Scythe Ninja installed maar temps hoger dan stock cooler

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:52
Sorry voor de lange TT maar anders was het niet duidelijk.

Ik heb vanmorgen mijn Scythe Ninja op mijn E6400 geprikt. Hiervoor kreeg ik met de stock Intel koeler in TAT core temps van 33/34 graden. Dat is zonder OC. Nu met de Ninja erop en nog steeds geen OC krijg ik in TAT core temps van 42/43 graden voorgeschoteld. Dus een dikke 10 graden increase over mijn stock cooler.

Ik moet iets fout doen.

1. Ninja niet goed geplaatst: wel, want hij blijft idle op 42/43 staan in TAT, zou de cooler echt niet vast zitten dan zou deze verder oplopen. Heb het nog een paar keer aangedrukt en hij zit echt muurvast.

2. Koelpasta: ik heb de pasta gebruikt die erbij zat. Een goede rijstkorrel in het midden van de heatsink en de Ninja drukte deze mooi uit. Daarna de koeler eraf gehaald en de koelpasta was mooi verdeeld.

Nu kunnen het 3 dingen zijn:

1. Niet genoeg koelpasta gebruikt? Het was ongeveer een halve centimeter in lengte

2. Toch koelpasta uitsmeren ipv het dotje in het midden?

3. De koelpasta die erbij zat heeft enige tijd nodig om effectief te worden zoals AS dat ook heeft?

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Verwijderd

Re-mount hem gewoon, en doe 1 druppeltje AS5 / Ceramique in het midden . . .

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:58

• JeroenNietDoen
http://www.extremeoverclo...ompound_Comparison_2.html

Sil-more Silicone compound is wat er meegeleverd zit en de reviewer heeft gelijk, die prut was echt dun.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:58
Kaap schreef op maandag 25 december 2006 @ 14:56:
http://www.extremeoverclo...ompound_Comparison_2.html

Sil-more Silicone compound is wat er meegeleverd zit en de reviewer heeft gelijk, die prut was echt dun.
Date Reviewed: March 18, 2001

Volgensmij zijn er sinds die tijd "enorme" vooruitgangen geweest in de koelprut wereld :D

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:16

rimpeldinky

nani?

gewoon ff opnieuw monteren met nieuwe koelpasta en goed kijken dat alles goed zit :)

*burp*

Verwijderd

Ik denk dat je wat meer koelpasta moet gebruiken.
De IHS blijkt niet altijd even vlak te zijn.
Zie Core 2 Duo IHS (Integrated Heat Spreader) problemen
En een scythe eigenaar: link

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2006 17:32 ]

• JeroenNietDoen
Ik heb op de AS5 manier een flinke strook pasta geplaatst en helaas blijft TAT 42/43 aangeven.

Nu kan ik het nog 1 maal verwijderen en dan alle pasta verwijderen en dan de IHS insmeren.

Verwijderd

Veel mensen kijken alleen naar idel
Wat doet die koeler met stres? (game of iets anders)

Ik heb een keer mee gemaakt dat een koeler zo goed is dat de temp van idel en stres maar 4graden uit maakte. (temp was ook warmer dan box versie)
De koeler met heatpipes werd niet warm genoeg om de hitte naar boven toe te voeren (passief versie)
Amd 64 3500+@2600mhz
Was met deze koeler
zie link
http://www.thermaltake.co...ail/CL-P0323/cl-p0323.asp

Later er nog een fan opgebouwt maar maakte geen verschil uit.

• JeroenNietDoen
Als ik hem met Orthos stress loopt de coretemp op naar 55/56 graden. Het punt waar ik van baal is dat de coretemps dus zon 8 tot 10 graden hoger liggen dan met mijn Intel stock koeler en dat zou niet mogen.

Verwijderd

wat zeg ik nu?
Je heb een heatpipe systeem.
Om warmte te kunnen afvoerenmoet de heatpipes eerst opwarmen.
Dit zorgt voor een hogere temp op je cpu omdat de vloeistof nog niet warm genoeg is om te verdampen. (zet die fan maar eens uit wedden dat je temp maar een klein beetje verhoogt maar wel stil is)

Als je echt koel wilt hebben dan had je maar geen heatpipe systeem van dat model moeten nemen
Maar deze model met heatpipes had je er geen last van
zie link
http://www.thermaltake.co...-P0310-01/cl-p0310-01.asp
De reden dat deze wel goed werk is omdat de fan boven op de radiateur zit in plaast aan de zijkant.

• JeroenNietDoen
Als dat zo is dan snap ik niet waarom overclockers massaal voor allerlei heatpipe systemen kiezen en daar met hoge OC's nog koeler blijven dan mijnes die niet eens overclocked is :+

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenNietDoen op 26-12-2006 14:15 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:12
Kaap schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 14:14:
Als dat zo is dan snap ik niet waarom overclockers massaal voor allerlei heatpipe systemen kiezen en daar met hoge OC's nog koeler blijven dan mijnes die niet eens overclocked is :+
tuurlijk niet Zodra ze zijn geOC't dan worden ze standaard warmer en zijn zoals hierboven eerder vermeld de heatpipes effectiever omdat ze gewoon sneller warm worden ;)

Computer says no

Verwijderd

Heatpipesystemen zouden (indien ze goed zijn) ook moeten werken met lagere temps als 40°.

Je kan dit allenszins uitsluiten door zowel aan de koelvinnen als aan de basis van de koeler te voelen. Indien het aan de heatpipes ligt, zou de basis al een pak warmer moeten aanvoelen, en de koelvinnen zelf volledig koel.

Verwijderd

nieuws: Vijf heatpipe-processorkoelers vergeleken+

Hier nog meer info over jouw koeler met wel een ouwe p4 singel core (denk dat de dualcore iets wamer is kwa idel core's)

Staat mijn sonic tower ook tussen

Zelf gebruik ik nu een alpha koeling lekker stil en veeeeel coeler dan mijn sonic tower.

Maar goed ik zag dat zalman's ook rond de temp van 50graden zitten. (idel)
waarom die box dan beter is ? geen idee misschien wel een fan die veel lucht verplaats en meer geluid produceert.

Sommige koelers koelen goed maar na lange game raak je cpu toch verhit omdat de koeler langzaam maar zeker toch omwarmt . (heb ik gehad met een coolermaster )

Wat wij als tweakers ook doen is artic ziver versie5 gebruiken deze pasta zorgt er ook voor dat de temp omlaag gaat. (4graden is zeker haalbaar)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2006 14:42 ]

• JeroenNietDoen
Ik wil niet gaan beweren dat mijn CPU even koel moet zijn als die in reviews maar als elke review van mijn koeler test dat hij ruim 5 tot 10 graden on Intel's stock koeler zit mag je toch wel verwachten dat hij in ieder niet warmer dan die stock koeler wordt.

Een verschil van 15 tot 20 graden met reviews en diverse fora vind ik wat te gortig. Dan maar niet te spreken over overklokte systemen die met een 150% OC even warm worden als mijn systeem. Er hangen hier ook 5 casefans in en kabels netjes opgeruimt, dus sprake van goede airflow is er.

Heb 2 screenies gemaakt hoe de IHS en de Ninja eruit ziet als ik ze loskoppel om een indruk te geven van de hoeveelheid pasta.

Afbeeldingslocatie: http://webdisk.planet.nl/vand6194/publiek/album/thermal1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://webdisk.planet.nl/vand6194/publiek/album/thermal2.jpg

Wat ik nog zou kunnen doen is de pasta uitsmeren over de IHS, ik heb voor alsnog de Arctic Silver way gebruikt, streepje in het midden en de koeler zijn werk laten doen.

[ Voor 95% gewijzigd door JeroenNietDoen op 26-12-2006 16:17 ]

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

artic silver way? is bij mijn weten altijd uitsmeren met een bankpasje, maar smeer de koelpasta die er nu op zit eens uit met een bankpasje

ook vind ik er redelijk veel op zitten voor zo'n dun spul :) en zit hij duidelijk niet helemaal tof gemonteerd omdat de "blob" koelpasta niet in het midden zit

*burp*

• DoomSayerSantos
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-12 10:55
is prima cooler hoor koelde mijn opteron 148 altijd lekker.
AS5 moet je wel flinterdun uitsmeren.

Verwijderd

Waarschijnlijk hangt de koeler gewoon via het mountsysteem te hangen. leg anders de pc op zijn zij zodat het gewicht van de koeler op de cpu leunt en test dan eens opnieuw.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:31

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Probeer een keer niet eerst een korrel koelpasta neer te leggen, koeler erop te zetten en dan er weer af te halen: laat die koeler erop zitten. Bij het weer eraf halen krijg je dus van die getrokken "draaden" en onregelmatigheden zoals je dat op je foto ziet.

Ik ben oko meer fan van klein laagje met je bankpas/biebpas/ov aan te brengen over gehele core en niet een korrelrijst samenpletten: als je beetje scheef plet smeert het maar naar 1 kant uit: beetje aanbrengen, uitsmeren en als het te weinig is, klein beetje aanvullen en weer verder plamuren. Pasje met afgeronde hoeken werkt bij mij het beste.

T60P Widescreen

Verwijderd

Kaap schreef op maandag 25 december 2006 @ 13:52:
2. Koelpasta: ik heb de pasta gebruikt die erbij zat. Een goede rijstkorrel in het midden van de heatsink en de Ninja drukte deze mooi uit. Daarna de koeler eraf gehaald en de koelpasta was mooi verdeeld.

1. Niet genoeg koelpasta gebruikt? Het was ongeveer een halve centimeter in lengte

2. Toch koelpasta uitsmeren ipv het dotje in het midden?
Ja, nu koel je alleen maar het midden van de proc, ik sta versteld dat je uberhaupt op de 40 graden blijft hangen.
koop ergens goede koelpasta, (alleen dat zakje waarin de koelpasta werd geleverd deed mij het al weg gooien). spreid deze kasta over de hele proc uit en geniet van je nieuwe stille koeler, de ninja is echt een super koeler, mogt je je op het moment bekocht voelen: de ninja is een goede koop geweest, met deze koeler kun je misschien wel je hele leven voorruit, want met de huidige TDP strijd loopt het verbruik alleen maar terug

• JeroenNietDoen
Ik heb vandaag van alles geprobeerd en uiteindelijk mijn stock koeler terug ingebouwd. Die thermal conduct zooi is een eind op dus hij loopt nu al warmer dan anders.

Ik heb vanmiddag AS5 besteld, hier nergens te koop, en nog een 80CFM fan ook. Als ik dat binnen heb probeer ik het nog eens, bij die pasta die erbij zat had ik het idee dat het veelste dun was en gewoon niet mooi dekte, ook toen ik met een pasje erover ging. Hopelijk gaat dat met de AS5 wel goed. Daarna gaat die Ninja fan eraf en gaat er een zwaardere fan op om nog meer koeling te zetten. I dont care about noise :P

Om eerlijk te zijn stond ik op het punt om morgen de koeler terug te sturen. Er zijn meer puntjes die me niet aanstaan van de Ninja, de breedte bijvoorbeeld. Het is een pain om de kliksystemen hard in te drukken, deze zitten onder de vinnen namelijk.

Maar goed, ik had de S478 bracket al weggepleurd, dus ruilen zit er niet in vrees ik.

Maar over AS5, hoeveel is genoeg? Ik lees een streepje, ik lees een rijstkorrel. Een grote of een kleine rijstkorrel. Het is allemaal zo...tja, onduidelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenNietDoen op 26-12-2006 23:37 ]

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

Seesar schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 19:15:
Probeer een keer niet eerst een korrel koelpasta neer te leggen, koeler erop te zetten en dan er weer af te halen: laat die koeler erop zitten. Bij het weer eraf halen krijg je dus van die getrokken "draaden" en onregelmatigheden zoals je dat op je foto ziet.

Ik ben oko meer fan van klein laagje met je bankpas/biebpas/ov aan te brengen over gehele core en niet een korrelrijst samenpletten: als je beetje scheef plet smeert het maar naar 1 kant uit: beetje aanbrengen, uitsmeren en als het te weinig is, klein beetje aanvullen en weer verder plamuren. Pasje met afgeronde hoeken werkt bij mij het beste.
de "draden" maken niets uit dit word weer verdeeld, waar het mij om ging was om te zien of de IHS plat is of bol/hol overigends kan het geen kwaad omdat de koeler zelf de pasta weer verdeelt later :)
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 22:42:
[...]

Ja, nu koel je alleen maar het midden van de proc, ik sta versteld dat je uberhaupt op de 40 graden blijft hangen.
koop ergens goede koelpasta, (alleen dat zakje waarin de koelpasta werd geleverd deed mij het al weg gooien). spreid deze kasta over de hele proc uit en geniet van je nieuwe stille koeler, de ninja is echt een super koeler, mogt je je op het moment bekocht voelen: de ninja is een goede koop geweest, met deze koeler kun je misschien wel je hele leven voorruit, want met de huidige TDP strijd loopt het verbruik alleen maar terug
eerste deel is onzin, je koelt alles wat ook maar een beetje wit is, alleen het contact is op sommige plaatsten zo te zien niet optimaal, dit kan aan meerdere dingen liggen dit probeerde ik zover mogelijk uit te sluiten met mijn vorige post

2e gedeelte klopt bijna :P hele leven vooruit in ieder geval niet, tenzij je zelf goed mounting kits kunt maken voor toekomstige sockets
Kaap schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 23:36:
Ik heb vandaag van alles geprobeerd en uiteindelijk mijn stock koeler terug ingebouwd. Die thermal conduct zooi is een eind op dus hij loopt nu al warmer dan anders.

Ik heb vanmiddag AS5 besteld, hier nergens te koop, en nog een 80CFM fan ook. Als ik dat binnen heb probeer ik het nog eens, bij die pasta die erbij zat had ik het idee dat het veelste dun was en gewoon niet mooi dekte, ook toen ik met een pasje erover ging. Hopelijk gaat dat met de AS5 wel goed. Daarna gaat die Ninja fan eraf en gaat er een zwaardere fan op om nog meer koeling te zetten. I dont care about noise :P

Om eerlijk te zijn stond ik op het punt om morgen de koeler terug te sturen. Er zijn meer puntjes die me niet aanstaan van de Ninja, de breedte bijvoorbeeld. Het is een pain om de kliksystemen hard in te drukken, deze zitten onder de vinnen namelijk.

Maar goed, ik had de S478 bracket al weggepleurd, dus ruilen zit er niet in vrees ik.

Maar over AS5, hoeveel is genoeg? Ik lees een streepje, ik lees een rijstkorrel. Een grote of een kleine rijstkorrel. Het is allemaal zo...tja, onduidelijk.
de ninja fan is meer als genoeg als je ook maar de minste airflow in je kast hebt, de koelpasta kan dun geworden zijn als deze te lang op voorraad heeft gelegen dit is een mogelijke verklaring, dit zal met AS5 zeker goed zitten denk ik zo :) (check eerst met artic even de stapjes uit mijn vorige post over de montage van je koeler :)

2e probleem is makkelijk te voorkomen door de koeler plat te monteren buiten je kast, dan kan je ook de bracket het beste vastzetten en de veren het best indrukken naar mijn mening (niet helemaal handig, wel nuttig is et meteen makkelijk controletern hoe de pasta zit)

het is een geweldige cooler, met een kleine gebruiksaanwijzing ;)

over AS5: ik maak een 5-punts dobbelsteentje van mijn CPU, smeer dit uit met een bankpasje in een cirkel, zodat overal ongeveer evenveel zit, monteer de koeler, haal deze weer even los en controleer de afdruk, (veeg de koeler zelf schoon, optioneel, ik doe dit omdat ik mijn koeler nog eens gelapt heb dan heb je NOG minder koelpasta nodig :*) ;) ) en plaats de ninja weer (goed aandrukken dat de clips helemaal doorgedrukt zijn, mobo gaat hierbij krom staan :P

[ Voor 0% gewijzigd door rimpeldinky op 27-12-2006 01:39 . Reden: spelfouten, zitten er ongetwijfeld nog meer *hips* ]

*burp*

• JeroenNietDoen
Dat van dat kromtrekken had ik ook gemerkt. Ik had het bord even uit de mijn case en zag deze rond de socket helemaal bol staan.

Mijn bestelling loopt bij 4launch, ik had ook nog 2 andere dingen nodig die helaas niet op voorraad waren en dus zal het wat langer duren. Tot die tijd loop ik effe met Intel's stock koeler.

• JeroenNietDoen
Zal ik eens zeggen wat het waarschijnlijk is?

Gisteravond met een vriend van me nog eens gesleuteld. De IHS netjes ingesmeerd met pasta, koeler erop, goed aangesloten. Temps gecheckt, geen verbetering. Koeler eraf gehaald. De symptonen:

1. De randen van de Scythe Ninja hebben lichte krasjes die overeenkomen met het stalen bracket op het moederbord. Het zat dus goed aangesloten.

2. De koelpasta van de CPU wordt alleen langs de randen op de koeler gepakt, het midden bleef blank.

Vooral punt 2 is een goede. Nu nog eens een heel klein puntje pasta in het midden van de IHS gedaan en de koeler erop om te kijken wat voor spleteffect het zou hebben. Dat bleek dus vrij minimaal te zijn.

Conclusie beste mensen, is dat beste Kaap, die al half augustus een E6400 had, er 1 heeft met zon IHS probleem.

• dijkp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-06-2024

dijkp

STATUS * , STOP

Kaap schreef op donderdag 28 december 2006 @ 09:37:
Zal ik eens zeggen wat het waarschijnlijk is?

Gisteravond met een vriend van me nog eens gesleuteld. De IHS netjes ingesmeerd met pasta, koeler erop, goed aangesloten. Temps gecheckt, geen verbetering. Koeler eraf gehaald. De symptonen:

1. De randen van de Scythe Ninja hebben lichte krasjes die overeenkomen met het stalen bracket op het moederbord. Het zat dus goed aangesloten.

2. De koelpasta van de CPU wordt alleen langs de randen op de koeler gepakt, het midden bleef blank.

Vooral punt 2 is een goede. Nu nog eens een heel klein puntje pasta in het midden van de IHS gedaan en de koeler erop om te kijken wat voor spleteffect het zou hebben. Dat bleek dus vrij minimaal te zijn.

Conclusie beste mensen, is dat beste Kaap, die al half augustus een E6400 had, er 1 heeft met zon IHS probleem.
Hoe verklaar je dan dat je stock koeler het wel goed doet?

Tandem rulez.... IBM s*cks

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De stock koeler heeft een rond contact oppervlak niet? Daardoor heb je minder last van niet vlakke IHS'en.

specs

• JeroenNietDoen
dijkp schreef op zondag 07 januari 2007 @ 00:35:
[...]

Hoe verklaar je dan dat je stock koeler het wel goed doet?
Zoals Gladiool zegt:
gladiool schreef op zondag 07 januari 2007 @ 00:42:
De stock koeler heeft een rond contact oppervlak niet? Daardoor heb je minder last van niet vlakke IHS'en.

• JeroenNietDoen
Om dit verhaal af te ronden, heb mijn Scythe Ninja geruild tegen een Arctic Freezer 7 Pro. Deze zit er nu in en BIOS/Gigabyte tool geven 18 graden aan, Coretemp 28 graden. Kaap is tevreden! En nu overklokken.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-12 13:19
Kaap schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 14:59:
Om dit verhaal af te ronden, heb mijn Scythe Ninja geruild tegen een Arctic Freezer 7 Pro. Deze zit er nu in en BIOS/Gigabyte tool geven 18 graden aan, Coretemp 28 graden. Kaap is tevreden! En nu overklokken.
Gelukkig, Ik heb denk ik hetzelfde probleem.. alhoewel ik mijn koelblok zéér hard mishandelt heb met een dremel :P

Temps zijn goed.. hij maakt naar mijn gevoel slecht contact in het midden van de IHS.. aleen heb ik een AMD opterop 165.. zover niks over bekent :P
Pagina: 1