Toon posts:

Sempron of Athlon

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hee

Ik heb dus 2 jaar geleden een computer gekocht. Alleen na 2 jaar, ben ik erachter gekomen dat ze me een beetje opgelicht hebben.

Op het moment heb ik in mijn computer: Amd Athlon(tm) XP +1700 ~1.5 Ghz Socket A
Terwijl ik betaalt heb voor een AMD Sempron 2600+ Socket A

Maar welke is nou beter? Die Athlon of de Sempron?
En scheelt het veel?

Ik ga over paar dagen na de winkel en vragen of ze mijn processor zullen vervangen.

maar ik heb pas 512 mb ram erbij gekocht: Vdata 512MB DDR333 PC2700

Kan ik mijn ram dan nog gebruiken als ik mijn processor vervang?

Thx. bl0wie

Verwijderd

Even een technische vraag tussendoor: Heb je het geheugensnelheid ook op 133MHz gezet? :) Lijkt me stug dat een winkel of webshop je naait met een 1700+ ipv 2600+.... Dat is eerder een foutje in de Memory speeds :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet wat je bedoelt.
Ik weet niet zoveel van computers af enzo

Verwijderd

Hier op got hebben we daar mooie FAQ's voor, een beetje zelf-initiatief is nooit weg ;)

edit:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649229

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2006 22:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 22:27:
Hier op got hebben we daar mooie FAQ's voor, een beetje zelf-initiatief is nooit weg ;)

edit:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649229
ik vind jullie forum een beetje onoverzichtelijk! Is echt wennen als je nieuw hier bent ;)!

edit: ow, link staat erbij ;)!

edit2: Wat moet ik eigenlijk in die FAQ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2006 22:31 ]

Verwijderd

Die link bovenin je scherm met FAQ erop??!!! http://gathering.tweakers.net/forum/faq/registerfaq

edit2:

Kijken (dus Faq doorlezen) hoe je de vraag van lism moet beantwoorden, beetje zelf-initiatief mag je wel hebben hoor.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2006 22:33 ]

• Guust Flater
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 18:39
Ik heb dit ook wel eens gehad met een wat ouder moederbord. Hier zat een oud bios op wat de Sempron niet goed herkende. Hier stond ook bij dat het een (langzamere) Athlon was. Even een bios up-date en het werkt weer naar behoren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn bios al upgedate, ik heb op het moment de nieuwste!
moederbord: Moederbord: Jetway KT600-8237 Socket A

• Guust Flater
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 18:39
Dan is het gewoon een verkeerde benaming, maakt voor de werking niet veel uit, als je snelheid maar goed staat.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 07:00
Kijk idd eens in de bios of je fsb op 133 mhz staat. Ik heb ook een athlon 1700+ en daarvan is de fsb 100 mhz. Als ik die fsb op 133 mhz zou zetn(wat voor mijn cpu overklokken zou zijn) dan zou ik ook een 2600+ hebben. En dan hebben ze je zeker niet genaaid, want jij vroeg een goedkopere sempron en je kreeg de betere athlon xp(meer cache)

http://specs.tweak.to/16567

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03-2025
Beetje laat om erachter te komen lijkt mij.
Weet je zeker dat het een Athlon XP is, misschien staan je settings (FSB) verkeerd in de bios.
Zowel de XP 1700+ als de Sempron 2600+ hebben een divider van 11.
Grote verschil is echter dat de XP op 2x133=266 MHz en de Sempron op 2x166=333 MHz FSB draait

Check dat eerst maar eens en met CPUZ kan je ook de specs controlleren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet jullie iets bekennen, een half jaar geleden ging mijn vader naar die winkel omdat ze mijn een harde schijf hadden gegeven van 40 Gb in plaats van 80 Gb

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Thandor

SilverStreak

De AMD Sempron 2600+ heeft een multiplier van 11x en een FSB van 166MHz (DDR333). De uiteindelijke klokfrequentie van de processor is dan 11 x 166 ofwel 1833MHz. Ik lees in de topicstart dat je de computer aangeeft dat er een AMD Athlon XP 1700+ in zit met een klokfrequentie van ongeveer 1,5GHz. Dit kan aanduiden dat de FSB niet correct staat en bijvoorbeeld op 133MHz (DDR266) is ingesteld. Dat geeft namelijk 1466MHz. Reken 11 x 133 maar eens uit :).

Wat nu te doen?
Controleren welke processor je daadwerkelijk hebt. Hiervoor dien je het heatsink (incl. eventuele ventilator) van de processor te verwijderen en te kijken welke OPN code je op de processor hebt staan. Ga niet uit van een programma omdat een AMD K7 (Athlon, Athlon XP, Duron, Sempron, etc..) geen CPU-string heeft. Zie deze link in de PMG FAQ over het installeren / deïnstalleren van een heatsink.

Indien uitbovenstaande blijkt dat er daadwerkelijk een AMD Sempron 2600+ in het systeem zit (deze heeft OPN code 'SDA2600DUT3D') kan kun je met een gerust hart de FSB op 166MHz zetten en genieten van de snellere PC. Indien er AX1700DMT3C, AXDA1700DUT3C of AXDA1700DLT3C staat dan heb je een AMD Athlon XP 1700+ in het systeem zitten en dien je nogmaals te controleren wat men jou daadwerkelijk verkocht heeft.

Of het mogelijk is dat het moederbord (in feite het BIOS) aangeeft dat je een andere processor hebt lijkt mij sterk. Immers is de klokfrequentie dusdanig anders dat er geen AMD Sempron 2600+ in het systeem zou zitten of dat er een verkeerd ingestelde AMD Sempron 2600+ in zit. Indien het moederbord (in feite het BIOS) het verkeerd aan zou geven zou er eerder AMD Athlon(tm) ~1,8GHz of AMD Athlon XP 2200+ moeten staan. (of iets in die zin ;))
skelleniels schreef op zondag 24 december 2006 @ 22:38:
Kijk idd eens in de bios of je fsb op 133 mhz staat. Ik heb ook een athlon 1700+ en daarvan is de fsb 100 mhz. Als ik die fsb op 133 mhz zou zetn(wat voor mijn cpu overklokken zou zijn) dan zou ik ook een 2600+ hebben. En dan hebben ze je zeker niet genaaid, want jij vroeg een goedkopere sempron en je kreeg de betere athlon xp(meer cache)
Een AMD Athlon XP met meer cache? Waar haal je dat vandaan?
AMD Athlon XP's zijn beschikbaar met 256KB L2 en 512KB L2 cache. Dit geldt ook voor de AMD Sempron processoren op socket A (462). De AMD Sempron 3000+ heeft namelijk een 'Barton' core en daarmee automatisch 512KB L2 cache. De AMD Sempron 2600+ zal doorgaans een 'Thoroughbred' core hebben (of eventueel 'Thorton') en slechts 256KB L2 cache ter beschikking hebben.

Overigens bestaat een AMD Athlon XP 1700+ met een FSB van 100MHz niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Thandor op 24-12-2006 22:45 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
Sempron 2600+ draait op 11x166MHz = 1833MHz
AthlonXP 1700+ draait op 11x133MHz = 1466MHz

Zie je de overeenkomst? Waarschijnlijk is er iets in de afgelopen 2 jaar iets gebeurd waardoor de FSB veranderd is naar 133MHz. Zet deze in de BIOS weer op 166MHz en je hebt je Sempron.
Door je eigen onwetendheid vertel je anderen dat je 'een beetje opgelicht' bent, terwijl de kans groot is dat dat niet zo is.

Verwijderd

haha wat ben ik goed :D

Nee ik denk na je laatste bios update mischien de huidige settings verloren gegaan? :) Zou best kunnen ... je duikt de bios in met DEL (F12/F11 of F2) knop at startup... en daarna zoek je naar de FSB / Memory settings die je vervolgens op 166MHz instelt. :) Good luck.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Even mosterd na de maaltijd: na 2 jaar nog gaan klagen? Dan ben je toch rijkelijk laat, je hebt ook nog zoiets als onderzoeksplicht ;) . Maar gezien de opmerkingen in het topic geloof ik niet dat er een verkeerde processor inzit.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
nee, klopt
Vuhuy (mijn neef) was net hier, en hij had uhm ff open gehaald, er zat een Amd Sempron 2600 in:D:D!
Alleen nu het volgende probleem, Hij kan hem in bios niet op 166 zetten, als hij bij 165 is dan springt hij meteen weer naar 133

Verwijderd

Dan heb je een moederbord die een jumper heeft voor standaart bus

Die jumper dient voor 100\133bus en 166\200bus
De bios instellingen zijn voor overklokken.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
Ik denk dat je de V600DA moederbord hebt?
Dan vind je linksonder je ATX power stekker een viertal pinnetjes waar 2 jumpers op passen, er staat JP3 en JP4 naast. Op de pinnen naast JP4 moet je een jumper zetten en je moederbord zal op 166MHz FSB draaien.
Dit heb ik overigens uit de handleiding gehaald, iets wat je met wat vooronderzoek ook had moeten kunnen vinden.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Thandor

SilverStreak

Kijk eens in de handleiding of op het moederbord naar informatie over een jumpertje om de FSB mee te selecteren. Deze staat hoogstwaarschijnlijk op 133MHz ingesteld en moet je zelf op 166MHz zetten.

De reden waarom dit niet via het BIOS kan: Met die jumpers zet je de dividers anders. In geval van een 133MHz FSB zou de divider voor de PCI sloten op 4 staan. De PCI sloten werken op een klokfrequentie van 33MHz en 133MHz / 4 = 33MHz. Zodra je in het BIOS de FSB op 166MHz zou kunnen zetten zouden de PCI sloten op 41,5MHz gaan lopen en dat kan problemen opleveren. Zodra je met behulp van de jumper de FSB op 166MHz zet worden de dividers aangepast. De divider voor de PCI bus wordt dan 5. 166MHz 5 is weer netjes 33MHz.

Bovenstaande had je overigens ook prima zelf opkunnen zoeken. Dividers zijn basic tweak / overclock zaken en zodra je in het BIOS de FSB niet hoger kunt zetten is dit of een beperking van het moederbord, of een foutief geplaatste jumper of een bepaalde setting in het BIOS welke een limiet zet op de maximaal in te stellen FSB :z.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dude, verdiep je je eens in de basiskennis wat betreft de materie.
Verwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 22:29:
edit2: Wat moet ik eigenlijk in die FAQ?
Doornemen dus :)

Dit is echt niet de manier om van GoT gebruik te maken. Met zo'n instelling kun je beter uitkijken naar laagdrempeligere forums, zoals beginnersweb.nl. Neem anders nogmaals de [faq]registratievoorwaarden[/] rustig doch aandachtig door om jezelf een beeld te vormen van wat wij hier op GoT van de gebruikers verwachten. Zodoende kun je voorkomen dat je in de toekomst weer de mist in gaat qua het gebruik van GoT ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.