iPod-topics in APL en niet in PMD?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:53
Waarom staan de topics van iPods in Apple Talk en niet in Portable Media Devices? iPods mogen dan wel door Apple gemaakt worden, maar het is en blijft een portable media device, niets meer en niets minder. Creative (om maar eens iets beet te pakken) maakt ook speakers, muizen e.d., maar ik zie geen subfora 'Creative Talk'. ;)

Mij lijkt het logischer dat Apple Talk voor het type computers is en dat de topics over de iPods in PMD staan, waar alle topics staan over MP3-spelers.

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

De gedachte achter Apple Talk (APL, overigens ;) ) is volgens mij juist om alle producten die apple maakt, computers, software, randapperatuur, PMDs, etceteera, in één subforum te verzamelen :) . Dit omdat het, dacht ik toch, een heel specifiek merk is, met specifieke kenmerken. Je zou dit argument ook door kunnen trekken naar andere Apple producten, maar ook die staan júist in Apple Talk. Daarnaast zou je kunnen aanvoeren dat veel zaken met betrekking tot de iPod APL gerelateerd is.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:53
Hoe specifiek is het dan? Apples werken tegenwoordig ook met de x86-architectuur, dus het enige specifieke eraan is het OS, wat eigenlijk genoeg heeft aan een subforum onder softe goederen.

Problemen met iPods kunnen, mijn inziens, onder alle besturingssystemen voor komen, wat ook voor iedere MP3-speler geldt. In principe krijgt de iPod op deze manier een status aparte, terwijl het een gewone MP3-speler betreft. Als je het zo bekijkt heeft PMD geen bestaansrecht, want dan kunnen al die topics in hardware algemeen terecht.

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

De specifiteit van APL zit volgens mij niet zozeer in de architectuur, maar veeleer in de gebruikersgroep :) . De verdeling van topics over fora komt denk ik niet zozeer voort uit specifieke eisen aan apperaten of andere logische / structurele zaken, maar veel eerder uit een specifieke groep gebruikers.

Zo is er voor Portable Media Devices een gebruikersgroep te vinden die zich daar voor interesseert. En ja, iPods zouden daar lijkt mij óók in passen, want bij die gebruikersgroep zit een boel kennis die daar betrekking op heeft. Maar zo is er ook een specifieke gebruikersgroep voor Apple gerelateerde producten te vinden. Zo bezien past de iPod daar dus óók. Ja, daarmee geef je de iPod dus een status aparte, net als alle andere Apple producten. Die kunnen afhankelijk van het probleem natuurlijk allemaal in een subforum relevant voor het type product. Nu is er echter voor gekozen om dat dan in APL te plaatsen, om een specifieke aan Apple producten gerelateerde gebruikersgroep aan te spreken :) .

Ik zie echter niet in waarom dat zou leiden tot het idee dat Portable Media Devices geen bestaansrecht zou hebben. Dat is júist ook een specifiek en duidelijk omlijnde groep producten en een daaraan verwante gebruikersgroep. Jij interpreteerd mijn argument kennenlijk als een reden om alles zoveel mogelijk onder hetzelfde te scharen, in een nieuw te creeëren Hardware Algemeen. Terwijl ik juist denk dat het goed is om fora te relateren aan bepaalde groepen gebruikers :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:35

dawuss

gadgeteer

Dit is niet de eerste keer dat het bestaansrecht van Apple Talk ter discussie wordt gesteld. Natuurlijk zou je de ins en outs van iPods kunnen bespreken in PMD, de hardware van de Macbooks in CSL en de software in NOS, zoals het vroeger was, maar om inzicht te krijgen in het verlangen naar een apart Apple-forum is het misschien goed eens het topic te lezen waar het allemaal mee begin: [REQ] Apple Forum?

Natuurlijk kun je prima in PMD terecht als je twijfelt welke MP3-speler je moet spelen, maar ik denk toch dat APL het enige subforum is waar je met een gerust hart openlijk blij kunt zijn met je iPod, zonder dat er tientallen tweakers over je heen vallen om je erop te wijzen dat het een technisch inferieur apparaat is en dat je beter een andere had kunnen kopen.

JHS slaat wat dat betreft dan ook precies de spijker op zijn kop: APL is een echt community-subforum. Je zult geen mensen vinden die zichzelf "Creative gebruiker" noemen, maar met de producten van Apple lijken mensen toch een soort gevoelsmatige band op te bouwen.

Zo lang er nog gepost wordt in Apple Talk lijkt het mij dan ook niet echt een probleem. Troubleshooting en gebruikerservaringentopics met betrekking op iPods kunnen dan in APL, "welk portable media device moet ik kopen" in PMD, ook al kan daar best eens een iPod uit komen.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
dawuss schreef op woensdag 27 december 2006 @ 16:52:

Natuurlijk kun je prima in PMD terecht als je twijfelt welke MP3-speler je moet spelen, maar ik denk toch dat APL het enige subforum is waar je met een gerust hart openlijk blij kunt zijn met je iPod, zonder dat er tientallen tweakers over je heen vallen om je erop te wijzen dat het een technisch inferieur apparaat is en dat je beter een andere had kunnen kopen.
Dat zal wel wat meevallen. Over het algemeen zijn alle topics in PMD best netjes, vind ik. Ook de topics waarin bijvoorbeeld budgetspelers besproken worden (Medion oa, of iPod kloons) die technisch/kwalitatief inferieur zouden moeten zijn. Ik denk dat het wat overdreven is om te zeggen dat je niet openlijk blij met je speler kan zijn als de iPod in PMD wordt behandeld. Een kritische noot over de iPod zal natuurlijk wel kunen vallen, maar dat lijkt mij niet raar. Een iPod is ook "gewoon" een mp3speler met bepaalde kenmerken, en echt niet de slechtste die er is danwel behandeld wordt in PMD.

Verder probeer ik hier niet mee te zeggen dat de iPod in PMD moet staan. Van mij mag ie in APL blijven. Het maakt mij niet uit waar ie staat, ik weet het topic toch wel te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 17:06

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

RoD schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 17:07:

Verder probeer ik hier niet mee te zeggen dat de iPod in PMD moet staan. Van mij mag ie in APL blijven. Het maakt mij niet uit waar ie staat, ik weet het topic toch wel te vinden :)
Ik kan zelf daar ook niet echt een antwoord op geven, volgens mij is het eerder zo ooit 'gegroeid', misschien deels ook in het begin om zo het APL forum meer 'vulling' te geven...

Uiteindelijk zou volgens mij de beste afweging moeten zijn welke oplossing voor de gebruikers, zowel de mensen die antwoord geven, als de mensen die vragen willen stellen, het handigst is ...

In die zin zou het mogelijk wel een goed idee zijn om iig met topic-aliassen te werken, juist om te ondervangen dat mensen mogelijk in het 'verkeerde' forum kijken naar een iPod topic, of deze iig via beide fora te vinden zijn, of mensen eerst denken aan 'apple' of gericht zoeken naar een topic over Portable media Devices

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:43

OMX2000

By any means necessary...

Ik zou zeggen dat Apple als platform en omringende producten in het Apple forum hoort. Maar de iPod in PMD. Zoals de Zune daar ook staat. Makkelijk toch. En om nu te zeggen dat er hoge muren tussen de fora's staan is een beetje overdreven. Het blijft een virtuele wereld mensen...

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

OMX2000 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 18:52:
Ik zou zeggen dat Apple als platform en omringende producten in het Apple forum hoort. Maar de iPod in PMD. Zoals de Zune daar ook staat. Makkelijk toch. En om nu te zeggen dat er hoge muren tussen de fora's staan is een beetje overdreven. Het blijft een virtuele wereld mensen...
De Zune hoort verder nergens anders bij. Er is geen "Windowsproducten"-forum. (behalve voor de software) dus dat vind ik geen voorbeeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

RoD schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 18:54:
[...]

De Zune hoort verder nergens anders bij. Er is geen "Windowsproducten"-forum. (behalve voor de software) dus dat vind ik geen voorbeeld..
De Zune hoort in PMD omdat het een Portable Media Device is, en omdat het nergens anders bij hoort. Alles wat in Apple talk hoort is hardware en wat nergens anders bij hoort. Powerbook's, G4's G5's , ibooks etc... De iPod onder APL te zetten heeft als resultaat dat iTunes er ook staat. iTunes is software EN is niet platform gebonden.

Alles wat in Hardware staat is computer gerelateerd. De iPod is meer consumenten elektronica dan wat de meeste mensen zien als een computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

OMX2000 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 19:26:
[...]

De Zune hoort in PMD omdat het een Portable Media Device is, en omdat het nergens anders bij hoort. Alles wat in Apple talk hoort is hardware en wat nergens anders bij hoort. Powerbook's, G4's G5's , ibooks etc...
Die passen opzich gewoon in CSL lijkt me. Niet dat dat van mij hoeft, maar het past wel.
De iPod onder APL te zetten heeft als resultaat dat iTunes er ook staat. iTunes is software EN is niet platform gebonden.
Tsja..
Alles wat in Hardware staat is computer gerelateerd. De iPod is meer consumenten elektronica dan wat de meeste mensen zien als een computer.
Eens, maar dan kom je dus weer op het argument dat Applegebruikers een soort community zijn en dat ze het bij elkaar willen hebben. Er zijn gewoon voors en tegens.
* RoD is verder neutraal. Ik wilde slechts aangeven dat je de Zune niet als vergelijking kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Ik ben het eens dat Apple gebruikers een soort community zijn. En tja, het is ook niet iets waar een oorlog over te voeren valt. Het zal wel fifty-fifty zijn, de ene helft verwacht het in APL de andere helft in PMD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:27

sjaakaq

It might get loud

Bij de "oprichting" van APL zei ik ook al dat ik de iPod meer een mp3-speler vond dan een Apple product. Dat werd me echter niet in dank afgenomen, dus ik berust er maar in...

Gevolg is wel dat ik tegenwoordig zo goed als nooit meer in PMD kom...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik vind het ook meer een PMD eigenlijk. Het ding werkt gewoon met iTunes op een Windows pc, wat de meeste mensen ook wel zullen hebben draaien icm hun iPod. Vroeger was het nog een Apple-only product (meen ik). De manier van navigeren op de iPod heeft ook niets met Appels te maken, dat concept gebruiken behoorlijk veel mp3spelers. Theoretisch/technisch gezien is het "gewoon" een PMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een apart Apple forum, maar dan de iPod in PMD verstoppen. Zo zorg je voor chaos.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Datafeest schreef op maandag 01 januari 2007 @ 15:40:
Een apart Apple forum, maar dan de iPod in PMD verstoppen. Zo zorg je voor chaos.
Een apart PMG forum waar alle mp3-players verzameld staan maar dan de iPod in Apple verstoppen. Zo zorg je voor chaos.

Je kan natuulijk ook precies andersom redeneren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Jk_W: Nee, dat kan niet helemaal :) . Je hebt een boel fora waar je allerhande zaken bespreekt, maar waar in elk relevant geval de Apple producten uitgehaald zijn. Dat geld dus niet alleen voor PMG. Andersom is het niet zo, het is niet alsof je allerhande fora hebt en daar de mp3 spelers en dergelijke uit hebt gehaald :) .

De gedachte is dat je een specifieke Apple gebruikersgroep hebt, en dat er daarom een apart subforum voor te rechtvaardigen is. Dat geld in mindere mate voor andere zeken, volgens mij :) . Nu kan je inderdaad stellen dat dat voor de iPod minder waar is, aangezien die een veel bredere gebruikersgroep heeft.

Het probleem is echter dat je moeilijk per Apple product kan gaan beslissen of dat nu beter in Apple Talk past of ergens anders. Dan krijg je een nogal onoverzichtelijke en scheve verdeling, maar bovendien haal je de hele waarde van het forum weg.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

De meeste Apple-gebruikers vinden zichzelf "beter" dan de rest of althans de Apple producten, dat blijkt ook uit dit topic weer. Ze moeten een eigen forum hebben want stel je voor dat hun producten tussen het gewonen "spul" staat :o

Persoonlijk vind ik dat gewoon onzin, Apple maakt gewoon een reeks producten die niks meer of minder zijn dan de producten van andere bedrijven, maargoed, als die Apple-gebruikers die mening hebben, tja... ik weet wel beter :P laat ze maar daar zitten, hebben wij geen/minder last van hun, zolang ze hun mening maar niet gaan opdringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

RoD schreef op zondag 31 december 2006 @ 13:29:
Theoretisch/technisch gezien is het "gewoon" een PMD.
Het grappige is dat de forumindelingen niet gebaseerd zijn op theorie, maar op praktische voordelen.
Een honderd procend sluitende indeling bestaat niet. Dit komt doordat subforumbeschrijvingen geen elkaar uitsluitende zaken beslaan. Sommige subfora zijn gebaseerd op hardwareonderdelen, andere op software en weer andere op toepassing. Daarbij komt dat het gehele domein van GoT dynamisch is. Nu is er bijvoorbeeld nog een geheel subforum gewijd aan Windows operating systems, maar wat als Ubuntu over een X aantal jaren op 90% van de computers zou staan, komt er dan een Ubuntu subforum en wordt Windows naar NOS doorgeschoven?

De gedachte achter de oprichting van een Apple subforum was destijds om Apple gebruikers een centrale plaats te bieden voor discussies over het gehele platform. De vraag was er en hierop heeft GoT een vraaggeoriënteerde benadering gehanteerd :)
Een andere reden was dat de traditionele scheiding tussen hardware en software bij Apple veel minder aanwezig was doordat deze aspecten bij Apple computers van oudsher sterker geïntegreerd zijn. Vragen over de G5 pasten niet echt in PMG, vragen over Mac OS X niet echt in NOS.

Verder kan als reden voor een apart Apple subforum worden genoemd de wens om de Apple gebruikersgroep (of zoals sommigen zeggen: de sekte) op GoT te laten blijven. De doelstelling was deze users de gelegenheid te bieden om op een betrekkelijk hoog niveau te kunnen discussiëren over Apple producten en toepassingen en (professionele) gebruikerservaringen te delen.

Tegen deze achtergrond kan ook de inclusie van iPods in Apple Talk worden gezien. Destijds was er geen subforum "PMD", mediaspelers hadden hun thuisbasis in Gadget Talk. Tijdens de oprichting van Apple Talk stond Portable Media Device nog voor het grootste gedeelte gelijk aan 'mp3-speler'. Juist door de opkomst van mediaspelers die ook andere media dan slechts geluid konden weergeven, is Gadget Talk vorig jaar hernoemd naar PMD. Daarbij is ook de plek voor iPods heroverwogen.
Voor een plaats in PMD maar ook in APL zijn goede argumenten. Punt is dat het weghalen van iPods uit APL vraagtekens zal oproepen bij het bestaansrecht van Apple Talk. Want als je de Apple mediaspeler onder PMD plaatst, hoort het Apple OS onder NOS, horen Apple computers onder CSL en horen Apple applicaties onder CSA.
Ondanks dat het nooit echt de bedoeling is geweest (denk aan de ideeën voor een professionele thuisbasis voor Apple gebruikers) maken iPods wel een substantieel deel uit van het subforum.

Persoonlijk vind ik Apple Talk een leuk subforum en ik zou het jammer vinden als het verdwijnt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Canaria schreef op maandag 01 januari 2007 @ 20:02:
[...]

Het grappige is dat de forumindelingen niet gebaseerd zijn op theorie, maar op praktische voordelen.
Ik wilde dan op basis van die opmerking ook zeker niet zeggen dat de iPod in PMD behandeld moet worden. Helemaal niet zelfs :)
Een honderd procend sluitende indeling bestaat niet. Dit komt doordat subforumbeschrijvingen geen elkaar uitsluitende zaken beslaan. Sommige subfora zijn gebaseerd op hardwareonderdelen, andere op software en weer andere op toepassing. Daarbij komt dat het gehele domein van GoT dynamisch is. Nu is er bijvoorbeeld nog een geheel subforum gewijd aan Windows operating systems, maar wat als Ubuntu over een X aantal jaren op 90% van de computers zou staan, komt er dan een Ubuntu subforum en wordt Windows naar NOS doorgeschoven?
Ik ben het met je eens, vandaar dat ik neutraal ben.
De gedachte achter de oprichting van een Apple subforum was destijds om Apple gebruikers een centrale plaats te bieden voor discussies over het gehele platform. De vraag was er en hierop heeft GoT een vraaggeoriënteerde benadering gehanteerd :)
Een andere reden was dat de traditionele scheiding tussen hardware en software bij Apple veel minder aanwezig was doordat deze aspecten bij Apple computers van oudsher sterker geïntegreerd zijn. Vragen over de G5 pasten niet echt in PMG, vragen over Mac OS X niet echt in NOS.

Verder kan als reden voor een apart Apple subforum worden genoemd de wens om de Apple gebruikersgroep (of zoals sommigen zeggen: de sekte) op GoT te laten blijven. De doelstelling was deze users de gelegenheid te bieden om op een betrekkelijk hoog niveau te kunnen discussiëren over Apple producten en toepassingen en (professionele) gebruikerservaringen te delen.

Tegen deze achtergrond kan ook de inclusie van iPods in Apple Talk worden gezien. Destijds was er geen subforum "PMD", mediaspelers hadden hun thuisbasis in Gadget Talk. Tijdens de oprichting van Apple Talk stond Portable Media Device nog voor het grootste gedeelte gelijk aan 'mp3-speler'. Juist door de opkomst van mediaspelers die ook andere media dan slechts geluid konden weergeven, is Gadget Talk vorig jaar hernoemd naar PMD. Daarbij is ook de plek voor iPods heroverwogen.
Voor een plaats in PMD maar ook in APL zijn goede argumenten. Punt is dat het weghalen van iPods uit APL vraagtekens zal oproepen bij het bestaansrecht van Apple Talk. Want als je de Apple mediaspeler onder PMD plaatst, hoort het Apple OS onder NOS, horen Apple computers onder CSL en horen Apple applicaties onder CSA.
Ondanks dat het nooit echt de bedoeling is geweest (denk aan de ideeën voor een professionele thuisbasis voor Apple gebruikers) maken iPods wel een substantieel deel uit van het subforum.

Persoonlijk vind ik Apple Talk een leuk subforum en ik zou het jammer vinden als het verdwijnt.
Ik ben het ook met je eens dat er zeker goede redenen zijn om de iPod in APL te behouden. En als hier (nog steeds) de behoefte is van de Apple-gebruikers om hem in APL te houden, dan heb ik er persoonlijk ook geen enkel probleem mee dat de iPod daar blijft.

Echter, ik vind de iPod wel minder een specifiek "Apple-iets" dan bijvoorbeeld hun laptops icm hun OS'en. De iPod is echt niet meer dan een mp3speler die samenwerkt met een "gewoon" (of: niet Apple-specifiek) programma. (Ja, hij is wel populair, maar dat vind ik hier niet relevant) Dus vandaar dat ik vind dat er wel iets te zeggen valt voor de iPod in PMD. Op basis van zijn kenmerken hoort ie er gewoon thuis. Maar zoals je al zei, als er behoefte aan is om de iPod daar te houden, dan mag hij er van mij blijven. Er zijn inderdaad ook goede argumenten om de iPod wél in APL te houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
RoD schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:25:
[...]

Echter, ik vind de iPod wel minder een specifiek "Apple-iets" dan bijvoorbeeld hun laptops icm hun OS'en. De iPod is echt niet meer dan een mp3speler die samenwerkt met een "gewoon" (of: niet Apple-specifiek) programma.
Voor mijn iPod heb ik toch echt iTunes nodig, en dat is toch echt gemaakt door Apple. Dat argument klopt dus niet.

Dan alsnog. Er is gekozen om Apple producten buiten de bestaande subfora te houden (een uitzondering dus), dan is het gewoon erg onlogisch om een uitzondering op een specifiek product te maken, dan heb je een uitzondering op een uitzondering. Niet erg logisch allemaal.

[ Voor 23% gewijzigd door kamerplant op 01-01-2007 23:40 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Datafeest schreef op maandag 01 januari 2007 @ 23:38:
[...]

Voor mijn iPod heb ik toch echt iTunes nodig, en dat is toch echt gemaakt door Apple. Dat argument klopt dus niet.
offtopic:
Dat heb je niet altijd nodig hoor: Rockbox zou het ook kunnen doen :P

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
True, zo zijn er wel meerdere alternatieve programma's :P Dat buiten beschouwing gelaten dan :P

[ Voor 50% gewijzigd door kamerplant op 01-01-2007 23:44 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Datafeest schreef op maandag 01 januari 2007 @ 23:38:
[...]

Voor mijn iPod heb ik toch echt iTunes nodig, en dat is toch echt gemaakt door Apple. Dat argument klopt dus niet. Bovendien zijn er een boel alternatieven voor iTunes. :)
Ik bedoelde eigenlijk niet-Apple-OS-specifiek :P Want dat is het dus niet. Het werkt gewoon onder Windows.
Dan alsnog. Er is gekozen om Apple producten buiten de bestaande subfora te houden (een uitzondering dus), dan is het gewoon erg onlogisch om een uitzondering op een specifiek product te maken, dan heb je een uitzondering op een uitzondering. Niet erg logisch allemaal.
Dat is inderdaad verwarrend. Zoals ik al zei, als het praktisch is kan ie er wat mij betreft gewoon blijven hoor.. Hoewel ik betwijfel of het gros van de iPodbezitters allemaal "echte" Applegebruikers zijn. Volgens mij is voor velen de iPod de enige link met het Apple subforum.

[ Voor 49% gewijzigd door RoD op 02-01-2007 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Zo, de iPhone is er. Dan breng ik de discussie weer nieuw leven in.

Waarom staat de iPhone in apple in plaats van in PSGG. Het is een pda, met osx erop en het is van apple. Maar dat alleen kan niet de reden zijn dat het in apple hoort. Ik ben van mening dat dit apparaat echt in psgg hoort omdat het een pda met dezelfde kenmerken als vele andere.

Graag zou ik een reactie willen waarom hier toch voor besloten is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

DaannO schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 23:16:
Zo, de iPhone is er. Dan breng ik de discussie weer nieuw leven in.

Waarom staat de iPhone in apple in plaats van in PSGG. Het is een pda, met osx erop en het is van apple. Maar dat alleen kan niet de reden zijn dat het in apple hoort. Ik ben van mening dat dit apparaat echt in psgg hoort omdat het een pda met dezelfde kenmerken als vele andere.

Graag zou ik een reactie willen waarom hier toch voor besloten is. :)
Kort antwoord: omdat "alles van Apple bij elkaar in een subforum" voorlopig prefereert boven de indeling op functionaliteit.
Het lange antwoord staat elders in dit topic wel vermeld :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Canaria schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 23:46:
[...]

Kort antwoord: omdat "alles van Apple bij elkaar in een subforum" voorlopig prefereert boven de indeling op functionaliteit.
Precies.
Immers, als de iPod in APL hoort, hoort de iPhone er ook in. Ik zie het verschil niet zo :) Beide producten die in een ander subforum prima passen, maar omwille van de indeling hier op GoT toch in APL horen.
Aangezien dus min of meer besloten is dat de iPod in APL blijft zie ik persoonlijk niet in waarom er nu verandering in zou moeten komen.
Echter, dat is slechts mijn mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Canaria schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 23:46:
[...]

Argument:
Ik kan me daar misscien wel in vinden voor de iPod. Echte is de iPhone een totaal andere categorie en die verder erg weinig met Apple te maken heeft. PDA's, Smartphones, GSM's en GPS-navigatie, dus waar de iPhone onder valt, is een totaal topic voor personal digital assitents waar onder de iPhone hoort en valt. Zo ziet Apple het en de gehele wereled.

Je zou dus ook kunnen redeneren de meeste pda`s op WM5 lopen, gooi ze dan in WOS. Dat slaat natuurlijk nergens op en het komt ook nog eens erg onduidelijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

En wat is dan precies wat een iPod zo Apple-eigen maakt? Veel iPodbezitters werken echt niet op een Mac oid, en iTunes werkt ook gewoon op Windows. Ook hoef je niet eens persé gebruik te maken van iTunes. De iPod is een gewoon "portable media device". Niets anders dan een speler van Creative. Ook hun eigen software, en een vergelijkbare werking van de speler. Net als de iPod een PMD is, is de iPhone technisch gezien een PDA. Als je het zo gaat bekijken hoort inderdaad de iPod in PMD en de iPhone in PSGG, maar zoals al gezegd wordt er op GoT anders ingedeeld op subfora.

[ Voor 13% gewijzigd door RoD op 09-01-2007 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

DaannO schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 23:52:
Je zou dus ook kunnen redeneren de meeste pda`s op WM5 lopen, gooi ze dan in WOS. Dat slaat natuurlijk nergens op en het komt ook nog eens erg onduidelijk over.
Iets dat misschien ook wel enigszins meetelt - WOS is veel te groot om alle WM5 topics ook nog te behappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
elevator schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 23:56:
[...]

Iets dat misschien ook wel enigszins meetelt - WOS is veel te groot om alle WM5 topics ook nog te behappen ;)
Apple is tegenwoordig ook niet meer aan de kleine kant. :P
RoD schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 23:55:
En wat is dan precies wat een iPod zo Apple-eigen maakt? Veel iPodbezitters werken echt niet op een Mac oid, en iTunes werkt ook gewoon op Windows. Ook hoef je niet eens persé gebruik te maken van Windows. De iPod is een gewoon "portable media device". Niets anders dan een speler van Creative. Ook hun eigen software, en een vergelijkbare werking van de speler. Net als de iPod een PMD is, is de iPhone technisch gezien een PDA. Als je het zo gaat bekijken hoort inderdaad de iPod in PMD en de iPhone in PSGG, maar zoals al gezegd wordt er op GoT anders ingedeeld op subfora.
Inderdaad, echter kan ik het niet bevatten waarom deze indeling zo gemaakt is. Alles wordt netjes ingedeelt zoals het hoort en logisch overkomt, maar behalve Apple producten. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

DaannO schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 23:59:
Apple is tegenwoordig ook niet meer aan de kleine kant. :P
Dat zeg ik ook niet ;)

Op dit moment kunnen echter met gemak nog alle topics die enig raakvlak met Apple hebben met gemak in een forum en dan is het niet *te* druk in APL.

Als je in WOS alles wat maar enigszins met Windows te maken heeft zou zetten dan ontploft WOS - oftewel, misschien is de huidige 'samenklitting' van topics als in APL wel de meest wenselijke, maar is dat gewoon soms praktisch niet mogelijk. Op dat moment moet je (nog ;) ) niet APL veranderen omdat het in een ander forum niet kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaannO schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 23:59:

Inderdaad, echter kan ik het niet bevatten waarom deze indeling zo gemaakt is. Alles wordt netjes ingedeelt zoals het hoort en logisch overkomt, maar behalve Apple producten. :?
Canaria schreef op maandag 01 januari 2007 @ 20:02:

Als men persé een Applesubforum wil om over producten te praten die Apple gemaakt heeft en het verder geen ramp is als er een uitzondering gemaakt wordt voor Appleproducten (lijkt mij) dan zie ik geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Naja, het zei zo. Ik heb mijn zegje gedaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:26

ThunderNet

Flits!

RoD schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 00:11:
[...]

[...]

Als men persé een Applesubforum wil om over producten te praten die Apple gemaakt heeft en het verder geen ramp is als er een uitzondering gemaakt wordt voor Appleproducten (lijkt mij) dan zie ik geen problemen.
Maarjah. ik zie het nut er niet meer van in.

Hardware -> CSL
iPod/iPhone e.d. PMSG
iTunes e.d. -> CSA
Mac OSX -> NOS

vind ik zelf betere scheiding. Apple krijgt steeds groter marktaandeel. En daardoor hoeft het geen speicaal apart plekje meer te hebben vind ik.
Mediaplayers bij mediaplayers.
Client software bij clientsoftware
os-problemen bij os-problemen. etc.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
ThunderNet schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 00:17:
[...]

Hardware -> CSL
iPod/iPhone e.d. PMSG
iTunes e.d. -> CSA
Mac OSX -> NOS

vind ik zelf betere scheiding. Apple krijgt steeds groter marktaandeel. En daardoor hoeft het geen speicaal apart plekje meer te hebben vind ik.
Mee eens.

Is het ook niet zo dat vanuit de Apple community er druk wordt uitgeoefend om alles van apple bij elkaar te houden omdat ze dan een community vormen? Ik krijg dit idee inmiddel steeds vaker en wordt ook steeds veller gereageerd op buitenstaanders. Binnen Apple schijnt elk product perfect te zijn en als je daar een verkeerd woord verteld, dan krijg je iedereen op je dak. Ik heb ook iemand gesproken die al wist dan het topic van PSGG naar Apple ging omdat het ze dat altijd willen hebben zo. :?

Edit: Wat ik ook een belangerijke reden vind, is dat echte vragen over het netwerk en gerelateerde dingen nu onbeantwoord zullen blijven. De PSGG mensen zullen weinig tijd door brengen in APL en dat terwijl psgg de antwoorden heeft.

Voorbeeld: Wootism in "iPhone gelanceerd"
RiCk in "iPhone gelanceerd"

Ik begin me ook steeds meer te irriteren aan het blind vertrouwen dat mensen geven aan Apple, ook hierdoor zou het topic beter in psgg passen omdat de meeste daar wel wat objectiever zijn.

Voorbeeld:
En ga nu niet beginnen vergelijken met andere apparaten, dat heeft toch geen zin. Wanneer gaan mensen nu eens niet begrijpen dat niet alles te herleiden is tot abstracte nietszeggende specs van weet ik veel wat allemaal.
Zulke reacties zie ik daar voorduren, en hierdoor laat ik dan liever dat topic links liggen. :)

[ Voor 32% gewijzigd door DaannO op 10-01-2007 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:18
ThunderNet schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 00:17:
[...]

Hardware -> CSL
iPod/iPhone e.d. PMSG
iTunes e.d. -> CSA
Mac OSX -> NOS

Mee eens.

Microsoft heeft ook geen apart sub-forum, dus waarom Apple dan wel? Ik bedoel, Microsoft maakt veel meer dan alleen maar een OS, en dat weten we allemaal. Als we ook een Apple forum hebben kunnen we ook wel alle Microsoft-gerelateerde dingen op 1 hoop gooien. Windows, Office, Zune, X-BOX, SQL Server, Exchange, Commerce, Visual Studio ... ga zo maar door. Of ASUS, die maakt ook een X aantal verschillende producten. Moederborden, grafische kaarten, barebones, behuizingen, PDA's, LCD monitors, optical storage enz enz.

Zie je het al voor je? Ik niet.

Apple is gewoon een hardware boer die verschillende soorten hardware maakt. Alleen omdat er zoveel Apple fanaten zijn verdient het een eigen forum? De bovengenoemde voorbeelden krijgen ook geen eigen forum dus dan behoort Apple ook geen eigen forum te hebben naar mijn mening. De exclusiviteit is er nou wel vanaf lijkt me zo.

Met alle respect verder voor de Apple gebruikers en de Tweakers.net crew, uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De grap van Apple is dat het bedrijf een totaaloplossing biedt. Daarom onderscheiden Apple-producten zich van vrijwel alle andere markten en daarom is een 1 Apple-forum logischer. Zeker omdat het allemaal verregaande geintegreerde producten zijn.

Neem nu de iPhone. Het is een telefoon. jawel. Maar wel zo'n telefoon met wel zo'n duidelijke andere interface dat het wedrom meer op Apple lijkt dan op een telefoon. En Ik ben niet de enige die er zo over denkt, zelfs de aandelen van Apple stegen direct omdat iedereen besefte dat dit iets anders is dan een gewone telefoon.
Als extra punt komt toch naar voren dat het allemaal duidelijk Apple-producten zijn. Iedereen weet dat een iPod bij Apple hoort en daarom is het best logisch dat je eerst naar een Apple subforum gaat dan naar een Portable Media dingforum surft. Andersom ook wel, maar met de naam Apple trek je toch ook intuitief de juiste users erheen.

Opsplitsen kan nog grappig worden trouwens. OSX-vragen tussen NOS gaat niet werken. Apple geheugen en zeker mobo's op PMG is een crime. Bij VB's Apple-schermen valt nog te doen, maar graka's..... nou..... Met deze hardware doen we het niet omdat het allemaal geintegreerde gehelen zijn die als losse onderdelen niet veel voorstellen. Het is de synergie van een Apple-product dat het zo mooi maakt.
En juist bij dingen als de iPhone blijkt deze synergie, het gebruiksgemak en eenvoud niet makkelijk te vangen te zijn in abstracte termen als 'telefoon' maar dat maakt het nog geen gewone telefoon.
silentsnake schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 13:50:
[...]Apple is gewoon een hardware boer die verschillende soorten hardware maakt.
Nee, dat is Apple dus niet. De oplossingen zijn completer en afgewerkt. Er is op meer punten nagedacht en dat onderscheidt het bedrijf (ook qua prijs). Dat kan/mag je dus niet wegzetten dat het een gewone hardware-boer is. De iPhone zou wel eens de eerste telefoon kunnen zijn waarmee je grootouders makkelijk een foto maken en versturen. Interface/gebruiksgemak is namelijk een cruciaal onderdeel van 'gewone hardware'. Je kan dat niet zomaar platreduceren.

[ Voor 17% gewijzigd door Delerium op 10-01-2007 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 17:06

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

silentsnake schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 13:50:

Of ASUS, die maakt ook een X aantal verschillende producten. Moederborden, grafische kaarten, barebones, behuizingen, PDA's, LCD monitors, optical storage enz enz.

Zie je het al voor je? Ik niet.
Ik denk dat als er vanuit de ASUS gebruikers behoefte aan is, en dit een meerwaarde zou bieden, dat er ook bij bv ASUS producten gekeken kan worden of een apart forum voor die ene fabrikant zin zou hebben.

Bij ASUS denk ik inderdaad dat die behoefte of meerwaarde er niet is, maar bij veel apple gebruikers bestaat die kennelijk wel, waarom zou je dan niet naar je gebruikers luisteren?

Overigens, ik vraag me zelf nog altijd of of het slim gebruik van topic-aliassen niet handig kan zijn, om juist ook de iPhone-topics in PDA's, Smartphones, GSM's en GPS-navigatie te laten meelopen en iPods in Portable Media Devices

ik zie namelijk ook een groot voordeel in het makkelijk kunnen vergelijken van die spelers/telefoontoestellen, en dat moet natuurlijk via die gespecialiseerde fora kunnen gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 10-01-2007 14:19 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
ecteinascidin schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:05:
De grap van Apple is dat het bedrijf een totaaloplossing biedt. Daarom onderscheiden Apple-producten zich van vrijwel alle andere markten en daarom is een 1 Apple-forum logischer. Zeker omdat het allemaal verregaande geintegreerde producten zijn.

Neem nu de iPhone. Het is een telefoon. jawel. Maar wel zo'n telefoon met wel zo'n duidelijke andere interface dat het wedrom meer op Apple lijkt dan op een telefoon. En Ik ben niet de enige die er zo over denkt, zelfs de aandelen van Apple stegen direct omdat iedereen besefte dat dit iets anders is dan een gewone telefoon.
Als extra punt komt toch naar voren dat het allemaal duidelijk Apple-producten zijn. Iedereen weet dat een iPod bij Apple hoort en daarom is het best logisch dat je eerst naar een Apple subforum gaat dan naar een Portable Media dingforum surft. Andersom ook wel, maar met de naam Apple trek je toch ook intuitief de juiste users erheen.

Opsplitsen kan nog grappig worden trouwens. OSX-vragen tussen NOS gaat niet werken. Apple geheugen en zeker mobo's op PMG is een crime. Bij VB's Apple-schermen valt nog te doen, maar graka's..... nou..... Met deze hardware doen we het niet omdat het allemaal geintegreerde gehelen zijn die als losse onderdelen niet veel voorstellen. Het is de synergie van een Apple-product dat het zo mooi maakt.
En juist bij dingen als de iPhone blijkt deze synergie, het gebruiksgemak en eenvoud niet makkelijk te vangen te zijn in abstracte termen als 'telefoon' maar dat maakt het nog geen gewone telefoon.

[...]

Nee, dat is Apple dus niet. De oplossingen zijn completer en afgewerkt. Er is op meer punten nagedacht en dat onderscheidt het bedrijf (ook qua prijs). Dat kan/mag je dus niet wegzetten dat het een gewone hardware-boer is. De iPhone zou wel eens de eerste telefoon kunnen zijn waarmee je grootouders makkelijk een foto maken en versturen. Interface/gebruiksgemak is namelijk een cruciaal onderdeel van 'gewone hardware'. Je kan dat niet zomaar platreduceren.
Kan ik me totaal niet in vinden!

Een totaal oplossing? Microsoft: Muis -> Keybord -> Mp3 speler -> Game console -> OS -> windows media center.

Dus zegmaar een totaal oplossing dat allemaal op elkaar afgestemd is en er komen allemaal extra functies als je ze samen gebruikt. Maar waarom horen deze dan niet in een topic? Omdat de Windows users het niet perse nodig vinden en omdat de crew dat zo heeft bepaald.

Maar bij apple is dat een ander verhaal omdat ze zich erg exclusief voelen en dus misschien vinden ze zich zelf wat hoger op de ladder staan. De crew, inclusief jij want dat blijkt uit je tekst, gaat hier vrolijk in mee. Terwijl er gewoon geen reden toe is.

En wie zecht dat de iPhone speciaal is? Ik niet, ik zeg dat het een apparaat uit duizende is die zich misschien wet te onderscheiden door zijn os. Verder niks. Ik durf wel te zeggen dat ik kenner ben op dat gebied. :)

Dus waarom zou apple die goudenplek verdienen en andere niet, alleen omdat apple `speciaal` is?

Overgins begint er nu een andere wind in het iPhone topic te waaien. Dit komt omdat er nu mensen zich in de discussie mengen die er verstand van hebben. Sommige beginnen al tot de conclusie te komen dat dit niet de diamant is die Apple iedereen heeft voorgehouden.

[ Voor 4% gewijzigd door DaannO op 10-01-2007 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

DaannO schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:37:
Dus zegmaar een totaal oplossing dat allemaal op elkaar afgestemd is en er komen allemaal extra functies als je ze samen gebruikt. Maar waarom horen deze dan niet in een topic? Omdat de Windows users het niet perse nodig vinden en omdat de crew dat zo heeft bepaald.
En omdat het niet past ;)

Natuurlijk is het zo dat heel veel Apple mensen een te enge relatie met hun apparaat hebben, maar houd goed in de gaten dat een forum met 500 of 600 topics in de week gewoon niet kan, ook niet als het om Apple producten gaat. Als Apple producten dus ooit net zo populair worden als Microsoft producten nu, dan zal er vanzelf een andere indeling van de fora komen :)
De crew, inclusief jij want dat blijkt uit je tekst, gaat hier vrolijk in mee. Terwijl er gewoon geen reden toe is.
Ect* heeft net zo veel op het forum te zeggen als ik op de frontpage: helemaal niets, ect* dit dus als 'crew' gaan aanrekenen is niet eerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

En wie zecht dat de iPhone speciaal is? Ik niet, ik zeg dat het een apparaat uit duizende is die zich misschien wet te onderscheiden door zijn os. Verder niks. Ik durf wel te zeggen dat ik kenner ben op dat gebied. :)

Dus waarom zou apple die goudenplek verdienen en andere niet, alleen omdat apple `speciaal` is?

Overgins begint er nu een andere wind in het iPhone topic te waaien. Dit komt omdat er nu mensen zich in de discussie mengen die er verstand van hebben. Sommige beginnen al tot de conclusie te komen dat dit niet de diamant is die Apple iedereen heeft voorgehouden.
Volgens mij is het niet relevant of het ding nou wel/niet "goed" is, maar het gaat om de Apple-eigenheid. Het ding is en blijft een Appleproduct wat prima in een Apple-subforum past. Hij hoeft er echt niet speciaal of revolutionair voor te zijn. Dat is de iPod ook niet. De iPod is als je "droog" de specs vergelijkt ook zeer makkelijk vergelijkbaar met een andere PMP. Als dat het criterium was geweest, had de iPod in PMD gemoeten, en de iPhone in PSGG, maar zoals al vaker gezegd is dat het criterium dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

[...]Kan ik me totaal niet in vinden!
Dat zal best, maar heb je wel moeite gedaan om te beseffen wat het verschilk is van een totaal product en de optelsom van de losse componenten? Volgens mij niet. En ook 'gebruiksvriendelijkheid' oid plaats je niet in je reactie. Dus je bent het niet met me eens op basis van onbegrip.
Maar bij apple is dat een ander verhaal omdat ze zich erg exclusief voelen en dus misschien vinden ze zich zelf wat hoger op de ladder staan. De crew, inclusief jij want dat blijkt uit je tekst, gaat hier vrolijk in mee. Terwijl er gewoon geen reden toe is.
Apple exclusief noemen en daarom tegen ze aan schoppen is weinig zinvol. 't is niet exclusief en ik voel mij niet aangetrokken. Tevens post ik hier louter mijn eigen ideeen in de hoop dat je deze meeweegt in je eigen besluitvorming. Dat is dus a) niet de crewoverweging en b) niet mijn bindende mening en c) de bedoeling dat je deze begrijpt, maar aangezien je dus dat geintegreerde concept <-> optelsomplaatje niet kan maken heb ik mijn twijfels of die overwegingen van mijn voorgaande post het doel bereiken.

O ja, twijfel over het nut van de iPhone... vandaar dat op de radio speciale programma's erover opdoeken, google het als major headline neerzet en de koers van Apple omhoog gaat. Zou het niet (ik geef het ter overweging) kunnen zijn dat je zelf Apple perse als gewoon gewoon wilt presenteren?
Een totaal oplossing? Microsoft: Muis -> Keybord -> Mp3 speler -> Game console -> OS -> windows media center.
Een muis als alle andere muizen, een toetsenbord als alle andere toetsenborden, een mp3-speler dat een iPodkloon lijkt (ok, wifi extra heeft maar daar juist interface-problemen mee heeft) enzovoort enzovoort. Terwijl Apple 5 jaar terug opeens een apparaat uitbracht met click-wheel, iTunes, simpel draadje en daarna music-Store. Dat klinkt iets meer geintegreerd dan de som van de losse componenten. En het werkt.... zonder handleiding. Dat is het stukje gebruiksgemak. Natuurlijk is dit slechts een voorbeeld, maar bij Apple kan je hard/software niet zomaar lostrekken.

[ Voor 18% gewijzigd door Delerium op 10-01-2007 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

[...] Kan ik me totaal niet in vinden! (...) Omdat de Windows users het niet perse nodig vinden en omdat de crew dat zo heeft bepaald. (...) Maar bij apple is dat een ander verhaal omdat ze zich erg exclusief voelen en dus misschien vinden ze zich zelf wat hoger op de ladder staan. (...) En wie zecht dat de iPhone speciaal is? Ik niet, (...) Dus waarom zou apple die goudenplek verdienen en andere niet, alleen omdat apple `speciaal` is?
Waarom reageer je in vredesnaam zo verongelijkt op die 'speciale' status van apple :) ? Ik krijg het idee dat je vindt dat jou of de andere producenten van vergelijkbare producten een groot onrecht aangedaan wordt door Apple producten bij elkaar in één forum te zetten. Ik vraag me werkelijk af waarom :) . Er is blijkbaar een groep gebruikers die prijs stelt op het bij elkaar zetten van de producten van dit merk, omdat ze zich deel voelen van die subcommunity. Ik zie daar werkelijk het probleem niet van.

Ja, natuurlijk levert dit in sommige gevallen, zoals de iPod en de iPhone, onduidelijkheden op. En ja, natuurlijk gaat er ook kennis verloren omdat er in sommige of misschien wel veel gevallen meer kennis zit in een forum als PMD of PSGG (resp.). Dat ontkent volgens mij niemand.

Er is echter toch gekozen voor een Apple Talk forum vanwege die gebruikersgroep. En ja, dat zal vast ook difuser worden naar mate Apple producten populairder worden, en ja, misschien verdwijnen die topics op een gegeven moment toch uit APL. Ik zie echter niet in waarom dit nu zo kwalijk zou zijn :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Zoals ik het nu allemaal lees is het een gesloten discussie. Op apple kritiek hebben is uit ten bozen en daarmee is het meeste wel gezegd denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaannO schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:36:
Zoals ik het nu allemaal lees is het een gesloten discussie. Op apple kritiek hebben is uit ten bozen en daarmee is het meeste wel gezegd denk ik. :)
Beetje rare conclusie als er slechts aangegeven wordt dat er behoefte is aan een Appleforum. Waar staat dat jij geen kritiek mag hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Nee, ik probeer uit te leggen wat ik denk dat de achterliggende redenen zijn voor het creeëren en behouden Apple Talk :) . Daarnaast denk ik dat je verongelijkt reageerde, en ik heb geprobeerd te vertellen waarom ik denk dat dat niet nodig is. Maar hoe je daar uit concludeert dat je op Apple geen kritiek mag hebben kan ik eerlijkgezegd niet bedenken..

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:21

botoo

💀 too old to die young

De aversie van DaannO m.b.t. de in APL geplaatste topics ontgaat mij ook, het lijkt er op dat het een persoonlijke kruisvaart aan het worden is.
Natuurlijk kan je een aantal van je argumenten zinvol beschouwen, maar er zijn ook valide tegenargumenten. Feit blijft dat de huidige situatie is zoals 'ie is en zolang er geen breed gedragen goede reden is om daar verandering in te brengen dan is die verandering toch niet noodzakelijk?

Apple is wel degelijk 'speciaal' en dan bedoel ik niet de vermeende exclusieve houding die jij de Maccers toedicht maar wel de gezapige houding die veel Maccers typeert. Juist die meer relaxde houding is wat anders dan de houding van de gemiddelde PC gebruiker.
Als die gebruikers zich nu prettig voelen om onder gelijkgestemden hun ervaringen en problemen uit te wisselen, laat ze dan?

En ja, ook ik ben (o.a.!!!) Apple gebruiker en kijk er dus ook gekleurd tegenaan, maar als het je gerust stelt, naarmate Apple producten populairder worden komen er steeds meer non-Apple gebruikers mee in aanraking en zal de ouderwetsche Apple cummunity nog wel wat veranderingen te wachten staan.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:26

ThunderNet

Flits!

Ja ok, maar nu heb je het over de houding van de Maccers ;)

Apple != Mac

Vanwege de houding van de 'maccers' zoals jij ze introduceerd. Moeten andere producten van Apple daar ook maar onder vallen?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

ThunderNet schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:50:
Ja ok, maar nu heb je het over de houding van de Maccers ;)

Apple != Mac

Vanwege de houding van de 'maccers' zoals jij ze introduceerd. Moeten andere producten van Apple daar ook maar onder vallen?
Nee, vanwege de wens van veel users om de Appleproducten verenigd in één subforum te hebben. Als de mensen met een iPod of een iPhone zich niet "thuis" zouden voelen in APL lijkt mij dat er over gedicussiëerd kan worden of een move zinvol is, maar als iedereen zich er zo blij bij voelt is er toch niks aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Dat is juist het leuke van GoT. Nu er een apart Apple forum is worden Apple evangelisten wel getrokken, terwijl er ook een menging is met "buitenstaanders". Beide groepen komen in APL bij elkaar wat leuke topics/discussies kan uitlokken. Op deze manier wordt er op meerdere manieren naar een product bekeken dan enkel de platte specs te beoordelen of het klakkeloos geweldig te vinden omdat het Apple is. Kritiek kan niet worden geweerd aangezien de moderators op dat gebied volledig objectief handelen :)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik geef alleen de overweging dat Apple-producten meer zijn dan de optelsom van de losse componenten. Dat er daarom een speciaal forum is om juist die geintegreerde gehelen ook bij elkaar te houden. Als dan de weerwoorden niet zozeer bestaan dat het losse onderdelen zijn danwel de concullega's ook geintegreerd zijn, maar in plaats daarvan 'crew vormt toch wel blok' en 'Et743 bepaald dat in z'n eentje, dan zijn we snel uitgepraat. Dan geef ik louter de nieuwe overweging mee dat er iemand anders is die z'n zin wil doordrukken.

Dus, ik ben het wat dat betreft wel met Datafeest eens, de mening in APL is ook wel de moeite waard, daarvoor hoef je echt geen Mac-God voor te zijn oid.
Maar wat dat betreft ben ik het ook met RM-rf eens dat de cross-gadgets wel een topicalias kan gebruiken in de bijbehorende fora. Dan trek je de niet-Maccers zo makkelijk naar de Mac-topics.
Want het voordeel is dan dat je tussen de mp3-spelers ook de iPods terugvind... en als je een echt probleem hebt, de hints van gevorderde Mac-gebruikers kan krijgen. Daarom staat die hele handel momenteel bij elkaar (en stoort het niet echt).

Uiteraard allemaal geschreven met een dikke IMHO ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ach dat die Apple-meuk allemaal netjes in 1 forum staat heeft ook zo zijn voordelen, makkelijk weg te filteren \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Erkens schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 18:50:
Ach dat die Apple-meuk allemaal netjes in 1 forum staat heeft ook zo zijn voordelen, makkelijk weg te filteren \o/
[inkoppertje]
En je houd al die Mac gebruikers uit de fora waar ze met echte computers werken O-) :+
[/inkoppertje]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
elevator
Moderator WOS/WSS/CSA
Waarom twee Windows fora? Ooh.. oja, omdat Windows dat rare OS is wat altijd zo veel problemen en ellende geeft :{

:*

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Datafeest schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:16:
[...]

Dat is juist het leuke van GoT. Nu er een apart Apple forum is worden Apple evangelisten wel getrokken, terwijl er ook een menging is met "buitenstaanders". Beide groepen komen in APL bij elkaar wat leuke topics/discussies kan uitlokken. Op deze manier wordt er op meerdere manieren naar een product bekeken dan enkel de platte specs te beoordelen of het klakkeloos geweldig te vinden omdat het Apple is. Kritiek kan niet worden geweerd aangezien de moderators op dat gebied volledig objectief handelen :)
Ik ben van mening dat er niet echt ene gezonde discussie ontstaat als er buitenstaanders komen. Op de meeste argumenten wordt niet gereageerd of er wordt een vergelijking getrokken met Microsoft of dat Apple er toch wel goed over na gedacht heeft. Jammer genoeg kan je dus geen opbouwende kritiek geven.

Voorbeeld:

leokennis in "iPhone gelanceerd"
Zoals ik die keynote heb gezien is dit apparaat VER voor op alles wat er ook maar op de markt is en zal komen het volgende jaar. En apple brengt alleen concepten uit die ten volle beproefd en werkbaar zijn. Geen 'consumenten zijn beta testers' attitude. Dus ga er maar van uit dat dit perfect werkt. (ter info, ik heb mijn mac mini verkocht, dus ik ben echt geen apple zealot)
Tegen zulke dingen heb ik niet eens zin om tegen te gaan discussieren. :)

Echter ben verder wel gesteld op Apple, ik vind dat de iPod een prachtig geluid heeft en ik wel er zelf een gaan kopen. Ook vind ik de macs prachtig, maar te duur. Dus persoonlijk is het niet, maar het soort discussieren in apl topics wordt, naar mijn inziens, onmogelijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Datafeest schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:10:
Waarom twee Windows fora? Ooh.. oja, omdat Windows dat rare OS is wat altijd zo veel problemen en ellende geeft :{

:*
Ik heb het ook ooit eens voor ik geloof Hylke uitgerekend, maar goed :P

Als we WOS, WSS, CSA (310 topics) als "Windows" fora beschouwen (niet helemaal juist omdat WSS en CSA geen strike Windows fora zijn, maar goed) en NOS (65 topics) als *nix, en APL (63 topics) als Apple fora, dan komen we uit op 310 Windows topics versus 128 niet-Windows topics.

Dat zou betekenen dat als op GoT 25% van de gebruikers een niet-Windows OS zouden gebruiken, dat er dan precies evenveel vragen over elk platform zouden zijn op GoT. Op een of andere manier gok ik dat meer dan 75% van GoT Windows gebruikt, dus kunnen we de conclusie trekken dat Windows een relatief zorgeloos OS is, en de andere platformen zuigen.

Niet serieus oppakken :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaannO schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 22:38:

Voorbeeld:

leokennis in "iPhone gelanceerd"

[...]

Tegen zulke dingen heb ik niet eens zin om tegen te gaan discussieren. :)
Dat soort dingen ja :X Ik heb daar toch wel zo'n verschrikkelijke hekel aan. Van die ononderbouwde Apple-vereringen. Er staan trouwens nog meer voorbeelden in het topic.
Moet trouwens wel zeggen dat het overgrote deel gewoon normaal inhoudelijk reageerdt.. dus opzich is het niet zo'n probleem. Percentage "fanboyposts" ligt volgens mij op dit moment lager dan pak 'm beet een jaar geleden, is mijn ervaring.
Ik denk trouwens dat je dit altijd wel krijgt als je voor een bepaald merk een subforum opricht. Je hebt immers ook Ati-fanboys, Nvidia-fanboys, en dergelijke. Een noodzakelijk kwaad denk ik.
Doet verder niet zoveel af aan het bestaansrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
RoD schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:22:
[...]

Dat soort dingen ja :X Ik heb daar toch wel zo'n verschrikkelijke hekel aan. Van die ononderbouwde Apple-vereringen. Er staan trouwens nog meer voorbeelden in het topic.
Moet trouwens wel zeggen dat het overgrote deel gewoon normaal inhoudelijk reageerdt.. dus opzich is het niet zo'n probleem. Percentage "fanboyposts" ligt volgens mij op dit moment lager dan pak 'm beet een jaar geleden, is mijn ervaring.
Ik denk trouwens dat je dit altijd wel krijgt als je voor een bepaald merk een subforum opricht. Je hebt immers ook Ati-fanboys, Nvidia-fanboys, en dergelijke. Een noodzakelijk kwaad denk ik.
Doet verder niet zoveel af aan het bestaansrecht.
Ben ik verder wel met je eens, echter vind ik dit ook een rede om juist daar niet de discussie te laten plaats vinden. Ook weer zoals deze opmerking: Eswip in "iPhone gelanceerd" heeft gewoon niemand wat aan. Er kan gewoon geen gezonde discussie uit voort vloeien, is wat in psgg beter gewaarborgd is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

offtopic:
Grappig. Ik zat me net te verbazen over die post

Tsja, wellicht dat het in PSGG wat beter in balans is... maar om alleen daarom het Apple-subforum op te heffen... Je kunt het ook zo bekijken: Het filtert makkelijker als "ze" hun eigen subforum hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
RoD schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:31:
offtopic:
Grappig. Ik zat me net te verbazen over die post

Tsja, wellicht dat het in PSGG wat beter in balans is... maar om alleen daarom het Apple-subforum op te heffen... Je kunt het ook zo bekijken: Het filtert makkelijker als "ze" hun eigen subforum hebben.
Dat heb ik inderdaad ook nooit gezegd. Ik vind het best dat Apple zo blijft, echter zou ik dat specifieke topic graag in PSGG zien. Maar het weerwoord daar tegen is dat alles centraal moet blijven, en dat lijkt me niet altijd wenselijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaannO schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:36:
[...]

Dat heb ik inderdaad ook nooit gezegd. Ik vind het best dat Apple zo blijft, echter zou ik dat specifieke topic graag in PSGG zien. Maar het weerwoord daar tegen is dat alles centraal moet blijven, en dat lijkt me niet altijd wenselijk. :)
Niet wenselijk in de zin dat het beter voor de discussie zou zijn dat het naar het subforum gemoved werd waar het zou horen? Tsja, dat ben ik wel met je eens. Maar aan de andere kant blijft dus staan dat er de wens is tot het hebben van een specifiek Appleforum. Misschien dat topic-aliassen dan een uitkomst kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
RoD schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:38:
[...]

Niet wenselijk in de zin dat het beter voor de discussie zou zijn dat het naar het subforum gemoved werd waar het zou horen? Tsja, dat ben ik wel met je eens. Maar aan de andere kant blijft dus staan dat er de wens is tot het hebben van een specifiek Appleforum. Misschien dat topic-aliassen dan een uitkomst kunnen bieden.
Inderdaad. Eens kijken of de mods ook ervan overtuigd zijn. Ik zie vooral dat in het topic kennis mist, en dat heb je gewoon ergens andes wel. Daarom is de discussie daar kort en bondig en eentonig. :)

Wederom zo een reactie: Hertog in "iPhone gelanceerd"

[ Voor 6% gewijzigd door DaannO op 11-01-2007 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik vind trouwens _persoonlijk_ wel dat het iPod-topic goed loopt. Niveau is best hoog en fanboyisme is maar erg weinig te merken. Wellicht dat eerst de "woow"-reacties over moeten zijn bij de iPhone en de eerste ervaringen binnenkomen moeten.
Pagina: 1