Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1 schakelaar 2 fans

Pagina: 1
Acties:

• Florian
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-11 22:58
Ik heb 1 enkelpolige tuimelschakelaar liggen en daar wil ik 2 fans mee aan en uit kunnen zetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.htvision.com/product_images/600.jpg

Ik had een idiee hoe je dat kan doen en daar heb ik een tekening van gemaakt.
Alleen ik vroeg me af of dit kan zonder me voeding op te blazen :P

Afbeeldingslocatie: http://i111.photobucket.com/albums/n126/florianhuisman/Overige/Schakelaar.jpg

De 2 + draden laat ik op de stekker van de fan zelf. Van de twee - draden maak ik 1 draad d.m.v een kroonsteentje, die sluit ik op de schakelaar aan en van die ene draad maak ik na de schakelaar weer 2 draden die uiteindelijk weer in de stekker van de fan uitkomen.

Ik heb me twee fans niet op het moederbord aangesloten

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-11 22:15
als hij geen middenstand heeft, kan het niet geloof ik ;)

tenzij je ze niet onafhankelijk wilt aan- en uitzetten, dus allebei tegelijk aan, en tegelijk uit. Dan werkt dit bovenstaande wel ;) Je zou het ook ipv de - draad met de + draad doen, zo doe ik het meestal ;) en doe het maar met 1 molex-stekker ;) (of 2 op dezelfde rail) volgens mij is dat beter.

[ Voor 79% gewijzigd door maarud op 02-01-2007 13:02 ]

• rlKoekie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-09 14:36
dat kan prima, je voeding heeft daar geen last van. de meeste mensen schakelen echter op de rode (plus) draad. de meeste fans gebruiken niet meer dan een een paar watt, daar heeft je voeding geen last van.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Ja dat kan gewoon. Ik weet niet wat die middenste stand er mee te maken heeft. De ene kant op is aan, de andere kant op is uit ;)
Of de de plus of min schakelt maakt ook niks uit.

[ Voor 16% gewijzigd door brinkdinges op 02-01-2007 13:03 ]

Casemod: Cubeleon

• Florian
Wat bedoel je precies met middenstand??
De fans zijn aangesloten op een plaatje waar je 4 fans op kan aansluiten. Ze krijgen van een molex stroom. Er zit een regelbare weerstand aangelsoten op dat plaatje.
Het is de bedoeling dat de stekker tussen de 2 fans kom, zodat dat de andere 2 blijven doordraaien.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59
Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/1007/fanvz7.jpg

[ Voor 83% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2007 13:07 ]

• maarud
Ik wist niet precies of je ze tegelijk aan of uit wil doen, of apart van elkaar. Indien het 1e, dan werkt dit gewoon, maar volgens mij is het beter met 1 molex-stekker (of 2 op dezelfde rail) afaik.

[ Voor 3% gewijzigd door maarud op 02-01-2007 13:04 ]

• Florian
Super die snelle reacties :)
Dus het komt erop neer dat het kan zolang ik maar niet de + en - door de war haal :p
Het is de bedoeling, dat ze allebei tegelijk aan en uit gaan

• maarud
Florian schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:04:
Super die snelle reacties :)
Dus het komt erop neer dat het kan zolang ik maar niet de + en - door de war haal :p
Het is de bedoeling, dat ze allebei tegelijk aan en uit gaan
Dan kan je het zo maken als je hierboven had bedacht ;)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarom gebruik je 2 stekkers? Het lijkt me dat dat eventueel voor problemen zou kunnen zorgen. Gebruik gewoon 1 stekker waar je beide fans op aansluit.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Florian
Mooi bedankt :D

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
je hoeft toch ook maar 1 voedingsdraad te gebruiken? dus 1 molex en dan de schakelaasr tussen 1 van de draden en dan 2 fans er aan die samen weer naar 1 aansluiting op de molex gaan.
lijkt mij het simpelst.
en zo kun je er ook nog wel meer fans aan hangen.
[edit]
spuit11

[ Voor 13% gewijzigd door OliverBB op 02-01-2007 13:08 ]

• maarud
Janoz schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:05:
Waarom gebruik je 2 stekkers? Het lijkt me dat dat eventueel voor problemen zou kunnen zorgen. Gebruik gewoon 1 stekker waar je beide fans op aansluit.
inderdaad, dit dacht ik ook al ;)

voor de rest dus gewoon hetzelfde, alleen maak je van de 2 rode draden, 1 draad die de stekker in gaat, zo hoef je maar 1 stekker te gebruiken!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
mcandor schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:03:
Ik wist niet precies of je ze tegelijk aan of uit wil doen, of apart van elkaar. Indien het 1e, dan werkt dit gewoon, maar volgens mij is het beter met 1 molex-stekker (of 2 op dezelfde rail) afaik.
Zoals noline]mcandor zegt, gebruik 1 stekker, geen twee. Anders krijg je gedonder op je voeding, met grote kans op kortsluiting (als je de ene plus van de stekker met de andere min van de andere stekker gebruikt) Het vermogen is geen probleem, de voeding zal er bijna niets van merken.

Edit: mmmmmm, ben erg langzaaaaaam met typen...... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door marquis op 02-01-2007 13:10 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Florian
Dus het handigst is om van de 2 stekkers van de 2 fans 1 stekker te maken.
Moet alleen kijken wel draad welke is, ze zijn allemaal zilver, maar dit kan wel lukken door te kijken, in welk gat van de stekker welk draad zit.

Edit:
Ik denk dat het verkeerd begrepen werd.
Die 2 stekkers zijn gewone fan stekkers met drie van die ijzere punten. Geen molex

[ Voor 23% gewijzigd door Florian op 02-01-2007 13:53 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Oh en wil je ook de + onderbreken, voor de werking maakt het niets uit, maar als je de gnd onderbreekt dan blijft er 12V op je fan staan.
Het is gewoon veel mooier en veiliger om de + te onderbreken, en dan ook zo dat je het vaste contact van de schakelaar aan de fan zijde zet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  VCC
   +
   |
   o
 \
  \.
   o------
   |      |
 .---.  .---.
 |   |  |   | Fan's
 '---'  '---'
   |      |
    ------
   |
  ===
  GND
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)
Dus voor de rest gewoon de fan's in parallel zetten.
Pagina: 1