Toon posts:

Nikon D80 SD-kaart probleem bij meer dan 256 MB aan data

Pagina: 1
Acties:
  • 352 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn nieuwe D80 camera heb ik een 1 GB Sandisk Extreme III geheugenkaart gekocht.
In mijn haast heb ik de kaart in de camera gestopt (vergeten te formateren) en heb ik enkele foto's gemaakt om te testen. Dit werkte probleemloos.
Die middag heb ik mijn camera gebruikt om te fotograferen bij de doop van de baby van vrienden. Ik heb daar circa 200 foto's gemaakt.
Mijn probleem nu is dat de eerste 113 foto's goed zijn en de rest is niet leesbaar omdat de header-informatie niet klopt. De foto's hebben wel een bepaalde grootte (circa 2 MB) maar kunnen niet geopend worden.De eerste 113 foto's zijn samen 256 MB groot. Dat kan volgens mij geen toeval zijn.

Wat kan ik doen om de overige foto's te redden?

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 18:47
De software 'RescuePRO' schijnt een speciale recovery tool voor Sandisk Extreme kaarten te zijn. Misschien heb je daar wat aan.

[ Voor 69% gewijzigd door Silent Thunder op 24-12-2006 11:23 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 16:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Misschien is de kaart gewoon defect? En dus had het niet uitgemaakt of je hem eerst geformateerd had. Ikzelf heb nog nooit problemen met geheugenkaartjes gehad. Maar ik gebruik voornamelijk CF, enkel mijn IXUS eet SD.
Geheugenkaartjes zullen (zeer waarschijnlijk) net als geheugenmodules bestaan uit meerdere chips. Het klinkt dus alsof de eerste van 4 (?) chips goed is, dat de volgende kapot is/zijn.

Ik hoop dat je nog wat redden kan, lastig om zoiets over te doen. Kun je ze nog wel bekijken in de camera? Dan proberen ze over te zetten met de kabel ipv een cardreader?

This footer is intentionally left blank

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik zou in dit geval zelf gaan twijfelen aan de compatibiliteit van de SD kaart in combinatie met de D80.

Zelf heb ik mijn D80 voorzien van een SanDisk Ultra II 2 Gb SD kaart en die werkt perfect, is nog geen 1x geformateerd, en ik heb ook al regelmatig de kaart volledig vol geschoten.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-01 18:03
Verwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 10:58:

Wat kan ik doen om de overige foto's te redden?\
Heb ik ook af en toe..vooral als ik het kaartje in de card reader doe en ze met explorer kopieer dan zijn soms de laatsten onleesbaar..dan opnieuw kopieren en gaat ging het wel goed..(er opnieuw overheen kopieren).

Gebruik ik de transport functie in nikon view heb ik nooit een probleem..

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt!!! :*)

Thanks guys! Je wilt niet weten hoe blij ik ben dat ik de beelden nog heb! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik kon de beelden op de camera wel goed bekijken en ook inzoomen. Daarna heb ik de Nikon software geinstalleerd (Picture project) en de beelden daarmee overgehaald naar m'n computer. Dit ging vele male sneller ook dan met de ingebouwde kaartlezer van mijn pc.

Waarschijnlijk is het blijkbaar een of ander compatabiliteitsprobleem tussen mijn SD-kaartje en de lezer. Dit aangezien de transfer via de camera veel sneller (seconden ipv minuten) is dan via de kaartlezer. Het kaartje kan met 20 MB/s (schijnt) uitgelezen worden en misschien is dat voor mijn ingebouwde kaartlezer een probleem.

Theoretisch zou het kunnen dat het bij het switchen van het ene geheugenchipje naar het volgende een bitje verloren gaat of iets dergelijks wat het probleem veroorzaakte.

Anyway, ik ben heel BLIJ dat ik de beelden nog heb! Bedankt voor de tips!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

De kans is groot dat je eenvoudigweg de drivers voor je compact-flash reader moet upgraden of dat je reader niet helemaal lekker werkt. Zie bijvoorbeeld: Welke SD-card?

Nu ik er over denk moet ik ook maar eens een nieuwe SD-reader halen, want ik gebruik dat SD best veel tegenwoordig, ten faveure van de CF's. (Mijn camera slikt beide)

[ Voor 31% gewijzigd door Floor-is op 27-12-2006 08:39 ]

Bericht hierboven

Pagina: 1