Toon posts:

Wat is beste en wat is de maximale temp. CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Packard Bell PC waar ik de nodige problemen mee heb gehad en daardoor steeds minder originele onderdelen inzitten.
Harde schijf, moederbord en processor koeler zijn nu vervangen.
Vandaag heb ik omdat mijn vrouw echt gek werd van die F16 in de kamer een Zalman CNPS7000B-ALCU koeler aangeschaft.
Het is werkelijk een super verschil hoe stil mijn PC nu is geworden!
Heb ik echter wel een vraag over de teperatuur die mijn processor mag worden en wat de beste temperatuur voor mijn processor is.
Ik kan het toerental regelen en heb hem op zo'n 1950 rpm staan.
Als ik gewoon aan het internetten ben is de temperatuur ongeveer 47 graden en als hij moet werken staat hij op 55 graden.
Kan ik de snelheid nog iets lager instellen of kan ik volgende week gelijk naar de winkel
voor een nieuwe processor?
Welke waarde kan ik het beste aanhouden om een zo stil mogelijke, maar wel een veilige marge voor mijn processor over te houden?

Verwijderd

Ehm, wat voor een processor heb je dan? Daar hangt het heel erg van af :)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je zou eens een kijkje kunnen nemen in PMG FAQ » Hoe warm mag mijn CPU worden? :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Persoonlijik vind ik 47 vrij warm op IDLE, weet je zeker dat je er niet teveel koelpasta op hebt gedaan ( of juist helemaal niet? )

Verwijderd

uhm... hoeveel mhz is is ie dan?

Verwijderd

mijn processor is een p4 @ 1.5 ghz en die is in windows meestal 29 / 30 C maar als ik ga gamen dan is ie egt wel 55 c zo tegen de 60 c vind je cpu het niet meer leuk.

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:30
damn.... Veels te laat 8)7

[ Voor 91% gewijzigd door Boel-Shit op 30-12-2006 18:36 . Reden: tja te laat met reply ;-) ]

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 12:45

Xof

Als hij een Athlon XP heeft of een P4 prescot dan zijn die temps heel normaal :)
Zou hij een Core2Duo hebben dan is het nogal heet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 18:33:
mijn processor is een p4 @ 1.5 ghz en die is in windows meestal 29 / 30 C maar als ik ga gamen dan is ie egt wel 55 c zo tegen de 60 c vind je cpu het niet meer leuk.
offtopic:
Dat laatste is in jouw geval niet waar hoor ;) Een P4 schakelt zichzelf automatisch uit als ie te warm wordt. Die P4's gaan pas dood vanaf iets als +100graden celsius uit mn hoofd en normaal gesproken worden ze eerst teruggeklokt voordat 'ie zichzelf uitschakeld. Het gebeurt dus vrij zelden dat zo'n CPU zich uitschakeld, en al helemaal dat er 1 doorbrandt. :)

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-05 01:29
In hoeverre heb je 'em getest, want idle is die van mij rond de 40 graden, terwijl stressed gemiddeld 57. Dat is een stijging van ruim 15 graden. Internetten lijkt me niet echt werken voor een CPU.
eheh.... foutje... lijkt me een kleine stijging

Van die hoge temperatuur heb ik overigens geen last , geen instabiliteit ofzo, maar straks nog ff de stockkoeler eraf halen en een goeie erop zetten :9

[ Voor 7% gewijzigd door FereiDON op 30-12-2006 18:50 ]

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Fractal Design North

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Ik vind 47 vrij hoog, mijn 3700+ is OVERCLOCKED naar 2800 MHz zelfs nog 30 graden in idle met een Artic Alpine 64 van 12 euro.

Ik zou dus even checken of de airflow in je case wel goed is, en of je er niet teveel koelpasta hebt opgedaan (hoeft echt maar flinterdun). 47 Is niet echt goed voor idle, met een Zalman erop. Ik zou toch wel onder de 40 verwachten.

Verwijderd

jah ok maar dat hangt van je cpu af bij 60c of hoger wordt mijn pc egt wel trager

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-04 09:08
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 18:44:
jah ok maar dat hangt van je cpu af bij 60c of hoger wordt mijn pc egt wel trager
Dan schakelt hij dus terug zoals is gezegd, wel bij lage temp, maar je hebt ook een laag model dus

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Als Theo50 nu eerst zijn cpu post kunnen we lekker verder babbelen :) iedereen random cpu-specs en temp specs op laten noemen zal het voor de TS niet overzichtelijker maken.. de ene XP2400+ loopt rustig op 68C max zonder problemen, terwijl de anders AMD4000+ gewoon lekker op 37C loopt... kasten, koelers, omgeving, volheid van je kast... 't zijn allemaal factoren.

Kijk inderdaad is op de Balus site voor de max-temp, of op de site van intel/amd zelf (google eens op op "Processor Naam en Fabrikant + "Max DIE temp" (DIE als in dat midden, en niet dood :P )

Als je een moderne cpu heeft throttled deze ook terug als hij te warm wordt. Je kan tegenwoordig niet al te makkelijk meer je cpu mollen (behalve zonder koelblok lopen natuurlijk)

Tsja dit is een beetje (overzichtelijkere) samenvatting van wat iedereen hierboven heeft gezegt, ik denk dat dat het wel was. Suc6!

~ Mijn prog blog!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat gewoon in de FAQ van dit subforum beantwoord :) Zie het bericht van r00n.

Theo50: het is hier op GoT de bedoeling dat je aantoonbaar research pleegt eer je een topic start, zie ook de [faq]registratievoorwaarden[/]. Aangezien we dat nergens uit de topicstart kunnen afleiden en gezien de vindbaarheid van het antwoord in de FAQ van dit subforum, gaat dit topic dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.