Slecht stukje geheugen vinden.

Pagina: 1
Acties:

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:46
Het probleem is dat de computer op de verschillende momenten vast loopt. Dit gebeurt in verschillende programma's. 1 of 2 keer per dag gebeurt dit.
Niets doet het meer. Muispijltje beweegt niet meer en als ik op NumLock druk blijft het NumLock lampje branden.

Dit probleem speelt zich al 2 weken.
De laatste keer dat ik iets aan de hardware heb gewijzigd is ruim een half jaar terug.
De laatste keer dat ik een programma heb geïnstalleerd is 2 tot 3 maanden geleden.
Dat is denk ik niet het probleem.

De computer is een PIII 500 MHz.
Moederbord: ABIT BE6
2 RAM-reepjes: 128MB + 64MB.
Verder standaard biosinstellingen. ( alleen opstartvolgorde gewijzigd)
Er is ook niets overgeklokt.
Ik draai WinXP Pro + SP1 zonder verdere updates.

Ik heb de uitgebreide scandisk gedraait en de computer gedefragmenteert, maar het probleem blijft.
Ook heb ik Memtest86 gedraait, maar die heeft geen fouten gevonden.

Maar nu kwam ik zojuist het volgende tegen:
Bij het opstarten controleert de computer altijd de hoeveelheid geheugen.
Normaal is dat 196608K ( 192 MB dus)
Maar zojuist startte ik hem en zag dat hij maar 163840 herkende. ( Dit is dus 32MB minder)
De keren daarna herkende hij netjes weer 196608K.

Ik vermoed dat 1 van de 2 RAM-module defect is.

De vragen:

Is mijn vermoeden juist?
Zo ja, hoe kan ik vinden welke RAM-module dit probleem veroorzaakt? Het komt immers niet vaak voor.
Zo nee, waar kan het dan aan liggen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Trek alle modules op 1 na eruit en draai een paar uur Memtest86+. Als je dan geen fouten vind wissel je het reepje om voor een andere waarna je Memtest86+ weer een paar uur laat draaien. Dat doe je tot je alle reepjes hebt gehad. :)

[ Voor 6% gewijzigd door AtleX op 29-12-2006 16:04 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Trek 1 reepje eruit, reboot een aantal keer en hou POST in de gaten dan.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
www.memtest86.com

een paar uur laten draaien geeft je een goede indictatie

eventueel een dag/nacht aan laten staan. Mocht je geen fouten geven is dit geen garantie dat je geheugen daadwerkelijk niet kapot is natuurlijk, maar is wel een goede indicatie.

vervolgens kun je een bank leeghalen en nogmaals testen om te kijken welk geheugen eventueel defect is.

eventueel dat geheugen nog testen in een ander systeem oid

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Het makkelijkste is denk ik om buiten Windows om het geheugen te testen , zie ook de FAQ

De modules één voor één testen, eventueel in verschillende slots.
Een handige opstartCD met o.a. memory testprogramma's is Ultimate Boot CD

• Compunologist
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb zoiets een maand geleden gehad. Eerst kreeg ik 's ochtends na inloggen meteen al een BSOD met foutmelding IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL. Na opnieuw opstarten kreeg ik na een tijdje als ik een geheugen intensief karweitje startte, bv. een grote video file starten een nieuwe BSOD soms met dezelfde foutmelding soms met een andere 0x000000XX code. Als ik mijn compu vervolgens een paar uur aan had staan deed ie het de rest van de dag vervolgens prima met mijn 512MB intern. Iets met koude startproblemen? I wouldn't know.
Na een dag of twee was ik het zat, memtest86+ gedraaid in de ochtend en warempel: diverse fouten, ik had 2 reepjes van 256MB in m'n mobo zitten-->Ligt het aan de reepjes, zo ja welke?

Toen nog 2 weken zonder verandering verder gecomputerd (te druk en te lui om iets te veranderen). Soms kreeg ik eerst een foutmelding waarna ik na reboot de hele dag vrolijk verder kon werken soms met 512MB en soms met slechts 384MB gedetecteerd.

Omdat ik toch al een tijdje speelde met de gedachte om 's wat extra geheugen bij te prikken heb ik het volgende gedaan. 1GB PC2700 Kingston geheugen erbij geprikt en het oudste reepje 256MB PC2700 (Samsung, 5 jaar oud) eruit gehaald (gokje dus). Daarnaast heb ik het tweede reepje 256MB PC2700 (Dane-Elec) in een ander slot gezet. Sindsdien geen enkele vastloper/foutmelding meer gehad. :)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Kunnen ook de connectors zijn in je moederbord. Reepjes gewoon dat koper inspuiten met contactspray en paar keer erin drukken. Stof is geen vriend van mens en pc.

Verwijderd

ik doe een gokje op een geheugencontroller van je moederbord die van 1 reepje de beide kanten leest en van het 2de af en toe maar 1 kant? (of toch zoiets in die stijl, heeft iets met je banken enzo te maken, wat ik bedoel vind je wss wel in de FAQ)

Dat zou kunnen verklaren wat je hebt,

latje 1 van 128 werkt altijd
latje 2 van 64 soms volledig, soms half
=> 192 vs 160 megabyte ram

• Onbekend
Het is nu een paar dagen verder en ik heb verschillende mogelijkheden geprobeerd, maar het resultaat blijft dat de computer weleens compleet hangt.

Deze punten heb ik geprobeerd:
- Geheugenbankjes eruit gehaald, stof weggezogen, contacten schoongemaakt en geheugen (in zelfde volgorde) weer terug in gezet. (Volgorde: 1e slot 128MB, 2e slot 64MB)
- In 1e slot 64-MB geheugen geplaatst en in het 2e slot de 128MB geheugen geplaatst.
- In 1e slot 128-MB geheugen geplaatst en de andere niets.
- In 1e slot 64-MB geheugen geplaatst en de andere niets.

In Hoe bouw ik een PC? zie ik Begin bij voorkeur met het plaatsen in geheugenbank 1. staan.
Betekent dat ik ook slot 2 en 3 kan gebruiken en slot 1 leeg kan laten?

Verder zag ik op het 128MB geheugen staan dat hij voor 133MHz is en dat de 64MB geheugen maar 100MHz is. Het moederbord heeft een maximalebussnelheid van 100MHz. Kan de combinatie 133 en 100 problemen opgelevert hebben? De PC draait immers al 6 jaar.

• NomadTitan
  • Laatst online: 25-05 22:12
Ook onbekend schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:18:
Het is nu een paar dagen verder en ik heb verschillende mogelijkheden geprobeerd, maar het resultaat blijft dat de computer weleens compleet hangt.

Deze punten heb ik geprobeerd:
- Geheugenbankjes eruit gehaald, stof weggezogen, contacten schoongemaakt en geheugen (in zelfde volgorde) weer terug in gezet. (Volgorde: 1e slot 128MB, 2e slot 64MB)
- In 1e slot 64-MB geheugen geplaatst en in het 2e slot de 128MB geheugen geplaatst.
- In 1e slot 128-MB geheugen geplaatst en de andere niets.
- In 1e slot 64-MB geheugen geplaatst en de andere niets.

In Hoe bouw ik een PC? zie ik Begin bij voorkeur met het plaatsen in geheugenbank 1. staan.

Verder zag ik op het 128MB geheugen staan dat hij voor 133MHz is en dat de 64MB geheugen maar 100MHz is. Het moederbord heeft een maximalebussnelheid van 100MHz. Kan de combinatie 133 en 100 problemen opgelevert hebben? De PC draait immers al 6 jaar.
Nee, Fysiek is PC100 latjes gewoon 133 hoor.
Hetzelfde met PC2700 geheugen is eigenlijk gewoon PC3200 omdat het goedkoper is om 2000 latjes te maken dan 1x1000 en nog 1000.

• NomadTitan
Het kan trouwens ook je hardeschijf zijn, die soms vast slaat.. test je hardeschijf eens zou ik zeggen

• Onbekend
Als de harde schijf vast staat, zal hoogstens de IDE bus vast staan. Maar dan zou mijn muispijltje toch nog moeten bewegen?

• NomadTitan
Ook onbekend schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:52:
Als de harde schijf vast staat, zal hoogstens de IDE bus vast staan. Maar dan zou mijn muispijltje toch nog moeten bewegen?
Nope, alles kapt ermee.. ik heb het zelf ook gehad.. een harde tik. alles vast.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Dat kan inderdaad en raad ik zeer aan!

~ Mijn prog blog!

• Henk007
Wat je nog kan proberen is van de boot cd die ik boven genoemd heb eens een paar uur prime laten draaien, telkens met een ander reepje geheugen. Dit programma belast CPU en geheugen behoorlijk zwaar, zodat eventuele instabiliteit naar voren zou moeten komen. Het kost helaas veel tijd, maar anders kom je er denk ik nooit uit.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Controleer het moederbord voor de zekerheid ook eens op lekke condensatoren.

Verwijderd

Je muis staat stil als je schijf hangt.

als je bij een raid 1 systeem harddisk los haalt staat alles even stil daarna gaat ie weer verder, bij 1 schijf blijft hij dus continu hangen. Je hoor meestal voor een harde schijf een vrij harde klap als ie stopt en weer doorgaat

• Onbekend
Ik heb het moederbord gecontroleerd, maar de elco's lijken allemaal in orde.
Ik heb nu de geheugenmodules in slot 2 en 3 geplaatst. 'ns kijken of dat de oplossing is.

De harde schijf hoor ik nog steeds draaien als de computer vast staat. Als ik de computer dan een reset geef, start hij gewoon netjes op. Dus met de schijf is niets aan de hand denk ik.

• Compunologist
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ook onbekend schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 20:14:
Ik heb het moederbord gecontroleerd, maar de elco's lijken allemaal in orde.
Ik heb nu de geheugenmodules in slot 2 en 3 geplaatst. 'ns kijken of dat de oplossing is.

De harde schijf hoor ik nog steeds draaien als de computer vast staat. Als ik de computer dan een reset geef, start hij gewoon netjes op. Dus met de schijf is niets aan de hand denk ik.
chkdsk /r kan natuurlijk nooit kwaad maar vooralsnog denk ik dat die schijf inderdaad niet de oorzaak is. Als daarmee iets aan de hand is laat die zich meestal wel horen.

Ik ga er nog steeds van uit dat het bij jou iets met het geheugen te maken moet hebben en dan vooral hierdoor:
Bij het opstarten controleert de computer altijd de hoeveelheid geheugen.
Normaal is dat 196608K ( 192 MB dus)
Maar zojuist startte ik hem en zag dat hij maar 163840 herkende
Is dit geheugenverlies verschijnsel nog maar 1x langs geweest of komt dit na hangen van de compu vaker voor? Check anders onder WinXP ook nog 's even met bv. AIDA32 hoe het zit met hoeveelheid geheugen/geheugensnelheden.

• Onbekend
Het geheugenverlies heb ik maar 1 keer gezien. Meestal zet ik de computer aan en loop dan weg....
AIDA32 lijkt een beetje op Everest Home edition. Beide programma's geven 191 MB aan (waarschijnlijk afronding) voor 2 geheugenmodules.

Sinds mijn laatste post hier is de computer 2x vastgelopen.

Gisteren met Adobe Acrobat Reader, en nu net met Microsoft Word.
Het is dus niet specifiek een bepaald programma dat geheugen slecht aanstuurt.

Heeft iemand nog tips?

• Henk007
Heb je nu al een paar memory test tooltjes en prime van de door mij genoemde CD voor enkele uren laten draaien met elke geheugenmodule afzonderlijk ?

• Onbekend
Henk007 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 16:56:
Heb je nu al een paar memory test tooltjes en prime van de door mij genoemde CD voor enkele uren laten draaien met elke geheugenmodule afzonderlijk ?
Ik heb Memtest86 (met beide geheugens er in) laten draaien, maar die getallen blijven hetzelfde.
Maar vanwege de enorme tussenposen tussen de vastlopers is het denk ik moeilijk te vinden.

• Onbekend
Kleine update:

Ik heb een paar dagen geleden de driver van m'n videokaart verwijderd en de standaard Windows driver geïnstalleerd. Sindsdien is hij niet meer vastgelopen. (Ik heb een Diamond Stealth III S540.)

Is dit toeval, of is hier een verklaring voor?

• Henk007
Ook onbekend schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 18:10:
Kleine update:

Ik heb een paar dagen geleden de driver van m'n videokaart verwijderd en de standaard Windows driver geïnstalleerd. Sindsdien is hij niet meer vastgelopen. (Ik heb een Diamond Stealth III S540.)

Is dit toeval, of is hier een verklaring voor?
Ach een S3 Savage4 videokaart. S3 is al eeuwen geleden gestopt en dus worden er uiteraard ook geen nieuwe drivers meer gemaakt. Dit zou inderdaad best eens de oorzaak van je probleem kunnen zijn.
Pagina: 1