Warmtesensor voeding weghalen?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 21:38
Ik word zo gek als een deur bij het aanzetten van mijn computer |:(

Mijn pc maakt zo'n herrie dat het van de ene kant van het huis tot in het balkon zelfs te horen is (!)
Na vier jaar doe ik er wat aan, en ik ben begonnen bij de cpu-cooler. Die ding maakte zo'n herrie dat mijn buren het zelfs konden horen. Een nieuwe kopen had geen zin, driekwart van het geluid bleef nog steeds. Ik heb mijn cpu-cooler aangesloten op een molex, dus in plaats van 12v krijgt het nu 7v en maakt het geen geluid meer :9

Nu is het de beurt aan de andere grote overlast, de voeding. Ik weet niet hoe ik het stiller moet krijgen zonder dat de computer uitgaat, maar zelfs bij het kopen van een nieuwe zalman koeler maakt dat ding een kabaal. Daar gaat mijn geld voor niets :'(

Ik dacht er toen aan om een potmeter te plaatsen in de pluspool naar de fan van mijn 300Watt voeding ( de zalman koeler heb ik een vriend cadeau gegeven voor zijn eigen luidruchtige pc, bij hem werkte het WEL). Ik kan de standlager zetten, en dan hoor ik geen geluid meer :9 Alleen, bij het minste geringste valt mijn pc uit, en dat terwijl mijn pc niet eens zoveel zuipt! Software matig kan ik de temperatuursensor ook niet verhogen van mijn bios, dus nu mijn vraag:

Heeft de voeding zelf ook een temperatuursensor die ik kan verwijderen? Want mijn cpu ik weet zeker dat het niet daar aan ligt, ik heb al maanden mijn cpu-fan op 7v staan en bij die-hard gaming viel het niet eens uit. Zet ik mijn voedingsfan een klein beetje maar lager, valt het uit! Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 17:18
Ik heb wel een idee. Koop een fanless voeding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koop een normale voeding, ik schat dat je een qteck heb.

Coolmaster IGreen/realpower onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

In je voeding zit meestal wel een temperatuurssensor. Bij mij zit die op een zeer klein printje op één van de koelvinnen. Of het een goed idee is deze weg te nemen? Ik vrees van niet: 'k heb het al eens geprobeert en één van de schakelende FET's heeft toen de geest gegeven. :(
Als je voeding al uitschakeld bij de geringste verandering van je voedingsfansnelheid zit je al redelijk krap qua warmte afvoer. Bij (héééél) oude stevige voedingen lukt dit wel (die blijven zelfs werken zonder fan >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 12:44
ff offtopic, maar het lijkt me veiliger om een zener diode te gebruiken om je CPU fan minder snel te laten draaien, dan die op een molex te steken. Hetzelfde kan je waarschijnlijk ook wel doen met je PSU-fan.

Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Zener_diode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Vlug enkele fotos getrokken van de voeding uit een oudere PII

Sensor op koelvin
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm080124/sensor1.JPG

Closeup van temperatuurssensor
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm080124/sensor2.JPG

ik denk dat dit nog een voeding is van 250W maar 'k ben niet zeker (der staat nix op).
Deze schakelt ook uit als de fan uit staat. Bij deze voeding is de snelheid van de fan wel geregeld via de t-sensor. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Ik hoop dat je een vermogenspotmeter gebruikt hebt voor je fan, want met een simpel potmetertje gaat dat niet lukken. Sommige mensen denken dat elk apparaat te regelen is door ergens zomaar een potmetertje tussen te zetten :X Natuurlijk is een fan wel iets simpels, maar gebruik dan een lm317 schakeling oid.
Een nieuwe zalman-koeler lost natuurlijk niet ineens alles op. Een stillere voeding waarschijnlijk wel ;)

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-08 09:38
inderdaad, een stille voeding is niet alleen een stille fan erin, maar ook hogere efficientie, waardoor minder warmteafgifte enz.

Ik stem ook voor een nieuwe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:39

virus.elektro

profesionele monitor sloper

printje niet weg halen. het zit er niet voor niks. ik denk trouwens dat de fan via pwm geregeld wordt en dan maakt jou potmetertje niet echt veel verschil

heb je trouwens al gewoon eens gevoeld aan je voeding voor het zelfde geld is deze gewoon een heethoofd en zet tie daarom die fan zo hoog

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 21:38
tinus89 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 13:15:
inderdaad, een stille voeding is niet alleen een stille fan erin, maar ook hogere efficientie, waardoor minder warmteafgifte enz.

Ik stem ook voor een nieuwe voeding.
Een nieuwe voeding die fan heeft zal denk ik niet werken, een fanless voeding, bedoel je een met waterkoeling? Die is best duur volgens mij. Ik zoek een coolermaster voor 300 Watt, hoger dan dat is best duur en niet nodig bij mij. Kent iemand toevallig een link naar dat?

Het lijkt me ook zonde om geld te verspillen aan een nieuwe voeding als ik de temperatuursensor eruit kan proberen te halen. Is dat zo riskant als het hier wordt verteld?

[ Voor 9% gewijzigd door melkislekker op 01-01-2007 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Ja jho gelijk doen! Die temperatuur sensor weg halen.
Dan weet je het zeker dat je morgen een nieuwe voeding kan halen, of nog erger een nieuw PC kunt samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Een link naar de Pricewatch kunnen we wel geven ;) Er zijn ook voedingen zonder fan en zonder waterkoeling, die hebben een heel groot koelblok en zijn behoorlijk prijzig. Er zijn ook gewoon stille voedingen met fan. Ik heb een tagan, en die is ook stil.

Iig niet de temp sensor eruit halen.

Casemod: Cubeleon

Pagina: 1