Toon posts:

[XP] installeren, met heel veel fouten, bios screens inside

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Oke ik steek van wal, mijn zusje heeft een nieuwe pc gehad, nouja nieuw, het is een PIII met 128 mb geheugen, tegen de 10 GB HDD, en nogwat, maar ze wil erop MSNen, dat moet lukken. Op deze pc stond een nogal brakke installatie van WINXP pro ENG. Jeugd van tegenwoordig kan geen engels meer, dus moet er nederlandse windows op, wel pro SP2. Zo gezegt zo gedaan ik gooi de Pro SP2 CD erin, reboot, en hij start netjes op zonder zich iets aan te trekken van de CD die erin zit. Op een andere pc had ik m getest daar bootte ie prima. Dus ik in de bios de boot volgorde verandert van C, A, EXT (whatever EXT may be) naar CD-rom, C, A. Hij bootte, ik probeer windows te installeren, zegt ie iets als, er zijn geen fysieke stations gevonden, druk op f3 om te herstarten. Ik doe dat, en het hele riedeltje begint overnieuw. Let wel de engelse XP pro die erop stond startte nog gewoon op. Dus ik heb toen best dom wat gerommeld in de bios settings, wat niet veel hielp. Op een gegeven moment kreeg ik zelfs volgende foutmelding erbij:

CPU is unworkable of iets dergelijks, terwijl ik nooit in het CPU soft menu bezig was geweest.

Hier een foto van de huidige instellingen in het CPU soft menu.

Hier een foto van het hoofdmenu van het BIOS.

Goed dus ik besloot okee, dan haal ik die hele schijf leeg, ik gooi die HDD in een andere PC en formatteer hem. De partities staan er nog wel op want ik wist niet hoe ik dat moest doen. Nu zijn er echter nog meer foutmeldingen gekomen. Start ik de PC op kan ik met f1 de eerste CPU foutmelding voorbij komen. Daarna krijg ik ineens dit.

Mijn winXP CD boot dus helemaal niet meer. Goed ik raak nu dus geen ding meer aan in dat bios, snap er blijkbaar geen hol van. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen aan de hand van de foto's.

goed even overzichtelijk:

Hoofdmenu van het BIOS
Standard CMOS setup
Bios features setup
Chipset features setup
Integrated pherephials (niet aangezeten)
CMOS setup utility

Groeten, Martijn aka Snuur

Verwijderd

met de plus en de min toets kun je de snelheid van de cpu instellen in het softmenu(bios heet dat dat)
aangzien het en pIII betreft begint het dus bij 450MHZ.
dus ga in de bios naar het cpu gedeelte en ga met de plus of min toets naar de 450MHZ.
druk dan op F10 toets en kies om de instellingen op te slaan door op j te drukken en dan enter.
of reset bios naar standaard waarde, dat kan ook namelijk.
en niet iedere oude cdspeler is geschikt om van te booten, dus dan moet je van floppy booten.
win98 bootfloppy gaat ook hiervoor, maar gezien jouw kennis gaat dat niet lukken.
en dat soort dingen ga ik niet allemaal omschrijven voor je omdat je dat zelf uit mag zoeken.
we zijn namelijk geen beginnersweb hier.

owja doe effe de hd kabel er goed in, zodat de hd herkent wordt door de bios, want blijkbaar zit hij nu vekeerd om, of de stroom kabel zit er niet in.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2007 22:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
hm ja maar hij bootte dus wel he, alleen hij kon geen schijf vinden om m op te installeren. Het CPU probleem is hiermee dus opgelost. Zit ik nu nog met het probleem dat ie zegt verwijder schijf of medium. Raar want ik wil die boot disk er juist in hebben omdat ie moet booten weer. Wat ie eerst dus al eens gedaan heeft. Wat degene boven me zegt klopt dus niet want deze CD drive kan booten, ik heb niks met windows 98 opstart floppy's te maken. Hoe krijg ik deze foutmelding weg? Aangezien hij eerst wel weg was. ALs ik reset CMOS settings to default doe is het enige wat ik krijg dat die CPU foutmelding terugkomt omdat ie die settings blijkbaar fout zet. Kabels van de HDD zitten allemaal goed, want ik zie hier en daar wel mijn HDD herkent staan. En hij draait gewoon.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2007 22:27 ]

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-02 10:52
ff een off-topic tip!

maak er FAT32 van, en geen NTFS (FAT is namelijk sneller)

gang is alles

Verwijderd

Topicstarter
OKee, even mijn edit in de vorige post, en hij is momenteel ook FAT, NFTS ging niet.

• Riesenbaby
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Riesenbaby

dom geboren, niets bijgeleerd

Als ik zou naar de foto's van je bios kijkt klopt er een hoop niet, begin eens met je bios weer op zijn fabrieks instellingen te zetten (default settings) waarschijnlijk zijn een hoop problemen dan opgelost.

Het vreemdste wat mij zo opvalt is dat jij zegt dat het een p2 terwijl je bios zegt dat het een p3 is. En een p3 is er volgens mij niet op 233 MHz.

[ Voor 26% gewijzigd door Riesenbaby op 02-01-2007 22:35 ]

Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, sorry dat was een typo, het is een PIII en als ik op default settings zet wat je daar ziet dan zet ie dus die settings van de processor weer fout. aan de andere settings verandert volgens mij niet veel, helave dat ie de boot volgorde weer zo zet dat ie niet van CD boot. Ik hoopte dat iemand kon zeggen wat ik precies fout had staan en hoe het goed staat zodat die foutmelding weggaat en ik wel kan installeren.

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 22:35
Het feit dat er tijdens de POST je HD's niet gevonden worden verklapt dat je eens moet kijken of die wel goed zijn aangesloten (IDE kabel niet omgekeerd? Stroom goed aangesloten? Slave/Master instellingen correct?)

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-03 13:23
Eerst moet je in het hoofdmenu "LOAD SETUP DEFAULTS" doen, daarna SAVE & EXIT.

Nu krijg je die CPU Unworkable melding. Dat betekent dat de bios gedetecteerd heeft dat de huidige CPU instellingen in het SOFT MENU niet ingesteld zijn. Om toch te kunnen werken schakelt het systeem terug naar de laagst mogelijke instellingen zodat het in ieder geval werkt.

Aan jou dan de taak om precies uit te zoeken wat voor processor er in die Pc zit. (sticker op pc oid ).
Met die gegevens moet je dan het softmenu instellen. Als je dat niet doet werkt het wel gewoon, maar niet zo snel als mogelijk. Bij instellen overigens zoeel mogelijk "cpu default" kiezen, niet met voltages en dergelijke gaan knoeien.

In het softmenu kun je ook gaan overklokken, maar dat zou ik nog maar even niet doen.

Je harde schijven en CD speler worden niet goed herkent omdat je in de STANDARD CMOS SETUP harde schijven van 10 megabyte en 21 megabyte hebt ingesteld. dat klopt niet ...

Als dat na die load defaults nog steeds zo is zet dan het TYPE voor elke schijf op AUTO.
Bij het opnieuw strten an de PC meld deze vanzelf wel welke niet gevonden konden worden, die kun je dan weer op NONE zetten.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Ik raad je trouwens niet aan om op zo'n PC XP te zetten.

M'n zusje heeft een P!!! 600Mhz, en 256MB en die is soms al supertraag.

Ik raad je eerder aan om daar Windows 2000 Professional op te zetten :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik niet en winxp eng versie deed het er aardig op, heb een iets betere PIII met 128 mb ook staan, die ook winxp pro nl draait die heb ik beetje naar beneden getuned en draait prima.

edit: @ locke, bedankt voor je duidelijke tips, heb ze opgevolgt zoals je zei en nu gaat het booten als volgt: ik hoop dat je hier iets uit kunt halen?

Bootscherm 1
Bootscherm 2
Bootscherm 3
Bootscherm 4

Ik kom er wel met jullie hulp :p het is al niet zo erg als in het begin.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2007 00:10 ]

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:30
Ik heb smaakvol gelachen om je topicstart. Ik moet even bijkomen, reageer strax wat serieuzer.

Meeste is al aangekaard. Kijk ook of het moederbord goed gejumperd is. Een 550MHz CPU gejumperd als 600MHz kan terug vallen.

Ook het HDD probleem is aangekaart. Het is niet HDD1 en HDD2 maar Type 1 en Type 2, dit moet op Auto staan. Voorheen waren de harde schijven niet zo groot. Nadeel van terugwaartse compatibiliteit uit het stenen tijdperk. Auto gaat hier wonderen doen.

Behalve...... als ik je ge-update bootscherm zie.

Wat is hier het probleem? De 2 IDE CDrom spelers/branders worden alle 2 geinitialiseerd als master. Sluit deze parallel aan, aan één kabel. Zorg dat de achterkant op één van de twee drives gejumperd is als master, de andree als slave.

De harde schijf zal als master in de weg gezeten worden door de LG 32x CDrom. In het Bios moet je aan kunnen geven dat hij eerst van CDrom start, dan C: (de harde schijf) etc. Ik ben nog geen p3 tegen gekomen die niet wil booten van CDrom, maar dan moeten ze dus anders gejumperd worden. En niet vergeten alle floppies uit de FDD te halen want dat is zinloos dan hè. Gewoon in een doos, achter het luik :)

128MB werkt gewoon niet goed met Windows XP. Ook al tune je alles van te voren met nLite, zal 256MB pas een klein beetje draaien. Als het geval schreinend is, kan ik nog wel 128MB missen.

En ik draai een dual Xeon 550MHz 512KB die met Win 2K een dual Xeon 2400@2700 met Win XP omver trekt qua gebruikersgevoel. Tune je Win XP, gooi je toch als eerste de teletubbie in de sloot, kan je net zo goed Win 2K gebruiken. Gebruikt veel minder recources. Als je in de buurt woont, wil ik hem eev wel installeren voor je.

[ Voor 126% gewijzigd door Hardware Junk op 03-01-2007 00:28 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Topicstarter
Haha, ok dan, lees de rest van de posts ook even door, we zijn inmiddels al wat verder gekomen. Vooral diegene die ik ge-edit heb boven jou met de laatste boot screens. :p Doe ik is een x mn best om niet grappig over te komen :-o

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-03 21:25

mace

Sapere Aude

Als ik het zo bekijk is de reden dat de harde schijf niet herkend wordt door windows komt omdat de drivers voor de HPT366 niet zijn ingebakken in XP, deze moet je dus downloaden en op een floppy doen, even googlen op "htp366 driver xp".
----
Ik was even voor je aan het zoeken en het schijnt dat die drivers nogal moeilijk te krijgen zijn, en de drivers schijnen brak te zijn voor XP, misschien is windows2000 toch een betere optie

edit:

Drivers zijn hier beschikbaar: klik

Downloaden is een beetje lastig, je moet op xp130.zip klikken,
vervolgens kies je voor "Download this file by viewing a series of ads (no registration required)"
dan klik je op "No thanks, continue" Dan de verificatiecode intikken en "Your hard drive" aanvinken.

Erg rottig als de fabrikant te beroerd is om de drivers online te houden :(

In ieder geval: dit zipbestand pak je uit op een diskette, en als je dan je cdrom werkend hebt :P
moet je op f6 drukken tijdens de installatie, de floppy er in en dan op S drukken, maar dat wijst zich vanzelf. :)

[ Voor 44% gewijzigd door mace op 03-01-2007 00:36 ]

• locke960
Dat is vreemd. Het lijkt er op dat je pc 2 CD spelers heeft (een lezer en een brander eigenlijk) en dat er en highpoint raid controller in zit waar de harde schijf op aangesloten. XP gaat die niet vanzelf herkennen denk ik, daart moet je drivers voor downloaden, op een floppy zetten, en die voor de installatie van XP al laden. (ergens tijden opstarten van XP cd op F6 drukken)
(edit: zie verhaal van MaCe1337)

Ook lijkt het er op dat er 2 netwerk kaarten inzitten ? volgens mij heeft die pc al het een en ander meegemaakt....

Zonder alle details van de hardware te kennen kan ik niks met zekerheid zeggen, maar persoonlijk zou ik alle overbodige hardware (CD speler, raid controller, extra netwerk kaart) er uit halen en die harde schijf gewoon op de vrijgekomen IDE kabel aansluiten.

Moet je wel weten hoe je dat moet doen, anders ben je straks nog verder van huis huis natuurlijk :P

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet wel hoe ik dat moet doen, maar het is zo dat alles zoals het er nu inzit gewoon heeft gewerkt met windows xp. Enne die drivers installeren tijdens de windows xp installatie gaat lastig als ik bij Dit scherm blijf steken bij het booten. Er zitten idd een speler en een cd brander in, dit wil ik wel zo houden, en voor zover ik kan zien maar 1 netwerk kaart.

Edit @ hardwarejunk, ik zie dat je in koog aan de zaan woont, ik in apeldoorn dus dat gaat niet lukken ben ik bang. Ik ga morgen je tips even uitvoeren en kijken of dit werkt, dan post ik een update. Alvast heel erg bedankt.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2007 00:46 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Er staat iets van EXT means SCSI in de bios feature setup. Als de cdrom op de highpoint is aangesloten, dan moet je de boot op EXT zetten denk ik, probeer dat eens. En verder ben ik het eens met locke960, als er overbodige hardware inzit dan kan je dat beter weghalen, als die HPT366 wegkan is het al helemaal een bonus want de drivers zijn brak!

Maak anders even een foto van de binnenkant :)

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 03-01-2007 00:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat is de highpoint eigenlijk?

• mace

mace

Sapere Aude

Dat is een kaart die in je PC zit waar je harde schijven op kan aansluiten, daar hoort dit schermpje bij, daarom weet ik dat je dat hebt.

Deze kaarten zijn bedoeld om meerdere schijven aan elkaar te knopen zodat ze óf sneller worden, óf om 2x hetzelfde op te slaan op twee identieke schijven zodat als er 1 schijf kapot gaat je alles nog hebt. Voor meer info verwijs ik je naar Wikipedia

In ieder geval is het overbodig om zo'n unit te gebruiken met maar één schijf, en dus raad ik je aan om de highpoint te verwijderen en de harde schijf aan te sluiten als master op IDE-1, de cdrom kan dan als slave op hetzelfde kanaal, lees ook dit even door.

Succes ;)

edit: staat nu bij Bios Features de Boot Sequence wel CDROM als eerste, na de defaults geladen te hebben? Zo niet, aanpassen, dan moet het haast wel werken, en ook even beide CD-ROM's proberen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door mace op 03-01-2007 01:00 ]

• locke960
Dat het met XP heeft gewerkt komt omdat de vorige eigenaar die driver al had geinstalleerd.

Ik denk dat je op dit scherm blijft hangen omdat het systeem nu probeerd op te starten van de harde schijf. Die heb je geformatteerd, dus dat lukt niet en dus vraagt ie om een andere schijf (dit is nog een melding uit het floppy tijdperk ...)

highpoint is een merk. ze maken goedkope ide-raid harde schijf controllers.Bij jou zit je harde schijf op dit ding.

op dit moemnt kun je 1 van 2 dingen doen:

- die drivers voor de highpoint downloaden, in de BIOS FEATURE SETUP de boot sequence aanpassen, XP installeren, boot sequence weer terug zetten

OF

- CD lezer eruit, of alleen maar loskoppelen (lezen kun je tenslotte ook met de brander), harde schijf op de kabel van de cd lezer, highpoint kaart eruit, in de BIOS FEATURE SETUP de boot sequence aanpassen, XP installeren, boot sequence weer terug zetten.

wat betreft dat EXT en SCSI verhaal. Het zou kunnen dat de bios DENKT dat die highpoint een SCSI controller is. Dat is die niet, maar voor het gemak doet zo'n ide raid kaartje nogal eens alsof richting de rest van de computer.

Verwijderd

Topicstarter
OKee ik heb de dinge van hardwarefreak opgevolgt, Er zaten idd 2 verschillende kabels aan de cd speler en brander. Ik heb nu 1 kabel op beide aangesloten. Ik weet niet of ze op master en slave staan nu dat kan ik niet zien, anders moet ik heel de voeding eruit slopen, dat ging me vanochtend net ff te ver. Ik heb er een paar fotootjes van geschoten.

Wat locke's verhaal betreft:
Kun je misschien even aangeven welke de highpoint kaart is? ik heb wel een vermoeden, ik weet wat videokaart is, etc. Maar er zitten ook wat dingen in waarvan ik niet weet wat het is. Best stom dit ik heb zelf een vrij nieuwe pc en die heb ik al meerdere keren uit elkaar gesloopt en weet van alles precies wat het is. Ohja, locke, hoe zou ik de boot sequence aan moeten passen, in welke volgorde?

ohja, de foto's

binnenkant pc1

binnenkant pc2

binnenkant pc3

binnenkant pc4

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2007 11:14 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 11:01:
OKee ik heb de dinge van hardwarefreak opgevolgt, Er zaten idd 2 verschillende kabels aan de cd speler en brander. Ik heb nu 1 kabel op beide aangesloten. Ik weet niet of ze op master en slave staan nu dat kan ik niet zien, anders moet ik heel de voeding eruit slopen, dat ging me vanochtend net ff te ver. Ik heb er een paar fotootjes van geschoten.

Wat locke's verhaal betreft:
Kun je misschien even aangeven welke de highpoint kaart is? ik heb wel een vermoeden, ik weet wat videokaart is, etc. Maar er zitten ook wat dingen in waarvan ik niet weet wat het is. Best stom dit ik heb zelf een vrij nieuwe pc en die heb ik al meerdere keren uit elkaar gesloopt en weet van alles precies wat het is. Ohja, locke, hoe zou ik de boot sequence aan moeten passen, in welke volgorde?

ohja, de foto's

binnenkant pc1

binnenkant pc2

binnenkant pc3

binnenkant pc4
Zo te zien zit de highpoint onboard, dwz dat je hem er niet uit kan halen :P

Het is nooit een goed idee om je brander en je speler op één kanaal te zetten, een IDE kanaal kan namelijk maar van één app. tegelijk lezen of schijven en als je dan cd's wilt kopiëren dan krijg je problemen.

-EDIT- Dit is onzin, lees verder-

Als volgt aansluiten:
IDE1 Master: Harde schijf.
IDE1 Slave: CD-Rom.
IDE2 Master: Brander.

De boot sequence moet als volgt:

Als eerste CDROM, dan A, dan EXT, dan C.

PS: Je hebt wel 2 netwerkkaarten ;)
En zet je harde schijf eens vast 8)7

Edit:

-Hier begint het goede verhaal-
Goed, na ff na te kijken heb jij een abit BE6 met 4 IDE kanalen, twee zwarte en twee witte.
Als je hier kijkt kun je de handleiding downloaden van je moederbord.

Vergeet even wat ik zei over de harde schijf op ide2 zetten want dan draait hij maar op UDMA33, de andere controller (de witte) heeft UDMA66.

Dus, als volgt aansluiten:
IDE1 Master: Brander
IDE2 Master: Cdrom
IDE3 Master: Harde schijf.

Dit is als het goed is zoals het al zat. :)

In de manual staat het volgende, dit gaat over de bios features:
*EXT: This option lets you boot your computer from a SCSI drive or ATA/66 drive that
is connected to IDE3 or IDE4. It has to co-operate with the “Boot Sequence EXT
Means.” (refer to the following setup item)
Precies wat ik en locke al dachten ;)

De mogelijkheden zijn als volgt:
-A, C, EXT*
-C, A, EXT
-C, CD-ROM, A
-CD-ROM, C, A
-D, A, EXT (At least 2 IDE HDD can be used)
-E, A, EXT (At least 3 IDE HDD can be used)
-F, A, EXT (At least 4 IDE HDD can be used)
-EXT, A, C
-EXT, C, A
-LS/ZIP, C
Het beste kan je voor de installatie CDROM, C, A kiezen, en als de windows installatie dan reboot, moet je weer even de bios in duiken en EXT, A, C kiezen.

Ook moet je EXT means SCSI gebruiken.

Als je het zo doet dan KAN het haast niet misgaan.

[ Voor 30% gewijzigd door mace op 03-01-2007 11:50 ]

• locke960
Mooi en duidelijk verhaal van MaCe1337 lijkt me.

over die kaarten, van links naar rechts:
- video kaart
- audio kaart
- netwerk 1
- netwerk 2
maar het lijkt me waarschijnlijk dat 1 van de 2 "netwerk kaarten" eigenlijk een analoog modem is. kan ik zo niet goed zien.

Verwijderd

Topicstarter
De aller onderste lijkt van buiten wel op een kabel aansluiting voor tv. Geen idee of dat een analoge netwerk kaart is. Die kan er dus uit lijkt me?

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 19:43:
De aller onderste lijkt van buiten wel op een kabel aansluiting voor tv. Geen idee of dat een analoge netwerk kaart is. Die kan er dus uit lijkt me?
Analoog netwerk bestaat niet ;)

Dat is ook gewoon ethernet, maar dan over coax. 10Base2 heet zoiets.
Die is met BNC stekkers Afbeeldingslocatie: http://specialized.net/ecommerce/shop/images/pli_630x061.jpg
Die mag er wel uit ja :)

[ Voor 25% gewijzigd door mace op 03-01-2007 19:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan, en about this part:

MaCe

hoe weet ik welke kabel welke is :p

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-03 20:49
Mooi topic dit.... iemand met niet gek veel verstand van zaken (niet lullig bedoeld Snuur) en dan zoveel reacties!

De kabels moet je gewoon even wat uit elkaar leggen en dan kijken welke aan welk apparaat zit. Dus de kabel die van je brander komt in IDE1, de CDrom op IDE2 en de HD op IDE3 aansluiten.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• locke960

hoe weet ik welke kabel welke is

pagina 1-5 (hoofdstuk 1-3) van die handleiding waar MaCe je naar verwezen heeft.

Verwijderd

Topicstarter
OKee, stom van me, en ja ik heb misschien niet gek veel verstand hiervan, maar tis meer dat ik niet gek veel verstand heb van oude pc's. Met nieuwere hardware kan ik stukken beter overweg. Ik weet wel dingen over jumpers, een paar bios dingetjes etc. Maarja ben zelf meer een designer met de pc, veel softwarekennis dus. Minder echte pc kennis.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Ik raad je aan om de hardeschijf en CD/CD Brander op deze manier aan te sluiten, en die RAID HighPoint kaart er uit te halen, want dat bied jou geen enkel voordeel. Alleen maar nadelen (in jouw situatie ;) :
Afbeeldingslocatie: http://img409.imageshack.us/img409/9342/hdcdsituatiedr9.jpg

En alleen de netwerkkaart die op dit lijkt erin te laten zitten. Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:U2ldBCg7r2GKNM:http://www.colordrives.com/network%2520card/network%2520card-2.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2007 22:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
mensen hierboven zeiden juist dat het problemen geeft als je cdrom zo aansluit.

• mace

mace

Sapere Aude

ThinkPadd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 22:46:
Ik raad je aan om de hardeschijf en CD/CD Brander op deze manier aan te sluiten, en die RAID HighPoint kaart er uit te halen, want dat bied jou geen enkel voordeel. Alleen maar nadelen (in jouw situatie ;) :
[afbeelding]

En alleen de netwerkkaart die op dit lijkt erin te laten zitten. [afbeelding]
Als je nou eventjes leest weet je meteen dat de highpoint kaart onboard zit, ook had je kunnen weten dat het aansluiten van een lezer en een brander op 1 kanaal problemen geeft met on-the-fly kopiëren. Ik snap dat je behulpzaam wilt zijn, maar dit stuurt onze vriend de verkeerde kant op. :)

Dus denk even na voor je post ;)

Verwijderd

Topicstarter
OK, heb me er weer aangezet. Kabels aangesloten zoals MaCe zei. Alles op auto gezet, voor de detectie. Boot sequence op cdrom, c, a. Windows cd erin. Die laadt, als ik wil gaan installeren zegt ie druk enter om door te gaan en dan staat er: Setup kan geen vasteschijfstations vinden. Controleer of ze goed zijn aangesloten, geconfigureerd etc. Maar in het bootscherm geeft ie dus wel die C schijf aan. like wtf... :-S

• locke960
Als deze 2 bootschermen er nu nog steeds zo uitzien:

Bootscherm 1
Bootscherm 2

Denk ik dat je een heel eind op weg bent.
In dat geval moet je nu de highpoint driver downloaden en dat verhaal met die floppy van MaCe uitvoeren.

---------------------------------------------------------------------------------
Als ik het zo bekijk is de reden dat de harde schijf niet herkend wordt door windows komt omdat de drivers voor de HPT366 niet zijn ingebakken in XP, deze moet je dus downloaden en op een floppy doen, even googlen op "htp366 driver xp".
----
Ik was even voor je aan het zoeken en het schijnt dat die drivers nogal moeilijk te krijgen zijn, en de drivers schijnen brak te zijn voor XP, misschien is windows2000 toch een betere optie

edit:

Drivers zijn hier beschikbaar: klik

Downloaden is een beetje lastig, je moet op xp130.zip klikken,
vervolgens kies je voor "Download this file by viewing a series of ads (no registration required)"
dan klik je op "No thanks, continue" Dan de verificatiecode intikken en "Your hard drive" aanvinken.

Erg rottig als de fabrikant te beroerd is om de drivers online te houden :(

In ieder geval: dit zipbestand pak je uit op een diskette, en als je dan je cdrom werkend hebt :P
moet je op f6 drukken tijdens de installatie, de floppy er in en dan op S drukken, maar dat wijst zich vanzelf. :)
[/quote]

[ Voor 3% gewijzigd door locke960 op 05-01-2007 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
het is me gelukt. Die aansluitingen van de hdd op IDE poort 3 was neit juist. Ik zt is rond te kijken in de bios. Daar stond IDE Hard disc detection en je kon m alleen poort 1 en 2 laten scannen. HDD zat zoals jullie zeiden op poort 3. Dus die heb ik op 2 gezet en nu vind windows wel de HDD, en is nu aan het installeren. Ben trots op mezelf XD

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-03 13:25

Gotiniens

Fairly odd Tim

Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:02:
het is me gelukt. Die aansluitingen van de hdd op IDE poort 3 was neit juist. Ik zt is rond te kijken in de bios. Daar stond IDE Hard disc detection en je kon m alleen poort 1 en 2 laten scannen. HDD zat zoals jullie zeiden op poort 3. Dus die heb ik op 2 gezet en nu vind windows wel de HDD, en is nu aan het installeren. Ben trots op mezelf XD
Goedzo!

Het enige punt nu is dat je harde schijf langzamer draait dan mogelijk, hij draait nu op 66 ipv. 100, als je hier geen problemen mee hebt is het niet erg natuurlijk ;)
Pagina: 1