Toon posts:

Vraagje over kastformaat en ramgeheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik had al eerder een topic geopend ( http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1185494 ) over een setup die ik mogelijk wou aanschaffen. Ik ben nu echter van gedachte veranderd, ik wil bij voorkeur een am2 moederbord met ddr2 geheugen (ik neem aan dat deze beter zijn dan normale :? )

Jammer genoeg zijn de meeste am2 moederborden van Asus (of asrock) met onboard vga op microATX formaat.

ik ben van plan om deze kast te kopen: http://www.pcplatform.nl/info.php?id=2469&fc=true

Bij de beschrijving staat dat het een ATX kast.

Echter op de site van Aopen http://www.aopen.nl/products/housing/QF50series.htm# staat dat het een uATX(microATX) en ATX is. Ik ben bang dat dit meer een algemene beschrijving is van de hele serie en wellicht dat die beschrijving niet specifiek bij deze kast van toepassing is omdat ik op veel sites lees dat deze kast een ATX is en daarbij wordt niet vermeld dat het ook uATX ondersteunt.

Wat denken jullie van deze kast? Zal het uATX ondersteunen? Zijn hier misschien mensen die ook deze kast hebben? Er zit ook een ATX voeding in, is deze geschikt voor een uATX moederbord??

Daarnaast heb ik nog enkele vragen over geheugen. Wat houdt ECC precies in? Ik weet wel dat het een manier is om geheugenperformance te winnen. Maar is het echt belangrijk?

Ik vraag me ook af wat zwaarder weegt als we spreken over geheugen: ECC, lage CAS (rond de 3), hoge ddr2 (pc4200, pc5400, pc6400)?
Kan ik bijvoorbeeld beter een ramschijfje van geen ECC, Cas 5, pc5400 en 1024 MB nemen of een schijfje van wel ECC, cas 3, pc 5400 en 512 MB?

Overigens kunnen jullie mij enkele goedkope computerstores aanbevelen? Ik koop nu bij pcplatform.nl wat enkele procent onder het landelijke gemiddelde zit.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In een ATX kast past altijd mATX. mATX is gewoon een paar centimeter kleiner.
ECC is niet om geheugenperformance te verbeteren, het is foutcorrectie voor bijvoorbeeld in servers, heb jij niet nodig.
Ram komt niet in schijfjes maar in reepjes.
Hier vind je winkels.

Kortom, ik zoek me nog wat verder verdiepen :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

zeker weten ATX kast

ECC is errorcorrecting, enkel voor servers nodig. Meeste desktops werken met dat geheugen, maar gebruiken die functionaliteit niet. Geldverspilling in dat geval.

voor niet overklokken neem je gewoon standaard pc5300 ddr2 geheugen, lager cas is beter, maar verkijk je er niet op, om er nu meer/minder aan uit te geven, ik zou het er niet voor over hebben. cas 4/5 is dus goed genoeg

edit; en tóch heb ik eerst op verstuur bericht geklikt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2007 17:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus even voor de duidelijkheid, ik zou in feite een uATX moederbord kunnen nemen en die in een ATX kast bevestigen zonder bijkomende problemen? Ik bedoel dus: zitten er dan ook schroefgaatjes in het paneel van de ATX kast waar je de uATX moederbord aan kunt bevestigen? Voldoet ook een ATX-voeding voor een uATX moederbord?

Ik zou hier graag een duidelijk antwoord op willen want ik heb geen zin om de hele mikmak weer terug te zenden als het niet zou lukken :P

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In een ATX kast past altijd mATX
Wat is daar onduidelijk aan? :)

En een ATX voeding past gewoon op een mATX moederbord. Zo'n moederbord is namelijk precies hetzelfde, alleen qua afmetingen wat kleiner (en daardoor een paar uitbreidingsslots minder).

Niet om flauw te doen, maar een hoop had je zelf zo op kunnen zoeken:

micro ATX stroomaansluiting? Type micro ATX bij wikipedia in en je krijgt een mooie pagina met uitleg en een linkje naar de letterlijke specificaties van mATX. Ook je vraag over mATX in een ATX kast wordt daar beantwoord.

Zelfde geldt ook voor ECC. Type het in bij wikipedia/google en je ziet alleen maar dingen over foutcorrecties, nergens iets over extra snelheid of iets dergelijks.

Probeer het voortaan eens eerst te zoeken. Ook voor jezelf prettig, want je moet nu een heel verhaal typen en wachten tot iemand reageert, terwijl je met 1 zoekwoord zelf het antwoord had kunnen vinden meteen :)

edit: of wat m'n onderbuurman zegt dus :P

[ Voor 59% gewijzigd door Gizz op 02-01-2007 20:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 20:09:
Dus even voor de duidelijkheid, ik zou in feite een uATX moederbord kunnen nemen en die in een ATX kast bevestigen zonder bijkomende problemen? Ik bedoel dus: zitten er dan ook schroefgaatjes in het paneel van de ATX kast waar je de uATX moederbord aan kunt bevestigen? Voldoet ook een ATX-voeding voor een uATX moederbord?
Die vragen had je makkelijk kunnen beantwoorden met wat zoeken. Download de handleiding van het moederbord dat je op het oog hebt (of van enkele ATX mobo's om een meer algemeen beeld te krijgen) en blader die eens door. Gewoonlijk staat er een stukje over schroefgaatjes en welke je moet gebruiken voor welk type bord (meestal ondersteuning voor meer dan alleen (micro-)ATX).

En dan heb je nog algemene informatiebronnen zoals FAQ's op GoT, Wikipedia, Google enz.
Pagina: 1