[W98SE] "Geen" verbinding met Speedtouch 510

Pagina: 1
Acties:

• oscarvdb
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-03 11:59

oscarvdb

and like that...

Topicstarter
Ik probeer hier een Windows 98SE computer aan een Speedtouch 510 Ethernet Modem te hangen. Kabeltjes allemaal netjes aangesloten, de laptop kan zo verbinding maken. Helaas is dat bij de desktop-pc niet het geval. Ik heb de ethernetkaart geïnstalleerd; Windows detecteert geen problemen. De ADSL installatie CD geeft de foutmelding dat het modem niet te detecteren valt.

Alle lampjes branden. Volgens ipconfig is mijn ip 10.0.0.150 met subnet 255.0.0.0 255.255.255.0. Pingen naar 127.0.0.1 (localhost), 10.0.0.150 (ikzelf) en 10.0.0.138 (router/modem) gaat allemaal prima. Via de browser kom ik echter niet op de pagina van de modem. Als ik 10.0.0.138 intyp, krijg ik "Kan de pagina niet weergeven".

Dus maar de ADSLDiag tool op de CD gestart. En inderdaad, de netwerkkaart was okee. Maar deze error krijg ik toen de modem getest werd: "Run-Time Error 10047 - Address Family not Supported".

Ik gebruik een netwerkkaart die gedetecteerd wordt als Realtek RTL8139/810X Family PCI Fast Ethernet NIC.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kastje online krijg?

[ Voor 5% gewijzigd door oscarvdb op 21-01-2005 18:45 . Reden: foutje... ]

... he's gone.

Verwijderd

En als je nu eens een andere subnet gebruikt. Ik heb in mijn netwerk de computer op automatisch ip toekennen en dan krijg ik als subnet 255.255.255.0 .

• oscarvdb

oscarvdb

and like that...

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 18:22:
En als je nu eens een andere subnet gebruikt. Ik heb in mijn netwerk de computer op automatisch ip toekennen en dan krijg ik als subnet 255.255.255.0 .
Oeps, verkeerd ingetypt. Het is gewoon 255.255.255.0.

Alles staat trouwens op automatisch toekennen.

... he's gone.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-03 01:58
oscarvdb schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 18:44:
[...]

Oeps, verkeerd ingetypt. Het is gewoon 255.255.255.0.

Alles staat trouwens op automatisch toekennen.
Volgens mij moet het 255.0.0.0 zijn.

Probeer de router eens te resetten? (pagina 43 van handleiding dacht ik)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

moet idd 255.0.0.0 zijn.
Los daarvan, niet een firewall op de machine draaien ? Wij gebruiken die ST510's zakelijk, maar als de firewall op een laptop aan staat, kom je met die ST config tool nooit bij je modem.

Tijd voor een nieuwe sig..

• oscarvdb

oscarvdb

and like that...

Topicstarter
Ik heb niks gevonden qua firewall. Het is W98SE dus er wordt ook geen firewall meegeleverd.
Alleen AVG kwam in de buurt, maar die heeft volgens mij geen firewallmogelijkheden.

-edit
Maar het feit dat je wel kan pingen naar de router, maar niet erheen surfen, zegt dat niet iets over het probleem?

[ Voor 27% gewijzigd door oscarvdb op 21-01-2005 22:16 ]

... he's gone.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kan, ik zou de modem eens rebooten.
Aan de andere kant, nooit gewerkt met Win98 en ST510; en internetten kan toch wel op die Win98 via de ST510 :?

Tijd voor een nieuwe sig..

• oscarvdb

oscarvdb

and like that...

Topicstarter
Koffie schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 22:21:
Kan, ik zou de modem eens rebooten.
Aan de andere kant, nooit gewerkt met Win98 en ST510; en internetten kan toch wel op die Win98 via de ST510 :?
Ik kan met deze bak dus ook niet het internet op.

... he's gone.

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:27
Wat is het verschil met je laptop? Probeer eens te pingen naar iets externs via een DOS box en kijk of dat gaat. Als dat gaat kan het dan misschien zijn dat je proxy aan staat of iets dergelijks. DNS niet op automatisch?

• oscarvdb

oscarvdb

and like that...

Topicstarter
Modem rebooten haalt ook niets uit.

-edit
ip en dns allemaal op automatisch.

[ Voor 40% gewijzigd door oscarvdb op 22-01-2005 16:41 ]

... he's gone.

• oscarvdb

oscarvdb

and like that...

Topicstarter
Pingen naar een extern ip lukt gewoon.
Betekent dat dat het niet aan de NICkaart kan liggen?

... he's gone.

Verwijderd

Subnetmasker moet wel 255.255.255.0 zijn. Je kunt de standaardgateway en voorkeurs DNS server ook nog allebei op 10.0.0.138 zetten.

Probeer dit eens:
JvS schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 16:29:
Zet je netwerkkaart eens op 10mbit/half duplex (kan via eigenschappen lan verbinding > configureren netwerkkaart). Check ook voor de overcomplete zekerheid of er niet een proxy staat ingesteld in je internet explorer.

Mocht je dan nog steeds de modem alleen kunnen pingen en hem niet via IE of de setup software kunnen benaderen, dan is denk ik je TCP/IP gaar. Je kan eens kijken of je hem wel via telnet kunt benaderen (met telnet 10.0.0.138 in een dosbox). Je kan dan eens kijken naar [google=winsockfix] om het probleem misschien te verhelpen.

Een modempagina niet kunnen bereiken en de modem wel kunnen pingen is een van dé stokpaardjes van veelvoorkomende irritante (want matig oplosbare) problemen op de helpdesk en ligt bijna in 98% van de gevallen aan software (gare tcp/ip, firewall, etc).

[ Voor 189% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 21:06 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-03 01:58
oscarvdb schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 20:32:
Pingen naar een extern ip lukt gewoon.
Betekent dat dat het niet aan de NICkaart kan liggen?
Nope, denk dat het eerder een softwarematig probleem is (virus/spyware).

• eRRoR.InSiDe
Yup denk het ook. Denk dat je DNS van windows in de war is. Als dat het geval is doe ik meestal de kaart software matig deinstalleren dan ipv opstarten de PC uitzetten. NIC eruit en dan een keer opstarten en gewoon afsluiten. Vervolgens de NIC er terug in en dan opnieuw installeren. Misschien dat er ergens DNS fixen zijn te krijgen maar het lijkt mij een DNS probleem. Probeer in DOS anders eens naar bijvoorbeeld ww.tweakers.net te pingen. Als dat niet werkt en naar het externe IP(213.239.154.35) wel dan is je DNS corrupt.

• oscarvdb

oscarvdb

and like that...

Topicstarter
eRRoR.InSiDe schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 21:04:
Yup denk het ook. Denk dat je DNS van windows in de war is. Als dat het geval is doe ik meestal de kaart software matig deinstalleren dan ipv opstarten de PC uitzetten. NIC eruit en dan een keer opstarten en gewoon afsluiten. Vervolgens de NIC er terug in en dan opnieuw installeren. Misschien dat er ergens DNS fixen zijn te krijgen maar het lijkt mij een DNS probleem. Probeer in DOS anders eens naar bijvoorbeeld ww.tweakers.net te pingen. Als dat niet werkt en naar het externe IP(213.239.154.35) wel dan is je DNS corrupt.
Een DNS probleem zou het niet kunnen browsen naar de router toch niet verklaren?

Ik zal morgen eens proberen te pingen naar een www-domein.
Winsockfix ook maar proberen dan.

Het is trouwens zo dat er daarvoor ingebeld werd via dial-up. Maar nu lukt het me ook niet meer om daarmee in te bellen.

... he's gone.

• AmdJunk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
Op het gevaar dan maar stom over te komen, staat de manier van verbinding maken soms nog ingesteld op het modem extra>internetopties>verbindingen

• eRRoR.InSiDe
Hmm nee dat zou inderdaad dan ook niet goed kunnen zijn. Maar toch, als je je NIC helemaal opnieuw installeert kan ook geen kwaad. En ik neem aan dta je op allerlei spyware e.d. gechecked hebt.

Ik weet nu niet zeker of je dan naar een IP wel kan surfen als je DNS de weg kwijt is, logisch zou zijn dat dat wel zou kunnen.

• oscarvdb

oscarvdb

and like that...

Topicstarter
Opgelost na verhuizen van NIC en draaien van de winsockfix.exe :D

Bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door oscarvdb op 23-01-2005 20:14 ]

... he's gone.

Pagina: 1