Toon posts:

Tempratuur probleem Core 2 Duo E6600!

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een paar maanden ben ik een trotse bezitter van een Core 2 Duo, super snelle processor als ik het vergelijk met mijn oude P4 2.0!

Allemaal mooi zou je zeggen maar begin me toch ernstig zorgen te maken om de tempratuur van mijn processor. Ik heb dan ook gelezen dat de eerste samples van de conroe de bekende Integrated Heat Spreader probleem hebben. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1159863//

Oke nu komt het. Ik heb mij systeem op dit moment op stock speeds draaien dus 2400 Mhz nu worden de temps met TAT idle 52 graden, das veel te hoog ;( . Stressed wordt alles 64 graden met orthos terwijl de cpu maar 60 graden max mag worden! 8)7

Eerst mijn specs dan maar.
E6600 L628A675
P5W DH-Deluxe bios 1707
Team Xtreem PC6400 DDR2 800
Sapphire 1950XTX
Antec Sonata II met Smartpower 450W
Cooling: Thermalright SI 120 met Papst 120mm fan @ 1500 rpm
2x casefans Papst 120mm @ 1600 RPM
Koelpasta: Artic Silver 5, geplaatst hoe het staat beschreven op de site!

Wat heb ik zoal gedaan?
Ten eerste heb ik het systeem in elkaar gezet met de Thermalright daarmee werden de temps dus 66 graden. Oke die is overgeklokt das waar, maar het maakt dus nu niks uit of die overgeklokt is of stock draait! Afbeeldingslocatie: http://img115.imageshack.us/img115/8862/3611gq7.jpg
Vandaag heb ik deze cooler maar eraf gehaald en de stock intel cooler erop gezet want misschien kan het zijn dat deze cooler geen goed contact maakt. Het resultaat weer 64 graden stressed!
Afbeeldingslocatie: http://img169.imageshack.us/img169/5333/stockmt2.jpg
Ik weet nu niet meer wat ik moet doen? ik denk zelf dat de cpu niet helemaal 100% is en denk er sterk aan om hem te RMA-en. Iemand nog suggesties? |:( :?

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-12 15:24
hmmm, lijkt me zoiezo sterk dat zo'n OC zo weinig verschil in temps maakt :S

al je koelers draaien nog gewoon goed, er zit nix los, en geen last van stof of geblokkeerde intakes/outlets uiteraard?

Verwijderd

Topicstarter
iceheart schreef op maandag 25 december 2006 @ 20:28:
hmmm, lijkt me zoiezo sterk dat zo'n OC zo weinig verschil in temps maakt :S

al je koelers draaien nog gewoon goed, er zit nix los, en geen last van stof of geblokkeerde intakes/outlets uiteraard?
Yeps alles is goed aangesloten niks geen stof helemaal een schone kast. Ik heb de thermalright zelfs op twee manieren geplaatst, ook dit helpt niet.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-12 15:24
als je nog wat koelpasta over hebt zou je kunnen proberen die CPU koeling opnieuw te plaatsen, maar wss wordt het echt een RMAtje ja. sterkte ermee (leuk zo bij de feestdagen, naja och zo haal je ook weer meer 'leven' ;) )

Verwijderd

Waarom ben je er zo zeker van dat je CPU niet kouder wordt als je hem stock draait?

En ik zou niet blind vertrouwen op dit soort tooltjes, kijk ook eens in je BIOS en probeer nog eens wat andere tools.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 december 2006 @ 20:37:
Waarom ben je er zo zeker van dat je CPU niet kouder wordt als je hem stock draait?

En ik zou niet blind vertrouwen op dit soort tooltjes, kijk ook eens in je BIOS en probeer nog eens wat andere tools.
Nou het is misschien net 2 graden dat die warmer wordt als die overgeklokt is. Dit haal ik uit de diverse programma's. TAT is een programma van intel zelf, lijkt me dus aardig betrouwbaar. Bios is die net zoals pcprobe, ongeveer 50 graden, TAT meet natuurlijk pure van de core af!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-12 13:19
Er is al eerder wat over geweest... sommige IHS zijn niet helemaal in-orde :/ moet je ff searchen

Verwijderd

op hoeveel speed draait je koeler want ik heb al een probleempje gehad met de standardkoeler

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:05

FlyEragon

Alien Monkeys

Verander eens je achtergrond, misschien wordt ie dan minder heet. :9

Heb je zelf wel aan de koeler gevoeld? Misschien is de uitlezing verkeerd ? Als de temp diode in de cpu bv. niet helemaal ok is.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-12 15:37
Die eerste valt me 100% mee, ik heb hier een boxed cooler en de CPU zit na 2 mins over de 70 graden met Orthos @ 3600 Mhz 1.36v. Stock tegen de 50 graden nu na 10 mins stressen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Erkandude schreef op maandag 25 december 2006 @ 20:45:
Verander eens je achtergrond, misschien wordt ie dan minder heet. :9
:+

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 12:55
bij mij is ie idle ook 54 graden maar dat komt wel doormiddel van de vcore verhoging
en volgens mijn moederbord is mijn cpu 38 graden.

*Joris schrok van de tempraturen en heeft er gelijk wat aan gedaan.
vcore gelijk verlaagt naar 1,4V en nu zijn de tempraturen wel beter 45 graden idle en full stress 60 graden

[ Voor 40% gewijzigd door CodeConnected op 25-12-2006 22:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment draait alles stock, speed van intel cooler is 2000 rpm, die van thermalright met papst fan 1500 rpm. De thermalright is maar een paar graden cooler, scheeld ongeveer 2. Ik denk dus dat de cooler geen goed contact maakt met de cpu, maar ja hoe controleer je dat voordat ik hem terug stuur. Ik heb dit probleem nog nooit gehad. Cpu komt bij 4launch en weet dus niet hoe zij met dit soort problemen omgaan. Dus als ik hem op stuur hoop ik dan wel een nieuwe cpu te krijgen maar hoe ga ik dit het beste onderbouwen? Naar 4launch rijden is niet echt een optie!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dus dat de cooler geen goed contact maakt met de cpu, maar ja hoe controleer je dat
Heel simpel. Stress je CPU flink zodat de core erg heet is. Voel dan aan het metaal van je koeler of dat wel of niet heet is. Is het heet dan is het contact goed, is het niet heet dan is het contact slecht.

Ik denk dat er niets mis met de CPU is.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 26-12-2006 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 17:16:
[...]

Heel simpel. Stress je CPU flink zodat de core erg heet is. Voel dan aan het metaal van je koeler of dat wel of niet heet is. Is het heet dan is het contact goed, is het niet heet dan is het contact slecht.

Ik denk dat er niets mis met de CPU is.
Dat heb ik ook gedaan, hij voelt idd niet warm aan, dus komt erop neer dat die geen goed contact maakt. Ik heb de cooler al meerdere malen goed te plaatsen maar dit maakt niks uit. Ik doe alleen een klein horizontaal streepje artic silver hoe het op de site staat beschreven dit zou toch voldoende moeten zijn? Of moet ik echt een dikke laag plaatsen lijkt mij niet? Wat ik dus van anderen zie dat de temps veel lager zijn! en sommige hebben ook hoge temps dus waar ligt het aan? waarschijnlijk dus geen vlakke IHS!!!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:05

FlyEragon

Alien Monkeys

Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 17:28:
[...]

Dat heb ik ook gedaan, hij voelt idd niet warm aan, dus komt erop neer dat die geen goed contact maakt. Ik heb de cooler al meerdere malen goed te plaatsen maar dit maakt niks uit. Ik doe alleen een klein horizontaal streepje artic silver hoe het op de site staat beschreven dit zou toch voldoende moeten zijn? Of moet ik echt een dikke laag plaatsen lijkt mij niet? Wat ik dus van anderen zie dat de temps veel lager zijn! en sommige hebben ook hoge temps dus waar ligt het aan? waarschijnlijk dus geen vlakke IHS!!!
wat dus ook nog kan zijn, dat de uitlezing gewoon kaduuk is, een dergelijk probleem had ik met mn oude 6800LE videokaart die d8 dat ie 150 graden was, ik had tig keer opnieuw coolpasta gedaan totdat ik erachter kwam dat ie helemaal niet heet werd maar de sensor gewoon rot was.

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-12 17:10

rimpeldinky

nani?

maak de koeler en cpu eens beide helemaal schoon, plaats actic sylver/andere koelprut op je CPU, goed gelijk en dun uitsmeren, cooler plaatsen.

dan cooler weer verwijderen en kijken hoe de afdruk er uit ziet
een afdruk van een halve cpu, cooler zit er scheef op, gelijker en steviger aandrukken,
alleen midden afdruk, cooler zit er niet strak genoeg op of IHS is bol
alleen langs de randjes, IHS is hol (of niet genoeg pasta :P)
etc :)

*burp*

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11 19:32

Syngrow

Framerate is life

Die CPU is niks mis mee en je koeler ook niet.

Bij je 1e screenshot draai je met 1,46v vcore
Bij je 2e screenshot draai je met 1,30v vcore

Nogal logisch dan he dat de temperaturen in beide screenshots amper verschillen :X . Die Thermalright combo moet 0,16v extra vcore koud houden wat dus het tempverschil (of eerder het gebrek daar aan) verklaart.

Verder heb je een Papst fannetje op die Thermalright zitten. Ga dan geen wonderen qua temp. verwachten want daarvoor hebben ze Delta's uitgevonden. Papst is voor stilte, niet voor temps.

Sowieso vraag ik me af wie beweerd dat een CPU maximaal 60 graden mag worden aangezien die dingen veel meer kunnen hebben. De mijne heeft temps. tot 80c gezien en doet het nog perfect. Alles onder de 70c is gewoon goed, helemaal met een boxed koeler.

Edit: toevoeging: Ik heb even nagezocht waar die onzin van max. 60c vandaan komt en dit blijkt ongeveer zo in de PDF files van Intel te staan. Alleen de informatie daar wordt weer een beetje verkeerd geintepreteerd door sommige mensen. Intel schrijft in z'n Thermal Design Guide voor Core 2 CPU's dat de max. temp 58c bedraagt gemeten OP de IHS wanneer de CPU een TDP van 50w heeft.

Een Core2Duo E6600 heeft een TDP van 65W. Wanneer je deze waarde invult in het grafiekje voor de berekening van de max. T case temp. dan komt hier 62c. uit. Het midden van de IHS van een E6600 mag dus 62 graden worden.

De temperatuur die de TS uitleest zijn on-die temperaturen. Deze temperaturen liggen altijd veel hoger dan de temp die de IHS heeft. Dit betekend dus dat de 64c die hij uitleest ruim onder de maximale temperatuur van de CPU zit

Voor mensen die dit graag na willen lezen: hier is de PDF file te vinden. Thermal specs zijn te vinden op p18 en verder.

Over het RMA'en van het ding: vertel mij eens wat die CPU niet doet wat hij volgens de specificaties wel moet doen? aan je Orthos screens te zien is hij gewoon netjes stabiel en qua performance zal hij ook niet onder doen voor z'n soortgenoten.

[ Voor 33% gewijzigd door Syngrow op 26-12-2006 20:41 ]

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12 06:53
Probeer ook eens Speedfan.

[ Voor 26% gewijzigd door Illidan op 27-12-2006 20:01 ]

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:52
Goh, lijkt wel een kopie van mijn eigen topic: Scythe Ninja installed maar temps hoger dan stock cooler

Zelfde probleem. Een E6400 met een Scythe Ninja die idle op 45-47 graden loopt volgens TAT. Niet overklokt.

* JeroenNietDoen raakt er helemaal frusti van :'(

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-12 22:23
Volgens het programma CoreTemp mogen core 2 duo's 85C maximaal worden ;) (altans bij mijn E6300 geeft hij dat aan)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-12 17:10

rimpeldinky

nani?

vanaf de 80 graden gaan ze throtlen dus worden ze trager :P

*burp*

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor jullie reacties! Heb op dit moment een nieuwe fan besteld. Namelijk een silenX iXtrema PRO 120/38mm, 1400rpm die 90 CFM kan verplaatsen, das bijna twee keer zoveel als mijn papst. Ik hoop daarom dat mijn temps wat naar beneden gaan!
Syngrow schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 20:18:
Die CPU is niks mis mee en je koeler ook niet.

Bij je 1e screenshot draai je met 1,46v vcore
Bij je 2e screenshot draai je met 1,30v vcore

Nogal logisch dan he dat de temperaturen in beide screenshots amper verschillen :X . Die Thermalright combo moet 0,16v extra vcore koud houden wat dus het tempverschil (of eerder het gebrek daar aan) verklaart.

Verder heb je een Papst fannetje op die Thermalright zitten. Ga dan geen wonderen qua temp. verwachten want daarvoor hebben ze Delta's uitgevonden. Papst is voor stilte, niet voor temps.

Sowieso vraag ik me af wie beweerd dat een CPU maximaal 60 graden mag worden aangezien die dingen veel meer kunnen hebben. De mijne heeft temps. tot 80c gezien en doet het nog perfect. Alles onder de 70c is gewoon goed, helemaal met een boxed koeler.

Edit: toevoeging: Ik heb even nagezocht waar die onzin van max. 60c vandaan komt en dit blijkt ongeveer zo in de PDF files van Intel te staan. Alleen de informatie daar wordt weer een beetje verkeerd geintepreteerd door sommige mensen. Intel schrijft in z'n Thermal Design Guide voor Core 2 CPU's dat de max. temp 58c bedraagt gemeten OP de IHS wanneer de CPU een TDP van 50w heeft.

Een Core2Duo E6600 heeft een TDP van 65W. Wanneer je deze waarde invult in het grafiekje voor de berekening van de max. T case temp. dan komt hier 62c. uit. Het midden van de IHS van een E6600 mag dus 62 graden worden.

De temperatuur die de TS uitleest zijn on-die temperaturen. Deze temperaturen liggen altijd veel hoger dan de temp die de IHS heeft. Dit betekend dus dat de 64c die hij uitleest ruim onder de maximale temperatuur van de CPU zit

Voor mensen die dit graag na willen lezen: hier is de PDF file te vinden. Thermal specs zijn te vinden op p18 en verder.

Over het RMA'en van het ding: vertel mij eens wat die CPU niet doet wat hij volgens de specificaties wel moet doen? aan je Orthos screens te zien is hij gewoon netjes stabiel en qua performance zal hij ook niet onder doen voor z'n soortgenoten.
Bedankt voor je reactie hier kan ik echt wat mee! Toch vind ik het raar dat er zoveel verschil zit in tempraturen met andere users die ongeveer dezelfde koeling hebben, en denk dat die papst niet zo heel verschil maakt met een zwaardere fan. Dus jij zegt dat ik me niet druk moet maken over de core temp? Toch wil ik hem graag laten draaien op 3.6 ghz met de aangegeven voltage hierboven. Hij draait hierop ook stabiel, ga ik lager dan 1.47v draait die niet meer stabiel!

En over RMA-en: Hij draait idd goed heb verder geen problemen met de cpu! dus net zoals jij zegt zal die wel weer terug worden gestuurd en dat ik geen nieuwe krijg.Maar toch blijft het raar dat sommige veel lagere temps halen met ongeveer dezelfde koeling zit er dan zoveel verschil in de week nummers?

Voor de rest is het wachten op mijn nieuwe fan, kijken of dat wat verschil maakt!

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11 19:32

Syngrow

Framerate is life

Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 18:22:
Iedereen bedankt voor jullie reacties! Heb op dit moment een nieuwe fan besteld. Namelijk een silenX iXtrema PRO 120/38mm, 1400rpm die 90 CFM kan verplaatsen, das bijna twee keer zoveel als mijn papst. Ik hoop daarom dat mijn temps wat naar beneden gaan!

[...]

Bedankt voor je reactie hier kan ik echt wat mee! Toch vind ik het raar dat er zoveel verschil zit in tempraturen met andere users die ongeveer dezelfde koeling hebben, en denk dat die papst niet zo heel verschil maakt met een zwaardere fan. Dus jij zegt dat ik me niet druk moet maken over de core temp? Toch wil ik hem graag laten draaien op 3.6 ghz met de aangegeven voltage hierboven. Hij draait hierop ook stabiel, ga ik lager dan 1.47v draait die niet meer stabiel!

En over RMA-en: Hij draait idd goed heb verder geen problemen met de cpu! dus net zoals jij zegt zal die wel weer terug worden gestuurd en dat ik geen nieuwe krijg.Maar toch blijft het raar dat sommige veel lagere temps halen met ongeveer dezelfde koeling zit er dan zoveel verschil in de week nummers?

Voor de rest is het wachten op mijn nieuwe fan, kijken of dat wat verschil maakt!
Sowieso gaat je fan verwisselen heel wat schelen. Hoe meer flow over je koeler gaat, hoe meer warmte er wordt weggenomen, hoe koeler je CPU wordt.

Over die verschillen tussen users, daar zijn wel verklaringen voor te geven.

Sommige users gebruiken dat TAT voor uitlezen, anderen software van hun mobo en weer anderen software zoals Coretemp.
Bijna ieder programma leest een andere temperatuur uit, dus zul je verschillen gaan zien.

Verder worden bv de B Conroe's een stuk warmer dan de A's. Dit is al vrij vaak besproken op verschillende fora. Ik weet niet of je toevallig een B hebt maar daar kan het verschil ook vandaan komen.

Nog een verschil is de biosversies die mensen draaien. Per bios heb je bijna altijd verschil in tempuitlezing.

Hetzelfde geld voor mobo's van verschillende fabrikanten. Ook hier zitten uiteraard verschillen in uitlezing.

Als laatste heb je ook nog verschillen in vcore. De AUTO functie geeft niet bij iedere CPU dezelfde vcore. Zoals je waarschijnlijk wel gemerkt hebt geeft een hogere vcore een hogere cpu temp, dus verschillen tussen setups.

Er zullen nog wel meer redenen zijn waarom er verschil in kan zitten, maar deze 5 kwamen zo ff snel in me op.

Over je oc, als het toch lekker stabiel loopt dan is het toch goed :), of zie ik dat nou weer verkeerd :+

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb mijn nieuwe cpu-fan binnen, het is een Silenx Ixtrema 120mm 90 cfm. Dus ik hoopte dat mijn temps dan aardig wat naar beneden gaan! En wat is het geval, we idle zakt de temps een aantal graden, klok ik hem weer over op 3.6 ghz met een vcore van 1.475. Ja hoor gewoon weer 66 graden. Ik snap er werkelijk niks van! Ligt dit nu wel aan de cpu of leest mn moederbord en TAT verkeerd uit ofzo!

Ik heb hem net nog even los gehad en zie dat de buitenste kant dikke bedekt zijn dan de binnenste kant. Hoe ik de koeler ook plaatst het maakt allemaal niet uit, steeds te hoge temps. Ik begin de moed nu aardig op te geven!! 8)7

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
66 graden op 3.6GHz met 1.475 volt en luchtkoeling vind ik nog niet zo vreemd. Je draait 50% overklok en ook nog eens met veel meer voltage.

• devinjanssen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06 21:25
Mijn E6600 draait nu op 8 x 400 = 3200Mhz 4 x 400 = 1600Mhz FSB
1,425 volt core 1,65 volt MCH chip P5W DH Deluxe

Nu geeft everst ultimate 2006 de volgende tempraturen

normaal
moederbord 39 graden
cpu 41 graden
cpu kern 1 55 graden
cpu kern 2 54 graden

100% load
moederbord 41 graden
cpu 57 graden
cpu kern 1 69 graden
cpu kern 2 69 graden

tempratuur bios cpu komt ongeveer overeen met everst cpu 57 graden

waarom zijn die tempraturen van kern 1 en 2 zoveel hoger dan cpu ? Van welke kan ik uit gaan ?
Bij de cpu voelt het iet echt warm aan. Andere programmatjes geven alleen de tempraturen van kern 1 en kern 2 weer. deze zijn 3 graden hoger als bij everst.
Pagina: 1