Aanleggen kabelinternet en tv kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 1.436 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb een vraagje over het aanleggen van kabelinternet...

mijn bovenbuurjongen wil kabelinternet... ikzelf heb al ADSL overigens...

probleem is, dat we in een huis wonen waar alle kabels heeeel slecht zijn aangelegd... de problemen die ik al met mijn ADSL had waren niet echt lekker...

de situatie is als volgt: we delen een voordeur, de begane grond heeft een eigen voordeur. ik woon op de 1ste verdieping, boven mij woont een meisje waarmee ik draadloos mijn internetverbinding deel (met moeite, heel slecht ontvangt op e.o.a. manier) en daarboven woont de jongen die kabelinternet wil.

De situatie is dus zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.formulaworld.com/pics/kabel.jpg
(S = splitter)

De kabel komt bij mij de woonkamer binnen.... en dan bedoel ik letterlijk binnenkomen... er is een gootje langs de buitenmuur getrokken... en midden in mijn muur zit een gat waar dan een kabeltje van buiten rechtstreeks naar binnen komt.... Officieel moet dat een groene kabel zijn, die dan uitkomt in een officieel UPC kastje... maar dat is dus niet zo...

Om een internetverbinding te hebben dachten we gewoon de kabelmodem van de buurjongen boven in zijn huis te zetten en klaar is kees.... zo werkt dat echter niet.... nu zitten er op verdieping 1 en verdieping 2 een T-stukje om de tv kabel te splitsen...
zo'n ding dus
daarom zal het wel niet werken...

toen dacht ik, misschien moeten er vna die betere splitters tussen... zoeen waarvan UPC er ook 1 bijlevert.
zo'n ding dus.

Mijn vraag is nu... werkt dat? vast niet he? weet iemand een manier om dit te laten werken zonder dat de kabelmodem in mijn huis moet staan en we op een of andere gekke manier een UTP kabel boven moeten zien te krijgen... ( nu hebben we als tijdelijke oplossing een UTP kabel buiten hangen... dus als je ergens in arnhem een UTP kabel uit het raam ziet hangen... daar woon ik ;))

sorry voor het lange, niet echt samenhangde verhaal.... heb iets te haastig getypt...

Verwijderd

Vroeger (paar jaar geleden) had ik een @home aansluiting. Op het binnenkomende punt was een retourgeschikte versterker van Hirschmann aangesloten met F-connectoren en liep er een goede (dus dure :( ) kwaliteit coaxkabel naar mn Com21 modem. Die kabel was een slordige 20 meter lang (vraag me het type niet meer, iets met Koka , ook van Hirschmann) en heeft nooit voor problemen gezorgd.

Nu zou je dus op het binnenkomende punt dat upcsplittergeval kunnen monteren en met goed afgeschermde connectoren en kabel het richting modem bij de bovenbuurboy kunnen mikken...

• Rrob
  • Laatst online: 01-12 23:37
Ik ken iemand die in een soortgelijke situatie (coax 'netwerk' dmv T-splitsertjes) de splitter gewoon vlak voor zijn eigen TV heeft gezet. Er heeft nooit iemand geklaagt over een slecht beeld oid.

Dat zou je dus prima kunnen proberen, kost niets en je kan het altijd later nog aanpassen.

edit> niet goed gelezen
Om een internetverbinding te hebben dachten we gewoon de kabelmodem van de buurjongen boven in zijn huis te zetten en klaar is kees.... zo werkt dat echter niet.... nu zitten er op verdieping 1 en verdieping 2 een T-stukje om de tv kabel te splitsen...
Heb je dit al geprobeerd of DENK je dat het niet werkt? Volgens mij kan het nl. wel werken

[ Voor 40% gewijzigd door Rrob op 23-12-2006 14:36 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 23:33:
Vroeger (paar jaar geleden) had ik een @home aansluiting. Op het binnenkomende punt was een retourgeschikte versterker van Hirschmann aangesloten met F-connectoren en liep er een goede (dus dure :( ) kwaliteit coaxkabel naar mn Com21 modem. Die kabel was een slordige 20 meter lang (vraag me het type niet meer, iets met Koka , ook van Hirschmann) en heeft nooit voor problemen gezorgd.

Nu zou je dus op het binnenkomende punt dat upcsplittergeval kunnen monteren en met goed afgeschermde connectoren en kabel het richting modem bij de bovenbuurboy kunnen mikken...
Fout fout fout :o

De Com21 is een lompe bakbeest uit de vorige eeuw. Dat had als nadeel dat er geen goede snelheden op te halen waren (nouja, kon wel, maar infrastructuur upstream werd dan onbetaalbaar duur) maar als voordeel dat het goed met lange en/of brakke kabels overweg kon...

UPC is muv paar achtergebieden volledig van Com21 afgestapt omdat het gewoonweg te traag en te duur was. Voor hetzelfde geld als een 2.5Mbit Com21 verbinding kun je met EuroDOCSIS makkelijk 8Mbit leveren :z

Dus wordt EuroDOCSIS nu gebruikt. Dat kan veel sneller, maarja, als je meer info over zelfde kabel pompt moet het signaal beter zijn. Daarom is het echt ten zeerste af te raden om die modem ergens na tig splitters en meters kabel te hangen. Een kabelmodem hoort gewoon als eerste na de eerste aansluitpunt te staan. Dat is dus hier in de woonkamer op de begane grond. Als die modem gebruikt wordt door iemand twee verdiepingen hoger moet je dat met UTP overbruggen (CAT5 UTP mag 100m lang zijn, dus dat maakt geen zak uit). Versterkers e.d. zijn geen optie omdat het probleem niet zit in het downstreamsignaal (die je kunt versterken), maar in het upstream retoursignaal dat dus niet versterkt wordt, sterker nog, een versterker is daarvoor slechter dan een gewone splitter :o

Overigens zie ik niet zo in waarom UTP trekken een probleem zou zijn - die coax hangt er binnenhuis al, je kunt dat gebruiken om UTP door hetzelfde gat te trekken. Simpel zat :z

Misschien trouwens beste optie:
1) ADSL en kabelmodem bij jou zetten.
2) router met 2 WAN-poorten aanschaffen
(op kosten van bovenburen bijvoorbeeld :z - maar je kunt er ook eentje zelf bouwen met een PC met 3 NICs)
3) UTP alsnog naar boven trekken

Voila, dan hebben jullie allebei meer bandbreedte en ook nog eens een failover backup (dus als chello plat gaat staat ADSL nog en als ADSL plat gaat heb je chello. Enige wat beide tegelijk zou treffen is allicht stroomstoring in de wijk, maar dan staan de PCs waarschijnlijk ook niet aan :+ )

Oslik blyat! Oslik!

• P.O. Box
  • Niet online
Rrob schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 14:33:
Ik ken iemand die in een soortgelijke situatie (coax 'netwerk' dmv T-splitsertjes) de splitter gewoon vlak voor zijn eigen TV heeft gezet. Er heeft nooit iemand geklaagt over een slecht beeld oid.

Dat zou je dus prima kunnen proberen, kost niets en je kan het altijd later nog aanpassen.

edit> niet goed gelezen
[...]

Heb je dit al geprobeerd of DENK je dat het niet werkt? Volgens mij kan het nl. wel werken
nee, dat heb ik daadwerkelijk geprobeerd.... :(

edit: de smiley moet een teleurgesteldsmiley voorstellen.... hij komt nogal aggressief over ;)

[ Voor 7% gewijzigd door P.O. Box op 24-12-2006 18:38 ]

• P.O. Box
  • Niet online
bedankt voor je uitgebreide reactie.... kabels door zelfde gat trekken als coax kabel is geen optie... hebben we geprobeerd, maar ergens in het huis (er lopen allerlei pvc buisjes door het huis) loopt de kabel vast... en we hebben geen idee waar en waarom.... met trekveer gedaan... maar helaas...

zal overmorgen eens uitgebreid de opties met de bovenbuurjongen doornemen....

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Is het geen idee om een goed accesspoint met een (eventueel zelf gebouwde) richtantenne neer te zetten?

• P.O. Box
  • Niet online
hmmm, dat klinkt omslachtig en ingewikkeld... ??

heeft er misschien iemand een mening / tip / idee over de verschillende splitters... wat dat voor invloed kan hebben?
zo'n ding dus
en zo'n ding dus.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Met zo'n omgeving:
- eerst versterken
- dan het kabelmodem er aan hangen
- dan pas splitten

Zie ook Kabel TV hoe juist aan te sluiten? voor info over hoe te versterken en te splitten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 10:54
real-doc schreef op zondag 24 december 2006 @ 22:49:
Is het geen idee om een goed accesspoint met een (eventueel zelf gebouwde) richtantenne neer te zetten?
LoL gewoon een draad loos routertje is al voldoende.

4 stappen klaar.

1 zet router aan
2 stel WEp incriptie in
3 maak verbinding met de pc
4 internetten.

Geen gedoe met kabels enz.. zoals ik het hoor is het al een oud huis.. geen dik beton plafond. moet goed werken draadloos..

als ie toch bedraad wilt. draadlose router ook boven zetten die als slave gebruiken. en zijn Pc,s laptops ed op aansluiten klaar is kees

Edit: O ja vergeten WIFI routertje heb je al voor 3 tientjes en een WIFI nic al voor 2.. voor het geld hoef je het dus niet te laten

[ Voor 9% gewijzigd door To_Tall op 24-12-2006 23:51 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
To_Tall schreef op zondag 24 december 2006 @ 23:50:
[...]

LoL gewoon een draad loos routertje is al voldoende.

4 stappen klaar.

1 zet router aan
2 stel WEp incriptie in
3 maak verbinding met de pc
4 internetten.

Geen gedoe met kabels enz.. zoals ik het hoor is het al een oud huis.. geen dik beton plafond. moet goed werken draadloos..

als ie toch bedraad wilt. draadlose router ook boven zetten die als slave gebruiken. en zijn Pc,s laptops ed op aansluiten klaar is kees

Edit: O ja vergeten WIFI routertje heb je al voor 3 tientjes en een WIFI nic al voor 2.. voor het geld hoef je het dus niet te laten
TS geeft aan dat de ontvangst 1 verdieping naar boven al beroerd is, dus het lijkt me dat er wel een andere antenna op moet. Ze hebben trouwens op internet wel leuke how-to's over hoe je die maakt van een pringles bus :-)

• Petre
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-01 13:07
Microkid schreef op zondag 24 december 2006 @ 23:50:
Met zo'n omgeving:
- eerst versterken
- dan het kabelmodem er aan hangen
- dan pas splitten

Zie ook Kabel TV hoe juist aan te sluiten? voor info over hoe te versterken en te splitten.
Dat gaat dus niet werken helaas -O-
De versterker versterkt maar 1 kant op. Er wordt door het modem geen upload kanaal gevonden omdat die een langen weg moet afleggen en door de versterker moet gaan. Lukt niet.
Kabelmodem bij het AOP neerzetten en toch een netwerkkabel naar boven leggen. Desnoods maak je buiten een pvc-electrabuisje waar je de kabel door legt. kan je ook gelijk de netwerkkabel van de adsl-verbinding naar je bovenbuur trekken ;)

• dion_b
  • Laatst online: 18:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Edwardvb schreef op zondag 24 december 2006 @ 23:43:
hmmm, dat klinkt omslachtig en ingewikkeld... ??

heeft er misschien iemand een mening / tip / idee over de verschillende splitters... wat dat voor invloed kan hebben?
zo'n ding dus
en zo'n ding dus.
Invloed staat duidelijk op de eerste splitter:

3.5dB demping, als het retourgeschikt is (dat is de tweede zeker) in beide richtingen, anders veel sterker op retour (en dat is juist zwakke punt hier).

Waar je mee moet rekenen is het volgende:

Kabelaar gaat uit van een modem die met korte kabel en een (meegeleverde) splitter op de eerste aansluitpunt staat. Vervolgens zit er zo'n 5 tot 15dB rek in het signaal. Stel worst-case scenario, dus 5dB rek. Met een extra splitter ertussen heb je nog maar 1.5dB over en een kabel van BG naar 2e verdieping dempt al meer dan dat. Plus dat zoals jij het beschrijft er twee splitters tussen moeten - dat is 7dB voor de splitters alleen al, met zeker zo'n 3dB bij voor kabels. Kortom, je hebt 50% kans dat het ueberhaupt niet gaat werken en al heb je een best-case scenario van 15dB rek om te beginnen (weinig upstream paddemping), dan nog heb je zo goed als geen rek meer over op 2e verdieping, dus loop je kans op geen verbinding bij iedere weersverandering of voorbijrijdend vrachtwagen. Dat wil je *ECHT* niet.

Extra probleem: een modem die teveel retourpaddemping heeft gaat ranzig hard zenden. Dat betekent onnodig stroomverbruik, onnodig hete modem en (ook voor jou relevant) kans op storingsproducten via EMI en gewoon terug op die kabel - waar jij dus ook last van kunt gaan krijgen :o

Bottom line is dat je er gewoon niet aan wilt beginnen om die modem ergens anders te plaatsen dan bij eerste aansluitpunt...

Oslik blyat! Oslik!

• P.O. Box
  • Niet online
Ok, bedankt voor alle reacties... ik ga het met de buurjongen overleggen... het zal wel een draadloze modem gaan worden...

nog een vraagje... ik zou de kabelmodem met draadloos apparaat in mijn (!) meterkast kunnen zetten... dat is dus niet de plek waar de kabel het huis binnen komt (ik zei al dat het raar was aangelegd), maar een meter of 7 verder. Kan (technisch gezien) ik op de plek waar de kabel het huis binnenkomt een splitter bevestigen (deze) en dan de ene kant naar alle tv's in het huis laten gaan (evt met versterkers er nog tussen) en de andere kant naar de meterkast (7 meter verder) laten gaan alwaar ik het kabelmodem en de draadloze zooi aansluit? of is het TEN ALLE TIJDEN zo dat er voor het kabelmodem uberhaupt NIETS gesplitst mag worden?

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik zou me dan sowieso eerst eens afvragen hoe goed de ontvangst van de bovenste verdieping nog is met dat draadloze modem als je m in de meterkast wegstopt. Mijn ervaring is dat dat vrij dramatisch is nl.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Robinski
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

kamstra schreef op woensdag 27 december 2006 @ 12:41:
Ik zou me dan sowieso eerst eens afvragen hoe goed de ontvangst van de bovenste verdieping nog is met dat draadloze modem als je m in de meterkast wegstopt. Mijn ervaring is dat dat vrij dramatisch is nl.
Onderbouwing: Meterkast geeft extreem veel storing op draadloze signalen.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:05
Hoofdkabel verlengen met een verbindingsstuk en 2 F-connectors wil over het algemeen nog wel werken. Heb dat bij iemand hier in het dorp gedaan die de kabel midden in de woonkamer binnenkreeg en zelf alles al in de meterkast gesplit had. Kabel met F-connector aanelkaar gezet (4m kabel), in meterkast meteen splitter erop en vervolgens met nog eens 5m kabel het kabelmodem eropgezet. Op de andere uitgang van die splitter heb ik het zooitje aan gamma-splitters gehangen.
De verbinding werkt betrouwbaar: er zijn goede connectors gebruikt, goede kabels gebruikt en de verdeelkast staat gewoon bij die lui in de voortuin.
Kabelmodem hoeft niet per-se meteen op de hoofdaansluiting te komen, splitters en andere apparaten zijn echter een ramp door alle storingen die erbij optreden. Overigens heb ik hier een "speciale" splitter waarbij slechts 1 uitgang retourgeschikt is, zodat televisies en radios geen zooi het netwerk opsturen waar je kabelmodem last van kan krijgen.

Verder wat betreft com21: aansluiting in meterkast, niet-retourgeschikte versterker, standaard aansluitdoosje, "makkelijke" kabelinternetsplitter met IEC-connectors die in dat doosje past, 15 meter coax, F-connector koppeling, 5 meter coax, com21 modem: werkt perfect. Vervangen door motorola SB4200: geen mogelijkheid om dat werkend te krijgen, zelfs niet na verwijdering van 20 meter kabel en vervanging van de splitter... kreeg later te horen dat die lui een niet-retourgeschikte versterker in de meterkast hadden en dat de aansluiting in de woonkamer niet de hoofdaansluiting was :X

• Rrob
  • Laatst online: 01-12 23:37
Edwardvb schreef op woensdag 27 december 2006 @ 12:33:
Ok, bedankt voor alle reacties... ik ga het met de buurjongen overleggen... het zal wel een draadloze modem gaan worden...

nog een vraagje... ik zou de kabelmodem met draadloos apparaat in mijn (!) meterkast kunnen zetten... dat is dus niet de plek waar de kabel het huis binnen komt (ik zei al dat het raar was aangelegd), maar een meter of 7 verder. Kan (technisch gezien) ik op de plek waar de kabel het huis binnenkomt een splitter bevestigen (deze) en dan de ene kant naar alle tv's in het huis laten gaan (evt met versterkers er nog tussen) en de andere kant naar de meterkast (7 meter verder) laten gaan alwaar ik het kabelmodem en de draadloze zooi aansluit? of is het TEN ALLE TIJDEN zo dat er voor het kabelmodem uberhaupt NIETS gesplitst mag worden?
Bij @home krijg je een modem én een data/rtv verdeelkastje (of een nieuw AOP dat data/rtv splitst). Als dat bij UPC ook zo is zou je dat kastje gewoon op/bij het AOP kunnen hangen, en het modem na 7M kabel (volgens post _JGC_ hierboven) in de meterkast. Zelf zou ik daarna voor een utp kabel kiezen, die kan je desnoods gewoon langs de trap of de gevel (buitenom dus) spijkeren
Pagina: 1