Klikkende Harddisk (Maxtor)

Pagina: 1
Acties:

• DePhille
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-01 18:14
Hoi,

Ik heb een groot probleem met mijn tweede harddisk, soms begint hij te 'klikken'. Dat wil zeggen dat hij schijnbaar heel de tijd aan en uit gezet wordt. Op dat moment kan ik er ook niks mee doen, als ik iets aan het overzetten ben daalt de snelheid naar 0 MB/s tijdens het geklik, daarna is er grote activiteit op de harddisk voor +-1.5 seconden en daarna werkt hij terug. Ik ben er zeker van dat het mijn harddisk is omdat ik hem ook voel klikken als ik mijn vinger er op leg.
Af en toe blijft het niet bij een keer klikken, maar blijft hij gewoon om de halve seconde klikken.

Het rare is dat als ik de pc uitzet en terug opstart hij het niet meer heeft. Meestal komt het pas voor pakweg 15minuten na het opstarten, als er dan geen klik is geweest kan ik de pc zolang laten opstaan als ik wil maar is er geen enkele klik te horen.

Ik dacht eerst dat het aan mijn voeding lag omdat die slechts 380 Watt was, maar nu heb ik een voeding van 450W en hij heeft nog altijd.

Enige hulp is zeer welkom!

Systeem:
Harddisk1: 80GB Maxtor IDE
Harddisk2: 251GB Maxtor SATA
Processor: AMD64 3500+
Geheugen: 2*512MB RAM
MBO: Asus A8N-E nForce4
Windows XP Professional met SP2

PS: Sorry voor de gebrekkige uitleg, maar het is enorm moeilijk om het te beschrijven :P

Grtz, DePhille

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hardeschijf aan het doodgaan.

Zo snel mogelijk backup maken nu het nog kan.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Kijk eens naar dit stukje in de FAQ. Even een diagnosetooltje van Maxtor pakken dus.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:39

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb ooit ook een klikkende HDD gehad en dat waren de eerste tekenen dat dat ding defect ging (fysiek). Ik kan je dus (net als hierboven) als advies geven om als de donder alles goed te backuppen.
Check ook eens ff dit tooltje: http://www.hdtune.com/ (freeware)
Daarmee kun je niet alleen benchmarken maar ook de SMART parameters uitlezen (die geven een indicatie van de gezondheid van de schijf)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het kan aan een aantal dingen liggen, ik zou eens de volgende dingen gaan controleren:

1. Powermanagement, is deze misschien ingeschakeld voor deze schijf.
2. Welk merk voeding heb je? 450 Watt zegt namelijk niet zo heel veel.
3. Vervang de kabel(s) eens, data en voedings kabel.
4. Mogelijk dat de schijf gewoon bezig is te overlijden, download een tooltje bij Maxtor om de schijf te controleren.

P.s. Je beschrijving is heel goed te begrijpen, zeker voor iemand die dit al eens heeft meegemaakt. Ik heb het zelfde gehad met een 200GB Maxtor schijf, helaas is deze dan ook overleden, maar Maxtor heeft een goede garantie afhandeling. Tenminste als de schijf nog niet ouder is dan 3 jaar.

P.s. Zoals hieronder inderdaad opgemekrt wordt, hoe warm wordt de schijf?

[ Voor 31% gewijzigd door _Dune_ op 31-12-2006 14:23 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je kunt het 'klikken' evt proberen uit te stellen door de schijf goed te koelen, heb dit zelf ook al eens meegemaakt met een oude 14GB WD. Normaalgesproken begon hij na een paar minuten activiteit te klikken en te sputeren, met extra koeling na een kwartier ofzo.

🖥️ | 🚗

• DePhille
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-01 18:14
Hoi,

Bedankt voor de reacties!
Ik heb alles geprobeert zonder enige uitweg. Ik heb ondertussen een back-up gemaakt van alle programma's en media op de schijf en ik hoop dat hij het nog lang rekt (ik hoef mij geen zorgen te maken over garantie, de schijf is nog geen 2 maanden oud).

Ik begin wel een vermoeden te krijgen dat Pinnacle Media Center er iets mee te maken zou kunnen hebben. Het klikken is in ieder geval begonnen nadat ik Pinnacle Media Center heb geinstalleerd, maar ik weet niet zeker of software in staat is om verkeerde seek-opdrachten te geven (ik dacht dat de OS dit deed). Anyway, voor die issue heb ik een apart topic opgericht.
Bedankt voor jullie hulp!

Bedankt,
DePhille
Pagina: 1