Nieuwe subwoofer in versterker bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bulleteater
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-12-2023
Ik heb al ruim 3 jaar de Creative 6700.. Ik heb normaal de muziek redelijk hard steen en ben bang dat ik nu de subwoofer heb opgeblazen :P... er komt nu een trillend geluid uit.. net of dat hij niet goed vast zit zeg maar..

Aangezien ik geen garantie heb en geen zin heb om een hele nieuwe set te kopen was mijn idee om gewoon een nieuwe subwoofer te kopen en die erin te bouwen.

Er zit nu een woofer in van cambridge soundworks 4 Ohm..
Kan ik deze er gewoon uit halen en een nieuwe subwoofer erin zetten van 4ohm... (maakt het uit of ik er hetzelfde aantal watt subwoofer erin doe?)

Een van deze zou ik er dan in willen zetten..
http://www1.nl2.conrad.co...bwoofer&fh_refview=search
http://www1.nl2.conrad.co...bwoofer&fh_refview=search

als je nog info nodig hebt of iets dat hoor ik het wel..

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:19
Iedere woofer is anders. In een gesloten behuizing kan je zonder al teveel kwaliteitsverlies een andere woofer plaatsen, maar in alle andere gevallen zal een andere woofer een totaal ander geluid geven.
De 6700 heeft een basreflex kast, dus een ander woofer zal hoogstwaarschijnlijk een heel ander geluid geven.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Bulleteater
FatalError schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:06:
Iedere woofer is anders. In een gesloten behuizing kan je zonder al teveel kwaliteitsverlies een andere woofer plaatsen, maar in alle andere gevallen zal een andere woofer een totaal ander geluid geven.
De 6700 heeft een basreflex kast, dus een ander woofer zal hoogstwaarschijnlijk een heel ander geluid geven.
Maar kan het wel naast het feit dat het misschien een ander geluid wordt?

Dit is trouwens het geluid dat er nu uit komt. Heb een liedje gepakt waar een beetje bas in zat..
http://home.planet.nl/~grise015/bas.wav

(toen ik deze opnam had ik alle andere boxe afgeslote zodat je de subwoofer goed hoord)

[ Voor 6% gewijzigd door Bulleteater op 30-12-2006 17:18 ]

• FatalError
het kan wel ja

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Mja... wat bedoel je met het kan wel? Het zal best _werken_/functioneren, maar het werkt niet. Je krijgt een bas die te hard staan op een veel te hoge frequentie, en daaronder gelijk wegvalt... of een grote "hangbuik"... Met veel pech sla je de woofer zo uit zijn Xmax als de pijp te hoog getuned is (het is je immers nu ook gelukt)

Wat je wel kan doen is het hele brakke kastje wegpleuren en dan die woofer (geen idee welke je bedoelt, je kunt niet linken naar je mandje bij Conrad) in een kast zetten waar hij in hoort.

Edit: Wat FatalError zegt dus. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Seers op 30-12-2006 17:24 ]

• Bulleteater
Seers schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:23:
Mja... wat bedoel je met het kan wel? Het zal best _werken_/functioneren, maar het werkt niet. Je krijgt een bas die te hard staan op een veel te hoge frequentie, en daaronder gelijk wegvalt... of een grote "hangbuik"... Met veel pech sla je de woofer zo uit zijn Xmax als de pijp te hoog getuned is (het is je immers nu ook gelukt)

Wat je wel kan doen is het hele brakke kastje wegpleuren en dan die woofer (geen idee welke je bedoelt, je kunt niet linken naar je mandje bij Conrad) in een kast zetten waar hij in hoort.

Edit: Wat FatalError zegt dus. :+
Nee dat gaat niet want de versterker zit ingeboud in de subwoofer ;) of dan zou ik de hele versterker in een nieuwe kast moeten bouwen?

• heracles
  • Laatst online: 11-12-2024
Of je moet heeeel veel geduld hebben, dan is er een mogelijkheid dat je opgeblazen speakers weer normaal gaan klinken, maar dat kan heel lang duren :) . Moeten ze eerst weer inslijten, het gekraak is het schrapen van de speakers namelijk.

Of je trekt ff draden vanaf de versterker van je subwoofer(de speakerdraden) door naar buiten via de basreflexbuis, en sluit die aan op een autosubwoofer in kist, heb ik ook tijdelijk gedaan. Hij knalde iig wel zeer hard.

[ Voor 32% gewijzigd door heracles op 30-12-2006 17:41 ]

• Bulleteater
heracles schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:39:
Of je trekt ff draden vanaf de versterker van je subwoofer(de speakerdraden) door naar buiten via de basreflexbuis, en sluit die aan op een autosubwoofer in kist, heb ik ook tijdelijk gedaan. Hij knalde iig wel zeer hard.
Dat is wel een goed idee.. denk dat ik dit maar ga doen.. gewoon een autosubwoofer bij de gamma lijkt me goed genoeg voor tijdelijk.. ofniej?

• heracles
  • Laatst online: 11-12-2024
Ja, kijkshop Marquant bastube zal ook wel voldoen. Weet dat daar nog een redelijk mooie bas uitkomt vind ik. :)

Verwijderd

Je moet even een speaker zoeken met dezelfde parameters.

• FatalError
Het probleem is dat je zelden die van de originele woofer kan vinden.
Er zitten meestal aangepaste versies van normaal verkrijgbare woofers of zelfs eigen ontwerp woofers in. Zeer kleine kans dat je daar de specs van kan vinden.

Verwijderd

Je zou ze zelf kunnen bepalen met gewichtjes, maar als hij gescheurd is of iets dergelijks zal dit lastig zijn.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zaten er geen tangband speakers in die creative setjes?
Heb je de woofer er al uit? Staat er iets op? Foto? :)

Verder is de bas uit die setjes standaard ook nogal "opgepompt". Je zou een woofer kunnen kopen die erin past, en dan die woofer simuleren met je kistafmetingen erbij, en dan kijken of je je poort aan moet passen (langer/korter). Goed te doen hoor :)

En wanneer leren mensen nou eens dat je niet kan linken naar de conrad site op deze manier? Je sessie klopt niet :)

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 30-12-2006 20:02 ]

Wise enough to play the fool

• FatalError
http://www.bmm-shop.nl
http://www.electronica-online.nl

Zijn goedkoper dan Conrad met speakers... Alleen de echt budget spullen verkopen ze niet. Visaton heeft echter wel lekker goedkope speakers.

[ Voor 49% gewijzigd door FatalError op 30-12-2006 20:11 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Heb je er al eens aan gedacht dat de versterker misschien weleens stuk zou kunnen zijn?

Als je trouwens de inhoud van de kast opmeet en de afmetingen van de bassreflexbuis, dan kun je met winisd heel mooi berekenen of een bepaalde woofer goed in die kast zal functioneren.

[ Voor 51% gewijzigd door bobo1on1 op 30-12-2006 20:47 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Bulleteater
Ik heb nu een Sony Xploid erin gebouwd en hij doet het goed wellis waar geen zuper bas omdat het geen egte bas box is ;-).. maar ik wacht mooi tot dat er ergens een mooie aanbieding verschijnt en dan koop ik gelijk een home cinema setje ofzo

bedankt voor alle reacties in ieder geval..

Verwijderd

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/862295

wel jammer dat de plaatjes bijna allemaal dood zijn :P

• Bulleteater
haha
"Naar aanleiding van deze topic Mijn Creative Inspire 6700 boxen kraken om het uur"
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/853516//

dat topic heb ik ook geopend :*) ..

maar hier zijn 2 plaatjes hoe die van mij er nu voor ff uitziet..

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~grise015/sub1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~grise015/sub2.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door Bulleteater op 30-12-2006 22:05 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

wat je nu hebt gedaan is ehhh.. nouja.. je had net zo goed niks kunnen doen.

Ik heb nog wel een philips setje liggen (5 cube dingetjes, en een actieve sub)
als je er oren naar hebt hoor ik het wel.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1