M`n 16-jarige zoon wil een bedrijf beginnen!

Pagina: 1
Acties:
  • 2.165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177194

Topicstarter
Ja ik weet `t... de jeugd van tegenwoordig :D M`n zoon van bijna 17 wil een eigen zaakje beginnen bij mij thuis. Iets in `t maken/repararen van televisies, radio`s ofzo... hij vindt `t goed staan op z`n CV... hehehe. Maar ikke, met m`n 1500 euro netto inkomen moet wel hiermee rondkomen met zo`n 4 kinderen in `t gezin!! Gelukkig krijg ik van Groningen studiefinanciering en voor m`n hypotheek belastingteruggave etc. etc. Maar omdat m`n zoon bij MIJ thuis wil beginnen, vroeg ik me het volgende af:

- loopt m`n belastingvoordelen risico en de studiefinanciering etc. Daar hij nog bij mij woont en minderjarig is...
- Hoe zit dat met dat kanton-rechter... Krijgt hij dan gewoon vrijspeling van de rechter als een 18-jarige die een eigen bedrijf wil starten? Mijn toestemming stelt dan weinig voor hé?
- Wat moet ik nog meer weten, dan `m bij KVK in te schrijven en bij de belasting? Hij wil gewoon een eenmanszaak met als hoofdvestiging m`n thuisadres dus...
- Is het beter om per jaar gewoon een vast bedrag aan de belasting te betalen?

Kortom help, ik ben ook maar monteur en heb NOOIT kaas gegeten in `t beginnen van een eigen bedrijfie :-(

Alvast Vriendelijk Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Laat je zoon dit gewoon uitzoeken. Dat hoort ook bij het opzetten van een bedrijfje. Er zijn genoeg sites daarvoor. kvk.nl, belastingdienst.nl , higherlevel.nl e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:16

Mystikal

It never hurts to help!

Je kunt je afvragen of een 15e al de verantwoordelijkheid kan (en wellicht nog belangrijker 'moet laten) dragen voor een eigen bedrijfje. Wellicht is het verstandig dat hij eerst werkervaring opdoet bij een regionale reparatieboer. Daarna kun je altijd nog kijken hoe het gaat. Er komt meer bij kijken dan je denkt. Er dient ook een administratie worden bijgehouden.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Gezien zijn leeftijd zal hij wettelijk niet de verantwoordelijkheid kunnen nemen die hoort bij een onderneming. Wie is er financieel verantwoordelijk voor je zoon tot zijn 24ste? ... juist.

Verder zou ik hem eerst vragen als ouder om te komen met een business plan, en ook hoe hij alle aspecten daarin wil financiëren. Tegen de tijd dat die daar mee klaar is, is er wel weer een jaar om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Beginnen is 1 ding, maar klanten binnenhalen iets heel anders. Heeft hij daar al over nagedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 20:11

Not Pingu

Dumbass ex machina

Anoniem: 177194 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 19:41:
- loopt m`n belastingvoordelen risico en de studiefinanciering etc. Daar hij nog bij mij woont en minderjarig is...
Stufi hangt af van de inkomsten, zolang die niet te hoog zijn houdt je zoon zijn stufi gewoon.
Je eigen belastingvoordelen komen niet in gevaar als het bedrijf niet op jou naam staat.

Let wel op dingen als bestemmingsplan. Vaak wil een gemeente niet dat woonhuizen gebruikt worden voor bedrijfsdoeleinden. Vraag dit na bij de gemeente (of niet, en gok erop dat ze er toch niet achter komen... heb ik ook gedaan).
- Hoe zit dat met dat kanton-rechter... Krijgt hij dan gewoon vrijspeling van de rechter als een 18-jarige die een eigen bedrijf wil starten? Mijn toestemming stelt dan weinig voor hé?
Onder de 18 moet je toestemming van je ouders hebben om een bedrijf te starten. Lees hier. Zoals je ziet is er een mogelijkheid waarbij je als ouder partner wordt in het bedrijf, en dus mede aansprakelijk. Als je dat niet wilt, let daar goed op.

Verder ben ik het eens met Noork, laat hem dat zelf uitzoeken. Zijn verantwoordelijkheid als ondernemer valt hierbij in het niet en als ie al te beroerd is om wat uitzoekwerk te doen, zou ik hem geen bedrijf laten beginnen ;) Maar ik kan me voorstellen dat je als ouder wilt weten wat je nu weer aan je fiets hebt hangen.

Een eigen bedrijf lijkt heel leuk als je nog nooit zelf ondernemer bent geweest maar de bedrijfsvoering en het resultaat kan vies tegenvallen. Of het goed staat op zijn CV hangt er nogal vanaf hoe hij zijn bedrijfsvoering aanpakt. Een bedrijfje dat binnen het jaar alweer is opgeheven en/of een slechte reputatie krijgt, zal niet echt veel vertrouwen wekken.

[ Voor 22% gewijzigd door Not Pingu op 29-12-2006 19:54 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jep dat is een issue.
ik wilde hetzelfde op mijn 16e, en heb het toen maar gewoon onofficieel gedaan tot mijn 19e .

probleem is namelijk ook dat jij de zak bent als hij over de kop gaat. Probeer dat risico ook lekker klein te houden.

De belastingdienst bellen is wss de beste optie, kost niets en ze helpen je vrij graag (okay er izijn een paar zuurpruimen)...

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36
Noork schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 19:43:
Laat je zoon dit gewoon uitzoeken. Dat hoort ook bij het opzetten van een bedrijfje. Er zijn genoeg sites daarvoor. kvk.nl, belastingdienst.nl , higherlevel.nl e.d.
Met is. Leg hem uit dat je er welwillend tegenover staat, maar dat als'tie denkt een eigen bedrijf te runnen hij ook vast wel weet uit te zoeken hoe dat moet en wat voor jou de consequenties en risico's zijn. Ik zou hem er niet teveel mee helpen, er is uiteindelijk een reden waarom zoiets goed op je CV staat: Het bewijst dat je een beetje door kan zetten.
Maar, buiten dat, gefeliciteerd: er zijn genoeg 16jarige "boy's" (klinkt als een woord met een nogal foute connotatie) die niets anders doen dan brommer crossen, MTV kijken en hun hand ophouden bij pa, dus ik denk dat je geluk hebt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:23
Volgens mij kan je aansprakelijk worden gehouden - dus bij een faillisement ben je ook de klos. Verder heeft iedere ondernemer administratieve verplichtingen, zoals ieder kwartaal een BTW aangifte en het voeren van een deugdelijke administratie. Het nalaten hiervan kan serieuze consequenties hebben, bv http://www.belastingdiens...iftedoen-04.html#P39_5112
Overtuig je zoon om de adminstratie door een boekhouder te laten verrichten. Wellicht heeft deze nog meer adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Laatst online: 02-05 07:58
Laat hem anders gewoon een beetje zwart prutsen e.d Als het dan echt goed begint te lopen ben je zo 2 jaar verder en kan ie zijn eigen zaak beginnen ;)

Meeste 16jarigen weten niet waar aan ze beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 20:32
descon schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 00:56:
Laat hem anders gewoon een beetje zwart prutsen e.d Als het dan echt goed begint te lopen ben je zo 2 jaar verder en kan ie zijn eigen zaak beginnen ;)

Meeste 16jarigen weten niet waar aan ze beginnen.
What he said.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muscrerior
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-03-2024
Ik zeg:
Ga eerst eens goed met je zoon praten hoe serieus ie dit meent...en of hij zich realiseert wat voor een rompslomp dit met zich meebrengt (KVK, btw, administratie, belastingdienst, etc...)

Wil hij serieus aan de slag of alleen maar wat bijklussen?
In heel veel gevallen biedt het hebben van een officieel bedrijf geen voordelen boven een particulier die een leuke naam voor zichzelf verzint (en de inkomsten gewoon als overige inkomsten opgeeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 13:14
Jij bent in ieder geval tot zijn 21ste financieel aansprakelijk.
Mocht hij om wat voor reden dan ook schulden maken en die niet kunnen of willen betalen, wordt er bij jou aangeklopt.

Zou dus eens goed met zoonlief om de tael zitten en dingen afspreken

Als hij af en toe eens een tv repareert heof je hier overigens geen bedrijf voor op te richten. Je mag neveninkomsten hebben, als je ze maar opgeeft op je belastingaangifte.

[ Voor 25% gewijzigd door frickY op 30-12-2006 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even wat ophelderingen:

- m`n zoon heeft al een ``aardig kapitaal`` (dan moet je al gauw aan duizenden euros denken) opgebouwd met het repararen van electronica etc. hij doet dit ook vanaf z`n 12de ofzo !!!!!
- hij wil een KVK starten, belasting BETALEN etc. Omdat hij geen gezeik met de buren wil. De mensen die hier wonen hebben wel 1000-den ogen lijkt `t wel. En wil niet dat we verraden worden ofzo bij de Belastingdienst als ze een ``complot`` gaan opstellen met meerderen, daar hij écht al heel wat klanten heeft...
- ik wil gewoon niet, dat door hém, ik financieel achteruit ga. Jullie kennen de belastingdienst allemaal niet?? Dadelijk gaan ze moeilijk doen met de studiefinanciering (hij doet VWO), met de belastingaftrek van m`n dúre hypotheek.... Allemaal zorgen dus :-(

Over dat kantonrechter, krijg ik dit te zien op KvK.nl :

als de handlichting wordt verleend, moet dit bekend worden gemaakt in de Staatscourant en twee nader aan te wijzen dagbladen.

Wat?? Dagbladen?? Pffff.
Maar goed, hij wil dus in mijn koopwoning ``opereren``, dit heeft écht geen enkele invloed op m`n belastingaftrek? Want het is toch zo, dat als ``jongeren`` verdienen, ze ``mee moeten betalen`` ?? Als je vakken vult bij de AH (weet ik t), dan moet je toch ook niet mee betalen of is een bedrijf iets anders?

Iedereen écht bedankt voor de hulp !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38
offtopic:
Weet je wat jíj moet doen? Naar de Kamer van Koophandel!

Nee, alle gekheid op een stokje, ik zou je telefoon op anoniem zetten en gewoon de KvK en Belastingdienst eens bellen. Voor informatie opvragen hoef je je niet bekend te maken ;)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Als hij 17 is mag hij elk kwartaal 1175 bijverdienen, zonder dat dit invloed heeft op zijn kinderbijslag/studifinanciering.
Bron: http://www.cnvjongeren.nl/site/geld/bijverdienen.php

Je andere vragen zijn ook met behulp van Google te beantwoorden ;)

Ik weet ook niet of hij zijn bedrijf wel in jouw huis mag huisvesten. Weet niet hoe dat zit met bestemmingsplannen, en of je woning dan als bedrijfspand wordt gezien, etc?

[ Voor 18% gewijzigd door frickY op 30-12-2006 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Laatst online: 14-05 15:30
Ben momenteel 19, maar 17 toen ik me inschreef bij de KvK.

Wil hij een KvK, dan volstaat het als u meetekend als zijn ouder/voogd (gewoon even meegaan als hij zich gaat inschrijven dus om als medeverantwoordelijke te tekenen, verder heb je dan nergens mee te maken en sta je ook niet in zijn KvK uitreksel etc), tot zijn 21ste blijft u wel gewoon financieel aansprakelijk, ik neem aan dat hij met een dergelijke business geen echte schulden kan maken en dat als hij de mist in gaat dat hij dat ook wel had gedaan als hij geen 'bedrijfje' had. Maar daar blijft u wel medeverantwoordelijk voor, dus ook al is het uw zoon, wel een beetje in de gaten houden. (Maar... ook buiten de bedrijfsvoering en de financien daarvan bent u natuurlijk 'altijd' wel medeverantwoordelijk, kwestie van gezond verstand en vertrouwen en dit gedeelte komt wel goed)

Hij zal zich ook moeten inschrijven bij de belastingdienst maar die beslist verder zelf of uw zoon als ondernemer gezien zal worden. Mochten ze hierop positief beslissen dan zal hij btw en omzetsbelasting moeten gaan afdragen langs de gebruikelijke wegen. Hij zou zich hier wel een beetje in moeten verdiepen, de kVk kan hem hierbij helpen, anders heb je ook nog onafhankelijke adviseurs waar hij eens kan aankloppen. Als starter zal de belastingdruk vrij laag zijn tenzij het hem echt goed af gaat (Ik gun het jullie beiden!)

Kosten van bedrijfsvoering zullen zo'n 100-200 euro hoger liggen dan als hij het zonder KvK doet en gewoon als nevenaankomsten opgeeft bij de belastingdienst. Maar als het een beetje redelijk loopt brengt ondernemerschap toch wel weer de voordelen mee om die 100-200 euro te vergeten (alleen al de aftrekposten bijvoorbeeld, laat hem maar eens de startersaftrek en zelfstandige aftrek bestuderen). Als hij al een klantenkring heeft en bekendheid geniet als 'reparateur' maar zich vanaf nu actiever gaat inzetten om echt een zaak draaiende te krijgen raad ik dan dus ook aan om hem er gewoon voor te laten gaan, NADAT hij zich goed verdiept heeft in zijn plichten en rechten als ondernemer.

Maar waar gaat het nu echt om? Om de gevolgen! Dat hij zichzelf goed moet informeren, dat is logisch. Dat u dit ook kunt doen is een keuze. Dat het uw zoon is en dat u er vanuitgaat dat hij het niet allemaal verkloot is ook te begrijpen.

1. Hij verdiept zich in bedrijfsvoering
2. U vertrouwt hem en laat hem zijn zaakje beginnen
3. Alles gaat goed, hij krijgt meer klanten, gaat redelijk verdienen etc (of niet, maar dat is aan hem)

Wat hij doet en niet doet, heeft niks te maken met uw financien, als hij schulden maakt dan ben je verantwoordelijk, als hij een miljard verdient, dan maakt dat voor u belastingtechisch geen verschil. Subsidies, renteaftrek etc etc.

De subsidies die hij daarintegen krijgt of gaat krijgen komen wel in het geding, neem bijvoorbeeld de zorgtoeslag als hij 18 is, des te meer hij verdient des te minder hij krijgt. Of studiefinanciering, daar heeft hij geen recht op als hij boven een bepaalde inkomstenlimiet zit (grofweg 10.000 euro per jaar dacht ik) En de kinderbijslag (maar als hij zelf boven de kinderbijslaglimiet geld verdient, dan kan hij zelf ook wel wat betalen)

Maar gelukkig hebben we het hier niet over een uitkering:-) Het is geen kwestie van 'niet werken en XXX krijgen of wel werken en 10tje meer per maand krijgen, ja daaag ik ga lekker niet werken'. Het is een kwestie van beetje verdienen en dan beetje subsidies krijgen of lekker dik verdienen en geen subsidies nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

feej

giraffemeisje

TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 13:42:
Wat hij doet en niet doet, heeft niks te maken met uw financien, als hij schulden maakt dan ben je verantwoordelijk, als hij een miljard verdient, dan maakt dat voor u belastingtechisch geen verschil. Subsidies, renteaftrek etc etc.
Volgens mij is dit niet helemaal waar. Ik weet dat toen ik thuiswoonde, ik een jaar fulltime gewerkt heb en gespaard voor de uitzet en de studie etc. Mijn vader was op dat moment timmerman en kreeg toen ook gewoon huursubsidie en de hele mikmak. Mijn inkomen kwam toen boven een bepaalde grens en werd meegeteld in het gezinsinkomen, waardoor deze boven een bepaalde grens kwam en we geen huursubsidie meer kregen.

Nu is dit niet helemaal van toepassing omdat de TS een koophuis heeft zo te lezen, maar het zal me niks verbazen als zo'n regeling ook geldt voor bijvoorbeeld de zorgtoeslag ;).

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Laatst online: 18-05 21:49
TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 13:42:
Maar waar gaat het nu echt om? Om de gevolgen!

[...]

Het lopende bedrijf zal inderdaad weinig invloed hebben op de situatie in het gezin, maar het eventuele slecht lopen van het bedrijf heeft een grote invloed op het gezin. Mij lijkt het een condicio sine qua non dat vader, die eindverantwoordelijk is, controle en invloed wil en kan uitoefenen op het reilen en zeilen van het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 14-04 17:27
Anoniem: 14124 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 19:48:
Gezien zijn leeftijd zal hij wettelijk niet de verantwoordelijkheid kunnen nemen die hoort bij een onderneming. Wie is er financieel verantwoordelijk voor je zoon tot zijn 24ste? ... juist.
Dat kan dus wel. Sowieso ben je niet financieel verantwoordelijk tot 24, maar tot 18. Waar jij aan refereert is verantwordelijkheid voor levensonderhoud, maar dat is iets anders. Zakelijke schulden werken niet zo. Maar onder de 18 gelden inderdaad andere regels. Je lost dit op door handlichting.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik kan het zo niet vinden maar je hebt toch een plafond aan neveninkomsten wil je recht hebben op een studiefinanciering? Ik gok dat dat thuiswonend nog een stuk lager ligt dan uitwonend maar dat zul je ook moeten opzoeken. Ik zou echt KvK en/of Belastingdienst even bellen. Ook ervaring mee en die lui hebben echt geduld en willen alles uitleggen. Nog mooier: jullie wonen in groningen, ga langs bij het startersloket. Volgens mij zit het belastingkantoor of KvK-kantoor bij de martiniplaza. Die lui hebben een starterspakket en het is een hele andere tak van sport dan die FIOD lui die aan touwen door je ruiten komen slingeren en je zoon geboeid afvoeren ;)

Zij weten ook precies wat de consquenties voor je eigen inkomen zijn.

Mijn eerste gedachte toen ik het las was: aaarg weer een die denkt even binnen te lopen, maar 2 sec later: nee, kans geven! (laten) begeleiden en risico's inperken. Voordeel is dat er geen startkapitaal nodig is toch? Stel het loopt niet kan hij zo de volgende dag een uitzendbureau inlopen en daar geld verdienen. Succes!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jongens allemaal bedankt, ik ga maar iemand ``inhuren`` voor een tientje ofzo, dit me dit allemaal fijn uitlegd !! Tuurlijk moet m`n zoon dit zelf ook doen, maar jullie begrijp toch wel, dat hij hier niets van af weet, toch ;) Ik moet namelijk weten waar ik aan begin. Niet dat ik mensen aan de deur krijg, die denken dat ze op een kassa kunnen rekenen ofzo! Maar ik ga er achteraan, het belangrijkste:

- ervoor zorgen dat hij onder de 10.000 euro/jaar gaat verdienen (kinderbijslag etc etc.) Ik vrees dat ik op dit gebied streng moet zijn, daar ik nu al kan zien hoeveel hij wel niet verdiend...
- even wat regelen met een kantonrechter voor zo`n handlichting, ik zet ``dan even een krabbeltje neer``
- hij geen schulden krijgt >>>

hij opereerd in mijn koopwoning, dus in principe maakt hij geen schulden, en hij heeft al een aardig beginnend startkapitaal (weet ik niet precies, maar genoeg)

- ervoor zorgen dat hij eindelijk bij de KvK/belastingdienst ingeschreven staat. Maar hier ga ik niet verder over in, daar ik net zo makkelijk kan googlen, maar het draait er meer om dat ik er niet financieel van onderuit wil gaan met m`n 1500 netto inkomen, gezien `t feit hij pas in Juli 17 jaar word !!

Trouwens hé, gezien `t feit hij in mijn huis wil beginnen, moet ik dan voor een kassa zorgen etc? Want hij wil immers ``eerlijk`` beginnen en netjes z`n belasting betalen etc. Hoe moet z`n ``werkplek`` er in huis uitzien? Want ik weet, dat als hij bijv. een televisie koopt (weet ik `t) die 19% weer terug kan halen, van wat hij aan de belasting heeft betaald, dan neem ik aan dat de ``klant`` wil zien, dat het geld ook écht naar de Belasting gaat, daar hij er niet écht oud uit ziet, maar aardig ``puberig jong`` met een aardig stel hersenen.

Ik denk dat de gemiddelde tweaker, nu wel heeft gezien dat ik nog nooit in aanmerking ben gekomen een bedrijf te (willen) starten. Ben al blij dat ik rustig op m`n gemakkie een bakje kan doen in de ochtend als ik weer aan het werk moet :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
MSalters schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 14:49:
[...]

Dat kan dus wel. Sowieso ben je niet financieel verantwoordelijk tot 24, maar tot 18. Waar jij aan refereert is verantwordelijkheid voor levensonderhoud, maar dat is iets anders. Zakelijke schulden werken niet zo. Maar onder de 18 gelden inderdaad andere regels. Je lost dit op door handlichting.
Ik kan me vergissen, maar ik meen dat je pas vanaf je 18de tekenbevoegd bent, en vana je 21ste financieel aansprakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

nee hoor, denk je dat alle freelance website bouwers een kassa met pin hebben? ;)
Als hij een kvk nummer en een btw nummer heeft kan hij facturen maken. Wel netjes bijhouden allemaal. Als je dan toch voor de looks wat wil waarom maakt hij in de schuur niet een soort van hoog bureau met oude pc ofzo waar hij dingen bij kan houden. Als iemand dan een een tv komt afhalen kan hij daar afrekenen enzo en lijkt het nog ergens naar.

Over die 10.000 grens. Door slim te boekhouden (wat wat anders is dan illigaal) kan je daar ook mee stoeien. Investeringen investering... dat is iets anders dan winst/verdienen.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:53
kijk ook de voorwaarden van de hypotheek na. Hypotheek is afgesloten voor particulieren om in te wonen en niet voor bedrijven. Het zal vast niet een probleem zijn maar ik zou iig even de voorwaarden nalezen of er niet wat over staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Laatst online: 14-05 15:30
Anoniem: 177194 schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 15:46:
Jongens allemaal bedankt, ik ga maar iemand ``inhuren`` voor een tientje ofzo, dit me dit allemaal fijn uitlegd !! Tuurlijk moet m`n zoon dit zelf ook doen, maar jullie begrijp toch wel, dat hij hier niets van af weet, toch ;) Ik moet namelijk weten waar ik aan begin. Niet dat ik mensen aan de deur krijg, die denken dat ze op een kassa kunnen rekenen ofzo! Maar ik ga er achteraan, het belangrijkste:

HELE slechte zaak dat hij er niks van af weet, een ondernemer hoeft dan niet meteen een account te zijn maar basiskennis is toch echt noodzakelijk.

- ervoor zorgen dat hij onder de 10.000 euro/jaar gaat verdienen (kinderbijslag etc etc.) Ik vrees dat ik op dit gebied streng moet zijn, daar ik nu al kan zien hoeveel hij wel niet verdiend...
Als je net onder de grens uitkomt krijg je wel stufi bijv, maar als je moet kiezen tussen gewoon lekker doorwerken en 20k verdienen dan heeft hij toch geld zat voor studie:S Geen 'weinig werken zodat ik gratis geld krijg' mentaliteit aub... de hele structuur van 'als je zelf voldoende kan voorzien dan hoeven de andere belastingbetalers dit niet te doen' gaat anders teniet
- even wat regelen met een kantonrechter voor zo`n handlichting, ik zet ``dan even een krabbeltje neer`` Dat hoef in principe niet
- hij geen schulden krijgt >>> Als hij schulden maakt dan zal hij die toch ook wel maken zonder kvk? Dat blijft wat mij betreft gewoon tussen vader en zoon. Gewoon goed bijbrengen dat hij geen aankopen moet doen die hij niet kan betalen (dus niet met een banksaldo van 1000 euro een schermcalibrator van 10.000 euro bestellen met verwachting dat hij die 10.000 euro over paar maandjes toch wel heeft maar stukje bij beetje een professioneler arsenaal aan gereedschap bij elkaar sprokkelen

hij opereerd in mijn koopwoning, dus in principe maakt hij geen schulden, en hij heeft al een aardig beginnend startkapitaal (weet ik niet precies, maar genoeg)

- ervoor zorgen dat hij eindelijk bij de KvK/belastingdienst ingeschreven staat. Maar hier ga ik niet verder over in, daar ik net zo makkelijk kan googlen, maar het draait er meer om dat ik er niet financieel van onderuit wil gaan met m`n 1500 netto inkomen, gezien `t feit hij pas in Juli 17 jaar word !!

Trouwens hé, gezien `t feit hij in mijn huis wil beginnen, moet ik dan voor een kassa zorgen etc? Want hij wil immers ``eerlijk`` beginnen en netjes z`n belasting betalen etc. Hoe moet z`n ``werkplek`` er in huis uitzien? Want ik weet, dat als hij bijv. een televisie koopt (weet ik `t) die 19% weer terug kan halen, van wat hij aan de belasting heeft betaald, dan neem ik aan dat de ``klant`` wil zien, dat het geld ook écht naar de Belasting gaat, daar hij er niet écht oud uit ziet, maar aardig ``puberig jong`` met een aardig stel hersenen. Er zijn 0,0 eisen, en de klant hoeft niks te zien over belasting, je zoon maakt gewoon factuurtje met 19% btw tarief erop indien de belastingdienst hem als ondernemer ziet en de klant betaald factuur incl die 19% er veranderd NIETS in jullie situatie behalve dat hij nu wel geregistreerd staat en dus wat heffingkjes en belastingen moet betalen en 'echte' facturen moet uitschrijven, mocht er ooit een echte omzet gedraait worden dan komt derest vanzelf in motie, huurt hij vanzelf wel een leuk pand etc tegen die tijd.

Ik denk dat de gemiddelde tweaker, nu wel heeft gezien dat ik nog nooit in aanmerking ben gekomen een bedrijf te (willen) starten. Ben al blij dat ik rustig op m`n gemakkie een bakje kan doen in de ochtend als ik weer aan het werk moet :Y
En uhm.. waar hij zich ook goed moet inlezen en laten informeren is de rechten van de klant, met name die m.b.t garanties. Is dan dus ook handig om eens een keer een wat standaardcontracten etc samen te stellen met een jurist

[ Voor 8% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 30-12-2006 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElTigre
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02-2024
frickY schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 15:52:
[...]

Ik kan me vergissen, maar ik meen dat je pas vanaf je 18de tekenbevoegd bent, en vana je 21ste financieel aansprakelijk.
Dat zou wel raar zijn. Dan zou een 18e jarige een mega-schuld kunnen afsluiten bij een bank en z'n ouders (niet op de hoogte ervan) aansprakelijk kunnen houden voor zijn rommel. Zeker voor grote schulden.

Ik heb op mijn 20e een eigen huis gekocht, zonder enige krabbel/garantie van mijn ouders. Daar heb ik het nog eens nagevraagd bij de bank wie bij ellende aansprakelijk zou zijn; ikke.

Zie http://www.ouders.nl/mjur2003-aansprakelijkheid.htm (welliswaar uit 2003 maar nog steeds actueel).

Maar let wel: Als het bedrijf in je huis zit moet je wel even op andere aansprakelijkheden letten (stel hij heeft een werkplaats vol met electro en er is brand...). Kan zijn dat de verzekeraars iets andere afspraken met je willen maken over de woning als deze (deels) bedrijfsmatig wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Tweaklegend, even wat opmerkingen aan de hand van je reactie:
Anoniem: 177194 schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 15:46:

HELE slechte zaak dat hij er niks van af weet, een ondernemer hoeft dan niet meteen een account te zijn maar basiskennis is toch echt noodzakelijk.
Je hebt niet de basiskennis nodig, maar de bereidheid het te leren. Dus, vraag een starterspakket aan bij de KvK, leen "boekhouden voor dummies" (die is echt heel OK) uit de bieb etc. etc. En laat hem een bedrijfsplan maken. Dat hoeft niet dik en glossy te zijn, maar moet wel duidelijk maken hoe hij wil gaan draaien. En laat dat lezen aan wat vrienden/bekenden etc. die al eens eerder zo'n ding gelezen hebben.
Als je net onder de grens uitkomt krijg je wel stufi bijv, maar als je moet kiezen tussen gewoon lekker doorwerken en 20k verdienen dan heeft hij toch geld zat voor studie:S Geen 'weinig werken zodat ik gratis geld krijg' mentaliteit aub... de hele structuur van 'als je zelf voldoende kan voorzien dan hoeven de andere belastingbetalers dit niet te doen' gaat anders teniet
Op zich geef ik je groot gelijk, maar als de kinderbijslag (niet meer) bij TS binnenkomt en het grote geld wel bij zoonlief is het handig om daar van te voren afspraken over te maken. TS: Stel je gerust, mochten de zaken echt goed gaan, dan kan er hier en daar wel eens wat wegvallen aan potjes, maar nooit zoveel dat jullie samen minder overhouden. Oftewel, maak je zoon duidelijk dat hij eventueel weggevallen regelingen moet compenseren en geen centje pijn. En, mochten de zaken minder gaan, dan komt die stufi vanzelf weer terug. (nouja, misschien even een formuliertje invullen)
- even wat regelen met een kantonrechter voor zo`n handlichting, ik zet ``dan even een krabbeltje neer`` Dat hoef in principe niet
- hij geen schulden krijgt >>> Als hij schulden maakt dan zal hij die toch ook wel maken zonder kvk? Dat blijft wat mij betreft gewoon tussen vader en zoon. Gewoon goed bijbrengen dat hij geen aankopen moet doen die hij niet kan betalen (dus niet met een banksaldo van 1000 euro een schermcalibrator van 10.000 euro bestellen met verwachting dat hij die 10.000 euro over paar maandjes toch wel heeft maar stukje bij beetje een professioneler arsenaal aan gereedschap bij elkaar sprokkelen

Trouwens hé, gezien `t feit hij in mijn huis wil beginnen, moet ik dan voor een kassa zorgen etc? Want hij wil immers ``eerlijk`` beginnen en netjes z`n belasting betalen etc. Hoe moet z`n ``werkplek`` er in huis uitzien? Want ik weet, dat als hij bijv. een televisie koopt (weet ik `t) die 19% weer terug kan halen, van wat hij aan de belasting heeft betaald, dan neem ik aan dat de ``klant`` wil zien, dat het geld ook écht naar de Belasting gaat, daar hij er niet écht oud uit ziet, maar aardig ``puberig jong`` met een aardig stel hersenen. Er zijn 0,0 eisen, en de klant hoeft niks te zien over belasting, je zoon maakt gewoon factuurtje met 19% btw tarief erop indien de belastingdienst hem als ondernemer ziet en de klant betaald factuur incl die 19% er veranderd NIETS in jullie situatie behalve dat hij nu wel geregistreerd staat en dus wat heffingkjes en belastingen moet betalen en 'echte' facturen moet uitschrijven, mocht er ooit een echte omzet gedraait worden dan komt derest vanzelf in motie, huurt hij vanzelf wel een leuk pand etc tegen die tijd.
Daar je zoon vooral veel diensten zal leveren, is het waarschijnlijk verstandig een BTW-vrijstelling aan te vragen bij de belatsingdienst. Die wordt vaak gegeven aan relatief kleine bedrijfjes, met minder dan 1 arbeidsplaats (aannemende dat je zoon ook nog naar school moet...) Op het eerste gezicht lijkt een vrijstelling financieel voordeel te bieden en minder rompslomp te geven. Redenen om géén vrijstelling aan te vragen:
-Je gaat veel investeren (met een vrijstelling kan je de BTW over je investeringen niet terug vragen)
-Je gaat veel zaken doen met bedrijven (die willen vaak liever een BTW rekening)
Ach, een beetje eigen baas die niet binnen een paar jaar overwerkt wil zijn begint de dag ook rustig met een bakkie, dus daar zit het verschil niet in.
* onkl = ambtenaar, lekkere koffie daaro :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
ElTigre schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:07:
[...]

Maar let wel: Als het bedrijf in je huis zit moet je wel even op andere aansprakelijkheden letten (stel hij heeft een werkplaats vol met electro en er is brand...). Kan zijn dat de verzekeraars iets andere afspraken met je willen maken over de woning als deze (deels) bedrijfsmatig wordt gebruikt.
Zoiets heet risicoverzwaring en komt er kort gezegd op neer dat als het verzekerd object (een huis van een bepaalde bouwkwaliteit dat voor een bepaald doel gebruikt wordt) ineens een groter risico veroorzaakt voor de verzekeraar (bijvoorbeeld als er ook zoals jij zegt bedrijfsactiviteiten in verricht worden) de verzekeraar in de regel gaat zeiken over de uitkering als er een probleem is. Het kan ook gewoon niet meer onder de dekking of onder het verzekerd object vallen, dat is een beetje technisch, maar het komt er kort gezegd op neer dat je dat inderdaad _goed_ met je verzekeraar c.q. verzekeringstussenpersoon moet kortsluiten om te voorkomen dat je voor onaangename verrassingen komt te staan als er iets gebeurt.

En ohja, denk er ook aan dat ook aansprakelijkheidsverzekeringen voor bedrijven normaal gesproken het zgn. opzichtrisico niet dekken, dat wil zeggen de aansprakelijkheid die jouw zoon c.q. jij jegens derden kan/kunnen hebben als hij schade toebrengt aan computers en televisies e.d. die hij ter reparatie onder zich heeft. De achtergrond daarvan is dat de verzekeraar niet in wil staan voor de reparatiekwaliteit van de dienstverlener, dus als jouw zoon tijdens reparatie iets verneukt dan biedt een aansprakelijkheidsverzekering daar in de regel geen dekking voor.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76919

Ik ben nu 18 en ben zelf ook een VOF begonnen toen ik 16 was, in de licht&geluidsbrance weliswaar. Ik ben eigenlijk vanaf mijn 12e jaar er al mee bezig en op een gegeven moment wil je toch meer kunnen vragen voor je klussen. Echter willen bedrijven dan facturen zien, aangezien ze niet zomaar grote sommen geld aan je kunnen betalen.
Ik ben toen samen met mijn bedrijfspartner naar de KVK startersavond geweest, dit is een goede tip voor je zoon. Ze vertellen hier heel veel over wat je kunt verwachten en wat je rechten en plichten zijn. Zo vertelden ze bijvoorbeeld dat je toestemming aan de gemeente moet vragen om vanuit huis te opereren. Echter zijn onze klussen altijd on-the-road, dus is het thuisadres alleen voor post en administratie. De gemeente hebben we gebeld, voor 40 euro kon je een formuliertje invullen en dan had je vrijstelling. Formulier aangevraagd, nooit ontvangen. Heb het toen ook lekker laten zitten en ik kan dan e.v.t een boete riskeren. Hoe het echter zit met daadwerkelijk uit huis opereren en klanten ontvangen zit, weet ik niet. Daarvoor moet je contact opnemen met je gemeente.

Om nog even terug te komen op de startersavond, het is een avond van een aantal uur, waar ze informatie vertellen over verschillende aspecten. Wilde je meer weten over boekhouding, dan hadden ze weer een aparte avond, die daar in detail over ging. Deze heb ik echter niet gevolgd, aangezien mijn tante mij heeft geholpen met het opzetten van mijn boekhouding. Deze kan ik nu zelf onderhouden. KvK heeft verder veel folders met informatie beschikbaar en op internet (o.a. belastingdienst.nl) kun je heel veel vinden. Zoals anderen al zeiden, laat hem eerst daar maar op kijken en laat hem naar zo'n avond gaan (25 euro).

Verder hebben wij geen echte maandelijke lasten. Enige lasten zijn voor ons de opslagruimte, 65 euro per maand bij Shurgard en 110 euro per jaar inschrijfgeld bij de KvK. Wij hadden al veel met eigen geld geïnvesteerd in apparatuur en nu investeren wij alleen met geld wat binnenkomt, zo maken wij geen schulden. Dit is ook een goede tip voor je zoon, spreek met hem af dat hij alleen investeert met geld wat hij daadwerkelijk heeft, in plaats van schulden te maken.

Dan nog een tip wat betreft een zakelijke rekening, als je bij de postbank gaat, betaal je helemaal niets, tot zo'n duizend transacties. Precies weet ik het niet meer, maar voor kleine ondernemers is het in ieder geval gratis. Laat je zoon zijn klanten cash betalen, en laat hem dit bijvoorbeeld 1 maal per week storten. Een PIN kost namelijk ook weer geld. Misschien is hij handig met scripten (zoals ik), dan kan hij zijn eigen factuur systeem opzetten. Printertje en computer erbij en hij kan voor zijn klanten meteen factuurtjes uitdraaien, waarvan hij meteen een kopie maakt om in zijn eigen administratie te doen. Anders is er (goedkope) factuursoftware te koop.

Over de consequenties voor jou is al veel gezegd en hier durf ik mij eigenlijk niet aan te wagen. Destijds heb ik hier niet veel over uitgezocht, aangezien ik een aantal maanden later ging studeren. Het enige waar ik rekening mee houd, is dat ik niet meer dan 10.000 inkomsten heb, zodat ik mijn Stufi behoud. Laat hem wel even uitzoeken hoe het zit met aansprakelijkheid en inboedel verzekeringen. Wij hebben bijvoorbeeld de inboedelverzekering van mijn ma verlengd naar de opslagruimte, zodat onze apparatuur ook verzekerd is. Daarnaast is het van belang dat hij goede voorwaarden opstelt, wat gebeurt er bijvoorbeeld als hij een te repareren plasma TV van 2000 euro onherroepelijk beschadigd? Is dit op risico van de klant? etc.

Het belangrijkste is, dat hij er niet hals over kop in gaat, maar alles rustig van tevoren uitzoekt. Voor je uitkeringen en de eventuele gevolgen daarvan, zou ik bellen met de uitkeringsinstantie. En de belangrijkste van allemaal, laat hem geen schulden maken. Zo lopen jullie geen risico en mocht het allemaal niet werken, dan kan hij er gewoon zonder problemen mee stoppen.

Ik wens hem en jou veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

helder en nuttig verhaal ^^

die 10.000 inkomsten is dat echt omzet of winst? M.a.w. als je investeert telt dat nog steeds mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Jazzper schreef op maandag 01 januari 2007 @ 16:36:
die 10.000 inkomsten is dat echt omzet of winst? M.a.w. als je investeert telt dat nog steeds mee?
Winst (als in: inkomen). Je kan leuk gaan investeren om winst te drukken, echter het probleem met de belastingdienst en de IB-Groep is dat ze tot vijf jaar terug mogen controleren. Wanneer men dan tot de conclusie komt dat de winst eigenlijk hoger had moeten zijn (teveel ineens afgeschreven, etc etc) dan ben je dus flink het haasje.
Als je dus in de buurt van de 10k grens komt, is het nog altijd het veiligste om gelijk alle stufi stop te zetten; kan dan ook wel, want je heb toch inkomsten genoeg natuurlijk. (het is natuurlijk wel belachelijk dat je als student daardoor geen recht meer hebt op stufi, maar dat is een andere discussie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jazzper schreef op maandag 01 januari 2007 @ 16:36:
helder en nuttig verhaal ^^

Ik weet het eigenlijk niet echt. Ik zou denken dat de inkomsten min uitgaven mijn winst dus inkomen zou moeten zijn, maar investeren = kapitaal, dus zou je dat nog steeds als inkomsten kunnen aanmerken alleen dan als goederen. Echter was ik onder de impressie dat de daadwerkelijke gewerfde inkomsten tellen voor het IBG, niet de winst. Want dat is hetzelfde als 10.000 euro per jaar bijverdienen met vakkenvulen, ook al geef ik dat uit aan mijn nieuwe plasma etc. Het blijft 10.000 euro inkomsten, ongeacht of ik het meteen uitgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HGM schreef op maandag 01 januari 2007 @ 16:57:
[...]
(het is natuurlijk wel belachelijk dat je als student daardoor geen recht meer hebt op stufi, maar dat is een andere discussie).
Dat is zeker belachelijk, want alle inkomsten die ik genereer gaat eigenlijk altijd weer in nieuwe apparatuur. Echter, inkomsten van het bedrijf worden als mijn inkomsten gezien, aangezien ik het bedrijf ben, om dat te voorkomen zou ik een andere rechtsvorm moeten kiezen. Dat is echter niet realistisch, gezien het feit dat ik een kleine ondernemer ben. Er gaat helemaal geen geld van het bedrijf in eigen zak, maar toch zijn de inkomsten van het bedrijf mijn inkomsten. Weet iemand toevallig of je hiervoor een soort vrijstelling aan kunt vragen? Bijvoorbeeld door aan te tonen dat er geen geld in eigen zak wordt gestoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Anoniem: 76919 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 17:27:
[...]

Dat is zeker belachelijk, want alle inkomsten die ik genereer gaat eigenlijk altijd weer in nieuwe apparatuur. Echter, inkomsten van het bedrijf worden als mijn inkomsten gezien, aangezien ik het bedrijf ben, om dat te voorkomen zou ik een andere rechtsvorm moeten kiezen. Dat is echter niet realistisch, gezien het feit dat ik een kleine ondernemer ben. Er gaat helemaal geen geld van het bedrijf in eigen zak, maar toch zijn de inkomsten van het bedrijf mijn inkomsten. Weet iemand toevallig of je hiervoor een soort vrijstelling aan kunt vragen? Bijvoorbeeld door aan te tonen dat er geen geld in eigen zak wordt gestoken?
Nee dat gaat niet. Het enige wat je kunt doen is de winst proberen te drukken.
Daarnaast is een andere rechtsvorm ook geen optie, want bij een BV moet je als DGA een minimaal salaris van 39k jezelf toekennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HGM schreef op maandag 01 januari 2007 @ 17:31:
[...]
Nee dat gaat niet. Het enige wat je kunt doen is de winst proberen te drukken.
De winst (inkomsten minus investeringen) of de inkomsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114398

Een investering is geen kostenpost. Je zet geld van je eigen onderneming om in goederen in je eigen onderneming. De waarde van de onderneming daalt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Anoniem: 76919 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 17:35:
[...]

Allebei; winst uit onderneming moet je bij je inkomen tellen voor de IB. Wat je dus kunt doen is meer onkosten opvoeren of inkomsten voor je uit schuiven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Anoniem: 114398 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 17:42:
Een investering is geen kostenpost. Je zet geld van je eigen onderneming om in goederen in je eigen onderneming. De waarde van de onderneming daalt niet.
Twee punten voor de investerende ondernemers hier:
-Je kan de uitgaven voor investeringen welliswaar niet van je winst afhalen, maar je afschrijvingen wel. Meestal mag je electronische apparatuur (wat tweakers graag kopen neem ik zo aan) in drie tot vijf jaar (de belastingtelefoon weet het zeker) afschrijven, dus effectief mag je 1/3 (1/5) van de nieuwwaarde van de spullen die je de afgelopen 3 (5) jaar hebt gekocht van je winst aftrekken.
-Voor startende ondernemers zijn er, juist voor dit soort problemen, een aantal regelingen om versneld af te mogen schrijven. Alweer: de belastingtelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:23
Anoniem: 76919 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 17:35:
[...]

De definitie van winst is: inkomsten verminderd met kosten. Investeringen zijn kosten die over meerdere jaren worden uitgesmeerd, meestal omdat het verworven goed ook langer gebruikt zal worden. Als zo'n investering laag is (bijvoorbeeld enveloppen, papier), is het gebruikelijk om deze direct in het eerste jaar af te schrijven, dus als kosten op te voeren.

Je kan vrijwel alle kosten direct opvoeren, denk aan verzekeringen en reclame, maar ook aan GSM, computeronderdelen internet-abbo enz. Je moet ze natuurlijk wel kunnen bewijzen, dus de facturen en bonnetjes moet je -zeven jaar- bewaren. De betaalde BTW kan je bij jouw BTW-aangifte in mindering brengen.
Sommige kosten liggen moeilijker, denk aan autokosten (als de auto geen eigendom is van de onderneming kan je 19ct/km opvoeren), onroerend goed en Horeca.
Bij investeringen kan je dus slechts een gedeelte opvoeren in het eerste jaar, en wederom gedeeltes in de volgende jaren. Ook hier zijn weer bijzondere regels als je het materiaal verkoopt voordat deze volledig is afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 07:32
quote CySt

[Dan nog een tip wat betreft een zakelijke rekening, als je bij de postbank gaat, betaal je helemaal niets, tot zo'n duizend transacties. Precies weet ik het niet meer, maar voor kleine ondernemers is het in ieder geval gratis.]

Dat van die Postbank en gratis zou ik toch even navragen. Postbank was gratis, maar nu niet meer volgens mij.

[ Voor 53% gewijzigd door Snelle Henkie op 02-01-2007 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:47
De zakelijke girorekening is gratis en geeft je recht op € 700 aan gratis transacties.

http://www.postbank.nl/za...5749,00.html?linktype=int

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Er worden een aantal dingen door elkaar gehaald hier,

het kind van de TS krijgt een tegemoetkoming van het IBG, dat kan helemaal geen studiebeurs zijn omdat deze nog geen 18 is of wordt of korte termijn.
Voor de tegemoetkoming wordt er alleen gekeken naar het inkomen van de ouders, niet naar de kinderen.

Wat wel een probleem kan zijn is de kinderbijslag,
het kind mag maar 1196 per kwartaal verdienen http://www.svb.nl/interne...tcm%3A47-4434-2&s2=Verder

Wat betreft bedrijf starten,
zorg dat hij er eerst in verdiept, laat hem een ondernemingsplan maken ed,
het grootste probleem op dit moment is de administratieve kant, daar zit erg veel leeswerk in. Als hij daar mee klaar is laat hem dan nog eens nadenken of een bedrijf wel zo wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 13:27

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Iets anders, hoe zit het met verzekeringen?

Stel:
* huis brand af door bijv. soldeerbout?
* huis brand af bij klant, na reparatie
enz.

Misschien slaat het nergens op, ik weet hier te weinig van, maar ik moest meteen aan aansprakelijkheid denken.

En zal ie meer klanten krijgen omdat ie duurder wordt of lijkt. Hij zal heel wat meer moeten vragen voor reparaties of met minder genoegen moeten nemen. Een mannetje is altijd goedkoper.

Verder vind ik het wel erg goed dat ie wat wil en doet.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-04 12:43
Is het niet een idee dat hij eerst zwart gaat klussen.
Ik heb er aantal jaar ook aan gedacht en ben toen eerst op vrienden en familie basis gaan werken. Verdiend geen k*t maar maakt het wel duidelijk of hij ermee door wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04
Ik schat dat je ongeveer uiteindelijk 25 % van je verdient salaris overhoudt voor je zelf, daar doe je het voor. Je doet het niet om de belastingdienst of de ZVW-premie te geven ;).
Dus dat betekend dat je dus een veel hoger tarief moet vragen om de klant tevreden te houden. Stel je voor hij verdient nu 10 euro per uur, dat mag ik aan neem voor specialistisch werk. Dan betekend dat zijn loon dan ongeveer 40 euro per uur is, dan wordt het voor veel mensen zeer niet intressant om voor hem te kiezen, maar juist een nieuw product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hij verdiend nu een eurootje of E30,- p/u Belasting bij optellen en klaar ben je lijkt me... Trouwens, `t schoot me METEEN te binnen hier beneden gaan ze garages verkopen, die je kan kopen bij een koopwoning (wat ik dus heb) mag hij zich daar vestigen of werkt hij dan nog steeds onder MIJN adres?? Zou écht ideaal zijn in zo`n garagebox :-) of garagebox huren ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElTigre
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02-2024
Garageboxen hebben geen adressen; ook geen brievenbus (en als je die maakt komt er geen post in vermoed ik zo)!
Het heeft ongeveer hetzelfde karakter als een tuinhuisje; het wordt als verlengstuk van je eigen woning gezien.

Dus ja, hij kan daar wel werkzaamheden uitoefenen, maar het valt nog steeds onder de eventuele verzekeringen/aansprakelijkheden waar het huis onder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoverride
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-05 19:15

Xoverride

sabai sabai

Ik raad je aan om samen met je zoon naar de KVK te gaan. Je vraagt daar gewoon een gesprek aan, dit kost je dan 30Euro en dan weet je alles.

Voorafgaand aan het gesprek mail je je hele verhaal naar de consulent van de KvK. Kortom, laat je gewoon voorlichten door de professionals daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142917

Als je zoon een eigen bedrijf wilt oprichten vóór dat hij meerderjarig is, zal hij hiervoor altijd jouw volmacht voor moeten hebben wat dus betekent dat jij uiteindelijk de eindverantwoordelijke bent! Hij maakt schulden --> jij maakt schulden!

Om een bedrijf te starten moet je namelijk handelingsbekwaam zijn wat dus betekent dat je op zijn minst meerderjarig moet zijn (en een IQ boven de 85 natuurlijk :p )

Maar als je denkt dat het haalbaar is en dat het ook écht menens is en je zoon niet na drie maanden zijn interesse verliest, doe dan maar gerust, kan hem een mooie zin voor verantwoordelijkheid bijbrengen!!!
Pagina: 1