Site waar MacOSX wordt uitgelegd

Pagina: 1
Acties:

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Morgen haal ik samen met een oudere kennis van mij (80 jaar oud) een 17-inch Imac op. Hij is Windows gewend, maar ik heb hem gisteren kennis laten maken met MacOS X en stond er op dat ik morgen met hem samen naar Apple Center ga om 1 voor hem aan te schaffen. Plus daarbij Microsoft Office.

Dit vanwege dat hij de simpelheid en de duidelijkweergave erg prettig vondt. Deze man heeft last van staar.

Maar nu heeft hij mij gevraagd om een simpele gebruikershandleiding. Nu mag dit een boek zijn of een website waar dit duidelijk omschreven staat.

Nu weet ik dat er ergens een nederlandse flashwebsite is, waar je zeg maar door MacOS Tiger wordt rondgeleid. Weet iemand hier van de url?

Of dus een boek voor senioren.

[ Voor 10% gewijzigd door Falcon op 22-12-2006 10:06 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

macs for dummies is misschien handig
http://www.dummies.com/Wi...productCd-0470048492.html
ISBN : 978-0-470-04849-8

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-02 17:16
Denk niet dat je deze bedoeld, maar misschien is dit wat?

http://www.macmiep.nl/

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:05
De website die je zoekt is waarschijnlijk MacMiep :)

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Op Lynda.com staan ook 2 leuke trainingen. Wel in het Engels.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ppl schreef op donderdag 21 december 2006 @ 23:56:
En niet te vergeten de sites: macmiep.nl en macstudent.nl :)
En
Hertog schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 00:07:
[...]

En tot slot nog www.xvsxp.com. Die site is in principe bedoeld als een stap-voor-stap vergelijking tussen OS X en Windows XP, maar aangezien ze daardoor alle verschilpunten aanstippen, en veel nieuwe OS X gebruikers oude Windows gebruikers zijn, heb je hierdoor een heel mooi overzicht van wat anders is. Wel in het Engels en erg zakelijk, maar het kan heel handig zijn.
Allebei in Vragen van een nieuwe Apple user

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 21:17
Het is dan wel Engels talig, maar misschien heb je er toch wat aan.

Voor al je OS X vragen en problemen:
http://www.apple.com/nl/support/tiger/

Wanneer je nieuw bent met OS X:
http://www.apple.com/support/mac101/

Als je al wat meer ervaren bent en de 101 hierboven een makkie is:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303645

Hier had uw reclame kunnen staan.

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-02 22:33

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Ik weet nog wel een boek hierover. Deze is blauw en vierkant en er staat Mac OS X op. Ik kan zo 123 even niet op de naam van de serie komen. Dit boek is er ook voor Office 2004 (rood) en iLife 06 (groen). Deze boeken zijn lekker beknopt en het is niet afschrikwekkend, wat vaak het geval is met computerboeken. Lekker veel plaatjes en relatief weinig tekst.

Ik moet vanavond werk. Als ik het niet vergeet zal ik even de isbn nummers noteren. Je kan ze trouwens ook gewoon in de alle Mac Support winkels vinden. Ik weet zeker dat ze daar te koop zijn.

edit:

De ISBN nummers:

Mac OS X: 9043011460
iLife '06: 9043011282
Office 2004: 904301348X

Ze zijn 19,95 per stuk

[ Voor 10% gewijzigd door LoeiOrdinair op 22-12-2006 10:30 ]

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 21:17
LoeiOrdinair schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 10:27:
Ik weet nog wel een boek hierover. Deze is blauw en vierkant en er staat Mac OS X op. Ik kan zo 123 even niet op de naam van de serie komen. Dit boek is er ook voor Office 2004 (rood) en iLife 06 (groen). Deze boeken zijn lekker beknopt en het is niet afschrikwekkend, wat vaak het geval is met computerboeken. Lekker veel plaatjes en relatief weinig tekst.

Ik moet vanavond werk. Als ik het niet vergeet zal ik even de isbn nummers noteren. Je kan ze trouwens ook gewoon in de alle Mac Support winkels vinden. Ik weet zeker dat ze daar te koop zijn.

edit:

De ISBN nummers:

Mac OS X: 9043011460
iLife '06: 9043011282
Office 2004: 904301348X

Ze zijn 19,95 per stuk
Precies. Wilde al zeggen, ga naar Bol.com, kies bij zoeken voor boeken en tik in "Tiger" of "Mac".

Hier had uw reclame kunnen staan.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Macmiep was inderdaad de site die ik zocht.. maar ook bedankt voor de boeken.

Trouwens wou even aan de mods doorgegeven dat het handig zou zijn dat er in de faq een onderdeel handleiding kan komen?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik zal er binnenkort eens naar kijken (zit nu op mijn werk) :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-02 22:51

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Ik wil niet betweterig zijn alleen is een 20" imac misschien niet een beter oplossing voor iemand van 80. Qua beeldgrote bedoel ik. Je kan office laten zitten en een openscource variant zoals openoffice of neooffice.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Bigg Balls schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 12:33:
Ik wil niet betweterig zijn alleen is een 20" imac misschien niet een beter oplossing voor iemand van 80. Qua beeldgrote bedoel ik. Je kan office laten zitten en een openscource variant zoals openoffice of neooffice.
Sinds wanneer betekend een groter beeld grotere fysieke letters? De dotperinch van de 20" verschilt nauwelijks met die van de 17"..

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-02 22:51

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Matias schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 13:20:
[...]

Sinds wanneer betekend een groter beeld grotere fysieke letters? De dotperinch van de 20" verschilt nauwelijks met die van de 17"..
dat is wel waar alleen zet je hem op een lagere resolutie dan de standaard.

Verwijderd

Bigg Balls schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 13:32:
[...]

Maar dan wordt de tekst "waziger" omdat je niet de optimale resolutie gebruikt, toch?

Kijk ook hier maar eens naar: http://www.blindenzorglic...db/PC/SchermTFTvsCRT.html

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2006 14:01 ]

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
of je stelt gewoon de lettergrootte wat groter in.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Verwijderd

abrakadaver schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 14:23:
of je stelt gewoon de lettergrootte wat groter in.
idd, dat lijkt me dan al een veel betere oplossing, maar daar heb je dus geen 20 inch mac voor nodig

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Een 20" iMac is dan wel handiger vanwege het grotere beeldoppervlak. Je hebt minder kans dat door de grotere letters alles in de verdrukking komt.

Verwijderd

ppl schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 14:52:
Een 20" iMac is dan wel handiger vanwege het grotere beeldoppervlak. Je hebt minder kans dat door de grotere letters alles in de verdrukking komt.
dat is idd wel waar, maar feit blijft dat je toch best de resolutie gebruikt waarvoor het scherm is gemaakt, anders is je beeld toch niet echt duidelijk meer (dat is natuurlijk mijn persoonlijke meningà

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 15:06:
[...]

dat is idd wel waar, maar feit blijft dat je toch best de resolutie gebruikt waarvoor het scherm is gemaakt, anders is je beeld toch niet echt duidelijk meer (dat is natuurlijk mijn persoonlijke meningà
Dit gaat niet over resolutie. Simpelweg meer pixels per letter, en inderdaad zeer aan te raden voor een ouder persoon. Vervolgens krijg je meer van die grotere letters op een groter beeldscherm. Maar daar moet die meneer wel de centen voor hebben naturulijk.

Zoef

Verwijderd

Bigg Balls schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 13:32:
[...]

Ahum, het ging dus inderdaad wel over de resolute... Maar je resolutie veranderen is gewoon niet de oplossing. Je corps vergroten wel!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2006 15:33 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Wij zijn gisteren zoals ik al vertelde naar Apple Center geweest en hebben hier achter de 17 inch versie gestaan en achter de 20 inch versie gestaan. Thuis hadden we al opgemeten wat de afstand zou zijn tussen gebruiker en monitor. Dit is tussen de 30 en 35 cm. Deze opstelling bij Apple Center even nagebootst en het bleek dat 17 inch voldoende was. Daarnaast konden we dan voor de meerprijs van een 20 inch meer geheugen bij bestellen en nog een draadloos toetsenbord en muis.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:04
Om het makkelijk te maken:
linkje naar uitgever blauwe vierkante boek Mac OSX Tiger
en
bespreking van blauwe tiger boek en office 2004 boek
Dat Tiger boek heb ik hier momenteel liggen (bibliotheek) en het is heel erg geschikt voor beginners. Het begint ook met een behoorlijk lange aanloop wat en hoe een computer nou eigenlijk is. Ideaal voor digibeten.

En verder hebben sommige mac-fora ook een switchers &newbies hoekje met errug nuttige stickies.
Edit: leer die kennis dan meteen even met de F14 en F15 toets te spelen. Dat scheelt 's avonds enorm in de hoofdpijn.

[ Voor 13% gewijzigd door trabant op 22-12-2006 17:49 ]

KPN is een drieletterwoord

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Falcon schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 15:44:
Wij zijn gisteren zoals ik al vertelde naar Apple Center geweest en hebben hier achter de 17 inch versie gestaan en achter de 20 inch versie gestaan. Thuis hadden we al opgemeten wat de afstand zou zijn tussen gebruiker en monitor. Dit is tussen de 30 en 35 cm. Deze opstelling bij Apple Center even nagebootst en het bleek dat 17 inch voldoende was. Daarnaast konden we dan voor de meerprijs van een 20 inch meer geheugen bij bestellen en nog een draadloos toetsenbord en muis.
Wat heb je aan een draadloos toetsenbord en muis wanneer je zo dicht op het scherm zit?
Ik heb een Apple keyboard met draad en ik zit veel verder dan die 35 cm van mijn Macbook af en heb desondanks genoeg snoer (ik heb de verlengkabel die erbij zit niet nodig). Het had je weer wat geld gescheeld namelijk.
Je kunt overigens beter wat verder van het beeldscherm af zitten. Ik geloof dat 50 cm voldoende was aldus diverse RSI sites, folders en boekjes. Of dit ook handig is voor oudere mensen betwijfel ik maar anderzijds, als je al zo dicht op het scherm moet zitten omdat je het anders niet kunt lezen dan wordt het eens tijd om je lettergrootte wat op te hogen (heb je denk ik meer voordeel aan).
Anyway, hebben jullie nou ook meteen de setup gekocht of nog niet? If so, wat vindt je opa er van?
Pagina: 1