Hardware voor Linux HTPC

Pagina: 1
Acties:
  • 318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:31

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Het moge duidelijk zijn: ik wil een Linux HTPC bouwen. De softwarekant is wel ongeveer duidelijk, nu nog de hardware waar het allemaal op moet gaan draaien. Dat is wat lastiger, omdat hardware nogal snel verandert. Zowel op internet als hier op GoT is voldoende te vinden, maar niets recents. Dus is het tijd voor mijn eigen topic.

De eisen
De belangrijkste eis is natuurlijk goede Linux ondersteuning. Verder moeten alle componenten uiteraard stil zijn. Audio wordt digitaal aangestuurd, video via dvi. De pc moet snel genoeg zijn voor het afspelen van HD-materiaal, en eventueel later ook voor HDTV weergave en opname. Verder is voor aansturing een moederbord met een rs232 poort eventueel handig, al vond ik ook usb->rs232 convertors die goed zouden moeten werken met Linux.

Mijn selectie
Ik heb alleen de voorname componenten/twijfelgevallen neergezet. Zaken als harde schijven, voeding, en behuizing hebben weinig met Linux te maken en zijn handiger te selecteren als ik al een keus gemaakt heb voor de zaken die 'er echt te doen'. Vandaar dat ik hier alleen audio, video, processor en moederbord neerzet; dat zijn ook de zaken waar ik graag feedback op wil hebben.

Audio
Voor audio is een mooie dd/dts receiver aanwezig. Al het geluid kan dus digitaal worden doorgestuurd. Helaas lees ik op internet dat veel onboard geluidskaarten het digitale signaal resamplen. Het is ook niet makkelijk te zien welk moederbord wel bit-perfect digital out heeft en welke niet. Voorlopig ga ik hier dus voor een aparte geluidskaart. De enige waarvan ik duidelijk zie dat die in aanmerking komt is de Chaintech AV-710. Deze staat echter niet in de pricewatch, en sowieso heeft een goede onboard kaart, als dat bestaat, mijn voorkeur. Dus als iemand een moederbord met een goede, bit-perfecte digitale uitgang weet houd ik me aanbevolen.

Videokaart
Volgens verschillende reviews is nVidia nog steeds de beste keus voor Linux. Vanwege stilte, en omdat er zeker niet op gegamed gaat worden, is een standaard passief gekoelde kaart prima. Verder is een LCD tv aanwezig die via DVI (of HDMI) aangestuurd kan worden, dus al dan niet TV-out maakt ook niet uit. Volgens reviews is de GeForce FX5200 ideaal, maar die is niet in PCI-e te krijgen. Ik ga hier dus voor de AOpen GeForce 6600 128MB.

Processor
Voor HD video was een dual core processor aanbevolen, las ik. Op dit moment lijken de Intel Core2Duo's de beste prijs/prestatie/verbruik verhoudingen te hebben. Ik heb nog even gekeken naar een ULV Athlon, maar die schijnen vrij moeilijk te krijgen te zijn. Hoe dan ook staat deze keus bepaald niet vast, AMD fans mogen me dus proberen te overtuigen, zolang het maar met echte argumenten is :). Tot die tijd ga ik voor de Intel Core 2 Duo E6600.

Moederbord
Als mijn audio-kopje niet meer verandert heb ik niet veel eisen meer voor het moederbord. Vanwege de stilte een passief gekoelde chipset en bij voorkeur een rs232 poort. Verder USB en een netwerkaansluiting en al die zaken die tegenwoordig standaard zijn. Ik heb alleen geen idee welke bordjes goed onder Linux werken en welke wat minder. Omdat er zo veel verschillende keus is, is dat ook wat lastig. Ik hoor goede dingen over Asus, en als ik dan toch iets moet kiezen ga ik vanwege het formaat voor de Asus P5CR-VM. Ook de dubbele LAN aansluiting daarop vind ik wel handig.

Tot zover mijn selectie. Op- of aanmerkingen zijn meer dan welkom :) Iedereen alvast bedankt voor de hulp.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Waarom de E6600 en niet de 6300 of 6400? Scheelt nog best wel wat en volgens mij heb je de extra snelheid van een 6600 nou niet direct nodig.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Oscar Mopperkont schreef op maandag 01 januari 2007 @ 15:24:
Waarom de E6600 en niet de 6300 of 6400? Scheelt nog best wel wat en volgens mij heb je de extra snelheid van een 6600 nou niet direct nodig.
Je hebt gelijk. Ik had wat oudere en nieuwe reviews naast elkaar gelezen en had op grond daarvan de E6600 onthouden als beste prijs/prestatie. Werkt toch niet helemaal handig ;)
Die 6400 ziet er inderdaad ook prima uit. Ik weet alleen niet of het verschil in cache (2 MB versus 4 MB) nog veel invloed heeft op HTPC taken.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:13

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Misschien kun je naar een Asus Geforce 7600 Silent kijken. Ook een prima kaart. Hij heeft de nieuwste technieken aan boord. De drivers ervoor hoef jij je ook geen zorgen te maken. Die werken perfect. Heb deze kaart onder Kubuntu nu al een paar maanden prima werkend zonder al te veel problemen ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

nieuws: VIA introduceert Epia ITX-platform met CX700M2-mediacpu
Dit soort 'lichte' bordjes wordt veelvuldig gebruikt als HTPC. Een E6300 is echt meer dan genoeg voor dit soort zaken.
@ hieronder: ik gebruik dit om aan te geven dat een E6600 of E6400 redelijk overkill is, en dat een E6300 meer dan genoeg is (want vele male sneller dan een VIA) :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2007 16:05 ]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Touchdomex schreef op maandag 01 januari 2007 @ 15:41:
Misschien kun je naar een Asus Geforce 7600 Silent kijken. Ook een prima kaart. Hij heeft de nieuwste technieken aan boord. De drivers ervoor hoef jij je ook geen zorgen te maken. Die werken perfect. Heb deze kaart onder Kubuntu nu al een paar maanden prima werkend zonder al te veel problemen ;)
Wat is het voordeel van deze kaart tov de kaart die ik had staan voor htpc-taken? Ik heb namelijk geen 3d-zaken nodig, en heb het idee dat die 6600 dan ook wel voldoende is, zelfs voor Full-HD beeld.
Verwijderd schreef op maandag 01 januari 2007 @ 15:43:
Dit soort 'lichte' bordjes wordt veelvuldig gebruikt als HTPC. Een E6300 is echt meer dan genoeg voor dit soort zaken.
Dat hangt er van af wat je er mee wilt. Ik heb een iets lichtere Epia al eens in actie gezien en die wilde nog wel eens moeite hebben met een dvdtje. Als je HD-beeld wilt weergeven, of HDTV wilt kunnen opnemen, is een dual core processor al nodig. Las ik, althans :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:33
Verwijderd schreef op maandag 01 januari 2007 @ 15:43:
Ik zou juist niet zomaar voor VIA oplossingen kiezen voor een HTPC. Veelal zijn ze toch net niet krachtig genoeg met rekenkracht. Dat moet dan gecompenseerd worden door de onboard functies, maar die vereisen aparte drivers en dat is iets waar de ondersteuning voor Linux vaak laat en buggy is.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heb je niet iets nodig als een TV kaart ofzo? Hoe krijg je anders het TV signaal aangeboden?

/edit: Verder kun je nVidia kaarten gebruiken om MPEG/H.264 signalen te decoderen, dus het is geen overbodige luxe. Of dat onder Linux ook werkt weet ik niet.

[ Voor 46% gewijzigd door zonoskar op 01-01-2007 16:12 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Rukapul schreef op maandag 01 januari 2007 @ 15:55:
[...]

Ik zou juist niet zomaar voor VIA oplossingen kiezen voor een HTPC. Veelal zijn ze toch net niet krachtig genoeg met rekenkracht. Dat moet dan gecompenseerd worden door de onboard functies, maar die vereisen aparte drivers en dat is iets waar de ondersteuning voor Linux vaak laat en buggy is.
Dat is ook nog eens zo. Budget is een minder groot probleem, ik geef liever een keer 100 euro meer uit voor iets dat zeker werkt. Het enige voordeel van zo'n via systeem is dat het makkelijker stil te houden is, maar met iets meer moeite moet dat hier ook te doen zijn.
zonoskar schreef op maandag 01 januari 2007 @ 16:11:
Heb je niet iets nodig als een TV kaart ofzo? Hoe krijg je anders het TV signaal aangeboden?

/edit: Verder kun je nVidia kaarten gebruiken om MPEG/H.264 signalen te decoderen, dus het is geen overbodige luxe. Of dat onder Linux ook werkt weet ik niet.
TV kaart is uiteindelijk zeker nodig, maar voorlopig is tv kijken niet het voornaamste doel van deze pc. Het hangt er ook nog een beetje vanaf wat voor tv-signaal er gaat komen, analoog of toch digitaal, via kabel of schotel, dat is nog even de vraag. Hoe dan ook zijn er voor elk type voldoende kaarten waar MythTV mee werkt, dus dat is het probleem niet.

Die decoder van nVidia werkt inderdaad onder Linux, dat is de voornaamste reden dat ik deze wil gebruiken in plaats van een Ati kaart (en de voornaamste reden dat vrijwel uitsluitend nVidia wordt gebruikt in Linux HTPC's, zo las ik).

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Schopje, aangezien ik al wel hulp gehad heb maar nog met de belangrijkste vragen zit:

-Is er een bit-perfect digitale uitgang die werkt onder Linux, hetzij onboard, hetzij op een losse kaart?
-Is er een moederbord wat voldoet aan mijn eisen wat iemand me kan aanraden?

Alvast bedankt, en andere tips zijn natuurlijk ook nog steeds welkom :)

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
En nog maar eens een schop omhoog. Geen Linux htpc bouwers hier? :)

Verwijderd

Ik volg je topic in spanning :)
Ik heb zelf ook plannen voor een HTPC onder Linux.
Software is er genoeg te vinden. (MythTV om er maar 1 te noemen)
Maaaar alleen de hardware icm software en de ondersteuningervan onder Linux is ff puzellen.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 14:44:
Ik volg je topic in spanning :)
Ik heb zelf ook plannen voor een HTPC onder Linux.
Software is er genoeg te vinden. (MythTV om er maar 1 te noemen)
Maaaar alleen de hardware icm software en de ondersteuningervan onder Linux is ff puzellen.
Precies, en het leek me handig te weten of anderen al dit soort dingen uitgepuzzled hebben ;) Had jij al bepaalde configuraties in gedachten?

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog op 06-01-2007 15:01 ]

Verwijderd

Na veel (Google) zoekwerk heb ik deze site maar als uitgangspunt gebruikt en nog een bosje andere links.
Kast, CPU, mem, disken etc is allemaal niet zo spannend.
Wat lastiger is, is de keuze van welke (HD?)TV-kaarten en de ondersteuning ervan onder Linux.
DVB-T / C / S / Digitenne en noem zo maar op.
Het schijnt ook dan er bepaalde moederborden zijn die (onder Linux) niet altijd evengoed willen samenwerken met bepaalde TV-kaarten.
MB's met NVidia chipsets schijnen het beste te werken.
De kaarten van Haupauge lijken redelijk goed ondersteund te worden.
Maar ik ben dat nog verder aan het uitdiepen.
Ik heb dit idee al ruim 6 maanden, maar ben eigenlijk pas sinds eergisteren begonnen met het verzamelen van info, HOWTO's, DO-s en DON'T-s etc.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Eigenlijk heb ik het relatief makkelijk, want een tv-kaart is (nog) niet aan de orde. Maar ik dacht dat de MythTV site wel een aardig overzicht met werkende kaarten had. CPU en kast is overigens wel van belang voor stilte en design, het geval komt toch in de woonkamer. Maar dat heeft inderdaad minder met Linux te maken.

Hoe dan ook, als mensen nog tips hebben voor moederbord of audio hoor ik het graag :)

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 11:35
nog even over het geluid ik gebruik zelf een terratec kaart daar zit een glasaansluiting op die heb ik aangesloten op mijn 5.1 setje. ik ben erg tevreden over het geluid :)
hoe het met de linux ondersteuning zit weet ik helaas niet

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• jaapkroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik ben ook een beetje aan het rondkijken op het moment met vergelijkbare interesses, ik wil mijn normale TV wegdoen en een mooi 20" widescreen scherm daarvoor in de plaats. In mijn keuze volg ik redelijk de best-buy-guide van deze maand.

Heb ook begrepen dat de hauppauge kaarten goed werken onder linux, maar het schijnt ook sterk af te hangen van de sterkte of van je binnenkomende tv-signaal of je wel/geen beeld krijgt. Ik wilde zelf voor de Hauppauge WinTV PVR-150MCE gaan, die wordt ook in de best-buy-guide van deze maand aanbevolen.

Een goed moederbord vind ik wel belangrijk vandaar dat ik daarom voor de Asus P5W DH Deluxe ga. Deze heeft een ruime hoeveelheid poorten, Asus is een goed merk wat hopelijk betekent dat het bord lang meegaat, kan zelfs mp3'tjes afspelen wanneer de pc uitstaat, kan als wifi-acces-point (dus router) dienen en is redelijk stil. (voor meer info over het mb zie http://www.hothardware.co....aspx?articleid=863&cid=3)

Als processor ga ik ook voor de Intel Core 2 Duo E6600 omdat ik er ook nog redelijk wat grafische bewerkingen mee wil kunnen doen, de pc flink aan het rekenen wil kunnen zetten en meer van dat soort dingen.

Ook om die reden wil 2x1GB intern geheugen Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4

Als videokaart denk ik nu aan de Asus Geforce 7600 Silent, maar dat weet ik niet echt zeker. Het afgelopen jaar heb ik eigenlijk geen een keer een spel gespeeld dus dan zou het een beetje overdreven zijn, maar ik wil de mogelijkheid eigenlijk wel enigzins openhouden.

Verder, als kast de Antec Sonata II, koeling Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775), brander Samsung SH-S182M 18x, hd Seagate Barracuda 7200.10, 320GB, zelf heb ik nog een externe schijf van 250GB.

Wat je precies bedoeld met bit-perfect geluid is me niet helemaal duidelijk, dit is de onboard geluidskaart van het moederbord: Realtek ALC882, 8 channels +2 Channel High Definition Audio codecs Multi-Streaming Jack Sensing and Enumeration Jack Retasking S/PDIF Out interface
Zelf vind ik een losse geluidskaart nergens voor nodig, ik stuur mijn geluid door naar mijn versterker en heb op die manier (ook op dit moment, met de onboard kaart van mijn laptop) prima geluid. Als het je gaat om mp3'tjes (of andere lossy formaten) luisteren lijkt het me sowieso nergens voor nodig. Ik kan het verschil niet horen denk ik.

Ik kom trouwens rond de 1200/1300 euro uit.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
jaapkroe schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 19:40:
Wat je precies bedoeld met bit-perfect geluid is me niet helemaal duidelijk, dit is de onboard geluidskaart van het moederbord: Realtek ALC882, 8 channels +2 Channel High Definition Audio codecs Multi-Streaming Jack Sensing and Enumeration Jack Retasking S/PDIF Out interface
Zelf vind ik een losse geluidskaart nergens voor nodig, ik stuur mijn geluid door naar mijn versterker en heb op die manier (ook op dit moment, met de onboard kaart van mijn laptop) prima geluid. Als het je gaat om mp3'tjes (of andere lossy formaten) luisteren lijkt het me sowieso nergens voor nodig. Ik kan het verschil niet horen denk ik.
Veel moederborden sampelen 44,1 kHz (of eigenlijk, alles) eerst naar 48 kHz om, waardoor je een extra vertaalslag hebt. Ideaal is als de uitgang alle bitjes op cd of dvd één voor één doorvoert naar de versterker, die dan alle vertaalslagen mag maken. Dat is bit-perfect. Voor mp3 maakt het inderdaad minder uit, en als die kaart hier niet te koop is en ik ook geen andere opties tegenkom ga ik er ook niet moeilijk over doen. Maar als er een moederbord is dat het wel heeft zie ik dat graag, en bovendien, er zijn zo veel moederborden dat een extra criterium wel praktisch is ;)

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Nog maar eens een schopje. Jaapkroe, weet je toevallig of alle onboard dingen op je moederbord ook onder Linux werken? En mochten mensen nog iets weten over bit-perfect uitgangen, dan hoor ik het graag :)

Verwijderd

Dit was wel een heel kort door de bocht schopje!
Heb je daar zelf al eens naar gezocht met Google?
Over mijn eerder genoemde "welke kaart ik moest gaan gebruiken" moet ik mij een beetje schamen ;)
Het blijkt dat ik nog ergens in een PC hier thuis een Hauppauge PVR 350 had zitten. :o
Die blijkt goed ondersteud te worden onder Linux en MythTV.
CPU-specs hangen sterk af van de keuze van wat je wilt gaan doen.
Die PVR 350 blijkt MPEG-2 onboard te hebben wat weer minder load voor de CPU zou betekenen.
En als je HD-TV wilt gaan doen heb je wel wat meer nodig.
Ik zie her en der al divesre bizarre configs staan en 3 en 4 TV kaarten en als je dan moet gaan encoden / decoden wordt dat wel wat zwaarder.
Tja, dan moet je zeker wel even goed gaan kijken welke kaarten je zou willen nemen en dan kan een wat zwaardere CPU geen kwaad.
Waar je ook even op moet letten is dat de eerder genoemde Asus P5W DH Deluxe "maar" 2 x PCI-E x16 / 2 x PCI-E x1/ 3 x PCI heeft.
Nu zullen de meeste mensen voldoende hebben aan 3 PCI's, maar je zal maar om die 4e verlegen zitten. :)
Er staat een waarschuwing op de site van Asus mbt tot dit bord en gebruik van Intel Core 2 CPU's.
Hiervoor heb je minimaal BIOS 0604 of hoger nodig!
Laat anders de winkel dat eerst even controleren. Anders moet je het bord eerst starten met een non-Core 2 CPU en dan eerst de BIOS upgraden naar 0604 of hoger.
(tja, je zal er maar net eentje hebben uit een oude zending...)

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 21:32:
Dit was wel een heel kort door de bocht schopje!
Heb je daar zelf al eens naar gezocht met Google?
Het was niet zo zeer een serieuze vraag. Het was meer half een reminder aan Jaap, dat onboard dingen nog wel eens problemen wilden geven, en half een moederbord om heel misschien op terug te vallen als 'safe bet' als een dergelijke setup al helemaal getest is. Ik zat zelf eigenlijk meer aan een mATX moederbord te denken. Ben het met je eens dat de formulering een beetje kort door de bocht was, echter :)

Wat betreft de rest van je post: veel PCI sloten heb ik niet in de planning zitten, of het moet voor extra rs232 poorten zijn. Momenteel ben ik aan het zoeken naar usb->rs232 convertors die onder Linux werken, als ik een goede gevonden heb is dat al weer een zorg minder ;) In ieder geval, bedankt voor het meedenken :)

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hertog schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 21:18:
[...]

Veel moederborden sampelen 44,1 kHz (of eigenlijk, alles) eerst naar 48 kHz om, waardoor je een extra vertaalslag hebt. Ideaal is als de uitgang alle bitjes op cd of dvd één voor één doorvoert naar de versterker, die dan alle vertaalslagen mag maken. Dat is bit-perfect. Voor mp3 maakt het inderdaad minder uit, en als die kaart hier niet te koop is en ik ook geen andere opties tegenkom ga ik er ook niet moeilijk over doen. Maar als er een moederbord is dat het wel heeft zie ik dat graag, en bovendien, er zijn zo veel moederborden dat een extra criterium wel praktisch is ;)
Moederborden met een VIA Envy chipset, hebben een "bit-perfect" digitale uitgang. Dat zijn de enige moederborden waar ik het zeker van weet.

Verwijderd

of het moet voor extra rs232 poorten zijn.
Waar heb je al die rs-232 poorten dan voor nodig?
Misschien heb ik iets gemist, maar volgens mij heb je er maar 1 nodig voor je lirc.
En dat bord heeft er, voor zover ik de afbeeldingen kan zien, eentje onboard.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
El Cid schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 22:01:
[...]

Moederborden met een VIA Envy chipset, hebben een "bit-perfect" digitale uitgang. Dat zijn de enige moederborden waar ik het zeker van weet.
Bedankt! Daar heb ik iets aan. Nu eens gaan kijken of er een moederbord met goede linux-ondersteuning is die die chipset heeft. Ik ga weer even Googlen, thanx ;)
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 22:40:
[...]

Waar heb je al die rs-232 poorten dan voor nodig?
Misschien heb ik iets gemist, maar volgens mij heb je er maar 1 nodig voor je lirc.
En dat bord heeft er, voor zover ik de afbeeldingen kan zien, eentje onboard.
Mijn versterker, dvd-speler en tv zijn aan te sturen via rs232, zodat ik kan inprogrammeren dat de versterker en tv op de juiste manier geschakeld worden zodra ik film wil kijken :)

[ Voor 29% gewijzigd door Hertog op 12-01-2007 11:02 ]

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hertog schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 10:54:
Bedankt! Daar heb ik iets aan. Nu eens gaan kijken of er een moederbord met goede linux-ondersteuning is die die chipset heeft. Ik ga weer even Googlen, thanx ;)
Mischien heb je inmiddels zelf al ontdekt dat moederborden met die chipset nogal schaars zijn. Er zijn trouwens ook gewoon losse geluidskaarten met die chipset. Daar is het aanbod wat ruimer. Ook een goed verkrijgbare kaart zonder resampling is de Terratec Aureon 7.1 PCI. Die kost zo'n 50euro.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
El Cid schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 12:20:
[...]

Mischien heb je inmiddels zelf al ontdekt dat moederborden met die chipset nogal schaars zijn. Er zijn trouwens ook gewoon losse geluidskaarten met die chipset. Daar is het aanbod wat ruimer. Ook een goed verkrijgbare kaart zonder resampling is de Terratec Aureon 7.1 PCI. Die kost zo'n 50euro.
Inderdaad alleen een enkele Albatross of zo die hier niet in het wild voorkomt. ;). Verder zag ik dat de kaart uit mijn OP ook die Envy chipset gebruikt. De Aureon is daar dus een beter alternatief voor, maar die heeft weer geen Linux driver. Daarom ga ik hier voor de derde kaart die ik vond met dezelfde chipset: de M-audio revolution 7.1. In ieder geval, bedankt voor het meezoeken. :)

Verwijderd

Waarom ga je niet voor een Yonah of beter een Merom mobiele processor met een bordje van bv Aopen of Abit,daar zit alles op wat je nodig hebt,goede vga,24bits audio en op de Aopen zelfs een stille voeding.

http://www.abit.com.tw/modt/il-90mv.htm

http://www.aopen.nl/products/mb/i945GTt-VFA.htm

Perfect voor een HTPC,stil en zuinig.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-01 12:45

Mentalist

[avdD]

Hertog schreef op maandag 01 januari 2007 @ 16:29:
Die decoder van nVidia werkt inderdaad onder Linux,
Hardware h.264 decoding onder Linux? Daar mag je me meer over vertellen! want volgens mij bestaat het helemaal niet, maar surprise me
De Aureon is daar dus een beter alternatief voor, maar die heeft weer geen Linux driver. Daarom ga ik hier voor de derde kaart die ik vond met dezelfde chipset: de M-audio revolution 7.1. In ieder geval, bedankt voor het meezoeken. :)
Daar heb ik toevallig een beetje ervaring mee, met de M-audio. Onder Ubuntu 6.06 gaf hij wel geluid, maar slechts aan 1 kant, en de GUI van alsamixer werkt niet goed.

Als je echter alsamixer in de terminal intikt kan je het geluid perfect instellen en werkt het goed. Kan best dat dit met Edgy allemaal alweer beter werkt.

Dat is dus met meegeleverde drivers. Er zijn ook third-party closed source drivers beschikbaar. Daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 67% gewijzigd door Mentalist op 12-01-2007 15:57 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 15:47:
Waarom ga je niet voor een Yonah of beter een Merom mobiele processor met een bordje van bv Aopen of Abit,daar zit alles op wat je nodig hebt,goede vga,24bits audio en op de Aopen zelfs een stille voeding.

http://www.abit.com.tw/modt/il-90mv.htm

http://www.aopen.nl/products/mb/i945GTt-VFA.htm

Perfect voor een HTPC,stil en zuinig.
Een mobiele processor is inderdaad een goed idee, maar vaak worden die 'alles-in-een' bordjes niet goed ondersteund door Linux. Verder heb ik zelf nogal negatieve ervaringen met 'laptop-bordjes'. Tot slot bieden de bordjes die jij noemt niet zo veel uitbreidingsmogelijkheden. Dat was de reden dat ik toch naar de gewone Core 2 Duo's keek.
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 15:54:
[...]

Hardware h.264 decoding onder Linux? Daar mag je me meer over vertellen! want volgens mij bestaat het helemaal niet, maar surprise me
Nee, klopt, het is er niet. Ik had over het h.264 verhaal heen gelezen, en had gelezen over de 'gewone' MPEG2 encoder die nVidia onder Linux ondersteunt. Sorry voor de verwarring ;)
Daar heb ik toevallig een beetje ervaring mee, met de M-audio. Onder Ubuntu 6.06 gaf hij wel geluid, maar slechts aan 1 kant, en de GUI van alsamixer werkt niet goed.

Als je echter alsamixer in de terminal intikt kan je het geluid perfect instellen en werkt het goed. Kan best dat dit met Edgy allemaal alweer beter werkt.

Dat is dus met meegeleverde drivers. Er zijn ook third-party closed source drivers beschikbaar. Daar heb ik geen ervaring mee.
Ik neem aan dat je het hier over de line-out/front speaker aansluiting hebt, of heb je ook de digitale uitgang getest toevallig?

[ Voor 40% gewijzigd door Hertog op 12-01-2007 16:27 ]

Verwijderd

Hertog schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 16:10:
[...]

Een mobiele processor is inderdaad een goed idee, maar vaak worden die 'alles-in-een' bordjes niet goed ondersteund door Linux. Verder heb ik zelf nogal negatieve ervaringen met 'laptop-bordjes'. Tot slot bieden de bordjes die jij noemt niet zo veel uitbreidingsmogelijkheden. Dat was de reden dat ik toch naar de gewone Core 2 Duo's keek.
Ik zou zeggen een TV kaart erop en klaar maar inderdaad er zijn voor beide borden geen Linux drivers beschikbaar.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Hertog schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 16:10:
[...]

Nee, klopt, het is er niet. Ik had over het h.264 verhaal heen gelezen, en had gelezen over de 'gewone' MPEG2 encoder die nVidia onder Linux ondersteunt. Sorry voor de verwarring ;)
Tja da's een beetje jammer, want voor MPEG2 kan je met een XP 2500+ ook al toe.. En wat boeit een beetje CPU load nu helemaal :P. h.264 is het probleem, want dat draait gewoon amper/niet nu..

Over een HW-assisted MPEG2 decoder voor Linux weet ik trouwens ook niets, meestal gebruik je libav en die heeft volgens mij geen acceleratieopties.
[...]

Ik neem aan dat je het hier over de line-out/front speaker aansluiting hebt, of heb je ook de digitale uitgang getest toevallig?
Ohw ja idd, ik heb een hoofdtelefoon :). Ik heb geen spul met digitale ingang, denk ik. En als ik het wel heb (per ongeluk op een geluidskaart) weet ik niet hoe ik het aan moet sluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 12-01-2007 17:18 ]

Verwijderd

Ik heb mijn lijstje op dit moment al aardig in beeld.
Fedora Core 6
Asus P5W DH de Luxe
E6600
2GB G.E.I.L of Kingston reepjes
2*500GB SATA
Hauppauge PVR 350 (voorlopig 1, maar waarschijnlijk komt er snel een 2e in + een DVB-S kaart)
de grafische kaart ben ik nog niet helemaal uit...
de kast twijfel ik nog over...
Ik heb hier nog een receiver staan (Yamaha RX-V795) die ik op dit moment niet meer gebruik, maar die ik hiervoor zal gaan gebruiken. (specs)
Afbeeldingslocatie: http://www.hometheaterhifi.com/volume_6_4/images/yamaha-rx-v795a-front.jpg
Dolby Pro Logic, Dolby Digital, DTS, 5.1 etc.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Volgens linuxtv doet de Technotrend Budget S-1500 het wel goed onder Linux. Bij DVBshop kan je 'm voor een redelijke prijs krijgen samen met de CI :).

Als grafische kaart zou ik er een Geforce 7300 ofzo instoppen, tenzij je wilt gamen of bepaalde uitgangen nodig hebt. Video gaat echt niet sneller lopen met een snellere 3D chip, en een low-end kaart is stiller en zuiniger. Ik zou zelfs een onboard 6100 of 6150 preferen als het een optie voor je is.

[ Voor 24% gewijzigd door Mentalist op 14-01-2007 17:23 ]

Verwijderd

Ik ben vandaag begonnen om een eerste proof of concept te bouwen in VMware Server.
Het ziet er heel belovend uit.
Heb op dit moment de database aan het vullen met de eerste programma's voor de komende week. (wat wel heeeeeel traag gaat, maar schijnt altijd bij de eerste keer zo te zijn)
Omdat hij nu in VMware draait ziet ie de kaart natuurlijk niet, maar het gaat mij ook op de eerste configuratie en setup van alles.

Verwijderd

je zei dat je de blijkbaar al van alles over Mythtv had opgezocht behalve dan blijkbaar de officiele documentaite op de officiele website www.Mythtv.org.

kijk eens was ik vind onder hoofdstuk3 in http://www.mythtv.org/docs/mythtv-HOWTO-3.html#ss3.1
een linkje naar http://pvrhw.goldfish.org/tiki-view_articles.php een database met allemaal werkende mythtv installaties.

ik zelf heb een mythtv systeem gebouwd rond de ASUS P4RD1-mx met ati express chipset en een celeron D 410 terug geklokt naar 2.1Ghz. 512MB-ram. gebruik het vooral om dvds de ik heb omgezet naar xvid te kijken, hele dvd collectie gewoon op de hardeschijf gezet. systeem trekt het makkelijk en is nog still ook, en dat voor een netburst proccessor.

volgensmij is linux hardware support niet echt meer zo'n issue zolang een stuk hardware veel wordt gebruikt gaan er vanzelf wel mensen werken aan een driver, het is vooral voor die niet zoveel gebruikte chipsets zoals deze P4RD1-mx dat het wel even wil duren voordat de hardware support er ook is.

verder heb ik ook een via epia M10000 met via C3 1Ghz, een oudje immidels en ik kan je vertellen dat je kunt er prima een dvd of zelfs MPEG4 op kijken maar je moet dan gewoon niks anders doen want je cpu springt inderdaad naar 95%. de nieuwe C7 chips zou wel beduiden sneller moeten zijn en ook zou er Hardware MPEG4 decodering aanwezigzijn.

driver support onder linux is zeer goed voor die epia moederborden, al is het aanteraden een custom kernel te bouwen omdat de C3 en denk ook de C7 toch wel wat verschillen van de AMD en Intel proccessors. de linux kernel heeft wat optimalisaties voor deze proccessors en op mijn C3 was dat bijna 20% winst tegenover de normale i386 kernel.

Verwijderd

Klopt Docey! Daar had ik niet goed doorheen gelezen. (of beter gezegd overheen gelezen ;))
Maar ik had inmiddels de 132 pagina's van de pdf al afgedrukt en wel gevonden.
Zelfs in VMware lijkt het al aardig te draaien.
Alleen met die tv_grab_nl moet je geen haast hebben.... Had die rond half 10 aan de gang gegooid, maar heb 'm vanacht maar laten doorlopen. pffffffffffff
En ff later met de mythfilldatabase was ook aardig aan de tijd. (bijna 1,5 uur)
Last mythfilldatabase run started on 2007-01-16 02:06 and ended on 2007-01-16 03:33. Successful.
There's guide data until 2007-01-23 18:00 (7 days).
Nu is dat niet zo erg omdat ie straks toch in de crontab geslingerd wordt.
Ik was ergens een artikeltje van iemand tegengekomen dat ie voor 21 zenders 24 minuten nodig had.
Waar dat grote verschil zit weet ik dus nog niet.
de linux kernel heeft wat optimalisaties voor deze proccessors en op mijn C3 was dat bijna 20% winst tegenover de normale i386 kernel.
Kijk, dat zijn nog eens optimalisaties :)
Tnx voor de tip!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2007 09:35 ]

• MrScratch
  • Laatst online: 30-01 12:44

MrScratch

I am rubber, you are glue

Het lijkt me dat hij nu 7 dagen heeft ingelezen. Vervolgens dagelijks slechts van 1 nieuwe dag info nodig, hetgeen dus in 1/7e van de tijd kan. Daar zit vooral je winst.

Look behind you! A three headed monkey!

Verwijderd

Dat vermoeden had ik ook al.
Echter toen ik het gisteren overdag nog eens geprobeerd had, had ie 329 minuten nodig (ja, je leest het goed!) en vervolgens de mededeling dat ie niks heb kunnen toevoegen (omdat de database diezelfde nacht nog gevuld)
Dus vandaag maar weer eens geprobeerd.... En nu heeft ie "nog maar" 69 minuten nodig.
Als iemand een tip heeft, ik hoor het graag.
Wat mij verder opvalt is dat ie kanalen aan het updaten is die ik allang verwijderd heb. (bijv. Omroep Friesland, omroep Zeeland en zo nog een bosje andere)

• MrScratch
  • Laatst online: 30-01 12:44

MrScratch

I am rubber, you are glue

Welke xmltv gebruik je? Ik had tv_grab_nl_py en die had een smart update. Die bouwde een bestand op met daarin de historie en haalde in volgende stappen steeds alleen nieuwe zaken op. Echter het was mij soms onduidelijk met welke user (mythtv of root) dat draaide en daardoor werd soms de historie niet gevonden, omdat die per user werd onthouden. Misschien dat daarom die 329 minuten optrad?

Tevens zat daar een bestand bij waarin je kon aangeven welke kanalen hij wel en niet moest doen, die ook per user bestond. Nadat ik alles uiteindelijk goed had ingesteld, werkte het overigens zoals gewenst: alleen updates, alleen gewilde kanalen.

Maar het was wel een gepruts weet ik me nog te herinneren.

Look behind you! A three headed monkey!

Verwijderd

Ik gebruik nu dezelfde tv_grab_nl_py als jij. Maar ook dat maakt geen verschil.
(die smart update had ik nog niet geprobeerd overigen)
Ik ben op dit moment ff een shuttle aan het strippen met een AMD64 erin door daar FC-6 op te installeren.
Eens kijken of ik daar hetzelfde gedrag op heb.
Dan kan ik iig uitsluiten/bevestigen dat het probleem wel/niet icm VMware zit.

Had net ff wat problemen met de upgrade.
Hij had op de eoa manier 2 maal dezelfde versie van frysk geinstalleerd. :?
Vraag me niet hoe, het was een redelijke standaard-recht-toe-recht-aan-installatie.
Doordat de oude versie 2 * in de rpm-database stond kon ie geen upgrade doen ivm conflicten.
Moest dat eerst ff resolven.... (rpm --rebuilddb hielp overigen niet!)
code:
1
2
3
4
5
6
7
[root@localhost ~]# rpm -qa | grep frysk
frysk-0.0.1.2006.10.02.rh1-1.fc6
frysk-0.0.1.2006.10.02.rh1-1.fc6
[root@localhost ~]# rpm -e frysk-0.0.1.2006.10.02.rh1-1.fc6 --allmatches
[root@localhost ~]# rpm -ivh /var/cache/yum/updates/packages/frysk-0.0.1.2006.12.22.rh1-1.fc6.x86_64.rpm
Preparing...                ########################################### [100%]
   1:frysk                  ########################################### [100%]

hij is nu de upgrade weer verder aan het uitrollen.
Daarna is MythTV weer aan de beurt. :)
Dat config-bastand had ik ook aangepast door de diverse kanalen daar uit te gooien.
Maar nu zit ik alleen nog te twijfelen of ik dat bij de mythtv user of bij root heb gedaan. 8)7

Verwijderd

Kijk, hier wordt ik nou vrolijk van....
4 min. 14 sec. voor een mythfilldatabase :)
Ook de (standaard) tv_grab_nl was met 3 min. 29 sec. klaar ipv paar uur.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2007 20:31 ]

Pagina: 1