[BBG] High-end gamesysteem januari 2007

Pagina: 1
Acties:
  • 304 views sinds 30-01-2008

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:43
Dit is mijn eerste BBG, so be gentle :Y) Omdat er de afgelopen twee maanden redelijk wat veranderd is en ik geen simpel copy/paste-werkje wil afleveren heb ik de configuratie van de vorige BBG eens even op de schop genomen en er wat anders van gemaakt:

OnderdeelProductPrijs
ProcessorIntel Core 2 Duo E6600 (2,4GHz)€280,33
MoederbordAsus P5N32-E SLI€198,95
CPU-koelingArctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)€15,48
GeheugenOCZ 1GB x 2 (2GB) PC4300 DDR2 (CL4)€194,01
VideokaartAsus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3€528,84
Harddisks2x Western Digital Caviar SE16 WD3200KS, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)€174,10
BehuizingAntec TX1050B SOHO Tower case (500 watt)€71
DVD-branderNEC AD-7173 18x€29,83
MonitorSamsung SyncMaster 204B (20.1", 5ms)€333,33
LuidsprekersCreative Inspire T7900€93,46
ToetsenbordLogitech G15 Gaming Keyboard (USB)€60,23
MuisLogitech G5 Laser Mouse (USB)€48,85
HeadsetLogitech Precision Gaming Headset€24,70
DiskettestationALPS Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart)
Totaalprijs bij opstellen BBG
€8,25
€2061,36

Ik zit iets over het budget van €2000, wat voornamelijk komt door mijn keuze voor de 20" monitor. Ik heb expres voor een 20" monitor gekozen die niet breedbeeld is, omdat non-breedbeeld een flinke lading meer pixels oplevert, door de hogere resolutie van 1600x1200. Verder is er natuurlijk geen ontkomen aan de GeForce 8800 GTX in een high-end gamesysteem, dus dat is logisch. Het moederbord is van de Asus P5N32-SLI Premium/WiFi-AP naar de Asus P5N32-E SLI gegaan, omdat ik weinig voordeel zag van de ingebouwde wifi (echte gamers spelen via een utp-kabel, niet via wifi :+) en laatstgenoemde weer een nieuwere chipset bevat.

Bij de hardeschijven heb ik deze keer gekozen voor de 320GB-variant ipv de 250GB'ers, omdat momenteel de 320GB-hd's de beste prijs/grootte-verhouding hebben. De keuze voor Western Digital is een vrij persoonlijke, ikzelf heb er goede ervaringen mee, schijven zijn vaak stil, worden niet al te heet en leveren goede prestaties. Geen gamecontroller deze keer, vooral vanwege het feit dat ik het budget al overschreden was, maar ook omdat er tegenwoordig gewoonweg bar weinig spellen op de pc zijn die er echt goed gebruik van maken.

Dus barst maar los, vooral suggesties over hoe ik de totaalprijs iets zou kunnen drukken (ander moederbord?) zijn welkom. En uiteraard mogen voorstellen voor andere onderdelen ook, zolang het maar gegrond is :)

The devil is in the details.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou toch voor iets sneller geheugen gaan ivm het overklokken van de E6600. Om geld te besparen misschien toch gaan voor de iets langzamere 8800GTS ?

[ Voor 32% gewijzigd door PilatuS op 31-12-2006 19:30 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
De Seagate schijf presteert over het algemeen het beste (wordt hier ook vaak aangeraden) dus die zou ik doen ipv de WD. Verder zou het geheugen eventueel nog wat sneller kunnen ivm overklokken enzo, maar ik weet niet of dat bij een high-end gamesysteem hoort. Ik zou het zelf wel prettiger vinden. De monitor kan eventueel nog wel wat goedkoper. Persoonlijk heb ik toch liever een widescreen scherm. Steeds meer games ondersteunen het, en dat die iets minder pixels hebben... tsja. Niet boeiend imo.

• Hahn
PilatuS schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:29:
Ik zou toch voor iets sneller geheugen gaan ivm het overklokken van de E6600.
Ik had in eerste instantie Corsair PC5400 CL4 geheugen gepakt, maar dan wordt het budget nog meer overschreden (ruim €30 duurder)... Als ik ergens ±€100 op zou kunnen besparen zou het wel kunnen :P
Om geld te besparen misschien toch gaan voor de iets langzamere 8800GTS ?
De GTS is niet zo gek veel goedkoper, terwijl de prestaties er toch wel wat minder op worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Hahn op 31-12-2006 19:33 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Hahn schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:31:
[...]

Ik had in eerste instantie Corsair PC5400 CL4 geheugen gepakt, maar dan wordt het budget nog meer overschreden (ruim €30 duurder)... Als ik ergens ±€100 op zou kunnen besparen zou het wel kunnen :P
Mobo kan eventueel wat goedkoper. SLI is imo nogal onzinnig. Kan best een SLI-loos moederbord gepakt worden. Bespaar je toch gauw 50 euro.

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

en waarom een kaart van asus? ik weet om eerlijk te zijn niet hoe het met de 8800 zit, maar toen ik me nog intereseerde voor dit soort dingen koos ik nooit voor asus omdat die vaak van het reference PCB ontwerp van nvidia/ati afweken.
En dat had dan weer te maken met het flashen van diverse biossen etc

wat je nog niet hebt vermeld is, ga je overclocken? of wil je gewoon een goed systeem en wil de de optie voor overclocken open laten? of wil je absoluut niets met overklokken doen

• PilatuS
  • Niet online
Zoals de P5B. Ik vind SLI ook niet echt nodig. Meestal is het toch beter om een kaart te kopen van de volgende generatie dan om SLI te gaan draaien met 2 verouderde kaarten.
De GTS is niet zo gek veel goedkoper, terwijl de prestaties er toch wel wat minder op worden.
Er gaat toch meer dan 100 euro af. Het is idd wel zo dat de GTS weer een stukkie langzamer is dan de GTX.

[ Voor 38% gewijzigd door PilatuS op 31-12-2006 19:35 ]

• Hahn
RoD schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:32:
[...]

Mobo kan eventueel wat goedkoper. SLI is imo nogal onzinnig. Kan best een SLI-loos moederbord gepakt worden. Bespaar je toch gauw 50 euro.
Yup, zat ik dus zelf ook aan te denken, alleen ben ik helaas niet zo bekend op moederbordgebied. SLI hoeft niet per se, maar onboard LAN, RAID en sound zijn wel vereisten, omdat er anders weer kosten bijkomen. Dus roep maar indien je suggesties hebt.

• RoD
  • Niet online

RoD

Hahn schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:34:
[...]

Yup, zat ik dus zelf ook aan te denken, alleen ben ik helaas niet zo bekend op moederbordgebied. SLI hoeft niet per se, maar onboard LAN, RAID en sound zijn wel vereisten, omdat er anders weer kosten bijkomen. Dus roep maar indien je suggesties hebt.
Goedkopere mobo's (ik noem een P5B-E) hebben deze features ook. Keuze zat als onboard LAN, Raid en sound vereisten zijn :)
Mijn keus zou voor de P5B-E zijn. Prima bordje (hier ook vaak aangeraden)

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Nu weet ik dat er in dit high-end systeem zoveel mogelijk prestaties geleverd dienen te worden, maar is het niet een beetje onverstandig om een 8800 te adviseren met de problemen die recentelijk op de frontpage stonden?
Link

Anyhow.. Ik hoor niet bij de hardcore gamers, en ook ben ik geen early adopter. Misschien was dit een overbodige reply. In dat geval excuses :)

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Hahn
pokeran schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:33:
en waarom een kaart van asus? ik weet om eerlijk te zijn niet hoe het met de 8800 zit, maar toen ik me nog intereseerde voor dit soort dingen koos ik nooit voor asus omdat die vaak van het reference PCB ontwerp van nvidia/ati afweken.
En dat had dan weer te maken met het flashen van diverse biossen etc
Asus is gewoon een degelijk merk die qua prijs het goed doet, dus vandaar.
wat je nog niet hebt vermeld is, ga je overclocken? of wil je gewoon een goed systeem en wil de de optie voor overclocken open laten? of wil je absoluut niets met overklokken doen
Overklokken heeft geen prioriteit, maar als de mogelijkheid er is dan mag ie wel benut worden :)
RoD schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:31:
De Seagate schijf presteert over het algemeen het beste (wordt hier ook vaak aangeraden) dus die zou ik doen ipv de WD. Verder zou het geheugen eventueel nog wat sneller kunnen ivm overklokken enzo, maar ik weet niet of dat bij een high-end gamesysteem hoort. Ik zou het zelf wel prettiger vinden. De monitor kan eventueel nog wel wat goedkoper. Persoonlijk heb ik toch liever een widescreen scherm. Steeds meer games ondersteunen het, en dat die iets minder pixels hebben... tsja. Niet boeiend imo.
Meer games ondersteunen het, maar intussen ondersteund het gros van de huidige games het nog niet (voornamelijk ouder dan een jaar of wat, maar dat wordt uiteraard ook nog veel gespeeld).
PilatuS schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:33:
[...]

Er gaat toch meer dan 100 euro af. Het is idd wel zo dat de GTS weer een stukkie langzamer is dan de GTX.
Videokaart is toch wel topprioriteit, samen met de processor, in een high-end gamesysteem, dus daarop liever niet besparen tenzij het uiterst nodig is.
MediJack schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:39:
Nu weet ik dat er in dit high-end systeem zoveel mogelijk prestaties geleverd dienen te worden, maar is het niet een beetje onverstandig om een 8800 te adviseren met de problemen die recentelijk op de frontpage stonden?
Link

Anyhow.. Ik hoor niet bij de hardcore gamers, en ook ben ik geen early adopter. Misschien was dit een overbodige reply. In dat geval excuses :)
Het probleem waar je heen linkt gaat over een PCI-e 8x slot-probleem, zolang er niet van SLI gebruik wordt gemaakt (wat in dit geval niet het geval is dus) zal zo'n slot niet zo snel aan de pas komen. En het zijn voornamelijk kinderziektes die ook veroorzaakt worden doordat het videokaarten zijn die gebaseerd zijn op DirectX 10.

[ Voor 19% gewijzigd door Hahn op 31-12-2006 19:42 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Hahn schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:39:

[...]
Meer games ondersteunen het, maar intussen ondersteund het gros van de huidige games het nog niet (voornamelijk ouder dan een jaar of wat, maar dat wordt uiteraard ook nog veel gespeeld).
Klopt. Maar vaak is er wel een werkende manier te vinden om toch widescreen te krijgen. Maar het blijft ook heel sterk een persoonlijke voorkeur. Ik zou zelf widescreen willen, iemand anders juist weer niet. Maar dat veel games het niet ondersteunen valt wel mee volgens mij. Zie ook www.widescreengamingforum.com
Maargoed, blijft dus een beetje een persoonlijke kwestie.

• Hahn
RoD schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:43:
[...]

Klopt. Maar vaak is er wel een werkende manier te vinden om toch widescreen te krijgen. Maar het blijft ook heel sterk een persoonlijke voorkeur. Ik zou zelf widescreen willen, iemand anders juist weer niet. Maar dat veel games het niet ondersteunen valt wel mee volgens mij. Zie ook www.widescreengamingforum.com
Maargoed, blijft dus een beetje een persoonlijke kwestie.
Voor die-hard gamers is het toch wel van belang dat alles eruit ziet zoals het moet zien, waardoor je in sommige gevallen dus echt voor een 4:3 monitor zult moeten gaan. Ik zal in ieder geval in de BBG zelf wel een widescreen alternatief aandragen :)

• PilatuS
  • Niet online
Als het moederbord een P5B wordt kan het geld dat er over blijft gestoken worden in beter geheugen.
pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL4 (Corsair, TWIN2X2048-6400C4)

Dan zit de eindprijs nog wel wat boven de 2000 maar ik vind dat bij een E6600 wel de mogelijkheid moet zijn voor overklokken aangezien al die CPU's goed oc'en.

• Hahn
PilatuS schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:45:
Als het moederbord een P5B wordt kan het geld dat er over blijft gestoken worden in beter geheugen.
pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL4 (Corsair, TWIN2X2048-6400C4)

Dan zit de eindprijs nog wel wat boven de 2000 maar ik vind dat bij een E6600 wel de mogelijkheid moet zijn voor overklokken aangezien al die CPU's goed oc'en.
€50 besparen om vervolgens €70 meer uit te gaan geven zet natuurlijk ook niet echt zoden aan de dijk :P Ik denk dat PC5400 Corsair dan verstandiger is.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27
Hahn schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:31:
[...]
Niet zo gek veel goedkoper? 100 Euro scheelt imho toch wel wat. En mochten de prestaties naar verloop van tijd niet meer voldoende zijn, kun je er een tweede bij prikken.

En tegen de tijd dat dat niet meer 'voldoende' presteerd is er al minstens 1 nieuwere generatie op de markt.

Met het geld wat je uitspaart zou je sneller geheugen kunnen kopen (PC6400 uiteraard want C2D's kun je makkelijk op een 400MHz FSB laten werken). Overigens zou ik zoiezo voor PC6400 gaan want het is maar zo'n 10 Euro duurder maar heeft qua snelheid wel een langere levensduur.

pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (Kingston, KHX6400D2LLK2/2G)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Hahn
NitroX infinity schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:47:
[...]
Niet zo gek veel goedkoper? 100 Euro scheelt imho toch wel wat. En mochten de prestaties naar verloop van tijd niet meer voldoende zijn, kun je er een tweede bij prikken.

En tegen de tijd dat dat niet meer 'voldoende' presteerd is er al minstens 1 nieuwere generatie op de markt.

Met het geld wat je uitspaart zou je sneller geheugen kunnen kopen (PC6400 uiteraard want C2D's kun je makkelijk op een 400MHz FSB laten werken). Overigens zou ik zoiezo voor PC6400 gaan want het is maar zo'n 10 Euro duurder maar heeft qua snelheid wel een langere levensduur.

pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (Kingston, KHX6400D2LLK2/2G)
Ah kijk, dat geheugen was ik nog niet tegengekomen, terwijl dat wel zeer netjes is. De vraag blijft dan wel of er voor een GeForce 8800 GTX gegaan moet worden zonder SLI-moederbord, of SLI + 8800 GTS om de mogelijkheid open te laten om er later nog een 8800 GTS bij te prikken?

Verwijderd

Wat ik nooit heb begrepen is waarom er bij zo'n highend gamesysteem altijd een logitech headset zit?
Kies dan een Senheisser PC160, Steelpad 5H of Speed-link Medusa. Ook is de G5 muis bij de serieuze gamers een stuk minder populair dan de Microsoft IntelliExplorer 3.0 of MX518.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 19:56 ]

• NitroX infinity
SLI uiteraard. Nu een GTS, over een half jaar een GTX en nog een half jaar later nog een GTX erbij. Zo blijf je minimaal high-end voor een jaar.

Tijdsduur is uiteraard een schatting :P

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Houdt er rekening mee dat slechts een paar shops die Kingston zo goedkoop hebben, waarvan 2 met slechte shopsurvey en 1 waarbij ik t betreffende geheugen niet kan terugvinden.

Deze kost 230 euro bij OBS:

pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P8002GK)

• NitroX infinity
PC Prijstopper heeft 'm er wel bijstaan hoor; http://webshop.pcprijstop...t=viewProd&productId=4375

Tenzij dat DDR400 is en niet 400MHz :P

Wacht ff, daar staat gewoon DDR. Zou het nou fout in de PW staan of staat het fout op hun site?

Maar dan nog. Als je zo'n ding van €230 koopt zit je ook wel onder de 2000 Euro, dus zo'n ramp is het niet.

[ Voor 40% gewijzigd door NitroX infinity op 31-12-2006 20:07 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
NitroX infinity schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:57:
SLI uiteraard. Nu een GTS, over een half jaar een GTX en nog een half jaar later nog een GTX erbij. Zo blijf je minimaal high-end voor een jaar.

geloel..
Er kan gekozen worden voor een GTS, dan wel een GTX-versie. Maar het is niet verstandig om over een halfjaar weer een GTX erbij te plaatsen.
Tegen die tijd is de GTX nog steeds een prijzige kaart en zal je een vrij beperkte snelheidswinst krijgen. Het is niet zo dat de kaart 2x zo goed presteert.
De kans is ook groot dat tegen de tijd dat een 8800GTS/GTX te traag wordt, dat er dan een weer een flink snellere kaart is uitgekomen.
In oktober vorig jaar was de 7800GTX de topkaart. Daarna volgde de 1900-serie van ATI, de 7900-serie van Nvidia en de 1950-serie van ATI. Ik denk dat dit het komende jaar ook gaat gebeuren.

Andere nadelen:
de 8800GTX is een niet echt zuinige kaart. Wil je die in SLI gaan draaien, dan heb je ook een flink goede voeding nodig. Of de huidige dat kan betwijfel ik.
Dus moet je ook voor een duurdere voeding kiezen. Dubbel duurder dus.

Neen, SLI is geen goede keuze. SLI is alleen leuk voor mensen die gelijk 2 kaarten kopen, die dus kiezen voor pure prestatie koste wat het kost.
Het is gewoon onzin om te veronderstellen dat videokaarten snel goedkoper worden.

Het is vaker zo dat een concurrent een goedkopere kaart op de markt brengt, die beter presteert als de oudere ex-topkaart.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

NitroX infinity schreef op zondag 31 december 2006 @ 19:57:

krijg je net als de 7800 een refresh en zeg maar dag dag :w tegen dat plan

gewoon een goedkoper mobo (die Gigabyte 965 chipset based mobo's schijnen het ook erg goed te doen en niet zo duur te zijn, kijk daar eens naar?) en die GTX houden, en wat sneller ram :)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Quacka
over de kast.
Dit al gelezen:

http://tweakers.net/productsurvey/118977
Kennelijk zit er geen beste voeding in...

[ Voor 22% gewijzigd door Quacka op 31-12-2006 20:40 ]

• Hahn
Quacka schreef op zondag 31 december 2006 @ 20:40:
over de kast.
Dit al gelezen:

http://tweakers.net/productsurvey/118977
Kennelijk zit er geen beste voeding in...
Ai, da's niet zo best :P Dan zal ik maar eens een goede vervanger zoeken.

Heb een beetje zitten smokkelen met paar onderdelen (stuk goedkoper moederbord en toch maar widescreen monitor, scheelt flink in de centen):

OnderdeelProductPrijs
ProcessorIntel Core 2 Duo E6600 (2,4GHz)€280,33
MoederbordGigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)€105,89
CPU-koelingArctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)€15,48
GeheugenKingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 (CL4)€230,53
VideokaartAsus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3€528,84
Harddisks2x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)€169,86
BehuizingAntec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)€97,80
DVD-branderSamsung SH-S182M 18x€25,-
MonitorSamsung SyncMaster 205BW (20", wide, 6ms g>g, D-Sub/DVI-D, Zilver)€281,71
LuidsprekersCreative Inspire T7900€93,46
ToetsenbordLogitech G15 Gaming Keyboard (USB)€60,23
MuisLogitech G5 Laser Mouse (USB)€48,85
HeadsetSennheiser PC-160 (Stereo)€70,-
DiskettestationALPS Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart)€8,25
Totaalbedrag bij opstellen BBG€2016,23

Heb zo'n beetje alle opmerkingen erin verwerkt, behalve de muis dan, dat is iets persoonlijks (ik zou zelf ook voor de MX518 gaan, sterker nog, die héb ik, maar laser zou weer beter moeten zijn enzo).

[ Voor 98% gewijzigd door Hahn op 01-01-2007 02:46 ]

• NitroX infinity
Laser zou beter moeten zijn? Lees even nieuws: Zeventien muizen blootgesteld aan nieuwe laboratoriumtest

De MX500 in combinatie met een overgeklokte USB is volgens dat artikel nog altijd de beste gamers muis. Pagina 21 laat leuke grafiekjes zien.

• Hahn
NitroX infinity schreef op maandag 01 januari 2007 @ 11:11:
Laser zou beter moeten zijn? Lees even nieuws: Zeventien muizen blootgesteld aan nieuwe laboratoriumtest

De MX500 in combinatie met een overgeklokte USB is volgens dat artikel nog altijd de beste gamers muis. Pagina 21 laat leuke grafiekjes zien.
Let op de 'zou moeten zijn'? En sowieso lijkt me USB overklokken niet iets wat iedere standaard gamer doet.

• NitroX infinity
Ja, ik zag dat stukje zin wel ;) Maar een standaard gamer heeft waarschijnlijk ook niet zo'n duur systeem, dit lijkt me meer iets voor een gamer op formaat, en die willen nog wel eens overklokken om die extra paar fps'jes te halen :)

Maar goed, de MX500 staat helaas nog maar bij één shop in de PW dus valt die al af. De MX518 daarintegen is nog volop verkrijgbaar en ook beter dan die lasermuisjes. Scheelt je ook weer zo'n €7.

Qua keyboard zou je overigens ook voor de G11 kunnen gaan, scheelt ook weer zo'n €10 in de prijs en volgens mij verschillen de G15 en G11 alleen in het LCD scherm.

• Hahn
Maar dat LCD scherm is júist leuk voor de gamer, omdat je daar allerlei informatie op kan laten verschijnen ;)

• NitroX infinity
Overigens, met het oog op dit nieuws: nieuws: 'Nvidia GeForce 8800 voldoet niet aan pci-e-specificatie'

Is het wel zo verstandig om voor een 8800 te gaan? (En dan heb ik het natuurlijk niet over het performance aspect)

Verwijderd

NitroX infinity schreef op maandag 01 januari 2007 @ 11:43:
Overigens, met het oog op dit nieuws: nieuws: 'Nvidia GeForce 8800 voldoet niet aan pci-e-specificatie'

Is het wel zo verstandig om voor een 8800 te gaan? (En dan heb ik het natuurlijk niet over het performance aspect)
Daar wou ik net een opmerking over schrijven.
De 8800GTX en GT (Tot nu toe) hebben al wat problemen ondervonden omdat ze naar mijn mening veel te snel op de markt zijn gekomen. Er was wat met een bepaald iets wat ze vergeten hebben om op de printplaat te zetten? En nu de PCI-E specificaties.
Hahn schreef op maandag 01 januari 2007 @ 11:37:
Maar dat LCD scherm is júist leuk voor de gamer, omdat je daar allerlei informatie op kan laten verschijnen ;)
Mijn persoonlijke mening over het LCD display.
Het is op zich wel leuk, maar het is onhandig als je op je toetsenbord gaat kijken wat je 'stats' zijn.
Voor een FPS heb je een heel aantal games waar het wat sneller gaat , F.E.A.R Bijvoorbeeld, daar zou het onhandig zijn.
Bij Rainbow Six zou het juist wél weer handig zijn. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2007 11:49 ]

• NitroX infinity
Inderdaad, je ogen zijn gericht op het beeldscherm. Als je dan naar je keyboard moet kijken voor wat stats die ook wel op het beeldscherm kunnen staan, vraag je er gewoon om om gefragged te worden.

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:38
Ik vind eigenlijk dat voor een High-End game systeem die overigens in mijn ogen moet bestaan uit allemaal High-End onderdelen niet voor de NEC of de Samsung DVD brander moet worden gekozen maar voor de Plextor-PX-760SA
Deze 18x brander is onlangs door Hardware.info bekroont tot beste DVDbrander en bevat ook nog een SATA aansluiting.

Verder zou ik toch voor het eerder gekozen OCZ geheugen gaan of voor de Kingston KHX6400D2LLK2 die voor €204 beschikbaar is. Iemand die €2000+ investeert in een High-End systeem gaat volgens mij echt niet ook nog zijn nieuwe onderdelen zitten overklokken.

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

• NitroX infinity
Sunturion; maar over een jaar of twee dan? Dan is overklokken waaarschijnlijk wel aan de orde. En dan kun je beter nu al spul kopen wat daar op toegespitst is zodat je later niet weer geld hoeft uit te geven.

Overigens is het dus niet duidelijk of dat geheugen van 204 euro nou DDR of DDR2 is. Dus dat valt al af.

• Dutch_Razor
Op tab duwen om te zien hoeveel kills/deaths en wat je rank in de ronde is duurt langer dan even naar beneden op t schermpje kijken...

• andreZH
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-01 03:39
Naar mijn idee is 26,4% van het budget voor de video kaart echt te gek helemaal als je dit gelezen hebt http://www.tomshardware.c...00_needs_the_fastest_cpu/
hier staan de alternatieven: pricewatch: MSI Radeon RX1950 XTX 512MB DDR4 (PCI-e, 2x DVI) RX1950XTX-VT2D512E € 340,-
Een snellere Core2Duo is prijs technisch niet interesant.
Verder de ABIT AB9pro €143,-
en Corsair 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL4 (Corsair, TWIN2X2048-6400C4) €262,90
Totaal € 1533,14 is er dus nog 466,86 te versleutelen.

• Hahn
sunturion schreef op maandag 01 januari 2007 @ 11:55:
Ik vind eigenlijk dat voor een High-End game systeem die overigens in mijn ogen moet bestaan uit allemaal High-End onderdelen niet voor de NEC of de Samsung DVD brander moet worden gekozen maar voor de Plextor-PX-760SA
Deze 18x brander is onlangs door Hardware.info bekroont tot beste DVDbrander en bevat ook nog een SATA aansluiting.
Mja, ik zie niet echt in waarom er €45 meer moet betaald worden voor een DVD-brander in een gamesysteem. Sinds wanneer is een brander van cruciaal belang voor het spelen van spellen?
Verder zou ik toch voor het eerder gekozen OCZ geheugen gaan of voor de Kingston KHX6400D2LLK2 die voor €204 beschikbaar is. Iemand die €2000+ investeert in een High-End systeem gaat volgens mij echt niet ook nog zijn nieuwe onderdelen zitten overklokken.
In het 2e systeem die ik vannacht heb gepost staat al dat Kingston PC6400 geheugen.
NitroX infinity schreef op maandag 01 januari 2007 @ 11:43:

Zoals ik op de vorige pagina al zei, het probleem is dit:
Het resultaat daarvan is dat verschillende 8800-kaarten dienst weigeren in pci express x8-slots van meerdere moederborden.
En aangezien de kaart niet in een PCI-e x8, maar in een PCI-e x16 slot geduwt gaat worden, zie ík niet echt problemen.

[ Voor 24% gewijzigd door Hahn op 01-01-2007 13:30 ]

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:38
Hahn schreef op maandag 01 januari 2007 @ 13:28:
[...]
Mja, ik zie niet echt in waarom er €45 meer moet betaald worden voor een DVD-brander in een gamesysteem. Sinds wanneer is een brander van cruciaal belang voor het spelen van spellen?
Daar heb je inderdaad een punt. Maar hetzelfde kan je zeggen van de speakers. Hoeveel gamers ken jij die daadwerkelijk gebruik maken van een 7.1 surroundsound speakerset bij het gamen en die dan ook nog de speakers daadwerkelijk in 7.1 opstelling hebben staan.
De meeste gebruiken toch liever hun headset.

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-12-2025
Afbeeldingslocatie: http://img396.imageshack.us/img396/959/2000pclr1.png

Heb even dit plaatje gemaakt omdat de winkelmand sectie het niet echt deed en daardoor ik de link niet heb kunnen neerzetten.

- Behuizing en Voeding

Ik snap niet dat hierop zo bezuinigd is voor een High-End Gamesysteem. € 71,- voor een behuizing met voeding in een budget van € 2000,- ?

Vandaar dat ik heb gekozen voor de Mystique 631 + Antec Neo HE 550 Watt. Een degelijke behuizing met een goede voeding waarmee je ook nog wel een extra 8800GTX kaartje zou kunnen trekken.

- Processor

Niks op aan te merken natuurlijk, de meeste zijn zeer goed over te clocken (ligt meestal aan welke serie je hebt).

- Geheugen

Ik heb voor duurder Kingston geheugen gekozen i.v.m het overklokken, sommige willen het wel doen andere niet. En met de kijk op de toekomst.

Moederbord

Altijd een lastige keuze. Maar het moederbord wat je gekozen heb is goed genoeg en voor later een extra 8800GTX kaartje erbij, zit goed onboard geluid op en heeft ook goeie overclock mogelijkheden.

Videokaart

Dat is natuurlijk een simpele keuze. In de vorige BBG was er nog de 7950X2 maar nu valt de 8800GTX niet meer weg te denken.

Hardeschijf

Ik heb maar voor 1 hardeschijf van 320 GB gekozen omdat je daar wel genoeg aan heb. Oke RAID werkt natuurlijk sneller maar de kans dat je data kwijt raakt is 2 keer zo groot en ik denk dat niet iedereen van de totale 640 GB gebruikt maakt.

DVD-brander en DVD-lezer

Makkelijke keuze natuurlijk, NEC is 1 van de betere merken op het gebied van DVD-branders / lezers. Zilver past natuurlijk mooi bij de kast.

Diskette-station

Sommige vragen zich wel eens af waar dit nog voor dient omdat je BIOS kan updaten via Windows of USB stick etc. Ik denk maar, altijd handig om te hebben als je nog oude diskette's heb.

Processorkoeler

De Arctic 7 Freezer Pro is een degelijke koeler voor het geld wat je er voor betaald. Maar kan ook luidruchtig zijn. Daarom gekozen voor de 9700, die is stiller en koeler dan de Arctic maar je betaald er wel iets meer voor.

Invoer-apparatuur

De G15 en de G5 zijn bij elkaar een dodelijke combinatie, en in de gamewereld zijn ze allebei een must have.

Headset

Ik heb alleen voor een Headset gekozen, omdat je als gamer niet echt vaak je speakers zal gebruiken en daarvoor vind ik het overbodig. Logitech Precision Gaming, het woord zegt al genoeg.

Monitor

Ik vind 20" toch wel een beetje overkill voor een High-End Gamesysteem. Ik vind 19" zat. De 940BF heeft een lage reactietijd, een goede inkijkhoek en contrast.

Muismat

Ik heb er een muismat bij gedaan. Namelijk de Steelpad 4D heeft een ruwe en gladde kant, anti-slip en dat soort fratsen en is natuurlijk van uitstekende kwaliteit. Ook een must have voor gamers.

Dit was mijn lijstje qua opmerkingen en aanpassingen. Hopelijk kunnen jullie hier iets mee. Ik vind het weliswaar jammer dat ik een Nieuwsposter / Redactie een Direct Message heb moeten sturen waar de High-End Gamesysteem topic nou op zich heeft laten wachten, maar gelukkig is hij er.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• RoD
  • Niet online

RoD

20" overkill voor een gamesysteem? Dat ben ik absoluut met je oneens. Bij games is het heerlijk om een groter scherm te hebben. 20" vind ik toch wel de minimale grootte wat je bij zo'n systeem doet.

Verder vindt ik het onzinnig om er eventueel een 2e 8800GTX in te zetten. Dat vind ik juist een punt waarop bespaard kan worden. Ik ben het dus wel eens met de keuze van Hahn hier

• Hahn
sunturion schreef op maandag 01 januari 2007 @ 15:27:
[...]

Daar heb je inderdaad een punt. Maar hetzelfde kan je zeggen van de speakers. Hoeveel gamers ken jij die daadwerkelijk gebruik maken van een 7.1 surroundsound speakerset bij het gamen en die dan ook nog de speakers daadwerkelijk in 7.1 opstelling hebben staan.
De meeste gebruiken toch liever hun headset.
Hmm, speakers zijn op zich inderdaad geen hoognodige vereiste, daar zal ik nog even over nadenken.

En robvanderaart, het systeem in de startpost klopt al niet meer, verderop heb ik een nieuw systeem gepost ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 01-01-2007 18:32 ]

• Fast-Forward
  • Laatst online: 29-01 19:12
Het kan zijn dat de voeding van de behuizing niet gaat passen bij het moederbord.

De PC builder van alternate.nl geeft aan dat deze gekozen combinate van moederbord en behuizing voor problemen zal zorgen. Meer weet ik er niet van :/

Misschien moet je een losse voeding overwegen zoals de scherpgeprijsde en kwalitatieve ASUS 450W:

Markuzi in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 14"

• RoD
  • Niet online

RoD

Fast-Forward schreef op maandag 01 januari 2007 @ 20:10:
Het kan zijn dat de voeding van de behuizing niet gaat passen bij het moederbord.

De PC builder van alternate.nl geeft aan dat deze gekozen combinate van moederbord en behuizing voor problemen zal zorgen. Meer weet ik er niet van :/

Misschien moet je een losse voeding overwegen zoals de scherpgeprijsde en kwalitatieve ASUS 450W:

Markuzi in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 14"
Er zit al een kwalitatief goede voeding in. En ik vraag me af waarom er dan problemen zouden kunnen komen. Weet je ook wat voor problemen dat dan zouden moeten zijn? Ik heb zelf nergens problemen gezien eigenlijk...

• Fast-Forward
  • Laatst online: 29-01 19:12
Dit is de precieze foutmelding van het moederbord i.c.m. de behuizing:

Voeding - Moederbord• De geselecteerde voeding is helaas niet geschikt voor het moederbord. De aansluitingen van deze 2 componenten moeten identiek zijn.

Misschien ligt het aan de stekkers/pluggen waarmee de componenten op elkaar aangesloten worden...

• Hahn
Lijkt me vrij sterk :? Het is een ATX moederbord en een ATX voeding.

• robvanderaart
De PC Builder van Alternate klopt wel vaker niet.

http://www.alternate.nl/h...=gpeg35&showTechData=true

http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=14451

[ Voor 59% gewijzigd door robvanderaart op 01-01-2007 23:24 ]

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:20
Dit is wat ik zou kopen met dergelijk budget...

http://tweakers.net/ext/p...%2C94253%2F1%2C147004%2F1

Onderbouwing :)

- Processor spreekt voor zich
- Scythe Ninja koeler is goedkoper als een zalman, onhoorbaar, koelt beter en kost minder (houdt hier een x2 3800+ @ 2.6Ghz @ 35° @ full load en 20° @ idle)
- Geheugen is het goedkoopste pc2 6400 geheugen (ook ivm oc interessant)
- Moederbord heb ik gekozen omdat er zeer positieve commentaar van te lezen is. SLI of Crossfire is niet nodig vind ik, voor het extra geld verkoop je beter huidige kaart en koop je opnieuw 1 high-end kaart.
- Scherm is gewoonweg perfect om mee te gamen (widescreengames zijn een echt plezier @1650*1080 en alles op max >:) )
- Harde schijven heb ik ook en ze zijn zeer snel in raid-0 en ik hoor ze in mijn P150 niet eens werken door de hd-"ophanging"
- De Antec P150 is gewoon een perfecte verhouding tussen stilte, airflow en prestaties van de voeding. Ik slaap 1.5 meter van mijn kast, en ik hoor gewoon niets snachts (ik ben nog nochtans ubergevoelig qua gehoor)
- Als laatste de videokaart. Ik zat te twijfelen tss deze en een 7950GX2, vermits de prijs hiervan erg gezakt is. Een GF8800 zou ik zowiezo niet nemen, want tegen de tijd dat goede dx10 games zullen uitkomen, zit je toch weer achter. Bovendien geeft een X1950XTX genoeg fps voor de resulotie waarop gespeeld zal worden (voornamelijk 1650*1080@max IQ).
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de X1950XTX omdat de beeldkwaliteit veel beter is IMO tov de 7950GX2. (tis een persoonlijke mening, als de gamer puur fps wilt, neemt hij de 7950GX2)

Rest heb ik overgenomen...

EDIT: Ik ben trouwens een accelero x2 vergeten. De standaard koeler van ATI is een echte raket als die aanslaat. De X2 maakt nog minder geluid dan mijn Antec Tricool fan @ low :)

Er is trouwens nog budget genoeg over voor eventuele "verbeteringen".

Ik vind het allessinds goed zo.

8)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

• Hahn
Maar dan hou je dus €200 over, waardoor je alsnog voor de GeForce 8800 GTX zou kunnen gaan ;)

In ieder geval bedankt voor alle op- en aanmerkingen, ik denk dat ik er grotendeels uit ben. Binnenkort zien jullie het eindresultaat verschijnen :Y)

• RoD
  • Niet online

RoD

Aries.Mu schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 01:29:
Dit is wat ik zou kopen met dergelijk budget...

- Als laatste de videokaart. Ik zat te twijfelen tss deze en een 7950GX2, vermits de prijs hiervan erg gezakt is. Een GF8800 zou ik zowiezo niet nemen, want tegen de tijd dat goede dx10 games zullen uitkomen, zit je toch weer achter. Bovendien geeft een X1950XTX genoeg fps voor de resulotie waarop gespeeld zal worden (voornamelijk 1650*1080@max IQ).
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de X1950XTX omdat de beeldkwaliteit veel beter is IMO tov de 7950GX2. (tis een persoonlijke mening, als de gamer puur fps wilt, neemt hij de 7950GX2)
Hoewel ik het met je eens ben, is dat een budgetgerichte keuze. Vor een echt high-end systeem hoort de 8800GTX er gewoon in thuis, de 8800GTS op z'n allerminst. Aangezien je de ruimte in je budget onbenut laat, lijkt me de keus voor een 8800GTX duidelijk.
Edit: En ik ben net te laat ^^^^

• robvanderaart
Ik kan trouwens niet zien wat in je winkelwagen zit dus zou je een screenshot willen posten Aries ?

• andreZH
  • Laatst online: 26-01 03:39
Als de 8800GTX zo belangrijk is in jouw ogen waarom zet je er dan een E6600 in en Core2Xtreme X6800 in of zelfs een QX6700? Weet ook wel dat het budgettair beetje problemen geeft maar we praten over een Highend Game machine en dan moet dat er gewoon in denk ik.
Bovendien heeft de Gigabyte de 965 chipset waar de maximale bussnelheid 800mhz is zou dan voor 975 bord gaan ivm evt overklok mogelijkheden.

• Hahn
andreZH schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 01:54:
Als de 8800GTX zo belangrijk is in jouw ogen waarom zet je er dan een E6600 in en Core2Xtreme X6800 in of zelfs een QX6700? Weet ook wel dat het budgettair beetje problemen geeft maar we praten over een Highend Game machine en dan moet dat er gewoon in denk ik.
Omdat de GeForce 8800 GTX oa DirectX 10 heeft en die cpu's alleen maar meer snelheid geven en niet meer functionaliteit. En daarbij kosten die cpu's al snel 300-400 euro méér en dat gaat dus nooit in het budget passen. Plus dat de Core 2 Duo E6600 niet de bottleneck is, dus hoeft er niet per se een snellere cpu in.

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 02-01-2007 01:57 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

andreZH schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 01:54:
Bovendien heeft de Gigabyte de 965 chipset waar de maximale bussnelheid 800mhz is zou dan voor 975 bord gaan ivm evt overklok mogelijkheden.
Simpel. Een gamesysteem belast voornamelijk de videokaart en een budget van 2000 is al aardig wat voor de meeste mensen. Een duurdere proc betekent in dit geval waarschijnlijk bezuinigen op de videokaart en dat is het simpelweg niet waard. Het is niet echt zinvol om een uber-high-end gamesysteem BBG te maken voor een erg kleine groep geïnteresseerden.

Weer laat :(

• Hahn
Geef het maar op :+ ;)

• Solid_Aapie
  • Laatst online: 30-01 10:55
Kast:
Arctic Cooling pro T2

Muis
Oke, elke professionele gamer weet dat een lasermuis een nono is. Ze hebben verllicht een hogere resolutie maar kunnen de snelheid van een optische muis verreweg lang niet bijbenen.

http://www.esreality.com/...ngpost&id=1265679&page=22

Geluid
Dit word vaak vergeten maar is toch van extreem groot belang voor het spelen van games. Nu is bekend dat het onboard sound van Asus vaak aan de brakke kant is dus ik raad zeker een extra geluidskaart aan zoals de Creative X-Fi Xtreme Gamer.

Headset
Deze headset bied een redelijke geluidskwaliteit, maar omdat het geen siliconendraad heeft of extra dik is krijg je al snel last van kabelbreuken. Ik zou voor zekerheid gaan neem een Sennheiser.

Scherm
5ms is voor een gamer veel teveel. Ik vind het niet gek dat men bij toernooien nog steeds op CRT speelt je merk echt een duidelijk verschil bij een hoge FPS. Nu zou ik eerder voor een 1000:1 2ms 17inch TFT scherm kiezen.

Videokaart
Ik zou toch echt voor de 8800GTX kiezen. Als je al ziet dat de 8800GTS niet zoveel denderend sneller is dan de vele DX9.0c kaarten. En met DX10 erbij heb je de extra kracht zeker nodig.

Hardeschijf
Zeker Seagate en de ruimte zou ik africhte op het bedrag dat over blijft. Een hardeschijf is toch altijd makkelijk te upgraden.

Specs

• Hahn
Ik denk dat ik het systeem nog een laatste maal op de schop ga nemen, de speakerset eruit schop en met het geld dat bespaard wordt inderdaad een geluidskaart erin prop :) Ook zit ik te denken aan die nieuwe Samsung 19" gamers-tft (weet even precieze naam niet, moet ik nog opzoeken), want 17" zal niemand echt op zitten te wachten in deze tijd ;)

• RoD
  • Niet online

RoD

Je bedoelt de 931C? "The official monitor of the World Cyber Games!"
Ik zie niet in waarom deze monitor gekozen zou moeten worden... een relatief onzinnige 2ms responsetijd en een dynamisch contrast als pluspunten ten opzichte van de huidige monitor. Het blijft verder gewoon een TN paneel, dus in mijn ogen de downgrade van 20" naar 19" niet waard. In games ga je qua prestatie geen of weinig verschil merken, dus ik zou lekker dat grote scherm behouden.

• Hahn
Die bedoel ik inderdaad, en ik denk dat de echte die-hard gamers toch liever die 2ms zien dan de 6ms van de Samsung 205BW ;) Het gaat me ook niet zozeer om dat contrastgedoe, maar meer om de lage responstijd.

• RoD
  • Niet online

RoD

Hahn schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 02:51:
Die bedoel ik inderdaad, en ik denk dat de echte die-hard gamers toch liever die 2ms zien dan de 6ms van de Samsung 205BW ;) Het gaat me ook niet zozeer om dat contrastgedoe, maar meer om de lage responstijd.
Waarom? De ghosting op de 205BW is miniem danwel niet te merken. De echte die-hards zullen toch voor een CRT gaan denk ik :+ Het verschil tussen 2ms en 6ms is te verwaarlozen, imo. Als je in die regio zit is input-lag belangrijker. En daar heeft de 205BW weinig last van. (al zal het met de 931C ook wel goed zitten)

• drooger
  • Laatst online: 09:29

drooger

Falen is ook een kunst.

Als je dan de 8800gtx wil hebben in het systeem, dan zou ik erbij het advies geven om te wachten tot februari, aangezien ati dan met dx10 kaarten komt ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
drooger schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 10:33:
Als je dan de 8800gtx wil hebben in het systeem, dan zou ik erbij het advies geven om te wachten tot februari, aangezien ati dan met dx10 kaarten komt ;)
Mss topictitel lezen? BBG van JANUARI. Overigens is die 6600 zelfs bij mij nog steeds een bottleneck (8800 gtx is wel overklokt)op 1680*1050. Maar mits een kleine overclock naar 3 ghz is dit nu geen bottleneck meer. Dus ik raad aan om pc5300 geheugen te nemen(twinmos, ik heb het zelf ook en ik kon tot 3.2 ghz, maar daar was hij juist niet stabiel, 3.150 ghz was wel stabiel, maar heb hem toch lopen op 3 ghz ivm warmte). Je kunt de prijs ook verlagen door andere harde schijven te nemen. 640 GB is een beetje overdreven voor gamers(ok, je hebt lanparty's, mareh leechen is verboden :+ ). Ik heb zelf 1 schijf van 250 GB en die voldoet ruimschoots. Als het nog onder de 2000 euro blijft, dan kun je een 400 GB nemen(1 x dan). Gaat het er boven, neem je 1x een 320 GB.

http://specs.tweak.to/16567

• NitroX infinity
skelleniels; de 320GB hebben momenteel de beste prijs/GB verhouding. Als je bijvoorbeeld de goedkoopste 250GB en 320GB vergelijkt zit er maar zo'n €13 verschil in. En twee schijven kun je in RAID zetten :)

PC6400 kan overigens prima op PC5300 snelheden werken, misschien zelfs met betere latencies. Mocht Intel in de toekomst op een snellere FSB overstappen dan is de rek tenminste nog niet uit je geheugen.

• drooger
  • Laatst online: 09:29

drooger

Falen is ook een kunst.

Februari komt na januari :+

Waarom zou je niet advies geven om een halve maand te wachten, tot er meer concurrentie is met de 8800gtx? Het is een advies, niet een leidraad.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Hahn
drooger schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:35:
[...]

Waarom zou je niet advies geven om een halve maand te wachten, tot er meer concurrentie is met de 8800gtx? Het is een advies, niet een leidraad.
Omdat de BBG bedoelt is om mensen te adviseren wat te kopen op dát moment en niet om te zeggen van "wacht maar even, want dan komt er weer wat beters uit" ;)

Sowieso is de hardwarewereld dusdanig onderhevig aan veranderingen dat er geen beginnen aan is om mensen te gaan adviseren te wachten, omdat je dat dan bij vrijwel elk onderdeel kan gaan zitten doen.

• RoD
  • Niet online

RoD

drooger schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:35:
[...]

Waarom? De 8800GTX past binnen het budget, is gigantisch snel.. en dalende prijzen bij the top of the line is simpelweg onvermijdelijk. Koop jij een 8800GTX, weet je dat deze snel in prijs zal dalen. Gemiddeld sneller dan een mid-end kaart. En je weet ook dat er altijd op korte termijn weer wat nieuws uitkomt.
Vind je dit zonde van je geld, moet je sowieso niet bij het high-end gamesysteem wezen, maar eerder bij het multimediasysteem en die ietwat tweaken :)

• robvanderaart
Precies.

• PhazeD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Juist. Ik wil ook niet wachten tot februari! :)

Hoi tweakers!

Allereerst wou ik even mijn dankbaarheid voor tweakers.net en de best buy guides uitspreken. You rule, guys! _/-\o_

Zoals velen, bestudeer ik altijd de BBG grondig, vòòr ik een nieuw systeem ga kopen. En hoewel ik niet van plan ben 2000 euro uit te geven (eerder iets van 1600 euro), zal ik dit systeem als basis gebruiken. Het systeem zal een gamesysteem worden, waarbij met name spellen als World of Warcraft, Battlefield 2142 en de Halflife2 goed moeten draaien en de nadruk zal blijven liggen op performance. Details, fancy effecten en hoog detail zijn wat mij betreft ondergeschikt aan de framerate, zeker als de framerate bij grote drukte onder 60 fps komt te liggen... wat helaas vrij normaal is voor veel (enorm zware) spellen tegenwoordig.

De monitor:
Voor mij geen widescreen tft hoor. Hoewel breedbeeld resoluties steeds normaler worden in spellen, durf ik het niet aan. Dat Battlefield 2142 geen native support voor breedbeeld geeft is voor mij al voldoende reden.
Dus dan maar de iets duurdere Samsung Syncmaster 204B. Maar ik maak me toch wat zorgen over de schakeltijden. Om nu van mijn goede oude Iiyama Vision Master Pro te moeten overstappen naar een tft-scherm zal wel flink wennen zijn.

Ik zie voornamelijk nadelen:
- ik ben beperkt tot 1 'optimale' beeldschermresolutie (1600x1200 voor een 20")
- elke tft monitor heeft een flinke kijkhoek-afhankelijkheid
- ik maak me zorgen dat zwart en donker grijs wellicht niet goed te onderscheiden zijn (hoewel dat schijn 'mee te vallen' als ik de meeste reacties lees. maarja... meevallen is toch niet echt positief)
- ik maak me zorgen over bewegingswaas door langzame schakeltijden van tft's (ghosting)
- ik maak me enorme zorgen over eventuele 'imput delay', zoals bij de Samsung 215TW (dat zou absoluut desastreus zijn voor de speelbaarheid van schietspellen)
Dat crt-monitoren dik en groot zijn maakt me niet uit. Buroruimte is geen probleem en de warmteproductie van de monitor ook niet. Maarja, als je 20"of mee wilt, zijn goeie crt monitoren toch wel relatief prijzig... ik twijfel nog, maar ik neig dus naar de Samsung Syncmaster 204B.
Ik lees in de CT magazine van december dat de schakeltijden van de Samsung Syncmaster 204B vrij hoog zijn als je dat vergelijkt met andere schermen uit die klasse. Daar moet ik dan wel gelijk bij zeggen dat de andere schermen die getest waren wat duurder zijn. Maar bijvoorbeeld de Belinea 2080 S1 heeft echt veeeel betere schakeltijden. Helaas wel 470 euro in plaats van de 330, wat wel echt een enorm verschil is.

Is Iiyama tegenwoordig nog wat? Voor mij valt 'ie af, maar de Iiyama ProLite E2200WSV-B1, een 22" widescreen, is ook niet erg duur.
Heeft Philips of Benq niet ook een monitor die in de buurt komt? Ik ben best bereid 400 of misschien zelfs 500 euro in een scherm te steken, als ik maar zeker weet dat het echt een hele goeie is waar ik 5 jaar mee vooruit kan.

Qua monitor ben ik er dus gewoon nog helemaal niet uit; eerst maar even wat meer onderzoek doen. Mijn insteek: op een monitor moet je niet bezuinigen, zeker niet op een gamesysteem. Dus het zal een flinke investering worden. En dan wil je wel graag zeker weten dat het goed is.
Misschien moet ik mijn 20+"-ambities laten varen en gewoon voor een 19" tft gaan zoals de Samsung 940BF?

Ik denk wel dat de 'high end gamer' liever geen widescreen koopt ivm een tekort aan ondersteuning voor breedbeeld resoluties zoals 1680x1050. Zo denk ik er i.i.g. over ;)

Maar genoeg over schermen.

Qua chipset en processor zit je zeker goed. Kast en voeding, sjah ik vind het moeilijk daar iets nuttigs over te zeggen, aangezien het erg afhankelijk is van wat je wil. Ik wil bijvoorbeeld een zware, stevige stalen kast en het mag best een bigtower zijn, aangezien ik 'm toch ergens onder mijn buro schuif. Stilte, betrouwbaarheid, afwerking en natuurlijk en voldoende watts is wel belangrijk. Maar ik kan me goed voorstellen dat iemand anders per sé een midi-tower wilt.
Uit angst voor een slechte voeding zal ik waarschijnlijk de kast en voeding apart kopen. Random crashes door slechte voeding zijn altijd erg vervelend... en met die core2duo processor slurpt aardig wat watts, zeker als je een beetje overlockt.

Qua videokaart zal ik het met een wat minder dikke kaart doen. Directx 10 kan me gestolen worden, eerlijk gezegd. Wat moet ik daar nu weer mee? Mijn ervaring is dat je nooit early-adopter moet zijn, zeker niet als het op videokaarten aankomt, vooraal door de enorme prijsdalingen zodra de volgende versie uit komt. Ik moet wel toegeven dat dat tegenwoordig (de laatste 2 jaar) wat minder hard lijkt te gaan... maar ik blijf 500 euro voor de videokaart te prijzig vinden en directx 10 is niet echt een argument voor mij, meer iets optioneels wat zeker geen 150 a 200 euro extra waard is.

Ik ben een groot voorstander van een goeie fan. De mogelijkheid om je systeem lekker stil te laten lopen is essentieel. En zeker bij de core2duo processoren is het interessant om ook een beetje te kunnen overklocken. Ik ben fan van zalman fans :*) en heb er erg goeie ervaringen mee. Dus de zalman cnps 9700led lijkt me wel de favoriet. Maar ik weet niet hoe goed die Artic Cooling Freezer 7 Pro is. Als het echt niet veel uitmaakt... maarja overhoeveel geld hebben we het? 8) Goeie koeler is een vrij kritiek onderdeel, zeker op lange termijn.

Wat betreft muis en toetsenbord: voor mij geen 'gamers toetsenbord'... ik zie daar het nut niet van in. Bovendien verslijt ik 1 toetsenbord per maand en ben ik zeer tevreden met de toetsenborden van 5 euro van de computerboer om de hoek. Ik pak gewoon af en toe een 'lekker vers toetsenbord' als de as, koffie en andere dranken mijn toetsenbord negatief beginnen te beinvloeden... :9
De logitec 518 is wat mij betreft nog de koning der muizen. Prima ding. Jammer dat setpoint (de verplichte, altijd op de achtergrond aanwezige-, logitech software) erbij zit... maarja geen keus helaas als je logitech gebruikt en je extra knopjes wil kunnen gebruiken. :/

En dat logitech speakersetje... is dat wat? Lijkt wel verplichte kost elke keer in de BBG, maar ik huiver van slechte geluidssetjes voor computers en heb erg slechte ervaringen wat dat betreft met speakersets. Muziek klinkt vaak verschikkelijk door een ondiepe ('platte'), maar zwaar overversterkte bas, te veel middentonen, het bijna volledig wegvallen van bepaalde klanken, etc... kortom: slecht geluid.
Een goeie versterker met fatsoenlijke boxen blijft toch wel nodig voor redelijk geluid. Of vergis ik me in dat logitech setje voor 100 euro?
Hoe goed is de surround-beleving als je een headset gebruikt? Wat is de beste headset daarvoor? Ik kan me haast niet voorstellen dat je redelijk geluid krijgt uit een headsetje van 24 euro...

Ik vind het voorstel om 2 sata schijfjes te doen in raid 0 een goed idee, maar ik ben niet 100% zeker of het wel de extra hitte en herrie waard is. Hoeveel performance winst zal het opleveren in de praktijk (opstarttijd windows, laattijden spellen) voor de gamer is natuurlijk de vraag.
In feite helpt raid 0 amper qua access times. Transfer rates gaan wel flink omhoog, dus ja, kopieeren gaat lekker snel... maarja dat is voor games-performance irrelevant...

*scrolt omhoog*

Oei dat is alweer een flink lang verhaal. Mijn excuses voor eventuele onnodige langdradigheid. Dit waren even mijn gedachten over de BBG, ik hoop dat het nuttig was voor iemand. :)

• Quacka
ehh... :X :?

• PhazeD
te lang? te off-topic? if so, sorry :/ het is niet mijn bedoeling dit topic te hijacken, schrijf gewoon wat ik denk.

als je wilt kan ik zo (over een uurtje) wel even me verhaal proberen te halveren...

[ Voor 87% gewijzigd door PhazeD op 02-01-2007 20:43 ]

• PhazeD
hmm d8 dat ik nog kon editen, helaas kan dat dus niet :(

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 17:48
PhazeD schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 20:28:
Het systeem zal een gamesysteem worden, waarbij met name spellen als World of Warcraft, Battlefield 2142 en de Halflife2 goed moeten draaien en de nadruk zal blijven liggen op performance. Details, fancy effecten en hoog detail zijn wat mij betreft ondergeschikt aan de framerate, zeker als de framerate bij grote drukte onder 60 fps komt te liggen... wat helaas vrij normaal is voor veel (enorm zware) spellen tegenwoordig.
Het menselijk oog kan toch niet meer dan 30fps onderscheiden?

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat klopt. Maar daarentegen kun je wel merken of het soepeler loopt of niet. Het verschil tussen 30fps en 60fps in de FPS (:+) games vind ik zelf behoorlijk duidelijk.

Maar ik zie niet in wat dit met het high end gamesysteem te maken heeft.

• robvanderaart

• Hahn
Dat dit topic ietwat later (alsnog) verscheen komt overigens niet doordat jij een nieuwsposter/redacteur hebt geDM't, maar omdat er intern een misverstandje was, waardoor ik pas later op deze zaak werd gezet.

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 04-01-2007 19:03 ]

• robvanderaart
Waarom word dat dan niet vermeld ?

• Hahn
Omdat mij dat niet zozeer van belang leek.

• robvanderaart
Dus je geeft er eigenlijk ook niks om dan ?

• RoD
  • Niet online

RoD

Wie wel? :? Wat maakt het uit dat er door een foutje de BBG voor het gamesysteem wat later komt? Voel je je er door benadeeld?

• Hahn
robvanderaart schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 20:34:
Dus je geeft er eigenlijk ook niks om dan ?
Dat dit topic ietwat verlaat was? Nee, eerlijk gezegd niet. Maar wat verwacht je nou precies? Dat door één post met op- en aanmerkingen op het systeem (van jou) heel het BBG-systeem om wordt gegooid?

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 04-01-2007 20:42 ]

• robvanderaart
Hoor je mij dat zeggen ? Ik heb het niet over dat de topic verlaat was, maar het feit dat de reden daarvan niet word vrijgegeven. Het is niet alleen mijn mening die telt, ook die van anderen.

[ Voor 107% gewijzigd door robvanderaart op 04-01-2007 21:14 ]

• Dutch_Razor
Hahn schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 02:51:
1/0,002 = 500.

Ik denk niet dat je 500 fps nodig hebt om normaal te kunnen gamen, en ik denk ook niet dat je het haalt in de nieuwste games.

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat is niet het punt. Het gaat om de zichtbare ghosting die de responsetijd van het scherm oplevert.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 20:09
Ik hou er niet zo van op eigen topics te promoten omdat dat nogal stom overkomt, maar in dit geval hebben jullie er misschien wat aan:

't is een beetje een BBG achtig topic waar iedereen inspraak heeft en er ook alternatieven genoemd worden:

Linky

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04:13
Hallo,

gaat dit werken?

Antec Sonata II,
Apacer 15-in-1 card reader, Zwart
Arctic Freezer 7 pro
Intel Core 2 Duo (Allendale), E6400, Socket 775, Boxed
Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz,
Maxtor DiamondMax 10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300
OEM 3,5 diskettestation, Zwart
Asus DRW1612BL, ATAPI/E-IDE, Zwart, Retail € 12176 XFX GeForce 7950 GT, 512 MB, GDDR3, PCI Express x16 € 297,67 € 297,67
Asus P5N-E SLI, Retail

of is dit niet goed genoeg voor een redelijk game systeempje? en gaat het ook werken?
ik heb al een toetsenbord, scherm, windows enz.

alvast bedankt voor de moeite ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:53

Thandor

SilverStreak

Dit topic is niet bedoeld voor dit soort vragen en zal dus op slot gaan.

Indien je de vraag toch wilt stellen dien je een nieuw topic te openen. In dat geval dien je Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? in acht te nemen :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.