Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Led reeks

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mYpzaa
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-11 19:33
Beste Tweakers, _/-\o_
ik wil graag wat experimenteren met led verlichting

Heb al een aantal topics doorgelezen maar kom er niet echt uit(de een zegt je moet het zo doen en de andere weer zo)

ik heb de Conrad gids doorgebladert, op internet gezocht kwam op het volgende uit.
LED-voorschakelplaat voor 230 V
bestelnr. 19 11 78-11
stroomverbuik 20mA
http://www.conrad.nl/goto/?product=191178

LED 5mm Diffuus 6x
2,25 Volt kleur rood
http://www.conrad.nl/goto/?product=184543

ik wil een balkje maken met daarin 6 rode ledjes (zie plaatje)
en dat aansluiten op de LED plaat zodat het op mijn stopcontact 230V kan.

Kan ik dit zomaar doen.
kan ik de ledjes zo achter elkaar zetten en vast maken aan de printplaat?

heb ook gelezen dat het met een adapter en weerstandjes kan, maar vind het personnlijk niet zo duidelijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.formannoij.nl/11/led.JPG

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 23:44

Phalox

Solar Powerrrd

230 V is nogal een overkill voor ledjes die misschien 3V gebruiken :D
Parallel is wel het beste (anders ga je spanning verdelen -> ledjes minder fel branden)

Als er uit dat dingetje 2,25 V komt, dan lukt dat wel ja :)

Verwijderd

Het is mogelijk, maar het is nogal een brakke oplossing.
Je hebt bv geen scheiding van het lichtnet, wat altijd gevaren met zich meebrengt.
En als je dan al wil gaan experimenteren, raad ik je zeker en vast aan dat met laagspanning te doen, liefst laagspanning die je via een trafo verkrijgt :)

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 18:00
Volgens de handleiding is dat dingetje bedoeld voor 1 ledje. dwz, ze hebben het consequent over "de led" en nergens wordt gezegt dat je ook meerdere led's aan kunt sluiten.
Er staat geen schema'tje bij dus ik kan niet echt zien of dat zou kunnen. Wel vermoed ik dat als je meerdere leds aan wilt sluiten je ze in serie moet zetten, en niet parallel zoals jij nu doet.

Echter, aangezien het hele spul op 230volt staat (OOK DE LEDJES !) zou ik hier niet mee gaan gokken. Dat kan gevaarlijk worden.
Verder moet je een en ander dan ook nog veilig, dwz mechanish sterk en elektrisch goed geisoleerd, in elkaar zetten (want 230Volt). Daarom kan ik eigenlijk alleen maar adviseren hier niet mee te rommelen tenzij je weet wat je doet.

En, no offense, maar eerlijk gezegd, het feit dat je deze vraag zo stelt suggereerd dat je dat niet weet.

Een betere (veilige ..) oplossing is waarschijnlijk een kant en klaar voedinkje te kopen en daar mee te gaan werken.

[ Voor 8% gewijzigd door locke960 op 03-01-2007 22:35 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tokesnugerd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 22:00:
230 V is nogal een overkill voor ledjes die misschien 3V gebruiken :D
Parallel is wel het beste (anders ga je spanning verdelen -> ledjes minder fel branden)

Als er uit dat dingetje 2,25 V komt, dan lukt dat wel ja :)
parralel, zonder voorschakelweerstand ???? dan krijg je _juist_ ledjes die minder fel branden dan de andere

als je led paralel (wil) zetten heb je wel een voorschakelweerstandje nodig
makkelijker is in praktijk serieel,

en idd gezien je ervaring, koop een gewone huis tuin en keuken adaptor.

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 03-01-2007 22:37 ]

Iperf

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

serie lijkt me niet de juiste oplossing. paralell kan indien het juiste vermogen geleverd kan worden. De print lijkt op een all in one spanningregelaar zoals die ook voor bv halogeen verlichting wordt gebruikt. moet kunnen lijkt me. Kan ook niet echt veel misgaan.....hoogtens een beetje rook al de weerstand het begeeft :) en wellicht even de aardlek terugzetten ....

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 03-01-2007 22:40 ]

• madwizard
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Normaalgesproken mag je LEDs nooit parallel zetten (zie de eindeloze topics daarover). Conrad heeft maar weing informatie over hoe de schakeling werkt maar zo te zien is het een gelijkrichter en voorschakelweerstand. Als de aansluiting en voorschakelweerstand voor 1 LED is berekend kun je in dit uitzonderlijke (!!) geval de LEDs toch parallel zetten (omdat de totale stroom maar 20mA kan zijn kan er nooit een LED meer dan 20mA krijgen), maar dat heeft tot gevolg dat de LEDs de stroom delen en dus zwakker gaan branden.

Als het een echte stroombron was had je de LEDs in serie kunnen zetten maar waarschijnlijk haalt dat in dit geval weinig uit omdat het geen echte stroombron is maar gewoon een gelijkrichter + weerstand.
edit2: misschien dat dit trouwens op 230V wel meevalt gezien de spanningsval over de weerstand relatief weinig verandert met1 of 6 LEDs

Grootste vraag is waarom je per se direct op 230V wilt werken. Is dit een vereiste? Op een adapter kan je ook heel eenvoudig LEDs aansluiten (dit is echt wel te vinden en helemaal niet ingewikkeld), en veel veiliger.

edit: hmm hebben wat andere mensen tegelijk geantwoord zie ik :)

[ Voor 9% gewijzigd door madwizard op 03-01-2007 22:42 ]

www.madwizard.org

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

StuiTeR schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 22:39:
serie lijkt me niet de juiste oplossing. paralell kan indien het juiste vermogen geleverd kan worden. De print lijkt op een all in one spanningregelaar zoals die ook voor bv halogeen verlichting wordt gebruikt. moet kunnen lijkt me. Kan ook niet echt veel misgaan.....hoogtens een beetje rook al de weerstand het begeeft :) en wellicht even de aardlek terugzetten ....
vermogen ????

wat kost meer vermogen 6 lampen van 100w parralel, of 6 lampen van 100w serieel

(zoekt led faq)

lees dit! >>>>>>>> Elektronica FAQ <<<<<<<

[ Voor 73% gewijzigd door Fish op 03-01-2007 22:45 ]

Iperf

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

madwizard schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 22:39:
Normaalgesproken mag je LEDs nooit parallel zetten (zie de eindeloze topics daarover).
waarom mag dat niet dan. je kan toch de stromen bij elkaar optellen deze zouden dan toch netjes verdeeld worden oer de verschillende ledjes. Voorschakelweerstand bepalen aan de hand van de som van de stromen en klaar of mis ik wat. Ik zal eens gaan zoeken

Verwijderd

mmmm...

Allereerst wil ik mezelf even welkom heten op dit forum. :-)

Allertweedst wil ik gezien mijn ervaring met led's op 230V jullie waarschuwen dat je hier NOOOOOOOIT aan begint als je er niet genoeg verstand van hebt. Gezien de replys zijn er ook weinig zinvolle antwoorden. Een condensator op 230V prikt nog lang na en vooral na het antwoord van stuiter, stuiter ik nog wel even door op dit forum!!

Iemand die mij bv. kan vertellen wat dat rode blokje daar doet op die print?
Iemand die mij kan vertellen waarom je in godsnaam voorschakelweerstandjes zou gebruiken voor dit stroombronnetje....???

Check: www.circuitsonline.nl

Veeeeel te spannend voor mij dit verhaal.

En excuses voor mijn bruuske eerste antwoorden....(o nee niet, ik probeer mensenlevens te redden)

• madwizard

madwizard

TrailBlazer schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 22:48:
waarom mag dat niet dan. je kan toch de stromen bij elkaar optellen deze zouden dan toch netjes verdeeld worden oer de verschillende ledjes.
Je gaat er vanuit dat de totale stroom gelijk onder de LEDs verdeeld wordt. Dit is in de praktijk vrijwel nooit zo. LEDs zijn geen ohmse weerstanden. Het zijn diodes met een zeer steile stroom/spanning karakteristiek. Bij een bepaalde stroom staat er een bepaalde spanning over een LED, en andersom. Een klein verschil in spanning kan enorm uitmaken in stroom. Daarnaast is elke LED weer anders, de eigenschappen kunnen onderling flink verschillen. Parallelschakeling dwingt de LEDs op dezelfde spanning. Door verschil in eigenschappen en de steile karakteristiek kunnen er bij een gegeven spanning per LED grote stroomverschillen zijn. Terwijl de ene LED misschien een karakteristiek heeft die op 2,2V bij 20mA zit, kan dat voor een andere LED misschien wel 40mA zijn.

www.madwizard.org

Verwijderd

madwizard als je leds parallel zet met een eigen voorschakelweerstand heb je stroombronnetjes en geen spanningsbron.

Ik stop er trouwens nu al mee....

• madwizard

madwizard

Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 23:17:
madwizard als je leds parallel zet met een eigen voorschakelweerstand heb je stroombronnetjes en geen spanningsbron.
Dat kan prima inderdaad, maar dat bedoelde ik ook niet. Zo heeft de topic starter het ook niet getekend.

www.madwizard.org

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
TrailBlazer schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 22:48:
[...]

waarom mag dat niet dan. je kan toch de stromen bij elkaar optellen deze zouden dan toch netjes verdeeld worden oer de verschillende ledjes. Voorschakelweerstand bepalen aan de hand van de som van de stromen en klaar of mis ik wat. Ik zal eens gaan zoeken
Een LED (light emitting diode) heeft een diodekarakteristiek B) voor spanning-stroom, een erg kleine spanningsverandering geeft dus een grote stroomverandering.
Tussen gelijk uitziende LED's zit er altijd wat verschil in de karakteristiek, dus de ene led zal, in een parallelschakeling (dus op dezelfde spanning), wat meer stroom verbruiken dan de andere bij kamertemperatuur. Nu is de karakteristiek echter ook afhankelijk van de temperatuur, en zal de LED die net wat meer stroom verbruikt wat warmer worden, daardoor verhoogt de stroom weer (en zakt de stroom door de andere LED's, waardoor deze afkoelen, en het verschil versterkt wordt), en warmt ie weer wat meer op, tot uiteindelijk een groot deel van de stroom door slechts een LEDje loopt, en dit LEDje met een kleine knal onder het verspreiden van een heerlijke verstikkende walm naar de eeuwige elektronenvelden gaat.
Door dat wegvallend LEDje moeten de andere LED's opeens een hoop meer stroom slikken, waardoor hetzelfde verhaal weer wordt doorlopen, zij het wat sneller.

Dus een parallelschakeling van LED's zal als ze niet héél erg gelijklopend zijn van karakteristiek (kan je nooit zeker weten tenzij je ze specifiek daarvoor aankoopt) resulteren in een steeds sneller opvolgend klank- en lichtspektakel *O*

TS: lees de FAQ, daar staat perfect in uitgelegd hoe je led's juist kan gebruiken. Voorlopig kan je beter met batterijen of laagspanningsadapters werken/spelen, of kant-en-klare lampen kopen, veilig omgaan met 230V vereist wat basiskennis.

@poeleloele: dat rode blokje is een foliecondensator, de voorschakelweerstand is al voorzien op het printje, en het is inderdaad een gevaarlijk ding (maar dat was naar ik aanneem al duidelijk, onderandere door de vergedrukte tekst van locke960 en de uitleg van scud_racer)

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 03-01-2007 23:38 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

madwizard:Zoals je dat verteld heb je idd gelijk.
Het was alleen een reactie van Trailblazer op jou waarvan ik dacht dat het weinig met de tekening te maken had. Maar wat ik nog steeds niet begrijp is waarom er niet naar locke960 geluisterd wordt, en gezien jouw uitleg ben jij een van de weinige die er wel wat van snapt. Dus waarom niet afraden??!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

O ja, ik stuur tegen de verzendkostenprijs graag gratis oude adapters op met uitleg en/of schema'tje!!!

naftebakje: Dat klopt van die condensator, daarom vertelde ik dat hij lang na kan prikken.
Ook die weerstand klopt want daarom vraag ik waarom je nog een voorschakelweerstand zou gebruiken? Ik ben ook blij dat jij het afraadt nu.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2007 23:46 ]

• madwizard

madwizard

Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 23:34:
Maar wat ik nog steeds niet begrijp is waarom er niet naar locke960 geluisterd wordt, en gezien jouw uitleg ben jij een van de weinige die er wel wat van snapt. Dus waarom niet afraden??!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik raad een 230V schakeling in principe ook af, maar het kan zijn dat de TS een specifieke reden heeft om het op 230V te zetten. Waarschijnlijk niet, vandaar dat ik ook vroeg naar de reden. Als je daar niet een hele goede reden voor kunt bedenken moet je het niet doen, zeker als je er weinig verstand van hebt. Los daarvan is het evengoed leerzaam te weten of en waarom iets wel/niet zou werken.

www.madwizard.org

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

naftebakje schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 23:30:
[...]
Een LED (light emitting diode) heeft een diodekarakteristiek B) voor spanning-stroom, een erg kleine spanningsverandering geeft dus een grote stroomverandering.
Tussen gelijk uitziende LED's zit er altijd wat verschil in de karakteristiek, dus de ene led zal, in een parallelschakeling (dus op dezelfde spanning), wat meer stroom verbruiken dan de andere bij kamertemperatuur. Nu is de karakteristiek echter ook afhankelijk van de temperatuur, en zal de LED die net wat meer stroom verbruikt wat warmer worden, daardoor verhoogt de stroom weer (en zakt de stroom door de andere LED's, waardoor deze afkoelen, en het verschil versterkt wordt), en warmt ie weer wat meer op, tot uiteindelijk een groot deel van de stroom door slechts een LEDje loopt, en dit LEDje met een kleine knal onder het verspreiden van een heerlijke verstikkende walm naar de eeuwige elektronenvelden gaat.
Door dat wegvallend LEDje moeten de andere LED's opeens een hoop meer stroom slikken, waardoor hetzelfde verhaal weer wordt doorlopen, zij het wat sneller.

Dus een parallelschakeling van LED's zal als ze niet héél erg gelijklopend zijn van karakteristiek (kan je nooit zeker weten tenzij je ze specifiek daarvoor aankoopt) resulteren in een steeds sneller opvolgend klank- en lichtspektakel *O*

TS: lees de FAQ, daar staat perfect in uitgelegd hoe je led's juist kan gebruiken. Voorlopig kan je beter met batterijen of laagspanningsadapters werken/spelen, of kant-en-klare lampen kopen, veilig omgaan met 230V vereist wat basiskennis.

@poeleloele: dat rode blokje is een foliecondensator, de voorschakelweerstand is al voorzien op het printje, en het is inderdaad een gevaarlijk ding (maar dat was naar ik aanneem al duidelijk, onderandere door de vergedrukte tekst van locke960 en de uitleg van scud_racer)
_/-\o_ thx dus als je veel ledjes hebt en op 5V wil schakelen kan je deze het beste 3 in serie zetten en voor elke serie een voorschakelweerstand

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

fish schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 22:41:
[...]

vermogen ????

wat kost meer vermogen 6 lampen van 100w parralel, of 6 lampen van 100w serieel

(zoekt led faq)

lees dit! >>>>>>>> Elektronica FAQ <<<<<<<
even afhankelijk van het doel wat je wilt bereiken. als dat is dat ze max moeten branden wil het in serie lastig worden (mits het voltage voldoende is)
ik wist inderdaad niet dat leds onderling zo kunnen verschillen, zoals hieronder uitgelegd en daardoor dus problemen kunnen geven

Verwijderd

madwizard schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 00:23:
[...]
Los daarvan is het evengoed leerzaam te weten of en waarom iets wel/niet zou werken.
Daar heb je zeker gelijk in!

Trailblazer: 3 leds in serie. Eerst volgens jouw manier:

Voedingspanning led is 2,25 Volt per led.
Bronspanning is 5 V.
Stroom die je door de led wilt hebben:
Spannningsval over de leds (diode) is (neem aan 0,6 Volt, kan ook 0,2/0,3 Volt zijn. Sillicium of Germanium?) :
3 x 0,6= 1,8 Volt
3 x 2,25 = 6,75
Tel deze bij elkaar op en je spanning moet dus minstens: 8,55 Volt zijn.
Dat gaat dus niet.

Neem je nu 9 Volt als voedingspanning (batterijblokje, das handig) dan wordt de berekening voor de voorschakelweerstand als volgt:
R=U/I
R= (9 - 8,55) / 20mA =
R= 0,45 / 0,002 = 225 Ω
Gezien het feit dat de led wel iets meer mag hebben kun je omdat je misschien niet makkelijk aan deze weerstand komt, ook een weerstand van 220Ω nemen. (E-12 reeks) Maar beter kun je de eerst volgende hogere waarde nemen in de reeks. In dit geval 270Ω. De stroom is dan 16 mA.
En die mag je zelf uitrekenen!

Ik hoop dat je het een beetje snapt!

Succes

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 09:50:
[...]

Daar heb je zeker gelijk in!

Bronspanning is 5 V.
Spannningsval over de leds (diode) is (neem aan 0,6 Volt, kan ook 0,2/0,3 Volt zijn. Sillicium of Germanium?) :
3 x 0,6= 1,8 Volt
3 x 2,25 = 6,75
Dat gaat dus niet.

Neem je nu 9 Volt als voedingspanning (batterijblokje, das handig) dan wordt de berekening voor de voorschakelweerstand als volgt:
R=U/I
R= (9 - 8,55) / 20mA =
R= 0,45 / 0,002 = 225 Ω
Gezien het feit dat de led wel iets meer mag hebben kun je omdat je misschien niet makkelijk aan deze weerstand komt, ook een weerstand van 220Ω nemen. (E-12 reeks) Maar beter kun je de eerst volgende hogere waarde nemen in de reeks. In dit geval 270Ω. De stroom is dan 16 mA.
En die mag je zelf uitrekenen!

Ik hoop dat je het een beetje snapt!

Succes
ja geen probleem had alleen ff fout zitten reken mbt de spanning over een ledje. Ik had er alleen nooit over nagedacht dat je geen diodes parallel mag zetten.

Verwijderd

TrailBlazer schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 09:55:
[...]

ja geen probleem had alleen ff fout zitten reken mbt de spanning over een ledje. Ik had er alleen nooit over nagedacht dat je geen diodes parallel mag zetten.
Nu, dat mag ook wel. Als je voedingsbron genoeg stroom kan leveren kun je bv. prima 2 van deze stringen parallel zetten. Ik heb een sterrenhemel met bv. 6 stringen van 6 lampjes. Werkt prima. Alle ledjes branden op dezelfde (ongeveer) kleur en sterkte. Ik heb ook een sterrenhemeltje gemaakt met 30 leds maar dan afzonderlijk met een voorschakelweerstandje. 30 weerstandjes dus, en op een batterijtje werkt zoiets niet lang.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik wil ook zo'n sterrenhemel maken en dan elke string laten faden dmv PWM. Ik denk dat ik voor 12V ga dan kan ik dus 4 Ledjes per string doen. als ik dan een ULN2803 en een Tiny2313 pak kan ik makkelijk 8 strings doen en is dus 32 ledjes in totaal. Enkel nog een mooie 12V vinden die dit voor me netjs 8 Watt kan leveren. Later ga ik hem mischien nog uitbreiden dus een beetje extra vermogen is altijd handig. deze is mischien wel wat

[ Voor 96% gewijzigd door TrailBlazer op 04-01-2007 10:27 ]

Verwijderd

Trailblazer:
http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm

Ik ga nog een sterrenhemel maken en dan die RGB-led controller van die site gebruiken.
IPV RGB-leds ga ik transistoren aansturen die op hun beurt weer leds aansturen. Die ik weer koppel aan verschillende diameters "plastic optical fibre"

Misschien een ideetje voor je???

(ps: Ik ben allergisch voor alles wat met jouw link te maken heeft. Haha! Kun jij niks aan doen hoor maar de firma C#@!rd wel. Afzetters!)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2007 10:43 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

waar kan je die fibers vinden. De controller kan ik zel wel programmeren dus dat is geen probleem. Waarom pak je niet gewoon zo'n ULN2803 zitten 8 darlington arrays in en kan per array 500 mA schakelen.

Heb jij een andere winkel of ff te zoeken naar een mooie voeding.

Verwijderd

http://www.glowrider.be/
Maar helaas hebben die alleen korte stukken. Ik heb ze wel eens gebeld voor langer stukken en het schijnt dat ze ook rollen van 200m. willen verkopen of ze kunnen je op weg helpen.
Als ik weer aan mijn eigen compu ben zal ik de linkjes ervoor eens opzoeken.
Zoek anders eens op "plastic optical fibre" (maar ja, die begreep je wel ;-)

Waarom ik niet zo'n ULN2803 pak? Ik maak liefst alles zelf!!

Ik bestel wel eens bij http://www.muco.nl/ of http://www.rotor.eu/
Maar dan meestal losse onderdelen om zelf een voedingkje te bouwen. Of toch een oude adapter!

• mYpzaa
Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 09:50:
[...]

Bronspanning is 5 V.
3 x 0,6= 1,8 Volt
3 x 2,25 = 6,75
Dat gaat dus niet.
Als ik dit bij een 9v batterijblokje neem.
en ik wil 4 LEDs
4 x 0.6 = 2,4 Volt
4 x 2,25 = 9
2,4 + 9 = 11,4 Volt
nu kom ik op 11,4Volt, als ik dit via een 9v batterijblok doet, gaat deze dan de stroom verdelen zodat ze minder fel gaan branden, dan 3 LEDjes.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties, Ik zie er toch maar van af om het via 230V te doen :+ .
Ik ga nog een aantal topics doornemen over LEDs aansluiten
Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 23:34:

O ja, ik stuur tegen de verzendkostenprijs graag gratis oude adapters op met uitleg en/of schema'tje!!!
als je dit zou willen doen graag :)

Verwijderd

Hoi

Probeer eens een berekening te maken zoals je hiervoor deed, maar dan met 2 stringen van 2 leds op een 9 volt blokje?
En onthoud dat die led brandt op 20mA stroom, de spanningen netjes verdeeld worden (mits je berekening klopt) dus ze allemaal even fel branden.

Op die andere vraag kom ik terug!!

Succes!

• mYpzaa
Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 13:12:
Hoi

Probeer eens een berekening te maken zoals je hiervoor deed, maar dan met 2 stringen van 2 leds op een 9 volt blokje?
En onthoud dat die led brandt op 20mA stroom, de spanningen netjes verdeeld worden (mits je berekening klopt) dus ze allemaal even fel branden.

Op die andere vraag kom ik terug!!

Succes!
per string, 2 Leds, 2 strings

2 x 0,6 V = 1,2 Volt
2 x 2,25 V = 4,50 Volt
1,2 + 4,5 = 5,7 Volt

2 keer hierboven

Batterij 9 Volt
R=U/I
R=(9-5,7)/20mA=
R= 3,3/0.002 = 1650 Ohm
= 1,650 K-Ohm??

dus per string moet er een weerstandje van 1650 Ohm tussen

(Maar 2 x 5.7 V = 11,4 Volt terwijl de batterij maar 9 Volt levert)
moet ik dan die 9 V in 2 verdelen allebei 4,5 Volt

Batterij 9 Volt
R=U/I
R=(9-4.5)/20mA=
R= 3,3/0.002 = 2250 Ohm
= 2,25 K-Ohm??

Maar dan brandt de LED niet op 2,25 Volt? of het spanningsveld is lager.

klopt me schema/plaatje wel?
Afbeeldingslocatie: http://www.formannoij.nl/11/led2bat.JPG

Verwijderd

Hoi

Onthoud dat als je parallel werkt, net zoals bij jullie thuis in de lasdozen, je altijd de "volledige" voedingspanning ter beschikking hebt. Dus zie elke string ook als 9 Volt-lijn. Mocht het alleen zo zijn dat je boven de cappaciteit van de spanningsbron gaat zitten doordat je in dit geval bijvoorbeeld in 2 weerstanden 20mA verstookt, 40 mA, dan zou het alleen kunnen dat je spanning daalt en dus je ledjes niet even fel branden.

Heb toevallig net een nieuw 9 volt blokje gehaald. Hij kan waarschijnlijk wel de helft van deze:

http://shop.conrad.nl/Bat...re_batterijen/482009.html (mmmm....C!@#nrd!! haha!!)

halen. Als voorbeeld want op de mijne staat niks, en de helft voor een panasonic-batterij van 3,50 euro is wel laag ingeschat denk. 75 mAh.
Je ledjes zouden op deze batterij, met deze vergelijking bijna 75/40 = 2 uur kunnen branden.
Deze tijd klopt alleen niet natuurlijk want de cappaciteit zal wat afnemen en de spanning zal na een poosje toch gaan dalen.

Je schematje klopt. Probeer alleen (geen kritiek) wat minder kruisingen en hoeken te maken??
Welk programma'tje heb je daarvoor? Wil ik ook wel!

Je berekening klopt sowieso niet: 9 - 4,5 = ?????
Maar probeer dit te lezen en nog met deze gegevens een nieuwe berekening te maken. En vergeet daarbij niet (een batterijtje is een slecht voorbeeld, maar zie het als constante voeding, adaptertje? Een simpel dingetje levert al 500 mAh! ) de berekening voor 2 stringen apart te maken met 9 Volt!!

Succes!

• mYpzaa
Constante voeding 9Volt
1 led gebruikt 20mA bij 2,25 volt
spanningsval 0,6 Volt
2 strings van 2 LEDs

2 x 0,6V = 1,2 V
2 x 2,25V = 4,5V
1,2 + 4,5 = 5,7V
R=U/I
R=(9-5,7)/40mA= (2x 20mA per LED= 40mA)
R= 3,3/0.004 = 825 Ohm
-----
dit alles 2x (namelijk 2 strings)

maar dan verbuikt hij dus 2 x 2 LED x 20mA = 80mA

Kloppen deze berekeningen?? (hope so)

het programmaatje wat ik gebruik is gewoon Paint, ff wat getekend, niets speciaals

alvast harstikke bedankt. ;)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je wilt 2 stringen ... (serie schakelingen) maken op 9 volt

we berekeken er een wat ze zijn allebei identiek

code:
1
2
min o-----[===]----------|<|-----|<|-----o plus (9v)
           weerstand     led1   led2

wat is de doorlaat spanning van een standaard rode led 1,5 volt ongeveer ?
(zeker geen 0.6 dat is een standaard silicium diode)

code:
1
2
           weerstand      1,5   1,5

dan blijft er 6 volt over voor de weerstand
we hebben gezegd dat er 20 mA loopt toch ? (dit) is afhankelijk van het type led die je gebruikt !!!

R=U/I= 6/0.02 =600/2 = 300 ohm

----------------
maar ja 2x 20 ma terwijl 1 x 20 ma genoeg is (zo gaat je batterij ook weer wat langer mee)

code:
1
2
min o-----[===]----------|<|-----|<|----|<|-----|<|----o plus (9v)
           weerstand      1,5   1,5   1,5    1,5

hier blijft er 3 volt over voor de led ...
dus 3/0.02 = 200/2 = 150 ohm

bovendien klopt die tekening imho niet ik zie daar achter elke weerstand weer een paralelschakeling van leds

edit ... nuk hieronder lees
ah je led hebben een 2,25 volt doorlaat spanning ... dant moet je idd 2 strengen gebruiken

code:
1
2
           weerstand     2.25  2.25

4,5 volt over de weerstand /0,02 ampere 450/2 =225 ohm

maar wel volgens mijn tekening en niet volgens de jouwe

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 04-01-2007 22:30 ]

Iperf

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hoe kom je aan die 0.6V? En voor het totale stroomverbruik moet je leds die in serie staan maar 1 keer tellen, aangezien de 20mA die door de eerste led gaat ook door de 2de gaat.

Mijn berekening zou zijn:

2 leds in serie van 2.25V
2 x 2.25 = 4.5V
9V - 4.5V = 4.5V over de weerstand.
4.5V / 20mA = 225Ω

Verwijderd

fish schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 22:22:
bovendien klopt die tekening imho niet ik zie daar achter elke weerstand weer een paralelschakeling van leds
Idd, stom van mij..(schaaaaam!) 8)7
Pagina: 1