Toon posts:

Computer wat stiller maken

Pagina: 1
Acties:
  • 418 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat er aan te denken mijn computer iets stiller en koeler te maken, volgens mij is het grootste probleem de cpu fan. Verder denk ik ook dat de koeling van mijn videokaart een beetje geluid produceerd en natuurlijk de HD's ook (maar die wil ik niet vervangen).

mijn setje:

Kast: Merkloos, kostte destijds een tientje inclusief voeding is niet van super kwaliteit maar nog nooit problemen mee gehad, geen case fans, wel een fan in de voeding.
Mobo: MSI Neo-f p965 (standaard passief gekoeld)
cpu: Intel E6300 (boxed cooler)
Gfx: XFX 7600GT XXX (standaard cooler)

om het rijtje dan maar compleet te maken...
ram: 2x512MB DDR2 PC6400 GEIL, passief gekoeld
Hd1: Maxtor diamond (10?) 320 GB, geen koeling
Hd2: Seagate (geen idee) 320GB, geen koeling
DVD1: Samsung Writemaster 18x, idem
DVD2: Nec nd1100, idem
floppy: merkloos, idem

Ik heb geen zin om er veel geld aan uit te geven, een iets betere koeling is misschien ook wel handig, beide cores lopen op 45 tot 50 graden celcius (onder stres) ik weet niet wat nou normaal is.

loopt de rest van de computer tussen de 40 en 50 graden (weet niet precies wat nou bij wel component hoort, dat geeft speedfan niet aan...).

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Een nieuwe fan op de voeding/nieuwe voeding, Arctic Freezer 7 Pro op je processor en een goede koeler voor je videokaart zou ik zeggen ;) .

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Die CPU koeler zou ik trouwens niets aan doen, die is nog het minst luidruchtig van alles.. Hooguit SpeedFan laten draaien, en misschien je CPU terug laten klokken als je de snelheid niet gebruikt (throttling)
Verwijderd schreef op maandag 25 december 2006 @ 14:24:
Kast: Merkloos, kostte destijds een tientje inclusief voeding is niet van super kwaliteit maar nog nooit problemen mee gehad, geen case fans, wel een fan in de voeding.
Tja.. Dunne kast, laat veel geluid door, zal lekker resoneren, en zal 'n herrieschopper van een fan hebben..
Gfx: XFX 7600GT XXX (standaard cooler)
Zou misschien wat herrie kunnen maken.. Houd je vinger er eens even op, om het te testen ;)
Hd1: Maxtor diamond (10?) 320 GB, geen koeling
Hd2: Seagate (geen idee) 320GB, geen koeling
Kunnen ook trillingen veroorzaken, vooral in een goedkope kast..
Ik heb geen zin om er veel geld aan uit te geven, een iets betere koeling is misschien ook wel handig, beide cores lopen op 45 tot 50 graden celcius (onder stres) ik weet niet wat nou normaal is.

loopt de rest van de computer tussen de 40 en 50 graden (weet niet precies wat nou bij wel component hoort, dat geeft speedfan niet aan...).
Tja.. Ik zou kijken voor een nieuwe voeding, en wat isolatiematten voor in je kast. Een Zalmann op je GPU zou ook niet verkeerd zijn, net als HDD koelers, maar da's vrij duur.

Als je geen geld hebt voor een nieuwe voeding kun je er ook nog altijd Papsts in gooien..

Verder: [Cooling] het stille pc topic deel 2

[ Voor 6% gewijzigd door TheZeroorez op 25-12-2006 14:35 ]

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Je kunt overwegen om gebruik te maken van de Cool & Quit versie van intel. Bekijk eens wat je temperaturen van je systeem zijn. Als daaruit komt dat het allemaal wat aan de warme kant is zou ik dat meteen aanpakken. Dus een stille casefan erbij zetten en die eventueel met langzamer laten draaien. Dan kan namelijk de rest van de koeling het ook wat rustiger aan doen en dat is weer minder geluid.

Een gratis manier om je computer stil te krijgen is door speedfan te gebruiken om de koeling langzamer te laten draaien als het systeem koel is. Probeer eens of jouw moederbord het regelen van de fan snelheid ondersteunt. Als het niet werkt dan kun je nog het volgende proberen.
Je gaat naar configure => Advanced. Dan kies je daar een chip en kun je daar dingen bij instellen. Klik een chip aan en zoek naar PWM Mode. Dan stel je die in op Software Controlled en dan kijk je of je de fans wel kunt besturen. Werkt het niet dan zet je het gewoon weer op zijn oude waarde.

Als je de snelheid dan kunt besturen kun je met behulp van deze guide speedfan instellen zodat de snelheid aangepast wordt bij een bepaalde snelheid. Tevens worden hier nog wat handige dingetjes uitgelegd.

Als je wilt dat speedfan automatisch opstart zelfs als er niemand is ingelogd op de pc of je met meerdere accounts werkt dan kun je speedfan als een service laten draaien. Ik gebruik hier NT lite wrapper voor. Op google kun je daar wel uitleg over vinden en alternatieve programma's om dat te doen. (running speedfan as a service)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Wat je kunt doen tegen het trillen van de hardeschijf (waardoor de hele kast meetrilt, wat een irritant gezoem veroorzaakt) is schokdempende rubbertjes tussen de harde schijf en de HD-rek doen. Gewoon een rubbertje op maat knippen (of rubbertjes kopen met standaard een gaatje erin waar je schroef door past), dat om je schroefje heen doen, en dan je HD weer vastzetten. Als het met schroefjes werkt tenminste...

Voor je CPU zou je een Artic Freezer Pro kunnen kopen (Artic Freezer 7 past op socket 775 geloof ik). Is geloof ik ook heel stil, want mijn Alpine 64 cooler is heel groot en ook stil.

Op je videoplank kun je een Artic Accelero timmeren, schijnen ook heel stil te zijn.

Wat ook werkt, zoals hierboven gesuggereerd is om je fan's zachter te laten draaien en alles onder te clocken in idle... CPU kun je goed underclocken met RMclock, en je videokaart (de Core) kun je underclocken met ATItool. Maar nieuwe coolers is wel beter, want die houden het meestal ook gelijk heel wat cooler, en dan heb je niet het probleem dat je je cpu moet underclocken, en dat deze in stressed vervolgens nog een rotherrie maakt.

[ Voor 24% gewijzigd door Avalaxy op 26-12-2006 14:01 ]

• lezut
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik heb hier:

- Arctic Freezer64 Pro. Maakt normaal best wel wat lawaai (dat is ook subjectief, maar goed), maar aan een fancontroller superstil en koelt maar 2 graden minder dan.
- Geforce 7600GT met Zalman VF700-AlCu, op silent mode (5 volt), niet hoorbaar.
- Moederbord (A8N SLI Premium) is passief gekoeld.
- Sunbeam Rheobus Fancontroller. 4 grote potmeters, makkelijk te bedienen en erg goedkoop (14 euro bij azerty). Nu hangt er één casefan en de freezer aan, ik wil de videokaart cooling en de voeding (enermax liberty) er ook aan hangen

Als alles goed ingesteld staat op de fancontroller haast onhoorbaar, en volgens ligt de lat voor lawaai nogal laag bij mij ;)

Wat wel verschillend is is dat ik 2x120mm aan casefans in mijn kast heb. Als jij een fancontroller gaat halen en je CPU cooler langzamer laat draaien dat hij de warmte niet goed kwijt kan en dat de boel wat te warm word. Een andere kast is de beste oplossing, daar 2x120mm in zetten. Of je zet een paar casefans in je huidige kast, maar dat zijn waarschijnlijk 80mm fan's (cheap ass kast), dus dat gaat sowieso veel herrie maken.
Pagina: 1