Buiten alle problemen met SPF is SPF ook niet bedoelt om dit specifieke probleem aan te pakken, sterker nog, het wordt er alleen maar erger op.
Server X krijgt een mail van server Y met als afzender ik@mijndomein.nl, dan gaat server X dus volgens SPF de DNS gegevens van mijndomein.nl opzoeken, daarin staat in de SPF dat e-mail van mijndomein.nl van server Z af moet komen.
Server X weet nu dus dat de e-mail spam is omdat de e-mail niet van server Z af komt en gaat daarom de e-mail niet afleveren. Nu hoort deze mail normaal gesproken gewoon in de prullenbak terecht te komen zodat niemand er ooit meer last van heeft.
Dit is helaas vaak niet het geval, vaak wordt de e-mail gewoon ge-reject waardoor er een notice naar ik@mijndomein.nl wordt verzonden (vaak nog met de spam als attachment). De notice is wel helemaal in orde en zal dus vrijwel nooit als spam worden aangemerkt, waardoor ik@mijndomein.nl de notice dus binnenkrijgt.
Hoewel SPF dus in dat geval geholpen heeft in het niet afleveren van de spam wordt het probleem beschreven in dit topic alleen maar erger.
Dat icm alle andere problemen rond SPF maakt het eigenlijk een beetje een nutteloos systeem...
Echt jammer dat iedereen hier last van heeft, maar niemand weet wat eraan te doen.
Catch-all uitzetten en regeltjes aanmaken helpt maar gedeeltelijk, en je beperkt jezelf ermee.
Dat is in mijn ogen gelijk aan toegeven aan terrorisme, dus uit principe alleen al is dat geen goede oplossing.
@flipje:
In het verleden had ik er ook wel eens last van, maar het is inderdaad wel erger geworden.
Ik heb er begin 2006 ook al eens een document over gelezen, maar dat ging meer over een specifieke aanval op iemand dmv de techniek zoals hier beschreven. Dit lijken me geen specifieke aanvallen maar gewoon een vervelende bijkomstigheid.
[
Voor 10% gewijzigd door
Anoniem: 178962 op 05-01-2007 13:54
]