Hoe systeem wat versnellem

Pagina: 1
Acties:

• mrmusic
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-05-2022
Ik heb het volgende systeem:

Mobo MSI KT4 Ultra
CPU Athlon 2800+ Barton Core
Voeding Tagan 330W
Geheugen 3x 256MB PC2700 DDR
Videokaart Radeon 9600 Pro Atlantis
HD 1x120 + 1x60 Gb Maxtor Diomand

Plus alle andere gebruikelijke onderdelen.

Ik geen echte gamer, maar zou het systeem toch graag iets sneller zien.

Kan ik beter nu beter meer geheugen of ander geheugen plaatsen?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Misschien is overclocken wat voor je: Frequently Asked Questions T&C
En je zou je geheugen kunnen 'upgraden' naar 2x 512MB dan kan je namelijk dual channel draaien.

• mrmusic
Wanneer ik dan 2x 512 installeer, is dan het beste ook PC2700 en moet ik dan ergens iets instellen?

• Siebolt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-02 15:45
je kunt ook sneller geheugen pakken dat gaat dan gewoon net zo snel als je andere geheugen. Waarschijnlijk hoef je niets in te stellen maar ik weet niet of je bord dual channel ondersteund. dat moet je misschien aanzetten.

Verwijderd

DDR 1 zen backward compatible, dus vb PC 3200 werkt ook in een PC 2700 slot.
Dus als je goedkoop aan een module geraakt hoger dan PC 2700 gaat dit perfect werken zonder enige instellingen te veranderen.

-Edit-
zoals Siebolt dus zegt. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2007 20:21 ]

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-02 15:13
beter is 3200, heb je meer ruimte om over te klokken

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• mrmusic
Ga ik even checken, bedankt tot zover! :)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:46
Waarin moet je PC sneller in worden? Opstarten? Games? Apps?

Verwijderd

Als hij vooral hapert met veel zaken openen -> ramcapaciteit verhogen kan wel helpen ( kijk ook in taskmanager hoeveel je verbruikt )

Maar zoals Jimster zegt, het hangt er vanaf waar je de nadruk op wilt leggen.

• mrmusic
Vooral apps, doe (bijna) niet aan gamen. Wel omzetten van avi naar dvd v.v., muziek converteren en dergelijke dingen

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-02 22:43
Kawaii schreef op maandag 01 januari 2007 @ 20:15:
En je zou je geheugen kunnen 'upgraden' naar 2x 512MB dan kan je namelijk dual channel draaien.
Wat een onzin. Het moederbord (KT4, KT400 chipset) ondersteunt helemaal geen dual channel.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
Wat betreft dualchannel: een KT4 heeft een KT400 AFAIK, en die is single-channel. Daarnaast: dualchannel op een Athlon XP is zinloos, hoe mooi Nvidia het ook doet lijken.

Dingen die je kunt verbeteren:
- geheugen upgraden naar 2x512MB of 2x1024MB: de meeste Athlon XP moederborden werken beroerd met 3 geheugenslots bezet, of klokken terug naar 133MHz FSB, wat vertraging oplevert omdat je CPU op 166MHz FSB draait.
- Videokaart, een Radeon 9600 is verreweg een van de nieuwste kaarten, probeer ergens een van de nieuwere Nvidia AGP of Radeon AGP kaarten op de kop te tikken.

Overigens vraag ik me een paar dingen af ivm investeringen en je volgende upgrade:
- DDR geheugen mag je straks wegpleuren omdat het niet in je nieuwe systeem past
- AGP videokaart mag je straks wegpleuren omdat je volgende systeem geen AGP heeft

Als je gaat investeren in dit systeem, houd er dan rekening mee dat je het niet mee kunt nemen naar je volgende systeem. Ik heb ook een tijdje zitten twijfelen, maar toen ik voor een goede prijs mijn oude "zooi" kwijt kon, heb ik geen 2x nagedacht en heb ik meteen een nieuw Core 2 Duo systeem inelkaargezet.

Edit:
Ik zie dat je geen gamer bent, net zoals ik. Wat hier nog het meest heeft geholpen is mijn brakke Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB ATA133 vervangen door een Seagate 7200.10 320GB, mijn systeem hangt nu niet meer op met veel disk I/O. Ik werk inmiddels met i945G chipset graphics, wat qua prestaties ongeveer net zoveel doet in 3D als mijn oude Radeon 8500LE. Qua 2D is ie echter een heel stuk sneller.

[ Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 01-01-2007 20:27 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Als ik zo zie, zit je aan het 'maximum' van he hardware, de snelste proc op dat systeem is een 3200.

Eventueel kan je meer RAM prikken, maar dual channel GEEN zin, omdat je processor dat toch niet ondersteund.

Je beeldkaart kan je upgraden, een 1950 Pro misschien, maar dan is de rest weer een flessenhals

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• mrmusic
Iedreeen tot zover bedankt voor de snelle en zinvolle reacties. Ik heb geen plannen (en budget) om binnen afzienbare tijd een ander systeem aan te schaffen, want opzich ben ik redelijk tevreden met wat ik nu heb. Zeker voor wat ik er mee doe. Geen zware games, geen grafische hoogstandjes, vooral films en muziek. Alleen een beetje meer snelheid zou welkom zijn, dus ga denk ik maar ander geheugen aanschaffen.

Verwijderd

Ik zou even doorsparen voor een nieuw systeempje. Als je nu iets nieuws erbij gaat zetten, worden andere onderdelen weer een bottleneck en heeft het niet zo heel veel nut. Investeren in dit systeem lijkt me een beetje zonde van je geld.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Siebolt schreef op maandag 01 januari 2007 @ 20:19:
je kunt ook sneller geheugen pakken dat gaat dan gewoon net zo snel als je andere geheugen.
Sneller geheugen (duurder) zal net zo langzaam / snel draaien als het langzaamste geheugen reepje wat in je systeem zit. Je hebt dan alleen voordeel bij het extra geheugen (omvang) maar niet van de hogere mogelijke snelheid van de nieuwe reepjes.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• mrmusic
Dus de 3 x 256 mb vervangen door 2 x 512 zou nog wel een nuttige investering kunnen zijn als ik het goed begrijp?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mrmusic schreef op maandag 01 januari 2007 @ 20:22:
Vooral apps, doe (bijna) niet aan gamen. Wel omzetten van avi naar dvd v.v., muziek converteren en dergelijke dingen
1) Wat ik zou doen: Een extra 160GB harde schijf erbij kopen (let er wel op of je sata of ata hebt). Deze schijf kun je vervolgens in raid 0 zetten samen met je bestaande harde schijf, wat je moederbord ondersteunt als dit klopt. Hier merk je het meeste van en kost het minste: 55 euro. Hiervoor zul je wel Windows opnieuw moeten installeren.

2) Verder kun je overwegen om wat geheugen bij te kopen. Ik zou dan 1 reepje van 256MB omwisselen met een nieuw reepje van 1024MB. De snelheid van het geheugen hangt af van de langzaamste module, dus zal het allemaal op pc2700 snelheid lopen. Dit zal je redelijk merken, maar kost je wel 90 euro.

3) Uiteraard mag niet ontbreken dat je je pc een beetje tweakt. Dit scheelt enorm veel als je het goed doet en kost je alleen wat tijd. Alles bij start -> run -> msconfig -> startup uitvinken. Als je ADSL hebt kun je je softwarematige firewall ook vaarwel zeggen, die zit al grotendeels in je router. Ook bedenken in hoeverre je een virusscanner nuttig vindt. Eventueel je virusscanner vervangen door een hele lichte virusscanner, zoals AVGFree edition. Uiteraard ook zoveel mogelijk services uitvinken.

Als je toch raid 0 gaat nemen en dus Windows opnieuw moet installeren: Gebruik dan nLite om je Windows te installeren. Scheelt je heel veel tweak tijd. Ik krijg het prima voor elkaar om op systemen met 512MB zeer lekker te kunnen werken :).

Ik zou trouwens alleen verbetering 1 en 3 doorvoeren. Kost je 55 euro + tijd en daarna kan je systeem prima weer een jaar mee.

[ Voor 11% gewijzigd door dr snuggles op 01-01-2007 20:44 ]

• Bor
  • Nu online

Bor

mrmusic schreef op maandag 01 januari 2007 @ 20:35:
Dus de 3 x 256 mb vervangen door 2 x 512 zou nog wel een nuttige investering kunnen zijn als ik het goed begrijp?
Mwah, ik ben het meer eens met JamesHondje, je zult altijd tegen andere bottlenecks gaan aanlopen omdat het hele systeem niet echt super meer is naar de hedendaagse maatstaven. Investeren in dit systeem is denk ik zonde. Je zult namelijk nooit echt gigantische boosts kunnen halen met het vervangen / uitbreiden van slechts een of 2 componenten.
Als je ADSL hebt kun je je softwarematige firewall ook vaarwel zeggen, die zit al grotendeels in je router.
Afhankelijk van de software matige firewall die gebruikt word is dit totale onzin.

[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 01-01-2007 20:38 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Cardo schreef op maandag 01 januari 2007 @ 20:20:
beter is 3200, heb je meer ruimte om over te klokken
Dat maakt niet uit, aangezien dat moederbord op de 180 MHz FSB op een andere PCI/AGP-divider over gaat. Als je geluk hebt, kan je CPU gelijk de 200 MHz FSB aan en anders kom je waarschijnlijk niet verder dan 175~179.

De MSI KT4 Ultra heeft, zoals al eerder is gezegd, ook geen support voor dual channel.
Snakiej schreef op maandag 01 januari 2007 @ 20:25:
Eventueel kan je meer RAM prikken, maar dual channel GEEN zin, omdat je processor dat toch niet ondersteund.
De CPU heeft hier niks mee te maken, aangezien bij socket A de geheugencontroller gewoon in de northbridge zit. Er zijn trouwens wel moederborden met dualchannel geheugen en socket A en dat zijn de borden met een nForce of nForce2 chipset.

@TS: Je zou ook een snellere hardeschijf aan kunnen schaffen of meerdere schijven (of partities) in RAID0 zetten via Windows softRAID. Hierdoor starten programma's sneller op en werkt je PC wat soepeler en sneller.

[ Voor 6% gewijzigd door Rhannie op 01-01-2007 20:44 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op maandag 01 januari 2007 @ 20:37:
Afhankelijk van de software matige firewall die gebruikt word is dit totale onzin.
Nee hoor. In je router zit al een NAT-filter, welke dezelfde functionaliteit bevat als de XP SP2 firewall: het filtert inkomend verkeer. Uitgaand verkeer filteren is bij de meeste mensen overbodig.
Edit: Het enige wat zou kunnen is dat je een schraal USB modem hebt bij je ADSL verbinding, daar zit geen NAT-filter in :P.

[ Voor 13% gewijzigd door dr snuggles op 01-01-2007 20:41 ]

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 15:16

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik zie alleen maar hardware matige oplossingen. Of iedereen bulkt van het geld hier of iedereen is gemakzuchtig.

Bekijk het eens softwarematig... Ik heb een een Athlon XP1800+/1024/9700Pro en ik draai nog alle spellen prima, laat staan de normale applicaties. Probeer eens een schone install en zoek naar tips voor tweaking etc etc. Wedden dat je systeem nog soepel zat is voor je wensen? Kosten: 0 euro.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• mrmusic
Ik denk dat ik zo wel even genoeg weet om mee aan de slag te gaan, bedankt iedereen!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-02 16:41

Shaggy

Misantroop pur sang

Als je nu ook eens even vermeldt wat je budget is zal het wat makkelijker advieseren zijn.
Welke programma's wil je draaien etc.

Tevens had je denk ik je vraag beter Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 13 hier kunnen stellen denk ik.

Naast idd een clean install is een geheugen upgrade is vaak de snelste en goedkoopste manier om een merkbaar sneller systeem te creëren. Anders kom je uit op snellere processors en snellere HDD's.

Gezien de huidige prijzen zal mischien een upgrade naar 3 x 512Mb een leuk effect kunnen hebben al zal dit geheugen dan op DDR-333 specs werken ipv DDR-400, maar dit weegt weer af tegenover de verdubbeling in fysiek geheugen ( lees niet merkbaar ).

Voor de rest, tsja... je kan niet heel veel kanten op denk ik. Snellere processors zal niet meevallen op de KT4 Ultra, en om er een Geforce 7800GS in AGP in te hangen is dan overkill en zal niet echt bijdragen aan je snelheid om muziek te luisteren.

Dus een geheugen upgrade zal het best haalbare zijn denk ik.

Making an ass of myself since the 70's

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:51

hamsteg

Species 5618

Je kunt ook eens kijken naar wat er (onnodig) gestart wordt voor een spel. Met msconfig kun je services en startup programma's uitschakelen. Daar kun je ook behoorlijk mee Tweaken, kost een bult moeite om dat uit te zoeken maar is verder gratis.

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• Bor
  • Nu online

Bor

dr snuggles schreef op maandag 01 januari 2007 @ 20:39:
[...]

Nee hoor. In je router zit al een NAT-filter, welke dezelfde functionaliteit bevat als de XP SP2 firewall: het filtert inkomend verkeer. Uitgaand verkeer filteren is bij de meeste mensen overbodig.
Edit: Het enige wat zou kunnen is dat je een schraal USB modem hebt bij je ADSL verbinding, daar zit geen NAT-filter in :P.
Inderdaad, daarom staat er ook afhankelijk van welke software matige firewall je gebruikt. Naar de huidige maatstaven kun je een los NAT filter of packet filter niet echt meer een firewall noemen imho. Moderne personal firewalls doen veel meer, stateful inspection, proxy functie, content screening etc.

• mrmusic
Nog even voor alle duidelijkheid: het gaat mij er niet om aan mee te doen aan de wedloop wie heeft de snelste/mooiste/duurste/nieuwste pc.
Ik dacht dat tweaken ook betekende: het optimale uit je bestaande systeem halen, al dan niet met kleinere hardwarematige/softwarematige/financiele inspanningen.

Ik ben niet van plan om binnenkort over te stappen naar een systeempje van 1000 of zelfs meer dan 1500 euro zoals hier regelmatig voorbij gaan. Gewoon de bestaande configuratie naar mijn eisen en wensen laten draaien, daar gaat het eigenlijk om. Hoe ghaal ik de beste performance uit de (min of meer) huidige configuratie...

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Overigens als je het geheugen gaat vervangen moet je ook op de latencies letten aangezien die bij AMD CPU's relatief erg belangrijk zijn. Hoe lager hoe beter, echter is het vaak wel een stuk duurder
Pagina: 1