[Win98] Geen internet, modem wel te bereiken.

Pagina: 1
Acties:

• Tuinstoel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
M'n pa heeft nog een Windows 98 machine, die altijd kon internetten via een sweex router. Maar nu die router overbodig is geworden, en deze nu ook mankementen begint te vertonen willen wij deze er tussen uithalen. Dat dus gedaan, en dus de computer rechstreeks op de SpeedTouch 510 aangesloten, werkt het internet niet meer. Het modem is nog wel te bereiken via 10.0.0.138, maar daar houdt het ook bij op.

Een ip-adres toewijzen werkt niet, eerst stond deze op automatisch, en nu heb ik handmatig 10.0.0.150, 10.0.0.152 in combinatie met 255.255.255.0 als submasker toegevoegd. Werkt niet.
In dit topic stond wel het een en ander over dat de DNS fucked up is. Ik dus eerst pingen naar www.tweakers.net, geen resultaat. Vervolgens ping ik naar het ip-adres 213.239.154.35, krijg ik al meer respons in de zin van 4 maal een "timeout bij opdracht".

Ik weet niet wat ik nu moet doen, want die Sweex router er tussen plaatsen betekent 3 à 4x per dag de router resetten, en daar heb ik geen zin aan ;).

Verwijderd

wat vul je als standaard-gateway en DNS server in dan bij je TCP/IP eigenschappen ?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:14

lier

MikroTik nerd

Download de configuratietool en configureer je 510 eens als router voor jouw verbinding. In de tool kan je de meeste providers terug vinden, eventueel heb je nog de inloggegevens van je ISP nodig.

Heb je eventueel nog een andere computer waarmee je de huidige werking van de 510 kan controleren ?

[ Voor 20% gewijzigd door lier op 04-01-2007 15:22 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Tuinstoel
Ik heb ze leeg gelaten, en een keer bij standaard-gateway 10.0.0.138 ingevuld, idem voor een DNS server. Maar wat bij DNS ingesteld moet worden bij Host en Domein weet ik niet; misschien dat dat iets helpt?

@lier: Ja daar zit ik nu achter, een Windows XP machine.

[ Voor 12% gewijzigd door Tuinstoel op 04-01-2007 15:25 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:14

lier

MikroTik nerd

En heb je winsockfix al gedraaid ?
Als DNS kna je of 10.0.0.138 of de DNS servers van je provider invoeren.
Gateway moet 10.0.0.138 zijn (en als je deze ingevuld hebt, zou je op IP moeten kunnen pingen naar een extern IP. Neem er wel een die reageert ! Bijvoorbeeld 62.69.179.231 (is nu.nl)).

[ Voor 6% gewijzigd door lier op 04-01-2007 15:29 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:45

hamsteg

Species 5618

Wat voor DNS heb je in de modem ingesteld?

Van PC naar Modem is Gateway & Primary DNS met waarden 10.0.0.138
In de modem moet je dan de juiste DNS hebben ingesteld (zeker als de modem daarvoor als bridge is geïnstalleerd is geweest). Gebruik inderdaad het config tool even ... moet je uit komen.

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• Tuinstoel
Ik heb het al op een andere manier opgelost, ik heb het er alleen maar erger door gemaakt. Ik had dus een configuratietool gedownloadt, om het als een router in te stellen. Maar toen werd opeens al mijn inloggegevens in de modem gewist, weg internet dus. Ik dus opzoeken, adsl installeren via de KPN cd, kreeg ik nog eens de melding dat de gegevens niet correct waren, maar dat was het wel. Ik heb het nu opgelost. En de oplossing had niks met windows 98 te maken, maar ik heb gewoon de router terug geplaatst, en vervang deze wel een keer ;-).

Verwijderd

Tuinstoel schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 16:22:
Ik heb het al op een andere manier opgelost, ik heb het er alleen maar erger door gemaakt. Ik had dus een configuratietool gedownloadt, om het als een router in te stellen. Maar toen werd opeens al mijn inloggegevens in de modem gewist, weg internet dus. Ik dus opzoeken, adsl installeren via de KPN cd, kreeg ik nog eens de melding dat de gegevens niet correct waren, maar dat was het wel. Ik heb het nu opgelost. En de oplossing had niks met windows 98 te maken, maar ik heb gewoon de router terug geplaatst, en vervang deze wel een keer ;-).
ja hoor... !? je gaat me nu vertellen dat je de login gegevens in de ADSL router gewist hebt, en dat je nu een router op diezelfde ADSL router hebt aangesloten ? Sterker nog nu werkt het wel ?...

Dan werkt het rechtreeks toch ook lijkt me ? De enige verklaring waarin je gelijk kan hebben, is dat jouw sweex router een vpn verbinding naar buiten maakt ipv dat jouw adsl router dat voor je doet, zoals het hoort zeg maar..

Edit:

Probeer dit eens, pluk het sweex router er nogmaals tussenuit, en sluit je speedtouch 510 eens rechtreeks aan.

- start "winipcfg"
- kies ipv PPP je netwerkkaart en klik op vrijgeven/release
- als t goed is staat er nu 0.0.0.0
- klik nu op vernieuwen, als t goed is krijg je nu een 10.0.0.* adres en wordt alles netjes automagisch ingesteld.

zoniet,

stel je local ip in op 10.0.0.20. wat is dan nog heel belangrijk?

- gateway
- dns

deze moeten beide naar dit router wijzen dus wordt 10.0.0.138. vervolgens zou je internet moeten hebben.

nog niet ?

open een webbrowser. typ als adres in 10.0.0.138
als het goed is krijg je nu netjes de configuratie van je router(adsl)

Kijk dan eens onder connections, als het goed is zie je daar het woordje PPPoA terug staan, samen met je login gegevens, loop die even na

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2007 20:09 . Reden: nog even helpfull gemaakt zeg maar =) ]

Pagina: 1