[adsl] Wisselend lage én absurd hoge snelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 15:01

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Sinds een week is mijn adsl-verbinding op twee aangesloten privé-pc's erg instabiel. De ene minuut normaal, de andere minuut heel traag. Maar het vreemdste is dat ik op mijn tweede pc absurd hoge snelheden meet via Speedtest, terwijl internet op die tweede pc toch heel traag gaat! Mijn situatie:

- Adsl Comfort via Planet: Speed (Kbit/sec) 768 up / 6144 down.
- Modem: Speedtouch 510.
- Aangesloten: 2 pc's rechtstreeks via niet te lange kabels (kabels gecontroleerd).
- Beide pc's zijn niet al te nieuw, maar nog prima en bijna identiek: P3 1Ghz, 767 RAM, Geforce 2 MX/MX400, WinXP.
- Geen virussen of spyware (gecontroleerd via Norton, AdAware, Xoftspy en HijackThis).

Nu komt het rare. Gemiddelde snelheidsresultaten op de 2 pc's via Speedtest.nl:

Pc1: 640.0 KByte/sec (=5100 kbps) als de verbinding normaal/goed is.
Pc2: 12.700.0 KByte/sec (=109.000 kbps) als de verbinding normaal/goed is.

Punt 1: die hoge snelheid bij Pc2 kán gewoon niet. Toch alle temp internetfiles leeggemaakt etcetera voordat ik de test doe.
Punt 2: om de paar minuten schieten de snelheden op beide pc's omlaag naar: Pc1 = 12.0 KByte/sec en Pc2 = 6.000 KByte/sec (is op Pc2 nóg veel te hoog). Internet op beide pc's is op die momenten ook heel traag.

Hoe kan dit? Ik weet dat er veel spam-aanvallen op dit moment zijn. Maar dit verklaart niet het verschil tussen beide pc's. Graag hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:17

Emiel1984

Made in NL

Kan alleen maar aan een defect modem denken in tot hoeverre je alles al uitlegt. 2 defecte netwerkkaarten lijkt me namelijk wel erg toevallig :P.

Heb je dit overigens niet pas na een update gekregen (beide pc's die updaten op zelfde tijdstip..) ?

Reset je modem is voor de zekerheid ;) ..

[ Voor 8% gewijzigd door Emiel1984 op 31-12-2006 05:27 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan zijn dat je provider het signaal niet stabiel kan houden doordat het netwerk bestaat uit oude en nieuwe servers.
komt vaker voor.
neem hiervoor contact op met je provider maak screen shots en mail dit naar ze toe.
Als het goed is zal de provider je netwerk gaan controleren en bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:07
2704.6 KByte/sec

Ik krijg ook dat soort waardes, klopt ook niet.
Probeer het hier eens mee:

http://speedtest.cistron.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
Kijk eerst of de modem voorzien is van de nieuwste firmware en als dat niet werkt, probeer dan even een ander modem. Als dat niet helpt, bel dan pas de provider. Die gaan echt niet direct even de lijn doormeten, als je niet dat nagekeken hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Lekkere Loempia op 31-12-2006 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieronymus
  • Niet online
Jammie schreef op zondag 31 december 2006 @ 04:30:
*knip*

Pc1: 640.0 KByte/sec (=5100 kbps) als de verbinding normaal/goed is.
Pc2: 12.700.0 KByte/sec (=109.000 kbps) als de verbinding normaal/goed is.

*knip*
Klinkt als een LAN, weet je zeker dat je met die 2e PC niet stiekem via de 1e internet oid?(en dat 'ie dus de snelheid van de LAN weergeeft)

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:01
Wat is de snelheid van je modem als ie "laag" is? (maw: is de linesync dan nog steeds 6144)

Als je een wat oudere speedtouch 510 hebt heb je kans dat ie aan het doodgaan is, er is een serie met problemen. (defecte condensatoren, resulteerd in steeds langzamer intrainen, wegvallen enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Download gewoon eens een grote file. Bijvoorbeeld http://nxs.nl/files/100mb.bin en kijk wat je dan gemiddeld voor snelheid haalt.

Dat is een veel betere snelheids test dan die dingen van speedtest enzo, die werken met veel te kleine files, waardoor je allerlei rare piek effecten krijgt enzo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Okee, bedankt alvast voor de suggesties. Wat vooral opvalt is dat websites soms moeilijk te bereiken zijn. Dat wil zeggen (bijv. google.nl of tweakers.net): het duurt een paar seconden voordat de website wordt geladen / wordt 'aangesproken'. Normaal zouden die websites er onmiddellijk moeten zijn. Ook het doorklikken op dit soort eenvoudige websites gaat de ene keer direct, maar de andere keer weer heel langzaam. Exacte tijden moet ik inschatten: bijvoorbeeld 5 minuten prima, dan weer 30 seconden brak, daarna 2 minuten goed, dan weer 1 minuut slecht.

De volgende dingen heb ik naar aanleiding van de replies gedaan (uitgevoerd op Pc1, Pc2 staat op dit moment niet aan):

- Modem gereset (ook stroom eraf).
- 32Mb-file gedownload van Cistron: snelheid plm. 650 Kb/sec.
- Cistron bandwith-test (atm line-rate): 244.03 kbps.
- Cistron Newspeed-test: downloaded 3059065 bytes in 9.714 seconds. That is 308 kilobytes/second which is approximately 2897.2 kilobits/second ATM linerate speed.
- Nav opmerking over LAN: 'Klinkt als een LAN, weet je zeker dat je met die 2e PC niet stiekem via de 1e internet oid?(en dat 'ie dus de snelheid van de LAN weergeeft)': Volgens mij géén LAN. Speedtouch is met ethernetkabel rechtstreeks aangesloten en geïnstalleerd op Pc1. Ethernetkabel voor Pc2 gaat rechtstreeks vanuit slot 2 op de modem (totaal 4 slots) naar Pc2, plm. 4 meter. Ik heb hier bewust geen netwerk van gemaakt.
- Nav opmerking 'Wat is de snelheid van je modem als ie "laag" is? (maw: is de linesync dan nog steeds 6144)': Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt. Voorzover ik heb kunnen zien via 10.0.0.138/index.htm (browserscherm Speedtouch) blijft de DSL Line Status 768 up / 6144 down. Ook als ik op dat moment via Speedtest een lage verbinding heb.
- Het binnenhalen van bijvoorbeeld http://nxs.nl/files/100mb.bin gaat de ene keer met ongeveer 650 Kb/sec (is dus normaal), maar de andere keer weer met slechts 20 Kb/sec. Belangrijk is dat de internetverbinding NOOIT helemaal weg is.

Kortom: een heel wisselvallig en irrationeel gedrag van de internetverbinding dus. Alles wijst op spyware of iets dergelijks. Maar ik weet absoluut zeker dat er géén spyware of virus op Pc1 zit, en Pc2 staat op dit moment niet aan. Daarnaast blijft het absurd hoge cijfer voor de snelheid op Pc2 erg vreemd.

Over firmware: Ik ben een beetje bevreesd om deze upgrades te doen vanwege de problemen die het zou kunnen veroorzaken. De upgrades die voor mijn Speedtouch 510 in aanmerking komen zijn: 510_Upgrade_427.exe en 510R4x_config_nl_v1.exe. Gaat dit automatisch of moet ik allerlei instellingen handmatig gaan veranderen? Als dit laatste het geval is, heb ik er te weinig verstand van om die upgrade te durven uitvoeren. Zeker rond de jaarwisseling ben ik behoorlijk in de aap gelogeerd als internet na de upgrade helemaal niet meer werkt. Huidige softwareversie is Software Version 4.0.0.9.0.

Het probleem lijkt dus te zitten in het moeilijk 'aanspreken' van websites. Overigens haal ik wel voldoende ping-snelheid via de command-prompt, bijvoorbeeld: 14 ms bij google.nl en 8 ms bij nu.nl zonder package-loss. Overigens krijg ik bij het pingen van tweakers.net wel 'Time-out bij opdracht', maar dit zou misschien aan de hardware-firewall van het modem kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
  • Laatst online: 23:16
Ik heb hetzelfde probleem denk ik.. ook ongeveer sinds een week dat websites gewoon niet lekker willen laden.. soms duurt het echt een halve minuut en zie je het stukje voor stukje opgebouwd worden.. een ander moment weer normaal snel... heb ook verder geen downloads/uploads lopen, dus dat kan het niet zijn... kan ook geen adware of virus vinden

bij die speedtest waarbij je een enorme file download krijg ik het ene moment minuten lang 5 KB/s, waarna hij zelfs op een gegeven moment stopt, en als ik het dan nog een keer probeer krijg ik bijna 400 KB/s

overigens is het in mijn geval ook Planet (en een Speedtouch 546)

edit:
oh ja, m'n verbinding blijft verder wel gewoon werken en ook m'n upload lijkt stabiel (een live DJ set naar een shoutcast server streamen gaat zonder horten en stoten)

[ Voor 12% gewijzigd door josh-hill op 31-12-2006 20:35 ]

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Jammie schreef op zondag 31 december 2006 @ 17:31:

Het probleem lijkt dus te zitten in het moeilijk 'aanspreken' van websites. Overigens haal ik wel voldoende ping-snelheid via de command-prompt, bijvoorbeeld: 14 ms bij google.nl en 8 ms bij nu.nl zonder package-loss. Overigens krijg ik bij het pingen van tweakers.net wel 'Time-out bij opdracht', maar dit zou misschien aan de hardware-firewall van het modem kunnen liggen.
Tweakers.net is niet te pingen, door de loadbalancers die gebruikt worden. Die blokkeren dat. Dus dat ligt verder niet aan jou :)

Verder ziet het er inderdaad niet goed uit als ook die betrouwbare tests dergelijke resultaten geven. Ik neem aan dat je op het moment van testen verder geen download programma's aan hebt staan ofzo?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-09 09:30

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Waar een wil is, is een weg :)

Pinging arethusa.tweakers.net [213.239.154.12] with 32 bytes of data:

Reply from 213.239.154.12: bytes=32 time=16ms TTL=58

Zou je eens een netstat -a willen draaien?

start -> uitvoeren -> cmd [enter] -> netstat -a [enter]

alternativ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2021
Ook ik heb een soortgelijk probleem. In eerste instantie werkt internet gewoon perfect en opeens haal ik niet meer dan 40-50 kbps en even later haal ik gewoon wel weer 330 kbps. Eerst verhielp het resetten van mijn speedtouch mijn probleem, maar nu ook niet meer.

Bij mij gaat het ook om een planet verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Alternativ schreef op maandag 01 januari 2007 @ 16:15:
[...]

Waar een wil is, is een weg :)

Pinging arethusa.tweakers.net [213.239.154.12] with 32 bytes of data:

Zou je eens een netstat -a willen draaien?

start -> uitvoeren -> cmd [enter] -> netstat -a [enter]
Ja, de irc server is wel te pingen maar daar ging het niet om, ik gaf alleen een verklaring voor de resultaten die TS kreeg na het pingen van tweakers.net ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepboris
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-07-2022
hier precies het zelfde probleem KPN ADSL-direct Speedtouch 780i
upload stabiel download schommelt al een gek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:37
Ik heb hier hetzelfde probleem sinds een week of 4, met dezelfde verbinding; Planet ADSL Comfort. Ik had net ook al een ander topic geopend zonder eerst alle zoekresultaten goed door te lezen, waarvoor mijn excuses, maar dit is zeer irritant. Hieronder een screenshot van SiteSpeed met de veel te hoge snelheid van 15 mByte/Sec, terwijl de maximumsnelheid technisch gezien 6144 kBit / 8 Bit = 768 kByte/Sec is (correct me if I'm wrong).

Afbeeldingslocatie: http://img299.imageshack.us/img299/1647/weirdspeedco2.png

Dit is alleen de hoge snelheid, tijdens dips, zoals ik het maar even noem, is de snelheid zo'n 2 kByte/Sec en duurt het uren voordat er ook maar iets geladen is. Ook bij mij valt de verbinding nooit volledig weg. Ook ik heb een SpeedTouch 510 met firmwareversie 4.0.2.0.0.

Ik heb een paar dagen geleden Planet hierover gebeld, en zij hebben het netwerk door laten meten. Volgens de helpdesk was het netwerk van KPN stabiel en zou het probleem bij mij thuis liggen. Ik heb toch zo'n gevoel van neit aangezien meer mensen hier last van schijnen te hebben.

Edit: en toen donderde de snelheid weer in elkaar
Afbeeldingslocatie: http://img299.imageshack.us/img299/7749/weirdspeedlowsh8.png

Het modem geeft overigens nogsteeds normaal 6144/768 kBit/Sec aan tijdens zo'n piek.

Pingen gaat nogsteeds op normale snelheid.

[ Voor 28% gewijzigd door doltishDuke op 01-01-2007 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Heel vreemd: vanavond is de internetverbinding ineens weer stabiel. Vanwege de reacties hierboven zou je zeggen dat het probleem toch bij Planet lag, tenminste als bovenstaande posters nu ook weer een stabiele verbinding hebben. Ook vreemd is dat de Speedtest-downloadcijfers van Pc2 nu ook ineens weer normaal zijn op ongeveer 600 Kb/s.

[ Voor 20% gewijzigd door Jammie op 02-01-2007 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
Jammie schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 02:18:
Heel vreemd: vanavond is de internetverbinding ineens weer stabiel. Vanwege de reacties hierboven zou je zeggen dat het probleem toch bij Planet lag, tenminste als bovenstaande posters nu ook weer een stabiele verbinding hebben. Ook vreemd is dat de Speedtest-downloadcijfers van Pc2 nu ook ineens weer normaal zijn op ongeveer 600 Kb/s.
het is hier nog steeds niet stabiel (wisselt steeds af tussen de 5 of 25 KB/s en 330 KB/s)

ik ga het modem nog maar een keer resetten dan...

edit:
nee dus :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
Nee hoor, nog steeds zo onstabiel als de neten. Net ad ik een downloadsnelheid van 1.5 mByte/Sec van een SourceForge server, nu maar 5 kByte/Sec en Tweakers laden duurt uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickael
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:47
DNS problemen (?) bij IPB (KPN)

dit heeft er ook wel wat mee te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laatste update: 02-01-2007 11:14

Actuele meldingen

02-01-2007 10:57 uur. Storing opvragen websites
Als gevolg van een storing kan het voorkomen dat u enkele websites niet kan benaderen. Onze excuses voor dit ongemak. Wij stellen alles in het werk om het probleem zo spoedig als mogelijk te verhelpen.

Vertelt de planet-storingen pagina... Het zal dus wel niet aan planet zelf liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-08 23:46
Denk het ook, ikzelf heb er ook last van, zie mijn post in dat topic.

Deze misschien ook nog: Planet ADSL Comfort dips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RePlayer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 22:05
Heb exact hetzelfde probleem. Overgestapt van planet standaard naar planet IPB comfort.

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eyradir
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-05 00:05
Ik heb exact hetzelfde probleem als TS. Ik heb hier een Planet Comfort lijn en een E-tech ADSL Router. Het begon allemaal een aantal dagen geleden, toen streamingsites als youtube trager begonnen te worden. 2 dagen geleden kreeg ik zeer lage downloadsnelheden. Soms opende mijn download met 20 kB/s. Als ik de download refreshte, ging hij meestal wél op volle kracht. Later in de download zou de snelheid alsnog fors terugzakken.

Gisteren kon ik daarnaast ook een heleboel sites niet meer bekijken. Zelfs Google weigerde te laden en ook GoT, waardoor ik het probleem niet 1 2 3 kon melden ;)

Nu heb ik mijn PC net aanstaan, dus ik heb nog niet veel kunnen testen. Als ik naar andere posts kijk, dan lijkt mij dit een fout van Planet's kant. Ik hoop hoe dan ook dat het probleem snel verholpen zal worden. Ik kijk het even aan en anders neem ik contact op met de helpdesk.

Heb zojuist die 100 MB file gedownload en dat ging weliswaar de hele tijd at full speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Nee het ligt niet aan Planet, maar aan KPN. Met direct-adsl in de regio zuid-holland-zuid heb ik hetzelfde probleem.

Ik denk dat dit probleem moeilijk aan te tonen is aan de helpdesk. Ze zullen wel weer zeggen dat het mijn schuld is :/

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josh-hill
de vakantie is over dus ze hebben er eindelijk eens naar gekeken denk ik

iig is het verholpen volgens mij, want het werkt weer als normaal hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
Hier niet, nog steeds elke paar minuten heel erg langzaam en dan ineens weer veel te snel (hoewel ik daar neit zo'n problemen mee heb, het is meer het langzame :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mijn *(planet abo) is het internet ook heel erg onstabiel. maar het vreemde is dat de ene site is echt super snel en en de andere site wil voor geen meter, en soms opeens na een paar minuten of een paar uren doen die sites het weer perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 01:11:
Bij mijn *(planet abo) is het internet ook heel erg onstabiel. maar het vreemde is dat de ene site is echt super snel en en de andere site wil voor geen meter, en soms opeens na een paar minuten of een paar uren doen die sites het weer perfect
Precies de reden waarom ik dit topic opende. Maar zoals het er nu naar uitziet ligt het probleem toch echt bij Planet (of KNP). Bij mij is internet inmiddels weer stabiel, maar blijkbaar nog niet bij iedereen.

Ook vreemd is dat Planet op de servicepagina http://www.planet.nl/plan...ontentid=391096/sc=ce9c3b de laatste twee maanden van 2006 blijkbaar geen storingen meer heeft gehad. Lijkt me erg stug.
Pagina: 1