Kabel TV hoe juist aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 10.305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-11 13:08

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik vind dat wij hier al jaren een slecht signaal op de TV's hebben, vooral boven.

Nu heb ik op http://www.hirschmann.nl rondgekeken (aangezien ik heb begrepen dat de spullen van Hirschmann DE spullen zijn die je wil hebben voor een zuiver signaal)... nu moet ik eerlijk bekennen dat ik er met die site niet echt goed uit kom.

De situatie is nu als volgt:

Begane grond bij het aansluitpunt:
splitter op aansluitpunt, 1 kabel gaat naar de VCR die via scart naar de TV gaat
en de 2e kabel gaat naar boven.

1e verdieping:
de kabel van beneden staat weer op een splitter, 1 kant gaat naar de zolder en de 2e kabel gaat naar een kamer op de 1e verdieping.

De bekabeling en splitters die nu zijn gebruikt zijn Gamma kwaliteit ;)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Elke stekker, elke overgang kost je ongeveer 1dB. Voorbeeld: splitter+stekker+kabel+wanddoos+stekker+kabel+stekker is al ong 7dB. Het beste kan je het signaal eerst versterken, en dan pas splitten. En dan idd goed materiaal gebruiken.

In jouw geval:
Begane grond: Versterker van 10-16dB aansluiten in de meterkast Hirschman met F-connectors.
1e verdieping: splitter met een F-connector splitter.

Zie blz 11 van de PDF van Hirschman.

Gebruik ook goede kabel. De kabels vanaf de meterkast naar de 1e verdieping moet eigenlijk ook zo'n hoogwaardige groene stevige coax kabel zijn.

Ik heb thuis dit ook zo gedaan, een versterker van 10dB ervoor gehangen, toen gesplitst naar woonkamer en boven, en daar nog 1x splitten voor 2 slaapkamers. Verder alleen maar goede kabel en metalen afgeschermde stekkers van Hirschmann. Superstrak beeld.
Het kost je wel wat geld en moeite, maar het resultaat is prima :)

Splitter met F-connector:
Afbeeldingslocatie: http://www.satellietwinkel.nl/winkel/media/hirschmannvfc0421_150.jpg

Metalen Plug:
Afbeeldingslocatie: http://www.fakkert-electronica.nl/b_258.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Microkid op 27-08-2005 21:26 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Microkid schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 21:12:
Elke stekker, elke overgang kost je ongeveer 1dB. Het beste kan je het signaal eerst versterken, en dan pas splitten. En dan idd goed materiaal gebruiken. In de meterkast Hirschman met F-connectors. De splitter op de 1e verdieping eigenlijk ook met een F-connector splitter doen.
Ik heb thuis dit ook zo gedaan, een versterker van 10dB ervoor gehangen, toen gesplitst naar woonkamer en boven, en daar nog 1x splitten voor 2 slaapkamers. Superstrak beeld.
Het kost je wel wat geld en moeite, maar het resultaat is prima :)
Het aansluitpunt zit al gelijk in de huiskamer bij ons :)
Maar voor de rest is de situatie dus exact aan wat ik heb.....
Nu zag ik hier http://www.elektroshop.nl...?lang=nl&target=d310.html wat Hirschman spullen, maar welke ik exact nodig heb :? (geen idee). Ik zie in ieder geval dat die versterkers echt zeer prijzig zijn :Y)

Ik las hier iets over multitaps... is het ook niet een idee (als het er is) om beneden op het aansluitpunt een multitap oid aan te sluiten met 3 uitgangen en van daaruit de kabels door te trekken zonder versterker :?

De kabel die ik nodig heb is toch de Koka 799? of kan ik beter een andere kabel gebruiken?
De connectoren, zouden dan de SFC 070 zijn (aangezien ik niet de spullen heb voor de krimp uitvoering).

• Microkid

Microkid

Smile

Multitap kan idd ook, is alleen wat complexer, omdat je goed rekening moet houden met de lengte van de kabels en je moet elke niet gebruikte tap afsluiten met een afsluitweerstand. De versterker gaat dan voor de multitap. Je zou een 4-voudige multitap kunnen nemen, maar dan moeten er dus wel 2 kabels naar boven i.p.v. 1 zoals nu.

4-voudige multitap
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~elektronicaonline/problemen%20centrale%20antenne%20installatie_bestanden/image011.jpg

Is er geen professionele electowinkel bij je in de buurt waar je eens kan gaan babbelen, en die deze spullen leveren?

Hier nog een interessante link: http://home.hetnet.nl/~el...antenne%20installatie.htm

[ Voor 52% gewijzigd door Microkid op 27-08-2005 21:33 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Maar is er een voordeel van een multitap boven jouw manier? en weet jij de antwoorden op die anderen vragen die ik stelde :)

Ook zie ik dat die aftakelementen in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar zijn, ik zie dan een verschil in dB (is dit de demping van het element? als dat zo is waarom is er dan niet 1 versie met zo laag mogelijke demping?)

ps: ik weet niet of het uitmaakt, maar de aansluiting in de huiskamer heeft ook nog een extra aansluiting voor radio, maar ik ga ervan uit dat ik niets met de wandcontact aansluiting hoef te doen)

[ Voor 23% gewijzigd door n00bs op 27-08-2005 21:38 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Voordeel van multitap is dat het een ster is, en dat dus elke kabel min of meer dezelfde kwaliteit heeft. Als je eerst splitst, en dan een kabel nogmaals splitst, heb je minder kwaliteit.
Koka 799 is idd de meest handige kabel voor thuis.
dB is inderdaad de demping, dus hoe minder dB des te beter.
Weet je zeker dan de hoofdaansluiting in je woonkamer binnenkomt? Meestal komt ie namelijk in de meterkast binnen en gaat dan wel door naar de woonkamer.

[ Voor 22% gewijzigd door Microkid op 27-08-2005 21:42 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Normaal gesproken wel en normaal gesproken heb je ook een ISRA punt in de meterkast... maar goed bij ons komt het direct onder de grond van de woonkamer, zeer vreemd... maar goed ;)

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Hmm... als je boven ook radio wilt hebben via de kabel, dan kun je de multitap/verdeler misschien beter aan de hoofdkabel hangen die het huis binnenkomt ipv op de TV-aansluiting op de hoofdcontactdoos. Vervolgens in de kamers waar de kabels uitmonden een wandkontactdoos (FS1NL), dan heb je het ook netjes afgewerkt.

PS. ik zie bij http://electronica-online.nl/ een versterker (met F-conn aansluiting) staan voor 35 euro. Stuk goedkoper dan de Hirshmann versterkers, maar of het kwalitatief op hetzelfde niveau ligt weet ik niet. Het zal allicht beter zijn dan de doorsnee Gamma versterkers....
n00bs schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 21:34:
Ook zie ik dat die aftakelementen in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar zijn, ik zie dan een verschil in dB (is dit de demping van het element? als dat zo is waarom is er dan niet 1 versie met zo laag mogelijke demping?)
Stel je hebt een multitap met 1 aansluiting die 3dB dempt en 2 aansluitingen die 6dB dempen.
En je sluit daarachter 3 kabels aan die respectievelijk 5dB, 7dB en 9dB dempen (hoe langer de kabel, des te groter de demping).
Als je ze aansluit op de multitap, dan wil je eigenlijk aan het uiteinde van elke kabel zoveel mogelijk een signaal van gelijke sterkte, kwestie van kabeldemping en multitapdemping optellen:
3dB + 9dB = 12dB demping
6dB + 7dB = 13dB demping
6dB + 5dB = 11dB demping

[ Voor 43% gewijzigd door rvm op 27-08-2005 21:56 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-11 21:17
Microkid schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 21:40:
Voordeel van multitap is dat het een ster is, en dat dus elke kabel min of meer dezelfde kwaliteit heeft. Als je eerst splitst, en dan een kabel nogmaals splitst, heb je minder kwaliteit.
Koka 799 is idd de meest handige kabel voor thuis.
dB is inderdaad de demping, dus hoe minder dB des te beter.
Weet je zeker dan de hoofdaansluiting in je woonkamer binnenkomt? Meestal komt ie namelijk in de meterkast binnen en gaat dan wel door naar de woonkamer.
In een hoop huizen komt de groene kabel ook in de woonkamer binnen, vooral bij wat nieuwere huizen, van 10-20 jaar oud.

Maar ik heb ook een probleem hoe ik het signaal verdeeld krijg. Hier 5 tv's aangesloten met allemaal slecht beeld. En er is niet echt geld voor hirschmann spul (studentenhuis) :P.

Hoe zou je een goede elektro winkel herkennen?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Boven hoeft geen radio ontvangen te worden :) ik zelf luister nauwelijks radio en als ik dat wel doe luister ik natuurlijk via shoutcast oid voor een ultiemer geluid dan uit de kabel ;) (hoef niet de hele dag die 538 troep te horen :p )

Wat ik mij wel afvraag of ik daadwerkelijk een versterker nodig heb? ik denk zelf dat ik eerst beter het signaal kan zien met de nieuwe spullen en dan eventueel achteraf een versterker er tussen te plaatsen dan al 1 bij voorbaat te kopen.

ps: waarom zijn er nou verschillende types aftakelementen met verschillende demping waarden :? je kan toch altijd beter de laagste waarde dan kiezen?

[ Voor 14% gewijzigd door n00bs op 27-08-2005 21:50 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Die verschillende aftakwaarden zijn er zodat je zowel lange als korte kabels kan gebruiken. De lange kabel sluit je aan op het aftak punten met de laagste demping, de korte kabel sluit je aan op het aftakpunt met de hoogste demping. Zo heeft elke kabel ongeveer dezelfde demping.

En ik zou zeker een versteker ervoor hangen. Zoals ik al zij raak je met elke kabel en wandcontactdoos en stekkers al 6-7 dB per kabel kwijt. Aangezien je 3 kabels hebt kost je dan dus iets van 20dB. Versterking is dan wel handig. :)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik hoorde toevallig net van een vriend van mij, wiens ouders vlakbij wonen iets vervangen is het wandcontactaansluiting ivm kabel omdat het signaal niet goed was, zou het dus niet kunnen zijn dat ik hier ook nog iets moet veranderen om het signaal beter te krijgen?

• Microkid

Microkid

Smile

Hmm, dan zou je je lokale kabel leverancier (Casema ofzo?) eens moeten vragen of zij ernaar kunnen kijken. Dat kan ik zo niet bepalen.

Verwijderd

Begane grond bij het aansluitpunt:
splitter op aansluitpunt, 1 kabel gaat naar de VCR die via scart naar de TV gaat
en de 2e kabel gaat naar boven.
Misschien kan je het volgende eens proberen:
Van het aansluitpunt direct naar je vcr (dus zonder splitter).
Je TV daar beneden op je scart van je vcr.
En de kabel die naar boven gaat, aansluiten op de coax-uitgang van je vcr.

Nu heb je een splitter minder en de vcr bezit zelf al een versterker dus misschien is je signaal op zolder dan wel goed zonder dat je iets apart nodig hebt. Of anders nog een vcr plaatsen (als je er nog een hebt ofzo) op de tussenverdieping.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 03:26 ]

Verwijderd

Vroeg me zo maar af, waar is "hier" ? Wie is je kabelboer en heb je die al een lijnmeting laten doen ? Tegenwoordig hoef je niet zozeer meer versterkers te gebruiken. Is je interne bekabeling nog wel goed ? Dus vanaf de meterkast of de inkomende kabel vanaf de straat.

Denk dat het verstandig is om eerst eens met je provider te bellen om en de buren te vragen hoe hun signaal is. Wil je echt een beter signaal als dit niet helpt, koop dan een schotel, ben je beter af ;)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik had gisteren voor de grap alleen de beneden TV direct aangesloten op het wandcontact en bepaalde kanalen blijven naar mijn idee niet echt goed van ontvangst... (vooral de buitelandse zenders ruis en soms een soort van gescheurd beeld bij bewegingen) nu is het misschien voor anderen niet zo "slecht" als ik vind... maar ik ben misschien op dit gebied een mierenneuker ;)

ps: zijn de standaardkabels die bij een VCR geleverd wordt om op je TV aan te sluiten goed genoeg van kwaliteit? of kan ik deze beter vervangen door Hirschmann kabels?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:35
Die buitenlandse zenders zijn helemaal goed afgestemd ?
En hoe is de kwaliteit van de kabel ? (Het signaal wat binnenkomt) Hier hebben we een erg goede kabel, sterk signaal. Ook bijv. het kabelmodem geeft perfecte waardes wat betreft zendvermogen etc.

Hier heb ik boven niet echt goeie ontvangst, maar dat komt omdat er een lange kabel achter zit. Splitter (op binnenkomstpunt) -> kabel van ong. 10m -> Splitter -> 5 m. kabel -> stekkerdoos -> TV
Vooral die lange kabels zorgen voor slechte ontvangst, en omdat er boven 3 TV's op de kabel zitten. Ik wil nog een keer een antenneversterker, kan ik die beter in de meterkast plaatsen, of op zolder aan het eind vd 10 meter kabel (waar de ontvangst nog wel goed is).

De wijzen komen uit het Oosten!

• Microkid

Microkid

Smile

@n00bs, als je zelfs bij het aansluitpunt geen goed beeld krijgt zou ik zeker de kabelmaatschappij eens inlichten, wellicht moeten ze idd iets vervangen netzoal bij je buren. Je zou namelijk op dat punt gewoon superstrak beeld moeten krijgen op alle zenders.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
De kwaliteit van de kabel? geen idee hoe kan ik dit controleren? het enige wat ik heb is een multimeter :p
En zomaar Casema bellen om te vragen of ze het signaal komen meten en eventueel het zooitje kostenloos vernieuwen zal er wel niet inzitten ;) (tenzij ik kabel internet van hen zou nemen).

De zenders zijn allemaal goed afgestemd en ik zie dit probleem terug op alle apparaten in huis terug alleen het minst op de TV beneden (maar wat ik al zei de bekabeling en connectoren in huis zijn van gamma kwaliteit).

Microkid
Frontpage Admin> Ik zal morgen eens bellen naar Casema.

Is het nog verder belangrijk om de standaard meegeleverde VCR kabel te vervangen door een Hirschmann kabel?

[ Voor 16% gewijzigd door n00bs op 28-08-2005 11:35 ]

Verwijderd

ik zit dit nu wel eigelijk te lezen zo maar als je slecht kabel ontvangst hebt dan koop je

eerst een 100hz kabeltje van 2.5 meter die sluit je direct van de muur naar je televisie aan als je dan nog slecht ontvangst hebt

(en je hebt een vrij nieuwe tv dan kijk je eerst of er in de tv een ingebouwde antenne versterker zit en of die aan/uit staat)

want die versterker maakt ook deel uit van je beeld kwaliteit en als dat slecht is dan ligt het aan je kabel aansluiting en zul je contact op moeten nemen met je kabel leverancier

als dat goed is dan ga je de video door lussen maar daar zit ook weer een antenne of signaal versterker op

maar ik weet niet in welk plaats je woon maar dan kan je ook over gaan op digitenne

Hirschmann is duur maar deze plug is ook goed bij kabels en co (zie link )

http://www.kabelsenco.nl/...=71_75_77&products_id=402

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Na maandenlang gekloot heb ik het maar rigoreus aangepakt.

Eerst de groene coax opgespoord in de kruipruimte , deze doorgeknipt en naar de meterkast gebracht.

In de meterkast de groene coax direct op een f connector gemonteerd op onderstaande tris.

Afbeeldingslocatie: http://www.teledan.dk/files/images/Dataprodukter/91168.jpg

Deze zorgt meteen voor overspannings beveiliging (lees bliksem) en heeft een uitgang voor mijn kabelmodem, ook is deze galvanisch gescheiden dus geen aardlus problemen meer.

de uitgang voor radio/tv doorgeprikt naar zo'n f connector splitter , waarna 1 coax naar boven gaat en 1 coax naar de stereo/tv. pas bij de stereo/tv een splitter (wandcontact doos ) voor de radio en televisie.

Eindresultaat 10 Db meer signaal dan voorheen.... en geen versterker nodig.

Een bijkomend voordeel is dat er maar 1 kabeltje naar de huiskamer moet inplaats van zo'n lelijke wandcontact doos met modem optimizer en een zootje kabels aan de muur.....

Officieel mag jezelf nix doen met die groene coax maar bij ons was het systeem al minimaal 15 jaar oud..

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:23
Jur schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 16:12:
Na maandenlang gekloot heb ik het maar rigoreus aangepakt.

Officieel mag jezelf nix doen met die groene coax maar bij ons was het systeem al minimaal 15 jaar oud..
Ook als het systeem 15 jaar oud is betekent dat niet dat je dan ineens wel iets met de groene coax mag doen :) Maar ach, zelf ook gewoon gedaan hoor. Ontvangst was hier bijster slecht, dus ik heb vorig jaar ook de TRAS bij de inkomende groene coax weggehaald en direct (ok, mantelstroomfilter ertussen) aangesloten op een Hirshmann GHV 830 (29dB versterking). Sindsdien door het hele huis perfecte ontvangst.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
ok, ik heb net de wandcontact opgengehaald (voordat ik jullie posts had gelezen) en de groene kabel ziet er nog goed uit... die hoeft echt niet opnieuw gestripped te worden, maar de wandcontact zelf ziet er echt compleet GAAR uit, totaal geoxideert inclusief de schroefjes. 1 of andere beschermkap aan de achterkant zit half los... dus dit is echt op.

Maar zo ver ik weet is dit in beheer van Casema en is dit niet mijn eigendom!!! de vraag is of ik deze nu zelf gewoon moet vervangen door:

- FS1NL cai wandcontactdoos
- GEDU 10 rijgdoos met aansluitdemp.
- GEDU 15 rijg - aansluitdoos
- TRAS1000/B eengats cai wandcontactdoos met overspanningsbeveiliging en afdekplaat

OF vervangt Casema dit GRATIS? (en kan ik zomaar zeggen ik heb het wandcontact uit elkaar gehaald en zag dat die op was :?)

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik zou gewoon die hele contactdoos eruit halen ben je meteen af van dat lelijke ding aan de muur :)

Zie voor de rest mijn bovenstaande post

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Jur schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 17:07:
Ik zou gewoon die hele contactdoos eruit halen ben je meteen af van dat lelijke ding aan de muur :)

Zie voor de rest mijn bovenstaande post
Ik ben het met je eens dat het lelijk is, maar goed het is echt geen optie om die kabel weer onder de vloer terug richting de meterkast te gaan trekken ;) Dus ik wil het wel houden bij een "lelijke" wantcontact anders krijg ik juist overal vreselijk lelijke kabels lopen ;)

Maar de grote vraag is, wie is de eigenaar van de wandcontactdoos en welke moet ik als vervanger halen? (liefst gewoon 1tje met 2 aansluitepunten /radio en tv)

• Microkid

Microkid

Smile

Je bent zelf eigendom van de wandcontact doos. Alles in je huis is tenslotte van jou. :) Gewoon vervangen dus.
Verder moet je gewoon een FS1BNL doos nemen, aangezien ik uit je setup begrijp dat je niet gaat rijgen. De wanddoos in je woonkamer is een einddoos, dan is FS1BNL de goede. Als je gaat rijgen moet je GEDU dozen nemen, waarbij de volgende doos steeds een lagere demping heeft.

[ Voor 57% gewijzigd door Microkid op 28-08-2005 17:41 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Microkid schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 17:34:
Je bent zelf eigendom van de wandcontact doos. Alles in je huis is tenslotte van jou. :) Gewoon vervangen dus.
Dan ga ik morgen even naar een lokale electroboer, HOPEN dat ze Hirschmann hebben....
Anyway welke doos heb ik nodig:
- GEDU 10 rijgdoos met aansluitdemp

Wat ik begrijp hangt dit af of ik wel of geen multitap neem :? of ik moet die handboek verkeerd geintepreteerd hebben.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Microkid schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 17:34:
.
Dat is niet waar kijk maar eens op de site van je provider

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Jur schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 18:05:
[...]

http://www.casema.nl

Kan het niet vinden :?

• Microkid

Microkid

Smile

Jur schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 18:05:
[...]
Als dat niet zo zou zijn, waarom verkopen Gamma, Praxis, Karwei enz dan allemaal installatie materiaal hiervoor :? ;)

Hier bij Casema wordt zelfs keurig uitgelegd hoe je zelf je aansluitingen kan uitbreiden. Casema levert to aan het AOP, alles daarna mag je zelf knutselen :)
http://eservice.casema.tv...s_extra_aansluitingen.pdf

[ Voor 32% gewijzigd door Microkid op 28-08-2005 18:18 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
ok en nu weet mijn vraag :p

n00bs in "Kabel TV hoe juist aan te sluiten?"

En hoe zit het nu met die standaard kabels van VCR naar TV, zijn die van slechte kwaliteit? dienen deze vervangen te worden door een Koka kabel met goede connectoren?

[ Voor 48% gewijzigd door n00bs op 28-08-2005 19:29 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
kleine kick, aangezien ik morgen al gelijk die spullen wil gaan halen :)

offtopic:
ik weet dat je normaal 24 uur moet wachten

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Quote:

De eerste aansluitdoos (die eigendom is van Multikabel) mag nooit zonder meer door uzelf worden verwijderd of vervangen. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice op 0900-MULTIKA (0900- 6858452, € 0,01 p/m).

Einde Quote

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Voor multikabel that is ;)
Naja ik bel morgen Casema voor de zekerheid, maar zou iemand svp mijn vraag die hier staat n00bs in "Kabel TV hoe juist aan te sluiten?" kunnen beantwoorden.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik geloof dat alle antwoorden die er te geven zijn al staan.

Shoplijst:

1).Goede kwaliteit kabel even aantal meters uitrekenen ook de standaard vcr->tv kabels vervangen
2).Goede kwaliteit connectoren kopen (mannetjes en vrouwtjes van bijv. hirschman)
3).Alle andere verbindingen dan vcr/tv maken met F connectoren koop wel de goede maat
4).2 x F connector splitter kopen
5).Wanneer je perse je wandcontactdoos wil behouden een nieuwe kopen (het liefst 1 met galvanische scheiding (deze kost je echter wel minimaal 3 Db)

Pas antenne versterker kopen als er nog steeds geen goed signaal hebt.

Zie ook voor tips:
http://www.multikabel.nl/...v&sp=rtv_cons#stappenplan

[ Voor 10% gewijzigd door Jur op 28-08-2005 21:52 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
ok mooie boodschappenlijst ;)

Maar argh ik twijfel nu nog tussen multitap of gewoon 2 splitters. Maar dan moet ik dus volgens mij kiezen tussen deze 2 wandcontacten
- GEDU 10 rijgdoos met aansluitdemp

• Microkid

Microkid

Smile

Jur schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 20:49:
Quote:

De eerste aansluitdoos (die eigendom is van Multikabel) mag nooit zonder meer door uzelf worden verwijderd of vervangen. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice op 0900-MULTIKA (0900- 6858452, € 0,01 p/m).

Einde Quote
Daarmee bedoelen ze het AOP, maar die zit niet altijd meer in nieuwe huizen.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Microkid schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 22:19:
[...]

Daarmee bedoelen ze het AOP, maar die zit niet altijd meer in nieuwe huizen.
??

Er zit toch altijd een AOP in elk huis... Het AOP is gewoon het doosje dat aan de muur of in de meterkast zit, tegenwoordig nog maar 1 gats vroeger 2 gats

• Microkid

Microkid

Smile

hmmmm, dan heb ik blijkbaar een ander huis, want ik heb zo'n kastje niet. (of de vorige bewoners moeten het weggehaald hebben, want er zit alleen een splitter). Maar goed, van die AOP moet je idd afblijven.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik weet niet precies wat jullie bedoelen :) maar bij mij komt er uit de muur een groene kabel en zit dit er al jaren op Afbeeldingslocatie: http://www.elektroshop.nl/contents/media/2332310.gif met afdekplaat natuurlijk.

Heb in ieder geval al mn shopping list, alleen nog aantal meters kabel opmeten :) denk dat ik maar geen multitap ga gebruiken (zou altijd nog achteraf kunnen...)

• Bananenplant
  • Laatst online: 11:57
Hmm, hoeveel kost een versterker..? De electronicaboer hier wil me iets van 30e aansmeren namelijk :/ ...

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
ucchan schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 00:05:
Hmm, hoeveel kost een versterker..? De electronicaboer hier wil me iets van 30e aansmeren namelijk :/ ...
http://www.elektroshop.nl...?lang=nl&target=d310.html

Kwaliteitsversterkers zijn wel duurder dan dat! Zoals je ziet zijn deze rond de 100 Euro

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Een versterker van 30 Euro kan alleen maar slecht zijn! Of ze oversturen de hele zooi, of ze doen gewoon niks :X Naar mijn idee kun je het beste een Hirschmann of een Konig nemen. Deze zijn tenminste met normale F-connecties uitgevoerd en van binnen zal er ook een groot verschil zijn

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Bananenplant
  • Laatst online: 11:57
Hmm, vind ik een beetje veel geld om weer radio te kunnen luisteren boven... ik bedoel, eerst kon het gewoon, sinds essent die digitale meuk bij de kabel op heeft gedaan is het signaal slapper :( . Moet ik misschien eens over bellen, beneden bij de tv heb je op sommige zenders (vooral animal planet) dat een s verschrikkelijk klinkt met storing enzo, mogen ze wel iets aan doen vind ik. Maar ja :( .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• sverzijl
Als hij je voor e30 een Hirschmann kan leveren, meteen doen ;) Maar dat zal wel niet aangezien die een stuk duurder zijn. Zoals Barry al zegt, niet aan beginnen. Ik heb in het verleden ook de fout gemaakt om zulk soort "goedkoop" spul aan te schaffen, maar dit werkt voor geen meter.

• sverzijl
n00bs schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 23:55:
Ik weet niet precies wat jullie bedoelen :) maar bij mij komt er uit de muur een groene kabel en zit dit er al jaren op [afbeelding] met afdekplaat natuurlijk.
Dat is het AOP(Abonnee Overname Punt). Mag je eigenlijk zelf niet vervangen, maar als je het dan toch doet zorg er dan wel voor dat je een galvanische scheiding aanbrengt (zodat evt. lekspanningen jouw apparatuur niet kunnen bereiken en jouw apparatuur geen storing kan veroorzaken op de rest van het netwerk). De FS1NL (eindpunt) heeft zo te zien geen galvanische scheiding en is daardoor dus niet echt geschikt als vervanging van je AOP.
De AOP die tegenwoordig het meest gebruikt wordt (heb ik me laten vertellen) in nieuwe huizen is de TRAS1000B (http://www.musicorner.nl/art/45/0/607/). Let wel, dit is een eengats doos, je zal dus zelf nog moeten splitten voor Radio en TV.

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Barry|IA schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 00:25:
Een versterker van 30 Euro kan alleen maar slecht zijn! Of ze oversturen de hele zooi, of ze doen gewoon niks :X Naar mijn idee kun je het beste een Hirschmann of een Konig nemen. Deze zijn tenminste met normale F-connecties uitgevoerd en van binnen zal er ook een groot verschil zijn
Voor 30 a 35 euro heb je ook versterkers met F-connectors. Best mogelijk dat Hirshmann kwalitatief (nog) beter van kwaliteit is... maar merk je dat ook in de praktijk of enkel bij de topklasse TV's? Ik kan me voorstellen dat als je enkel TV's uit lagere/middel prijsklasse hebt staan, dat je dan niet 100 euro aan een versterker gaat uitgeven als het zichtbare kwaliteitsverschil verwaarloosbaar is.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
rvm schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 10:24:
[...]

Voor 30 a 35 euro heb je ook versterkers met F-connectors. Best mogelijk dat Hirshmann kwalitatief (nog) beter van kwaliteit is... maar merk je dat ook in de praktijk of enkel bij de topklasse TV's? Ik kan me voorstellen dat als je enkel TV's uit lagere/middel prijsklasse hebt staan, dat je dan niet 100 euro aan een versterker gaat uitgeven als het zichtbare kwaliteitsverschil verwaarloosbaar is.
Het gaat natuurlijk niet alleen om de manier van verbinden. F-connectoren werken toevallig erg goed en geven het minste demping. Dit wil niet zeggen dat iedere versterker met F-connectie gelijk goed is. En het is niet zo dat dure tv's een duurdere versterker nodig hebben. Sterker nog: als ik een dure LCD tv zou hebben, zou ik voor digitale tv gaan en de analoge kabel links laten liggen :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Dat is lekker dan, als Casema toch de eigenaar van dit aansluitpunt is... en waarom 20 Euro zelf meer uitgeven als zij dit kostenloos moeten vervangen.

Afspraak gemaakt... een monteur komt nu eerst kijken. Ook melde de persoon aan de telefoon dat eventueel het signaal in de straat sterker gemaakt zou worden :?

[ Voor 32% gewijzigd door n00bs op 29-08-2005 12:11 ]

• sverzijl
n00bs schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 11:42:
Dat is lekker dan, als Casema toch de eigenaar van dit aansluitpunt is... en waarom 20 Euro zelf meer uitgeven als zij dit kostenloos moeten vervangen.

Afspraak gemaakt... een monteur komt nu eerst kijken. Ook melde de persoon aan de telefoon dat eventueel het signaal in de straat sterker gemaakt zou worden :?
In de (wijk)verdeelstations hebben ze ook versterkers staan om het signaal nog wat op te krikken voordat het jouw woning binnenkomt.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:50
rvm schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 10:24:
[...]

en monteur van upc had ooit eens een meting gedaan bij ons. Met en zonder versterker. Kwam er op neer dat de versterker de zenders die al heel sterk aanwezig waren op de kabel versterkte (ned 1 2 3 etc..) en de zenders die versterking nodig hadden en wat hoger in het frequentie spectrum zaten verzwakte (bbc etc..) en dat was zo'n versterker van 35 euro. Dus het maakt wel degelijk uit wat je precies koopt.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Ik zit met een soortgelijke vraag mbt aansluitvolgorde.
Wat is beter:
1. CAI->Videorecorder->Tv-tuner (Pioneer plasma)
2. CAI->Tv-tuner->videorecorder
3. CAI->splitter
->1T V-tuner
->2 videorecorder

Het lijkt me dat de doorlusser van Pioneer (435 HDE) beter zou zijn dan een simpele Sony videorecorder 830 en-nog-iets. In de meterkast zit een Hirschman 8-voudige verdeler (waarvan er slechts 4 in gebruik zijn) en in de doos is ook een Hirschman aansluitpunt gebruikt.
Natuurlijk kan ik het (laten) proberen, echter is het efficienter als iemand zijn/haar ervaring ff bekend maakt via deze forum (misschien dit in de FAQ zetten?) ;)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Zelfde wil ik dus wel weten met het splitten vanaf de AOP of splitten NA de VCR

• sverzijl
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 12:41:
Ik zit met een soortgelijke vraag mbt aansluitvolgorde.
Wat is beter:
1. CAI->Videorecorder->Tv-tuner (Pioneer plasma)
2. CAI->Tv-tuner->videorecorder
3. CAI->splitter
->1T V-tuner
->2 videorecorder

Het lijkt me dat de doorlusser van Pioneer (435 HDE) beter zou zijn dan een simpele Sony videorecorder 830 en-nog-iets. In de meterkast zit een Hirschman 8-voudige verdeler (waarvan er slechts 4 in gebruik zijn) en in de doos is ook een Hirschman aansluitpunt gebruikt.
Natuurlijk kan ik het (laten) proberen, echter is het efficienter als iemand zijn/haar ervaring ff bekend maakt via deze forum (misschien dit in de FAQ zetten?) ;)
Als je de 8-way splitter er toch al tussen hebt zitten (m.a.w. je hebt daar de -3dB demping daar zowieso al), is optie 3 technisch gezien de meest ideale.
Of het in praktijk echt de moeite waard is om een extra kabel te trekken zal je toch zelf moeten controleren door de huidige CAI kabel (na splitter) direct op je TV aan te sluiten ipv via VCR. Merk je verbetering in beeldkwaliteit, dan heeft het dus zin om aparte kabel voor VCR te trekken vanaf 1 van de ongebruikte uitgangen op de splitter.
(PS: De meeste VCRs hebben in de CAI doorlus een (klein) versterkertje zitten, dus het zou me niets verbazen als de beeldkwaliteit niets/weinig slechter wordt als je de TV via VCR aansluit)
n00bs schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 12:55:
Zelfde wil ik dus wel weten met het splitten vanaf de AOP of splitten NA de VCR
Splitten in de regel altijd zo dicht mogelijk bij de bron, dus bij je AOP. Op die manier heb je het minste signaalverlies voor alle aftakkingen. (Stel heel overdreven: je VCR staat op 25 meter van de AOP. Als je pas na VCR gaat splitten heb je dus al een enorm signaalverlies voordat je kan gaan splitten.)

[ Voor 18% gewijzigd door sverzijl op 29-08-2005 13:09 ]

Verwijderd

sverzijl schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 13:03:
(PS: De meeste VCRs hebben in de CAI doorlus een (klein) versterkertje zitten, dus het zou me niets verbazen als de beeldkwaliteit niets/weinig slechter wordt als je de TV via VCR aansluit)
Dat vertelde mijn verkoper ook. Echter, het beeldkwaliteit voor de VCR is voor mij ondergeschikt. Ik nam aan dat de pioneer tv-module ook een versterkertje had bij die CAI doorlus, misschien dan van een betere kwaliteit?
Maar jouw opmerking zal ik zeker meenemen!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter

• Microkid

Microkid

Smile

nee, dat spul heb je niet voor 12.99. Een beetje Hirschmann splitter kost je al 5-7 euro. Een opbouwdoos iets van 10-15 euro. Dan nog goed kabel en stekkers. Leuk geprobeerd van Lidl, maar het zal ongetwijfeld waaibomenhout zijn.

• sverzijl
Voor die prijs kan je alleen maar rommel krijgen.
..en je krijgt er zelfs 2 wandkasten bij ;)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik heb vanmiddag de spullen gehaald en ondertussen heeft de Casema monteur de wandcontact vervangen... signaal werd daarme ongeveer 3dB sterker, maar zit max op 68dB. Dus vrij laag maar net boven de ondergrens.

Ik heb wel een vraag over de bekabeling dat ik aangeschaft heb aangezien de KOKA 799 niet meer leverbaar was bij de electrowinkel. Hier hadden zei een RG-6U kabel voor in de plaats die dezelfde specs volgens hen had als de KOKA kabel.

Ik weet niet of iemand die kabel kent? en weet of deze goed genoeg is. De kern "lijkt" van koper te zijn, daaromheen zit 1 of andere kunstofmantel, daaromheen een Alu shielding en dan de buitenmantel van 1 of ander kunstof.

• Microkid

Microkid

Smile

Van wat ik op internet vind over die RG-6U kabel moet dat idd ook goed zijn.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ze hadden trouwens een 20dB Hirschmann versterker met 10dB verstelbaar voor 70 Euro :) dat valt mee, alleen niet gehaald.

Op de spullen die ik vandaag had gehaald kreeg 15% korting. Vervolgens was ik nog wat vergeten te kopen en kreeg ik voor die artikelen zelfs 20% korting. De eigenaar van de winkel zei daarna: "volgende keer als je terugkomt doen we nog gekker" Ik zei al gelijk daarop dan kom ik volgende keer die versterker halen :)

Ik ben benieuwd of die dan ~25% korting gaat geven :) dan heb ik voor relatief weinig geld een mooi versterkertje.

[ Voor 10% gewijzigd door n00bs op 03-09-2005 20:02 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Zou ik zeker doen. Zeker als je nu net aan de ondergrens van je signaal sterkte zit.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
wij hadden ook altijd slecht beeld. We hadden toen kabel - splitter - kabel - dubbele splitter - kabel - splitter. en al die spliters zijn dan met ingebouwde versterker van de gamma)

nou: degelijke versterker (kost wel wat) helemaal vooraan. daarna gewoon simpele splitters gebruikt zonder versterker en nou hebben we perfect beeld op iedere tv.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
ok, maar ik hou niet zo van bouwmarkt kwaliteit :p
Die kabels en splitters hebben totaal geen shielding en als jij bv in de buurt apparaten hebt op op HF's werken zoals WiFi, magnetron etc dan zal dat van invloed zijn op jouw signaal kwaliteit ;)
Verder hebben die kabels en splitters enorme demping en heb je hierdoor een zwaardere versterker aan het begin nodig dan met goede materialen... en hoe dan ook is dan nog steeds je beeldkwaliteit minder dan met gelijk goede spullen :)

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dat hadden we altijd. nu dus een goede kwaliteits versterker (zit een prijskaartje) dus die gamma dingen zijn de vuilnisbak ingegaan.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
:) ok ik had je even verkeerd begrepen ik dacht dat je een goede versterker had gekocht maar wel Gamme kabels had :p

Verwijderd

ik heb voor een tv op zolder een goede versterker met F connectoren en 17m kabel gehaald bij de electrospec.zaak. De boel heb ik naar beste kunnen aangesloten maar het beeld blijft zeer slecht boven. Zou het kunnen dat ik de F conn. niet goed heb aangesloten? die zitten nogal los. Iemand tips????

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik heb nu eindelijk alles aangesloten! en perfect beeld :) echt top nu!

Maar ik zit wel met 1 ding, die kabels stinken vreselijk (vind ik) en ook nog toevallig kreeg ik barstende koppijn na de eerste nacht slapen in de zelfde kamer als waar zo een kabel ligt :?

• Microkid

Microkid

Smile

Verdwijnt vanzelf wel na een paar dagen/weken, als ze hebben kunnen uitluchten :)
Wat heb je nu allemaal aangesloten? en hoe?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Microkid schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 12:40:
Verdwijnt vanzelf wel na een paar dagen/weken, als ze hebben kunnen uitluchten :)
Wat heb je nu allemaal aangesloten? en hoe?
Beneden was een nieuw wandcontactdoos geplaatst door Casema daarmee had ik beneden al een 3dB sterker signaal.

Van daaruit heb ik een KOKA 799 kabel lopen naar een VFC 0421 verdeler die op zijn beurt vertakt naar de VCR en naar boven met RG-6U kabels. Boven heb ik nog een VFC 0421 verdeler geplaatst waarvan een RG-6U kabel naar de TV op zolder gaat. (De 3e TV is nog niet geplaatst en aangesloten).

UIteraard is alles aangesloten met:
KOKWI 3
KOSWI 3
SFC070 F- connector

Er zit dus op dit moment geen versterker tussen, aangezien het beeld gewoon goed is. Ook heb ik vernomen dat de systemen van Casema geupgrade gaan worden ivm verhoging van de bandbreedte. De monteur meldde mij dan ook dat het signaal nog beter zou worden :)

• Wouter Rebel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:56
Bij mij komen 2 groene kabels van Casema binnen (hoofdaansluiting dus). Op de 1e kabel is een splitter aangesloten die naar 2 tv's gaat, maar nu vraag ik me af waarvoor die 2e groene kabel is. Is die kabel voor de radio? Ik zou dit erg vreemd vinden, aangezien radio en tv toch altijd via dezelfde kabel binnenkomen?

Iemand een idee?

• sverzijl
Fury Of Five schreef op maandag 09 januari 2006 @ 21:18:
Bij mij komen 2 groene kabels van Casema binnen (hoofdaansluiting dus). Op de 1e kabel is een splitter aangesloten die naar 2 tv's gaat, maar nu vraag ik me af waarvoor die 2e groene kabel is. Is die kabel voor de radio? Ik zou dit erg vreemd vinden, aangezien radio en tv toch altijd via dezelfde kabel binnenkomen?

Iemand een idee?
Normaal TV/radio over dezelfde kabel ja. Is ook geen reden om dit niet te doen omdat de frequentiegebieden voor Radio en TV elkaar niet overlappen.
Ik zou zeggen probeer de 2e kabel ook gewoon eens. Scheelt je weer een split ;)

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-11 08:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

ik heb eens wat zitten expirimenteren, alle stekkers zijn van Hirchman, als coax kabel is een goede dikke afgeschermde installatie draad gebruikt.

Ik zal even de situatie schetsen. De hoofdaansluiting zit in de meter kast. Er lopen 2kabels naar ieder een rijgdoos(had niet anders, waarvan beneden een Hirchmann en de andere de orginele aansluiting betreft.

Wanneer ik de twee kabels(12meter per stuk) op het hoofdaansluitng met een splitter aanlsuit heb ik redelijk beeld, beter dan wat ik had in mijn ouderlijkhuis.

Wanneer ik er een versterker tussen plaats ipv de splitter verslechterd het beeld drastisch. is hij misschien kapot of filtert hij te veel uit het hoofdsignaal gezien het een tv versterker is? Ik kan het nog proberen met een reserve versterker.

Nu het tweede voorval, ik heb tevens een tv-home decoder, de nokia media master. Wanneer ik hem inschakel verzwakt het analoge signaal drastisch, het digitale beeld is vanzelfsprekend zoals verwacht mag worden zonder frame drops of hickups. Schakel ik de decoder naast stanby is het analoge singaal weer scherp. Haal ik de decoder er tussen uit, is het beeld nog weer beter.

Wat is de oorzaak hier van, alles is blijkbaar wel goed aangesloten.

De verbindingskabels heb ik inmiddels na gekeken, de aansluitingen op de rijgdozen nog niet, echter verwacht ik niet dat ze verkeerd zitten.

Voor de kruisverwijzing: Antenneversterker plaatsen: zinvol of niet?

[ Voor 5% gewijzigd door ranzige pad op 10-01-2006 12:50 ]

HT & NAS & Inventaris

Pagina: 1