Simpel: Hoeveel beter is dual core voor video?

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

• rdkraker
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01-2025
Ik probeer via websites een antwoord te vinden op deze simpele vraag:

Ga ik veel verschil merken tussen videobewerking met Ulead studio 10 op mijn Athlon XP 2800+, en een eventuele nieuw aan te schaffen XP dual core 3800+ (of 4200+) ?

De meeste benchmarks die ik vind geven een niet duidelijk beeld omdat er een hoop andere factoren in worden meegenomen.

Simpele vraag dus: Heeft iemand zelf zn pc soortgelijk vervangen en hoe beviel dit?

Verwijderd

Heel veel, ik heb zelf een amd x2 4400+ en tijdens het renderen zijn ze allebei vollop bezig (Sony Vegas 7). Het lieft zou ik een quadcore of hoger willen dan gaat het renderen nog sneller.
Ik neem aan dat Ulead ook meerdere cores ondersteunt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2007 10:25 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 09:45

Croga

The Unreasonable Man

Dual core is bij videobewerking 23,3 beter....

Ofwel: Wat verwacht je nou eigenlijk? "Hoeveel" als in zoveel procent snelheidswinst? Zoveel seconden sneller? Zoveel minder geheugen nodig? Wat wil je nou precies weten?

Daarnaast zou ik het knap vinden als je een Dual core AthlonXP zou kunnen vinden..... Als je nu een AthlonXP hebt zul je je moederbord, je processor en waarschijnlijk je geheugen en grafische kaart moeten vervangen -> volledig nieuwe PC?

De meeste benchmarks nemen meer factoren mee omdat werken met een PC nooit 1 factor is. Daarnaast zijn er genoeg reviews die wél alleen videobewerking in een tabel laten zien.....

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Simpel antwoord: beperkt. Voor het coderen (encode) van een video maakt CPU snelheid (en dus dual code) uit zoals je in de benchmarks kunt zien. Voor de rest is videobewerking vooral beperkt door de disk en het geheugen.

Voor ulead studio weet ik het niet specifiek, maar als je een boel effecten berekent zal het vast uitmaken. Als je echter vooral aan het knippen en plakken bent zal het voordeel beperkt zijn.

ulead studio is naar mijn gevoel een hobby pakket. (maar de kwaliteiten van de video bewerker zijn uiteraard altijd veel belangrijker dan welk pakket je gebruikt... ;) )

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

bekijk wat video bench marks op tomshardware.
Binnen 3 tellen gevonden met google.

Er zijn zat reviews te vinden over het effect op de prestaties in de praktijk

Maar goed om je vraag te beantwoorden, dual core zal zeker sneller zijn zolang je hdd geen bottleneck is

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2007 10:32 ]

Verwijderd

Dan laat je videobewekings programma toch tussen 2 schijven werken ? Dan heeb je dat probleem opgelost ;)

• rdkraker
Ulead is idd hobbypakket- ik heb gemerkt dat ik de extra features van bv Premiere niet gebruik in de praktijk en dus geen tijd meer ga steken in het leren van de bediening ervan ;)

Knippen en plakken zie ik ook geen snelheidswinst in- maar ik hoop dat het 4 uur lang renderen van een uur video een stukkie sneller gaat. En dat doe ik nogal vaak, om maar te zwijgen van het omzetten van video/DVD naar Ipod formaat.

Hiernaast (off topic?) laat ik regelmatig een Norton Ghost backup draaien (elke paar uur een incremental) en die slurpt behoorlijk wat resources, zou lekker zijn als ik gewoon door kan werken zonder teveel ' storing' als norton draait.

Verwijderd

rdkraker schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 10:40:

Hiernaast (off topic?) laat ik regelmatig een Norton Ghost backup draaien (elke paar uur een incremental) en die slurpt behoorlijk wat resources, zou lekker zijn als ik gewoon door kan werken zonder teveel ' storing' als norton draait.
Ja dual core verbeterd zeker de reactie snelheid en je performance van windows. Zolang (again) je hdd geen bottleneck is zoals dat vaak het geval is als je met lomp grote video bestanden werkt

Ik vind amd een tof merk, ik heb momenteel ook een amd, maar ik zou nu voor de core 2 duo gaan, die is gewoon monsterlijk snel

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2007 10:43 ]

• rdkraker
Naast de (inderdaad) compleet nieuwe pc/ processor, zou het dan zin hebben om de source bestanden op de ene schijf te zetten, en een 2e schijf voor de bewerkte files?
(in- en output op verschillende schijven) of loop ik dan weer tegen een andere bottleneck?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
rdkraker schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 10:50:
Naast de (inderdaad) compleet nieuwe pc/ processor, zou het dan zin hebben om de source bestanden op de ene schijf te zetten, en een 2e schijf voor de bewerkte files?
(in- en output op verschillende schijven) of loop ik dan weer tegen een andere bottleneck?
Ja, dat is slim, maar let dan wel op dat je niet 2 IDE schijven op 1 kabeltje hiervoor gebruikt.

Tja, je Athlon XP is niet echt meer modern tegenwoordig. Ook in single threaded taken zal een X2 sneller zijn.

Ik ben enkele weken terug van een Athlon XP 2600+ naar een Athlon X2 3800+ gegaan en letterlijk op alle punten is die een stuk sneller, ook als ik bijvoorbeeld een game opstart die toch echt maar 1 thread gebruikt.

Maar het blijft de vraag of je een dual core echt zult benutten. Ik heb een dualcore genomen omdat ik ten alle tijde een vlotte pc wil hebben. Als ik met Winrar wat in of uit aan het pakken ben wil ik daar verder weinig van merken, als een virusscanner bezig is mag dat op de achtergrond maar niet zodat ik mijn pc niet kan gebruiken.

Dat is ook een enorm voordeel van dualcore, als jouw pc lekker met je videobestanden aan de weer is kun jij lekker gaan internetten of iets dergelijks, je zult er bar weinig van merken als je programma maar 1 core gebruikt :)

• rdkraker
Hmm dus een dual core 3800+ met 2 s-ata schijfies zou de boel dus wel aanzienlijk sneller moeten maken.

Mijn vrouw ook blij; als die inlogt als 2e user staat er meestal wel een videootje te recoden en dan krijg ik weer gelazer 'datdatdingzowaardelooslangzaamis'

Dus de nieuwe configuratie is ook een investering in mn huwelijk zou je kunnen zeggen ;)

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Daar houd je dan toch de oude pc voor ;)

Eventueel kun je in RAID 0 gaan werken, en daarna opslaan op een derde schijf. Dan heb je nog meer snelheid.

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

• rdkraker
heb wel een externe hdd op USB 2.0. Maar ik denk niet dat die gaat helpen om de boel sneller ta maken?

Verwijderd

GH45T schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 10:57:

Dat is ook een enorm voordeel van dualcore, als jouw pc lekker met je videobestanden aan de weer is kun jij lekker gaan internetten of iets dergelijks, je zult er bar weinig van merken als je programma maar 1 core gebruikt :)
Inderdaad, zodra je een dual core hebt, merk je echt dat je programma's responsive blijven, ik zelf merk dat vooral aan de interface van mijn muziek software (cubase 4) op een single core wordt de interface steeds trager naar mate de load op de cpu toe neemt. Met dual core blijft hij snel reageren ongeacht de cpu load (mits geen 100%)

Verwijderd

rdkraker schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 11:07:
heb wel een externe hdd op USB 2.0. Maar ik denk niet dat die gaat helpen om de boel sneller ta maken?
usb is traag als boter voor video bewerking, kun je beter een fireware drive gebruiken mits je extern wilt. De goedkoopste en snelste oplossing is dan ook 2 identieke drives (sata) in raid 0 en zoals aangegeven hierboven een eventuele derde schijf (of je usb dat kan wel) om backups te maken

btw: als je voor raid kiest, koop dan een goede controller, want als je moederbord een keer stuk gaat is je raid array ook weg, die ene array gemaakt op controller A werkt dus niet op controller B van een ander merk. Als de controller stuk gaat heb je altijd precies dezelfde vervangende controller en hou je al je files/data
oops geen edit gedaan :z.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2007 11:23 ]

• rdkraker
ben een beetje een noob wat raid betreft; maar als ik het goed begrijp maakt raid 0 van mijn 2x160 gb een 320 gb disk die sneller is dan 1x 320?

Al mijn hd dan crasht, kan ik dan gewoon met de Norton Ghost bootdisk (cd) de boel weer opstarten en terugzetten vanaf mijn extrene hd? Oftewel; ziet de pc door zijn (op het mb ingebouwde) controller de schijf ook echt als 1 schijf?

Ik hoor trouwens dat er voor s-ata een aparte driver nodig is?? herkent je mb die niet standaard dan?? Dan vraag ik me nl af of ik na een crash, met norton, de schijf wel kan benaderen? (of is dit allemaal erg off-topic..? sorry :) )

[ Voor 23% gewijzigd door rdkraker op 04-01-2007 11:44 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit gaat dus offtopic. Het antwoord op de ontopic vraag was overigens gewoon in PMG FAQ » Welke moet ik nemen? te vinden. Ga gewoon na of Ulead Studio 10 multithreaded is. Zo ja, dan heb je ongetwijfeld meer baat bij meerdere CPU's/cores.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.