laatste grote directx9-upgrade te doen met mobo en graka(X 1950XTX)?

please advise! thx.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Asrock Dual-VSTA (goedkoop en je kunt je huidige RAM houden), C2D E6300 (snel, en niet te duur) en een X1950Pro (goede prijs/kwaliteitverhouding) en het scherm, en dan kom je aardig in de buurt van die 600 euro. Als je je huidige hardware verkoopt moet je wel ongeveer op netto 600 euro uitkomen.

Maargoed dit hoort eigenlijk in het upgradetopic in CSL :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik geloof dat een X1950Pro dubbel zo hoog scoort in 3DMark06 dus dan ga je er toch sterk op vooruit vergeleken met je X850XT? (ik zou dit wel even natrekken ;))

Ik zou lekker voor de X1950Pro op AGP gaan en de rest nog uitstellen. Een X2 4800+ lijkt me nog snel zat :)

En als je er echt niet uitkomt wil ik die €600 wel voor jou uitgeven :9 :+

[ Voor 39% gewijzigd door Admiral Freebee op 04-01-2007 17:14 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Waarom zou je een nieuw mobo kopen als je een heerlijk snelle kaart op AGP kan krijgen? echt last krijgen van de wat lagere bandbreedte van AGP gebeurt toch niet.
Dat het geen DX10 kaart is, is ook niet zo heel interessant.
Er zijn voolopig nog geen DX10 games. Daarnaast draait alles voorlopig ook wel op een DX9 kaart al draai je games die gebruik kunnen maken van DX10.

Als je echt perse voor DX10 wil gaan, houd je geld dan gewoon even in je zak, spaar door voor een Core2Duo ofzo en koop over een maand of 2 een DX10 kaart, hetzij een ATI, hetzij een nVidia.
Mik er meteen wat DDR2 RAM tegenaan PCIe video en een nieuw mobo.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-07 12:06

Format-C

Tracing Rays

Inderdaad; ik zou ook nog even doorsparen en dan een complete upgrade doen.

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-06 23:56
neem een asrock dual sata(die ene met zowel pci-E en AGP) koop daarbij een 1950pro PCI-E en die Ilyama 22" TFT scherm. Dan ben je ongeveer 550 totaal kwijt
Dan zou je nog eventueel een 2ehandse 939 ergens kunnen scoren en dan heb je 2 pc's

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:28
Een X850XT PE met alleen D-sub? Wat voor ubergaar merk mag dat dan wel niet zijn?

Verwijderd

wat bedoel jij met "grafisch werk" als hobby en game jij? Ik heb een x800GT zitten, en dat kaartje voldoet méér dan genoeg om zware 3D-tekeningen in Inventor/SolidWorks met image quality op maximum, én antialiasing aan zonder hapering weer te geven.

Als het photoshop is, is een dikke VGA ook niet nodig, zelfde bij videobewerking.

Als je dus geen spelletjes speelt en het gaat je puur om een DVI-uitgang, kan je misschien in 2dehands naar zo'n kaartje zoeken (of 6600GT ofzo), dan heb je wat je wil voor 70a80€. (en zelfs voor spelletjes zijn die kaarten nu zo slecht ook niet hoor).

Een 4800x2 nu al wegdoen is gewoon zonde, je gaat die cpu nu al niet zo heel vaak continu gebruiken, dus zo heel veel winst ga je niet hebben door naar een 6300 te gaan.

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 13:20
Ik zie het probleem niet zo, waarom wil je hem direct DVI aansluiten?
Er zit (bijna) altijd een converter bij en kan je hem gewoon aansluiten op de je D-sub aansluiting.
Daarbij het verschil tussen d-sub en DVI niet te zien op een 22 inch. (Mijn ervaring is dat dit pas zichtbaar word op 30+).

Dus leg dat eens eerst uit :)

User Error -- Please Replace User

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:04

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Nu nog investeren in het stervende AGP vind ik persoonlijk zonde. Wat als je bv problemen krijgt met het moederbord (moet je perse weer op zoek naar een agp of dual versie welke beide ook niet veel meer gemaakt worden) of wanneer je later besluit toch te upgraden en je hoopt de grafische kaart mee te nemen?

[ Voor 65% gewijzigd door Bor op 04-01-2007 17:35 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:42

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Leuke tip van de mensen die de Dual-SATA/Dual-VSTA aanraden... die is echter al meer dan een maand niet meer verkrijgbaar.. wordt al een tijdje niet meer gemaakt... als iemand mij kan wijzen op een winkel die ze nog wel nieuw heeft? Een vriend van me heeft er precies zo eentje nodig namelijk :P...

Zoek maar op GoT hierover... dan vind je er een topic over... :(

Houd er ook rekening mee dat binnekort ook de andere S939 mobo's erg schaars worden... Meesten zijn al niet meer te krijgen... Dus als je dan wilt upgraden naar eentje met PCI-E moet je meteen naar AM2, met nieuwe CPU en DDR2 dus...

Slimste zou zijn dus om voor een nieuwe snelle AGP kaart te gaan...

Voor schermen, kijk eens in dit topic...

Voor grafisch werk raad ik je wel aan om voor een MVA/PVA/S-IPS paneel tft te gaan, dus niet met TN zoals alle 22" zijn...

Zelf heb ik de Acer AL2051W en ben er erg tevreden mee, het beeld is echt veel beter dan die van de Samsung 205BW, vooral de kleuren en het contrast... en natuurlijk de kijkhoek... (daar betaal je dan ook meer voor...)

Ennuh verschil tussen dvi en vga zag ik al op mijn 17" Samsung 730BF... Het is imho zonde om zo'n duur/groot scherm op vga aan te sluiten...

[ Voor 56% gewijzigd door BiG-GuY op 04-01-2007 17:53 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• RoD
  • Niet online

RoD

BiG-GuY schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 17:44:
Leuke tip van de mensen die de Dual-SATA/Dual-VSTA aanraden... die is echter al meer dan een maand niet meer verkrijgbaar.. wordt al een tijdje niet meer gemaakt... als iemand mij kan wijzen op een winkel die ze nog wel nieuw heeft? Een vriend van me heeft er precies zo eentje nodig namelijk :P...

Zoek maar op GoT hierover... dan vind je er een topic over... :(
Als ik in de Pricewatch kijk zie ik shops die em op voorraad hebben. Dus volgens mij is ie nog best te krijgen.

• fuzzyduck
Mensen, wat een overweldigende hoeveelheid replies! thx voor dat allen.
Over mn huidige graka. Deze heeft wel een dvi-uit. Het is mijn scherm huidige scherm die alleen d-sub heeft 8)7 (asus)

Komt er dus op neer dat ik eigenlijk al met een scherm al een heel eind op weg ben. Betreft mijn hobbymatige grafische werk is puur alleen amateurfotografie met mijn Sony Alpha 100. Voor werk daar in tegen werk ik op een architectenbureau waar ze wel deze 16:10 schermen en ik moet zeggen dat ze wel verdomd lekker. Probleem is dat de native resolutie een stuk hoger ligt dan mijn huidige scherm. ~ 1600 vs 1200. Dus met gamen, wat ik weldegelijk toch wel regelmatige doe trekt mijn huidige kaart het denk ik niet meer.

Nu mijn X850XT stiekem toch een DVI heeft is het dan toch nog verstandig om de X1950pro (AGP) aan te schaffen om de 600 euro vol te krijgen of misschien toch maar die 2x1 gig ram erbij (totaal dan 4gb), aangezien ik vista x64 draai en merk dat als ik aan het photoshoppen ben ik soms al op 1.5gb swap kom?

Nogmaals bedankt voor de reacties! _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door fuzzyduck op 04-01-2007 19:20 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Extra RAM als je zit te swappen is ALTIJD zinvol :)

Hier stond een dode link.

• fuzzyduck
strandbal schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 19:35:
Extra RAM als je zit te swappen is ALTIJD zinvol :)
sorry dat zei ik verkeerd. Ik heb nu 2gb ram totaal en als ik photoshop in vista draai zit ik soms al op 1,5gb ram. Als ik dan nog adobe Brigde gestart heb zit ik toch echt aan die 2gb en dan gaat ie pas swappen

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik zou zeggen koop een GOEDE monitor (22 inch of meer, als budget het toelaat) en eventueel wat RAM erbij :) Een goeie monitor gaat erg lang mee.

Hier stond een dode link.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

fuzzyduck schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 20:00:
[...]

sorry dat zei ik verkeerd. Ik heb nu 2gb ram totaal en als ik photoshop in vista draai zit ik soms al op 1,5gb ram. Als ik dan nog adobe Brigde gestart heb zit ik toch echt aan die 2gb en dan gaat ie pas swappen
het is wel offtopic, maar hoeveel geheugen vista gebruikt zegt helemaal niets. Die gebruikt geheugen als het er is. Je hebt 2 Gig, dus gebruikt vista met PS 1.5 GB. Dat betekent alleen niet dat je met minder niet prima toe kan en er nog steeds (bijna) niets geswapt wordt.

• fuzzyduck
strandbal schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 20:13:
Ik zou zeggen koop een GOEDE monitor (22 inch of meer, als budget het toelaat) en eventueel wat RAM erbij :) Een goeie monitor gaat erg lang mee.
Niet als aanval bedoeld hoor maar een grotere monitor wil niet zeggen dat hij beter is...
Zit te denken aan een 20+ inch iid, maar er zijn zoveel verhalen te vinden met pro/con dat ik het echt niet meer weet. Dacht eerst aan DELL 2007WFP maar die heeft 16ms. Toen de Samsung 225BW met 5ms maar die heeft bleeding schijnt. Nu ben ik aan het kijken voor een Acer. Zoek trouwens ook nog een MOOI scherm, dus geen Iiyama ofzo. Die is echt lomp en ugly. De looks van DELL is bijvoorbeeld echt prima!

Zijn er nog mensen die een x850xt pe zouden wegdoen voor een X1950pro?

• RoD
  • Niet online

RoD

Kijk naar de benchmarks van de X1950Pro en vergelijk die met je huidige kaart. Maak dan de afweging of je het waard vind om te upgraden of niet. Simpel.

En over het scherm. Staar je ook niet blind op het aantal ms. Kijk naar het gebruikte paneel (TN=mindere kleuren, mindere kijkhoek, maar wel snel en goedkoop, MVA/PVA = goede kleuren/inkijkhoek maar over het algemeen langzamer (zijn wel snelle schermen te krijgen) en duurder)

Komt er op neer dat je even wat onderzoek moet doen naar wat je wilt :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Zie ook het beleid van al de hardwaresubfora. "Wat moet ik kopen?"-topics willen we niet zo, want je komt er met gedegen eigen inzet ook wel uit. Zie o.a. de Best Buy guide op de FP

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.