Toon posts:

Prijs/Kwaliteits-systeem? Volgend voorbeeld?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Er moet hier een nieuw systeem gemaakt worden. Ik wilde het prijs/kwaliteit zo goed mogelijk maken. Aangezien ik persoonlijk voorstander ben van AMD, heb ik dit dan ook gekozen als processor. SLI niet nodig of gewenst in de toekomst.

Doelgebruik PC: courante toepassingen en het moet mogelijk zijn om recente games te kunnen spelen en ook in het volgende jaar tot 2 jaar de spellen te kunnen trekken (niet op max settings... just play). Daarna gewoon upgraden door sterkere CPU, meer RAM en zwaardere GRAKA.

Systeem:
Moederbord : ASUS M2N-E A/SATA/AM2 ---> 94€
CPU : AM2 AMD ATHLON 64 3800+ BOX ---> 100€
HDD : WD 250GB WD2500KS 16Mb SATA II ---> 78€
DVD Brander : NEC AD 7170A DVD + RAM DL 16x 18X... ---> 40€
Voeding : BEQUIET 400W STRAIGHTPOWER ---> 50€
RAM : DDR2 1024MB PC667 Corsair Kit CL5 ---> 100€
Graka : PCI-E GEFORCE 7900GS 256MB ---> 169€
Kast: MIDI THERMALTAKE SWING BLACK ---> 70€
TOTAAL: 700€

Enkele keuzes licht ik toe:
* CPU is er voor een schappelijke sterkte gekozen zonder een X2 te nemen. In mijn opinie is dat overbodig voor de gevraagde dingen.
* Mobo zit ik met twijfel... Is er een beter of gelijkwaardig bord voor die prijs? Je leest regelmatig over het probleem met de power naar de RAM...
* Indien jullie van mening zijn dat een intel CPU echt wel beter zou zijn, gelieve dan ook een geschikt Mobo mee aan te geven en welke CPU jullie in gedachten hebben.

Bij voorbaat dank voor jullie opmerkingen over wat misschien beter is of zelfs totaal niet kan.
Patrician.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2006 23:14 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:16
Toch zou ik wel dualcore nemen, zeker als je de beste prijs/prestatie wilt zou ik toch een 3800 X2 nemen. Games zullen er steeds meer gebruik van maken, vanaf volgend jaar zal het sneller gaan. Anders zou je met een lichtere CPU ook nog wel door kunnen (of die een beetje overklokken).

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:28

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ik zou nog de 7900GS vervangen door een Ati X1950 Pro, verkrijgbaar vanaf 173,10E en volgens Tom's Hardware een aardig stukje sneller.
Ik zou ook voor de dualcore gaan, het is toekomstgerichter. En zelf heb ik die nieuwe Samsung Sata brander bestelt ipv de NEC. Is 5E goedkoper en scheelt weer een dikke kabel.

[ Voor 20% gewijzigd door SayWhatAgain! op 28-12-2006 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
SayWhatAgain! schreef op donderdag 28 december 2006 @ 23:25:
Ik zou nog de 7900GS vervangen door een Ati X1950 Pro, verkrijgbaar vanaf 173,10E en volgens Tom's Hardware een aardig stukje sneller.
Ik zou ook voor de dualcore gaan, het is toekomstgerichter. En zelf heb ik die nieuwe Samsung Sata brander bestelt ipv de NEC. Is 5E goedkoper en scheelt weer een dikke kabel.
Ik heb gekeken naar je voorstel en moet je alvast bedanken voor de GRAKA tip. Voor dezelfde prijs inderdaad veel meer return en hij is te krijgen voor dezelfde prijs zelfs. De brander vervang ik niet... tis maar een brander en niet de moeite waard om nog over na te denken. Wat betreft de dual core... het mobo ondersteunt een mogelijke X2... Vraag is nu vooral of de eerste twee jaar veel toepassingen gebruik gaan maken van die X2...

PS vraagje toch nog over de graka... is er iets bekend over deze kaarten en hun compabiliteit met Vista?

Bij deze is mijn systeem dus alsvolgt aangepast:

Systeem:
Moederbord : ASUS M2N-E A/SATA/AM2 ---> 94€
CPU : AM2 AMD ATHLON 64 3800+ BOX ---> 100€
HDD : WD 250GB WD2500KS 16Mb SATA II ---> 78€
DVD Brander : NEC AD 7170A DVD + RAM DL 16x 18X... ---> 40€
Voeding : BEQUIET 400W STRAIGHTPOWER ---> 50€
RAM : DDR2 1024MB PC667 Corsair Kit CL5 ---> 100€
Graka : PCI-E ASUS E AX1950 PRO HTDP 256MB ---> 170€
Kast: MIDI THERMALTAKE SWING BLACK ---> 70€
TOTAAL: 700€

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Ik vind het niet een goed systeem om eerlijk te zijn.

Ik zou sowieso een dual-core nemen. Niet voor niks dat de basissystemen van tegenwoordig er mee uitgerust zijn. Het levert echt wel prestatiewinst op. Persoonlijk zou ik zelfs voor een E4300 of een E6300 gaan, waarbij de E4300 zeer makkelijk over te klokken is. Maar die is inderdaad wel een stukje duurder. Dat zou je bijvoorbeeld kunnen compenseren door een goedkopere kast met voeding te nemen. Bijvoorbeeld de Arctic Silentium Pro serie met ingebouwde 500 watt voeding voor 89 euro zou ik een goede keuze vinden.

Ook zou ik die 7900GS inderdaad vervangen door een x1950pro.
De brander vervang ik niet... tis maar een brander en niet de moeite waard om nog over na te denken.
Dat vind ik een vage reden. Als het maar een brander is, waarom neem je dan geen sata brander die waarschijnlijk handiger is :/ ?

Verwijderd

Topicstarter
hello_moto schreef op donderdag 28 december 2006 @ 23:59:
Ik vind het niet een goed systeem om eerlijk te zijn.

Ik zou sowieso een dual-core nemen. Niet voor niks dat de basissystemen van tegenwoordig er mee uitgerust zijn. Het levert echt wel prestatiewinst op. Persoonlijk zou ik zelfs voor een E4300 of een E6300 gaan, waarbij de E4300 zeer makkelijk over te klokken is. Maar die is inderdaad wel een stukje duurder. Dat zou je bijvoorbeeld kunnen compenseren door een goedkopere kast met voeding te nemen. Bijvoorbeeld de Arctic Silentium Pro serie met ingebouwde 500 watt voeding voor 89 euro zou ik een goede keuze vinden.

Ook zou ik die 7900GS inderdaad vervangen door een x1950pro.

[...]
Dat vind ik een vage reden. Als het maar een brander is, waarom neem je dan geen sata brander die waarschijnlijk handiger is :/ ?
Hoi Hello moto,

Je geeft aan dat je het niet zo goed vindt. Ik veronderstel dat je enkel niet te vinden bent over de punten die je aanhaalde.

1. Dualcore: aangezien jullie blijkbaar allen vinden dat een dualcore beter op zijn plaats is (en het zou dom zijn om goede raad in de wind te slaan); ben ik dan maar eens gaan kijken daarvoor. Ik heb op verscheidene plaatsen gelezen dat de intel beter presteert dan AMD, dus zal ik volgende cpu dan voorstellen:

* INTEL E 6300 C2D 1860 BOX S775 --> 175€ (meerkost 75€)

Vraag is dan natuurlijk nu weer: Welk mobo hierbij (liefst DDRII onsteunend)? ASUS P5LD2-VM/C VGA/PCI-E/SATAII/775 --> 100€ ?

2. DVD brander is aangepast: SAMSUNG SH-S183A BULK BLACK --> 41€.

Dus wat is nu het ideale mobo PCIe ondersteunend voor die E6300?

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
Vanwaar die aparte voeding en kast? Om eerlijk te zijn ken ik bequiet ook niet van voedingmerk (maar kan aan mij liggen). Waarom niet gewoon een Antec NSK4400 of iets in die aard. Dan heb je een degelijke kast én voeding voor 70 euro, is weer wat geld uitgespaard.
Verder: De processor zou ik inderdaad wel wat meer investeren als die AMD. Tot een half jaar geleden adviseerde ik ook echt AMD, maar die nieuwe intels zijn een stuk beter. later ook makkelijker te upgraden ... en meer zekerheid (AMD heeft op dit moment niet echt iets leuks in het vooruitzicht, intel wel).
Grafische kaart: ook niet te veel geld aan besteden ... persoonlijk vind ik dat er hier op GoT nogal veel geld aan zo'n kaarten wordt gegeven. Je zal er de nieuwste spellen als de nieuwe rainbow six toch nog niet mee kunnen spelen. Je kan dan beter binnen een half jaar een nieuwe kaart kopen als de nieuwe DX10 kaarten uitzijn.

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:28

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 00:20:
2. DVD brander is aangepast: SAMSUNG SH-S182D BULK BLACK --> 36,5€.
Ik bedoel de Samsung SH-S183A, die is nog goedkoper ook (33E) en dus sata.

Verwijderd

Topicstarter
SayWhatAgain! schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 00:30:
[...]

Ik bedoel de Samsung SH-S183A, die is nog goedkoper ook (33E) en dus sata.
Ik had mijn bericht ondertussen juist aangepast... had de fout zelf gezien. Toch bedankt :-).

Verwijderd

Topicstarter
plastronneke schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 00:29:
Vanwaar die aparte voeding en kast? Om eerlijk te zijn ken ik bequiet ook niet van voedingmerk (maar kan aan mij liggen). Waarom niet gewoon een Antec NSK4400 of iets in die aard. Dan heb je een degelijke kast én voeding voor 70 euro, is weer wat geld uitgespaard.
Verder: De processor zou ik inderdaad wel wat meer investeren als die AMD. Tot een half jaar geleden adviseerde ik ook echt AMD, maar die nieuwe intels zijn een stuk beter. later ook makkelijker te upgraden ... en meer zekerheid (AMD heeft op dit moment niet echt iets leuks in het vooruitzicht, intel wel).
Grafische kaart: ook niet te veel geld aan besteden ... persoonlijk vind ik dat er hier op GoT nogal veel geld aan zo'n kaarten wordt gegeven. Je zal er de nieuwste spellen als de nieuwe rainbow six toch nog niet mee kunnen spelen. Je kan dan beter binnen een half jaar een nieuwe kaart kopen als de nieuwe DX10 kaarten uitzijn.
* De kast is niet mijn keuze... maar die van de 'baas' :-). De voeding kan dus wel veranderd worden. Ik zal hier dan ook eens kijken naar een andere 'goedkopere en betrouwbare' oplossing.

* De keuze voor Intel is dus logisch. Dank voor de bevestiging.

* Graka: het doel op zich is niet van elk laatst nieuw spel te kunnen spelen op volle settings. Ik redeneer als volgt: met de kaart die nu in het systeem zal komen, zal zonder problemen de courante spellen gespeeld kunnen worden en zal de volgende twee jaar geen onoverkomelijke grote problemen ontstaan om een spel gewoon te draaien. Misschien ben ik hier mis in? We spreken hier toch over een kaartje van 170€... wat ik niet veel noem als je vergelijkt met de return die je er van krijgt...

* De mobo keuze blijft nog openstaan

INTEL E 6300 C2D 1860 BOX S775 --> Vraag is dan natuurlijk nu weer: Welk mobo hierbij (liefst DDRII onsteunend)? ASUS P5LD2-VM/C VGA/PCI-E/SATAII/775 --> 100€ ?

Mvg,
Patrician.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
[...]

Hoi Hello moto,

Je geeft aan dat je het niet zo goed vindt. Ik veronderstel dat je enkel niet te vinden bent over de punten die je aanhaalde.

1. Dualcore: aangezien jullie blijkbaar allen vinden dat een dualcore beter op zijn plaats is (en het zou dom zijn om goede raad in de wind te slaan); ben ik dan maar eens gaan kijken daarvoor. Ik heb op verscheidene plaatsen gelezen dat de intel beter presteert dan AMD, dus zal ik volgende cpu dan voorstellen:

* INTEL E 6300 C2D 1860 BOX S775 --> 175€ (meerkost 75€)

Vraag is dan natuurlijk nu weer: Welk mobo hierbij (liefst DDRII onsteunend)? ASUS P5LD2-VM/C VGA/PCI-E/SATAII/775 --> 100€ ?

2. DVD brander is aangepast: SAMSUNG SH-S183A BULK BLACK --> 41€.

Dus wat is nu het ideale mobo PCIe onde rsteunend voor die E6300?
d:)b

Ik zou zelf een MSI p965 Neo-F of een Asus P5B nemen. Hebben allebeide een moderne chipset. De Asus P5B is wel een stukje duurder. Misschien handig om eens een review op te zoeken, maar dit zijn in ieder geval 2 goede moederborden, dat moederbord dat jij voorstelde is ook een goed bord, dat denk ik prima zal werken, maar heeft toch een iets oudere chipset.

Waar wil je het bestellen trouwens?

Verwijderd

Topicstarter
hello_moto schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 00:43:
[...]
d:)b

Ik zou zelf een MSI p965 Neo-F of een Asus P5B nemen. Hebben allebeide een moderne chipset. De Asus P5B is wel een stukje duurder. Misschien handig om eens een review op te zoeken, maar dit zijn in ieder geval 2 goede moederborden, dat moederbord dat jij voorstelde is ook een goed bord, dat denk ik prima zal werken, maar heeft toch een iets oudere chipset.

Waar wil je het bestellen trouwens?
Bestellen in Duitsland. Ik doe het al jaren zo. Scheelt gewoon tamelijk veel in kost.

Om op jouw voorstellen van mobo te spreken:

MSI P965 PLATINUM 775 --> 139€
ASUS P5B-VM P/S/GBL/R/DDR2/SII/ 775 --> 124€

Als het die mobo's zijn die je bedoelt want van de P5B zijn zoveel versies... de meerkost is niet zoveel.

Wat is het effect van een iets oudere chipset en waaraan merk je dat vooral?

Dank je bij voorbaat.

Verwijderd

Topicstarter
Welk mobo stellen jullie dan voor? Zijn bovenstaande mobo's goed die ik aangeef of zijn er andere modellen volgens jullie die beter uit de verf komen?

Patrician.

Verwijderd

Als je niet wil overclocken kun je ook voor de Intel DP965LT gaan. Een paar tientjes goedkoper en met laatste BIOS updates retestabiel. Maar alleen als je zeker weet dat je niet wilt overclocken.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mensen beweren zoveel dingen. Zelf checken is altijd fijner.

Een dualcore is in ieder geval niet sneller dan een gelijk geprijsde of goedkopere single core in veel spellen. Zie ook dit topic.

Een intel 6300 cpu met moederbord is ongeveer even duur en even snel als een amd 5000+ cpu met moederbord. Dus ook die bewering klopt niet. Beter gezegd: klopt niet meer, de markt regelt zich namelijk vanzelf. De AMD cpu's zijn in prijs verlaagd, anders verkoopt AMD niets meer. Daarom altijd even checken wat mensen beweren :).

Succes met kiezen :P.

Verwijderd

PCI-E ASUS E AX1950 PRO HTDP 256MB ---> 170€

ik las een review dat hij nogal veel warmte afgeeft:

Mooie kaart , mooie prijs, mooi benchmarks, maar..... wat word tie HEET. Zo heet zelfs dat er spontaan crashes kunnen voorkomen. De cooler is niet goed genoeg, en daar klagen heel veel mensen over op het net.

is dit echt een probleem?
SayWhatAgain! schreef op donderdag 28 december 2006 @ 23:25:

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tis meer de combinatie van een koeler die niet harder gaat draaien onder full load maar ook niet hard draait, terwijl de chip wel veel energie slurpt. Als je dan niet zelf voor een goede airflow regelt dan heb je een probleem.

Overigens is er niet zo bijster veel verschil qua prestatie tussen een 7900GS en een X1950pro hoor. 't Is zelfs redelijk nek-aan-nek af en toe.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
dr snuggles schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 14:39:
[...]

Mensen beweren zoveel dingen. Zelf checken is altijd fijner.

Een dualcore is in ieder geval niet sneller dan een gelijk geprijsde of goedkopere single core in veel spellen. Zie ook dit topic.
Klopt, maar in de toekomst gaan games wel dual core ondersteunen. En aangezien het systeem even mee moet is dual core niet onverstandig.

TS, je zou als moederbord ook een MSI P965 Neo-F kunnen kiezen, dus niet de Platinum versie. Als jje geen Raid hoeft of niet intensief wilt overklokken is het een prima keuze, en bovendien lekker goedkoop.

Verwijderd

Als moederbord een Gigabyte GA-965P-DS3, is volgens de reviews ook een erg goed bord. Voor +/- € 112 te koop bij azerty en sallandautomatisering.

Verwijderd

Topicstarter
Na veel getob is volgend systeem nu besteld. Nu maar hopen dat het een goede keuze was. Ik dank allen voor de raad en hulp. Ik hoop met dit systeem prijs/kwaliteit een goede koop gedaan te hebben.

CPU: INTEL E 6400 C2D 2130 BOX S775 ---> 209,00€
MOBO: ASUS P5B-E 775 ---> 134,80€
CASE: MIDI THERMALTAKE SWING BLACK ---> 59,90€
HDD: WD 250GB WD2500KS 16MB SATAII ---> 78,00€
GRAKA: PCI-E ASUS E AX1950 PRO HTDP 256MB ---> 169,90€
DVDRW: SAMSUNG SH-S183A BULK BLACK SATA ---> 42,50€
PSU: BEQUIET 400W STRAIGHT POWER ---> 55,90€
RAM: DDR2 1024MB PC667 Corsair Kit CL5 ---> 117,00€

TOTAAL: 867€

Mvg,
Patrician
Pagina: 1