Toon posts:

C is J geworden

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een heel raar fenomeen.

ik zet gisteren mijn pc af zonder problemen, had er ook de ganse dag op gesurft, gespeeld, ... zonder problemen.
vandaag wil ik mijn pc herstarten en hij wil niet opstarten. ik krijg volgende melding:
ERROR LOADING OPERATING SYSTEM

wanneer ik via de cd van WinXP voor herstellen kies, kom ik in een soort dos omgeving terecht. nu blijkt dat mijn "C" schijf ineens een "J" schijf is geworden. nogal logisch dat hij dan niet meer wil opstarten. MAAR!!! hoe kan ik die j terugveranderen in een C? bestaat hier een soort partitioneer diskette of zo voor? het is knap lastig want ik ben dus al mijn gegevens momenteel gewoon kwijt. ik weet het ik had moeten backuppen
kan er iemand mij aub helpen?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 20:50:
nu blijkt dat mijn "C" schijf ineens een "J" schijf is geworden. nogal logisch dat hij dan niet meer wil opstarten.
Hoezo is dat logisch? :?
Ik kan toch ook keurig wakker worden in een ander huis? Mja dat klinkt een beetje krom... maar je snapt vast wel wat ik bedoel.
Schijfletters zeggen helemaal niets eigenlijk. Ze zijn puur het idee van Microsoft geweest om het aanspreken van partities makkelijker voor de mens de maken door ze een letter te geven. In Linux heb je bijvoorbeeld helemaal geen schijfletters, maar je kunt er keurig van opstarten.
Windows wordt hier overigens vrolijk opgestart van de G: :)
De partitie waar van opgestart moet worden draagt meestal een speciale Boot Flag welke door het BIOS herkent wordt, of de zogenaamde Boot Sector van een harde schijf verwijst naar de juiste partitie, en er zijn nog wel meer mogelijkheden.
MAAR!!! hoe kan ik die j terugveranderen in een C? bestaat hier een soort partitioneer diskette of zo voor?
Windows kan dit zelf, gewoon met Schijfbeheer. Dit staat vast wel in de FAQ. Alleen heb ik zelf ondervonden dat dit niet met je systeemschijf kan, de schijf waar Windows op staat wilt Windows niet veranderen. Zelf had ik hier in het begin ook de balen in aangezien ik gewoon de C: gewend was als systeemschijf. Misschien staan er in de FAQ zelfs nog wel tools om de systeemschijf te veranderen, ik heb er destijds niet gekeken :+
het is knap lastig want ik ben dus al mijn gegevens momenteel gewoon kwijt.
Ze staan anders nog gewoon op de schijf. Mits je filesystem nog in orde is.
Als je de schijf in een andere computer hangt zul je de data vast wel gewoon over kunnen zetten.
ik weet het ik had moeten backuppen
:z

Ga eens wat meer lezen en proberen. Zo erg is hoeft dit gebeuren namelijk niet te zijn. Je inlezen helpt al een hoop.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 27-12-2006 00:14 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Blijkbaar is er een andere partitie nu actief geworden. Kijk eens of je met bijv. PQmagic je oude partitie weer actief kan zetten?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

cybersteef schreef op woensdag 27 december 2006 @ 00:13:
[...]

Hoezo is dat logisch? :?
Ik kan toch ook keurig wakker worden in een ander huis? Mja dat klinkt een beetje krom... maar je snapt vast wel wat ik bedoel.
Schijfletters zeggen helemaal niets eigenlijk. Ze zijn puur het idee van Microsoft geweest om het aanspreken van partities makkelijker voor de mens de maken door ze een letter te geven. In Linux heb je bijvoorbeeld helemaal geen schijfletters, maar je kunt er keurig van opstarten.
Windows wordt hier overigens vrolijk opgestart van de G: :)
Het klopt wel wat je zegt, maar Windows heeft ook nog iets als een register, waar overal en nergens verwijzingen naar "C:\" staan.

Onder linux is het inderdaad aanpassen fstab en klaar, maar helaas is dit niet zo makkelijk.

@TS: Probeer eens met bijvoorbeeld een BartPE bootCD, hiermee kun je in schijfbeheer een letter aan de partitie "toewijzen".

*edit: ow ja, misschien slim, voordat je dit gaat doen, de schijf even in een andere computer te hangen en backups te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Rainmaker op 27-12-2006 23:38 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

cybersteef schreef op woensdag 27 december 2006 @ 00:13:
Windows kan dit zelf, gewoon met Schijfbeheer. Dit staat vast wel in de FAQ. Alleen heb ik zelf ondervonden dat dit niet met je systeemschijf kan, de schijf waar Windows op staat wilt Windows niet veranderen. Zelf had ik hier in het begin ook de balen in aangezien ik gewoon de C: gewend was als systeemschijf. Misschien staan er in de FAQ zelfs nog wel tools om de systeemschijf te veranderen, ik heb er destijds niet gekeken :+
Om de systeempartitie te wijzigen moet je in het registry dingen wijzigen:
How to restore the system/boot drive letter in Windows
Maar dat is alleen aan te raden als je systeem altijd met c: gewerkt heeft en hij plotseling op een andere schijfletter staat.Er staan nameljk allerlei absolute verwijzingen naar de systeempartitie in het registry omdat heel veel programma's geen gebruik maken van de environmental variables maar gewoon "hard" systeempartitie:\program files\programma in je registry pleuren.Als je altijd onder d: gewerkt hebt en je wilt hem eens "netjes" op c gooien, werken allerlei programma's opeens niet meer.Met jv powertools kun je dan wel vind en vervang d:\bla --> c:\bla doen in het registry, maar dat helpt niet met alles helaas.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-02 16:25

Alaksandus

Vae puto deus fio

Heb je toevallig een cardreader aangesloten. Wanneer deze door de BIOS herkend wordt kan die nog wel eens problemen opleveren omdat zo'n beetje elk mediaformaat een eigen schijfstation krijgt..

Dus koppel even de aanwezige cardreaders af..

Als een god in Nijmegen.

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 17:06
even een soortgelijke vraag:

er staan al meerdere topics hierover op tweakers en heb ze globaal doorgekeken, maar ik zit met het volgende probleem:

Ik wil graag mijn oude HD (maxtor) uit mijn computer verwijderen. Dit is op dit moment nog wel de systeemschijf (c:) maar de windows die ik gebruik staat op mijn nieuwe HD (WD) G: schijf. Ik dacht dat als ik de oude HD eruit zou halen, dat hij de nieuwe HD de letter C: zou geven maar hij geeft een fout bij het opstarten dat windows niet meer kan starten (die dus op de G: schijf staat)

Als ik de oude HD er weer in zet start hij windows wel gewoon weer op. Is dit op te lossen?
eventueel met freeware of windows schijfbeheer?

...less is more

• funk-e
toevoeging:
de G-schijf is dus mijn opstartvolume en de c-schijf is het systeemvolume

*excuses voor het niet gebruiken van de edit* :P

[ Voor 23% gewijzigd door funk-e op 11-01-2007 00:49 ]

...less is more

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
mijn eerste ingeving is opstarten van Windows XP cd -> recovery console -> fixmbr zodat de MBR van de tweede hardeschijf ook t opstarten regelt. Nu is dat waarschijnlijk nog de MBR op de eerste schijf.

Edit: dit dus doen als je de tweede hardeschijf in de pc hebt hangen zonder je oude HDD er bij

[ Voor 19% gewijzigd door TargetX op 11-01-2007 00:55 ]

• funk-e
TargetX schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 00:54:
mijn eerste ingeving is opstarten van Windows XP cd -> recovery console -> fixmbr zodat de MBR van de tweede hardeschijf ook t opstarten regelt. Nu is dat waarschijnlijk nog de MBR op de eerste schijf.

Edit: dit dus doen als je de tweede hardeschijf in de pc hebt hangen zonder je oude HDD er bij
hmm ok,
maar ik heb de nieuwe schijf gepartitioneerd in 4 schijven
hoe laat ik hem naar g: gaan dan?

fixmbr \Device\HardDisk0

...less is more

Pagina: 1