Snelle router voor 100 Mbit WAN

Pagina: 1
Acties:
  • 897 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arutha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mijn huidige router beperkt de downloadsnelheid van mijn 20 Mbit Breedband verbinding tot 600 Kb/s.

Ik heb dus een nieuwe router nodig. Het zou een wired model met 4 LAN poorten moeten zijn. Na wat onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat heel wat wired routers een relatief lage WAN naar LAN doorvoersnelheid hebben, en dus een bottleneck vormen voor de snellere internetverbinding. Met in het achterhoofd de kennis dat mijn internetprovider in 2008 naar 100 Mbit overschakelt, zou de router dus omweg moeten kunnen met een hoge snelheden.

Ik had de volgende modellen in gedachte:

- D-Link DGL-4100 (snel maar duur)
- D-Link DIR-100 (nieuw model, goedkoop)
- Linksys BEFSX41 of BEFSR41 (goedkoop)

Mijn vraag: Kunnen deze routers omweg met snelle internetverbindingen, of zijn er andere modellen die beter geschikt zijn ?

Verwijderd

Hoe heb je die snelheid getest?
Lijkt mij dat je een heeeel erg oude router (welke?) hebt als ie de 20MB lijn niet aan kan..
EDIT:
Wat is je verwachting van de snelheid, het kan zijn dat als je ver van de centrale af zit de snelheid daar onder lijdt.
kijk hier eens wat je kunt verwachten, deel dat getal door 8 om bij de nettodownload te komen.

voorbeeld:
woon je op 2000M, dan kun je effectief 12MB verwachten / 8 = 1.5MB download in het gunstigste geval. (geen shareprogramma's gebruiken als referentie, neem als referentie een snelle server waar je vanaf download)

Probeer eventueel eens wat bestanden tegelijk te downloaden of doe een speedtest op speedtest.nl
De server van itunes is erg snel weet ik zo uit mn hoofd, itunes is 37MB om te downloaden dus die zou je kunnen gebruiken als test. Download het bestand tegelijk 3x en tel de snelheden bij elkaar op.

600KB ( moet het zijn denk ik) zou betekenen 0.6 x 8 = 4.2 MB dan zou je ongeveer 3250 Meter van de dichtsbijzijnde centrale / de centrale waar je op aan bent gesloten wonen... das wel ver

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 01:59 ]

Verwijderd

edit

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 18:35 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@resdari: je gebruikt MB waar het Mb moet zijn.

Maar ik zou inderdaad eens aan de modem kant kijken ipv meteen je router de schuld geven. Kijk eens op welke snelheid je modem intraint (als dat kan bij jouw modem).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-03 10:53
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:46:
Linksys BEFSX41 of BEFSR41 (goedkoop)

deze routers gaan maar tot de 13mbit.... niet jou keuze dus...
Serieus? Die eerste hadden wij, maar onze 20MBit lijn werd ook afgeknepen tot ongeveer die snelheid. Nu sinds paar maanden Orange en nu wel 19Mbit, echter na 2 maandjes ging die BEFSX41 kapot van WAN naar DHCP als je het zo mag noemen. Netwerk deed het nog prima, maar geen internet meer. Wellicht omdat ie wel bijna 20MBit doorliet? Nieuwe firmware, waardoor overbelasting?

Hoe dan ook, wil niet cappen. TS kan als hij Orange heeft en de livebox heeft zijn intrain snelheid zien 192.168.1.1 -> Informatie -> ADSL-verbinding. Ik heb zelf nu een goedkoop US Robotics geval en die heeft geen enkel probleem met die 19-20MBit, althans voorlopig uiteraard. En de meeste routers kunnen toch allang 100/100 aan, dat moet toch gewoon in de release notes te zinden zijn van de gekozen routers.

pepernooot

Verwijderd

Gizz schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:51:
@resdari: je gebruikt MB waar het Mb moet zijn.

Maar ik zou inderdaad eens aan de modem kant kijken ipv meteen je router de schuld geven. Kijk eens op welke snelheid je modem intraint (als dat kan bij jouw modem).
Ik tel zelf graag in MB aangezien mijn dataverkeerbijhoudtool dit ook doet... op de door mij geprefereerde instellingen..
De buitenlijn wordt dan geteld, iets wat dinkelover ook wil weten denk ik. (Bijkomend gemak, had ik in eerste instantie nog geen rekening mee gehouden ;) )

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik snap dat je dataverkeermeter het in MB's doet, maar daarom heeft Arutha nog geen 20 MB internet :)
Als je alles in MB's wil doen zul je het eerst moeten omrekenen, dus 20 Mbit / 8 = 2,5 MB.

Is verder ook niet relevant voor de topicstarter, maar ik vond het toch wel typisch dat je de 600 Kb in de TS zelf omzet naar KB (en dus terecht aangeeft dat er een verschil tussen is), maar dan verder doet alsof Mb hetzelfde is MB. Als je begrijpt wat ik bedoel :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Lees anders Routers die 100Mbit kunnen routen * even door, daar komt precies dezelfde vraag van jou aan bod. Korte samenvatting :

Wil je nog altijd een gewone router, dan zal je naar highend cisco/ ander netwerkmateriaal moeten gaan kijken, vaak met een bijbehorend duur prijskaartje.

Wil je de prijs drukken (en eventueel nog andere services draaien op je netwerk) dan kan je het beste een dedicated server neerzetten die de routing doet.
Indien je geen kennis van iptables / ipfilter zou hebben kan je kant en klare pakketten als m0n0wall,pfSense,clarckconnect of ipcop uitproberen. Als je hier geen dedicated server van wilt maken, maar bevoorbeeld op een fysieke server erbij wil die al als webserver oid werkt, kan je eventueel via vmware een virtual machine maken waar de router/firewall/trafficshaper op draait.

Hoop dat je hier wat mee bent :)

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:34

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Verwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 10:37:
Lees anders Routers die 100Mbit kunnen routen * even door, daar komt precies dezelfde vraag van jou aan bod. Korte samenvatting :

Wil je nog altijd een gewone router, dan zal je naar highend cisco/ ander netwerkmateriaal moeten gaan kijken, vaak met een bijbehorend duur prijskaartje.

Wil je de prijs drukken (en eventueel nog andere services draaien op je netwerk) dan kan je het beste een dedicated server neerzetten die de routing doet.
Indien je geen kennis van iptables / ipfilter zou hebben kan je kant en klare pakketten als m0n0wall,pfSense,clarckconnect of ipcop uitproberen. Als je hier geen dedicated server van wilt maken, maar bevoorbeeld op een fysieke server erbij wil die al als webserver oid werkt, kan je eventueel via vmware een virtual machine maken waar de router/firewall/trafficshaper op draait.

helemaal eens met stupid :P

ik doe het hier ook

modem <----------> P4 1,8Ghz 1GB DDR 100GB(ClarkConnect-Router/Firewall/Gateway)<-----> Switch <------------------------> rest van netwerk aan de switch

werkt perfect en doorvoersnelheid van 9-10 MB/s

en dan heb ik het wel over megabyte en niet bit :P

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 10:37:

Je komt idd uit bij de Linux-routers, ik heb voorkeur voor Clarkconnect. Het is niet zo belastend als ipcop (volgens mijn ervaringen) en het is voldoende uitgebreid om je netwerk onder bedwang te houden (is absoluut nodig als je een Belgische internetverbinding met 10GB datalimiet hebt).

Of je haalt Cisco met stevig prijskaartje in huis:
http://www.cisco.com/en/U...heet0900aecd8028a9a9.html (ongeveer € 250 voor een 851)
http://www.cisco.com/en/U...heet0900aecd8028a95f.html (vanaf € 700 voor een 1801)
Pagina: 1